ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbumZlot EV 5-6 maja 2018
Batteryguru baterie do rowerĂłw elektrycznych

Poprzedni temat «» Następny temat
Łączenie równoległe NIMH w duże pakiety (PowerBank)
Autor Wiadomość
Witt 
początkujący


Dołączył: 06 Sie 2016
Posty: 47
Skąd: mazowieckie
Wysłany: Pią 05 Sty, 2018   Łączenie równoległe NIMH w duże pakiety (PowerBank)

Mam trochę tego towaru bo wyjąłem i przerobiłem na LION, S
Chciałbym z tego zrobić PowerBank do elektronarzedzi, ew. jako źródło do rozładowywania pakietów Lion, a w drugą stronę jako źródło prądowe do ładowania pakietów:)

Czy mogę połączyć je równolegle? Po 4-5 sztuk? by zrobić pakiet na 18V (1,2*15), tak bym mógł sobie je ładować ładowarką modelarską lub jak wyżej ładować podczas procesu rozładowania i testowania lionów?

Bo jak rozbiera się NIMH czy NICD to nie ma żadnych (równoległych pakietów) tylko szeregowo. Może to kwestia miejsca, a może to kwestia jakiś zaleceń. W wątku z 2009 Zeltom z Krzysztofem debatują na temat łączenia żelowych i ew. skutkach takich połączeń. Krzysztof wspominał by często kontrolować stan tych połączonych równolegle.
Ale czy macie jakieś spostrzeżenia lub zalecenia do równoległego łączenia? np. w 4P?

Mam też NiMH o nietypowym kształcie i oznaczeniu kodowym H1000CHY. Wymiary 25,4x83 mm. Nie mogę znaleźć DateSheetu na GP i nigdzie na google? może macie jaką fajną stronkę gdzie są wszystkie wynalazki ze świata? Na testach wyszło mi to co na etykiecie czyli 11Ah.
_________________
http://blog.urremote.com/...ycle-fast.html.

Dla początkujących: http://www.electricbike.c...throttle-motor/
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 21 razy
Wiek: 49
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1294
Skąd: Kraków
Wysłany: Pią 05 Sty, 2018   

Osobiście odradzam łączenie równoległe Ni-Mh, te akumulatory wyrównuje się prądem, a nie napięciem. Weź jakiś pakiet połączony szeregowo, podłącz pod ładowanie i zobacz jak różne są napięcia. Można łączyć w" stringi" i te łączyć przez diody i rezystory do ładowania, a do rozładowania można zewrzeć (albo też przez diody). Te aku mają tak, że po naładowaniu napięcie zaczyna spadać, a aku zaczyna się grzać, więc przejmuje większy prąd i bardziej się grzeje. Można próbować ładować małymi prądami 1/10, 1/20C.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 18 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 664
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Pią 05 Sty, 2018   Re: Łączenie równoległe NIMH w duże pakiety (PowerBank)

Witt napisał/a:
...
Bo jak rozbiera się NIMH czy NICD to nie ma żadnych (równoległych pakietów) tylko szeregowo. Może to kwestia miejsca, a może to kwestia jakiś zaleceń. ...


Zapewne wynika to z mniejszego napięcia ogniwa 1.2V, więc chcąc uzyskać np. 12V potrzeba 10 sztuk NiCD/NiMH , a Li-Ion tylko ~3szt.
 
 
Witt 
początkujący


Dołączył: 06 Sie 2016
Posty: 47
Skąd: mazowieckie
Wysłany: Sob 06 Sty, 2018   

gienek333 napisał/a:
te akumulatory wyrównuje się prądem, a nie napięciem. Weź jakiś pakiet połączony szeregowo, podłącz pod ładowanie i zobacz jak różne są napięcia.

To ciekawe, podłączę złącze balancera i sprawdzę charakterystyki napięciowe przy ładowaniu i rozładowaniu.

Charakterystyki pojedynczych ogniw, czy łączonych szeregowo są mi znane bo siedzę nad nimi już kilka miesięcy. Nagrzewanie się ma bardzo dziwną charakterystykę, bo nagrzały się dość mocno, ntc pokazał poniżej 4,5 i nadal spadał, temperatura na ogniwach 45 stopni min. I tak sobie rosła powoli do 55 po odłączeniu ładowania, więc nie dziwię się że co niektórzy stosują termostaty przy ładowaniu na 40 stopni.
_________________
http://blog.urremote.com/...ycle-fast.html.

Dla początkujących: http://www.electricbike.c...throttle-motor/
 
 
wit 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Wrz 2009
Posty: 280
Skąd: Skierniewice
Wysłany: Pią 12 Sty, 2018   

ani ni-mh ani ni-cd nie można łączyć równolegle w stałe pakiety -powoduje to zniszczenie części ogniw przy ładowaniu.
Powód "dziwna" charakterystyka Ładowania .

ogniwo ładuje się wchłaniając ileś tam Ah . Napięcie na ogniwie rośnie. Ogniwo naładowuje się do końca -wyczerpują się jakieś tam substancje chemiczne -i zaczyna spadać oporność -i napięcie na tym samym ogniwie. Jeśli ładowarka nie wyłączy w tym momencie -to ogniwo się przeładowuje -a doprowadzana energia zamienia się w ciepło.
im większy prąd ładowania -tym gwałtowniej.

jeśli podłączymy 2 ogniwa równolegle -i ładujemy -prąd rozpływa się w miarę równo -i na obu ogniwach rośnie napięcie.

