|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Sterownik DC, a prąd z silnika |
Autor |
Wiadomość |
mmoto
prezes mmoto
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Sty 2010 Posty: 801 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Pią 05 Maj, 2017
|
|
|
Jakieś proste pomysły???
Może dioda na kablu silnika, czy podobne proste zabezpieczenie? |
|
|
|
|
mmoto
prezes mmoto
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Sty 2010 Posty: 801 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Pią 05 Maj, 2017
|
|
|
Pozostaje jeszcze rozwiązanie mechaniczne, czyli łożysko jednokierunkowe. |
|
|
|
|
madejp
dyrektor
Pomógł: 21 razy Dołączył: 19 Paź 2015 Posty: 417 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Sob 06 Maj, 2017
|
|
|
mmoto napisał/a: | Jakieś proste pomysły??? |
Zignorować problem.
Przedmówcy pisali Ci co się może zepsuć w ekstremalnych przypadkach, nie pisząc o tym, jaki ekstremalny przypadek mają na myśli. I chyba nikt się nie odniósł do sytuacji w Twoim pytaniu, czyli czy groźne jest odpuszczenie gazu. Jak odpuszczasz gaz napięcie wygenerowane na silniku masz niższe niż na baterii (zakładam, że rozpędzałeś się na płaskim terenie na silniku). W silniku szczotkowym problemem mogą być szpilki, ale w sterowniku masz duże kondensatory, które sobie z tym bez problemu poradzą.
Ekstremalnymi przypadkami o których pisali pozostali to występują gdy się rozpędzisz szybciej, niż silnik jest w stanie zakręcić kołem w powietrzu, np. jadąc z górki. Wtedy możesz wygenerować prąd o napięciu wyższym niż masz w układzie. Ale wtedy nadmiar energii przejmie bateria, i nie pozwoli wzrosnąć napięciu w układzie (przy okazji nie pozwalając rozpędzić się za bardzo). Problem pojawi się dopiero wtedy, gdy BMS uzna, że trzeba odciąć baterie od reszty. Więc jako zabezpieczenie wystarczy utrzymywać rozsądną prędkość. |
|
|
|
|
radasss
dyrektor Radosław
Pomógł: 7 razy Wiek: 55 Dołączył: 18 Lis 2007 Posty: 413 Skąd: Luboń/k.Poznania
|
Wysłany: Sob 06 Maj, 2017
|
|
|
I chyba kolega ma rację. Żeby wygenerować znaczne wartości prądu i napięcia to trzeba by długo zjeżdżać z bardzo stromej góry. Dioda w szereg z silnikiem to straty wynoszące w przybliżeniu tyle watów ile amper popłynie do silnika; spadek napięcia na diodzie ~ 1V, na diodzie Schottky trochę mniej. |
_________________ warsztatmotocykli.pl |
|
|
|
|
mmoto
prezes mmoto
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Sty 2010 Posty: 801 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Nie 07 Maj, 2017
|
|
|
Niektóre posty są optymistyczne, jak pisałem rozpędzę silnik w jakimś wolnym dniu i podam napięcie z woltomierza. Mam możliwość rozpędzić go do nominalnych.
Później z pomocą Was kolegów, spróbujemy policzyć dla 1,5 nominalnych. |
|
|
|
|
mmoto
prezes mmoto
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Sty 2010 Posty: 801 Skąd: Szczecin
|
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Czw 11 Maj, 2017
|
|
|
Trzeba dać elektrolit i jakiś opornik (200-300om), albo żarówkę 230V 40-100W jako obciążenie. Czy silniki mają znamionowo takie same rpm-y? |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
mmoto
prezes mmoto
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Sty 2010 Posty: 801 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Czw 11 Maj, 2017
|
|
|
RPM - y muszę sprawdzić. Niemniej ten większy będzie używany w moim projekcie (taki sam dokładnie) i wydolił z siebie 17V, dlatego jestem zadowolony nie sądzę żeby mógł nawet przy 1,5 nominalnych wykrzesać więcej jak 24V.
Edit.
RPM-y te same 2750 pod obciążeniem.
|
|
|
|
|
wibi
szef
Pomógł: 42 razy Dołączył: 23 Sie 2014 Posty: 1072 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Pią 12 Maj, 2017
|
|
|
Nie będę komentował tej żałosnej dyskusji ale podam kilka danych.Żeby popłynął jakiś wsteczny prąd musi być różnica napięć,jeśli taka występuje to jest ona zazwyczaj (nawet w extremalnych warunkach) niewielka i wynosi nie więcej jak 10V.Ponieważ wyjście w sterowniku to (zazwyczaj? o innych nic nie wiem) tranzystor-(y) mocy MOSFET zabezpieczone przed wstecznym prądem (obciążenie indukcyjne) diodą pomiędzy Źródłem i Drenem.Taka dioda w popularnym i niezbyt wysilonym tranzystorze np.IRF5306 przenosi bez problemu 15A prądu wstecznego.W powyższych próbach obciążenie tego silnika działającego jak prądnica oporem w granicach 1ohm spowoduje prąd na tyle mały, że nic się nie stanie tak jak nie dzieje się w innych silnikach,znacznie mocniejszych, trójfazowych (BLCD). |
|
|
|
|
zbychci
początkujący
Pomógł: 1 raz Dołączył: 04 Gru 2016 Posty: 49 Skąd: Suwałki
|
Wysłany: Nie 07 Sty, 2018
|
|
|
mmoto napisał/a: | Do tej pory nie miałem problemów, ale projektujemy pojazd o prędk. max mniej niż 20 km/h, a z górki może osiągnąć myślę z 30-35 km/h. I tu mam obawy, że silnik wyprodukuje spore napięcie.
Proszę dalej o wasze opinie. |
Silnik szczotkowy, jak już ktoś wspomniał, generuje napięcie wprost proporcjonalne do obrotów.
W twoim przypadku, prędkość dwa razy większa, wygeneruje prawie dwa razy większe napięcie.
Patrząc na typowy schemat sterowania: od lewej będzie napięcie (powiedzmy) 24V z aku, po prawej będzie około 40V z silnika. Jako,że plusy są połączone na "sztywno" dodatkowe 16v będzie na "dole", na tranzystorze. Więc prąd popłynie od minusa aku przez diodę tranzystora, powodując hamowanie silnika. I nie będzie nadzoru nad prądem - tylko stromośc górki i wytrzymałość tranzystora (dioda w tranzystorze ma podobne parametry jak sam tranzystor). Więc przekroczone odrobinę napięcie będzie powodować przepływ prądu ograniczonego jedynie rezystancją wewnętrzną aku, rezystancją kabli i uzwojeń silnika, a to nie są duże rezystancje. Dodatkowo: czy dioda górna będzie miała wystarczające napięcie wsteczne? Bo stosuje się diody Schottky o parametrach tylko nieco większych, niż trzeba.
Jakoś tak to działa
PS: nie spojżałem na daty... |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|