Początkowo -większy prąd płynie na bardziej rozładowane -mające chwilowo niższe napięcie. Napięcia się wyrównują -ogniwa ładują się i napięcie równo rośnie a prąd się dzieli pomiędzy ogniwa -i jest fajnie do momentu osiągnięcia 90-100% naładowania przez jedno (zazwyczaj słabsze o mniejszej pojemności) ogniwo.

Gdy jedno ogniwo już się naładuje -spada jego oporność i napięcie na zaciskach -a na drugim jeszcze nie. ładowarka cały czas pompuje prąd -i prąd idzie po mniejszej lini oporu -czyli w to już naładowane ogniwo... grzejąc je i nie Ładując dalej tego co się jeszcze nie naładowało...

Skutek -słabsze o mniejszej pojemności ogniowo się przegrzewa i szybko niszczy -tracąc zdolność magazynowania energii (pojemność użyteczną). Przy kolejnym ładowaniu będzie tylko gorzej...

jeśli ogniw równolegle jest kilka -to sumaryczny prąd ładowania jest też kilka x większy -gdy jedno z ogniw w równoległej sekcji się wcześniej naładuje -cały prąd przeznaczony dla kilku ogniw równoległych idzie tylko w to już naładowane...

A łańcuch ogniw ni-mh lub ni-cd łączonych tylko szeregowo sam się wyrównuje...
Ogniwa ni-mh ni-cd łączone równolegle się dalej rozjeżdżają.

Jedyna możliwość to do ładowania TYLKO w pojedynczy SZEREG -a do pracy kilka takich szeregów łączyć równolegle dodatkowo zabezpieczając diodami przed prądami wyrównawczymi.
Do ładowania rozpinać sekcje równoległe i ładować tylko łańcuchy szeregowo łączonych ogniw.
albo po kolei -albo kilka ładowarek.
_________________
Witek.
 
 
Pykacz 
szef


Pomógł: 16 razy
Dołączył: 03 Lip 2012
Posty: 1556
Wysłany: Sob 13 Sty, 2018   

Myślisz że oni nie wiedzą co robią ? Połączone mają po 6 równolegle (ogniwa od Priusa).
https://www.youtube.com/watch?v=4J8ySRmSk_4
 
 
tas 
Moderator


Pomógł: 143 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6006
Skąd: Beskidy
Wysłany: Sob 13 Sty, 2018   

mogą łączyć jeśli mają ładowarkę, która dla nowego pakietu zna dT/dV i potrafi zakończyć ładowanie.
Na filmie nie ma wzmianki, że ładowarka kończy ładowanie ani nawet, że ładowanie przebiega prawidłowo. Nie ma też tego, czy ogniwa zachowują prawidłowe napięcia ani nawet nie ma wzmianki, że w ogóle ładowanie działa bez obsługowo. Nic nie ma tylko jest ładowarka na ścianie...
_________________
Silniki, sterowniki, ładowarki, BMSy i inne- LINK - 792 304 416
Kod rabatowy: FORUM
Mój Blog: Ebike Blog (w budowie)
Tanie ogniwa: klik!
 
 
wit 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Wrz 2009
Posty: 280
Skąd: Skierniewice
Wysłany: Sob 13 Sty, 2018   

Ani ni-mh ani ni-cd nie można równolegle i żadna ładowarka nie pomoże... -już naładowane ogniwo w sekcji równoległej doskonale maskuje fakt, że jest naładowane -pozostałe ogniwa sekcji nie pozwalają zmierzyć...

praw fizyki i chemii nikt nie przeskoczy. ale można je ominąć



nigdzie na filmie nie wypatrzyłem, żeby zasilanie mieli na stałe łączone równolegle...

łańcuch tylko w szereg i kilka takich łańcuchów razem równolegle za pośrednictwem diod separujących.
przy rozładowaniu diody przepuszczają i prądy robocze się sumują -jednocześnie diody blokują możliwość ładowania od strony wyprowadzeń całości i blokują możliwość płynięcia prądów wyrównawczych.

ładowanie -oddzielne ładowarki (lub sekcje elektroniki) wpięte każda w swój "łańcuch" jeszcze przed diodą od strony ogniw. Coś co robi za odpowiednik bms -jednak nie wyrównuje napięć a jedynie stabilizuje prąd i odłącza ładowanie każdego łańcucha niezależnie.
Przerabiałem kiedyś temat od strony praktycznej...
_________________
Witek.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Archiwum zlotów EV w Żyrardowie
Zanim coś kupisz, albo zlecisz innym przeczytaj!