Delikatna elektryfikacja |
Autor |
Wiadomość |
Kermit
początkujący
Dołączył: 10 Gru 2017 Posty: 12 Skąd: Mazowieckie
|
Wysłany: Śro 10 Sty, 2018
|
|
|
Witam. Silnik wstawiony, pierwsze testy pomyślne. Zastanawiają mnie jednak podkładki zabezpieczające oś przed obrotem i tutaj proszę o poradę. Jak widać na zdjęciach otwory pod oś jakie są takie są co powoduje że ząbek podkładki w zasadzie w małym stopniu blokuje się na ramie. Dodatkowo koło jest przesunięte parę mm od osi roweru, powoduje to że łańcuch nie wskakuje na największą zebatke (wiem nie będzie potrzebna) i mam problem z wyregulowaniem hamulca. Zastanawiam się czy nie zrezygnować z podkladek wogole.(silnik 250 W). Albo przełożyć podkładki na drugą stronę (nie między silnikiem a ramą). A może coś dorabiać. Jak myślicie?
|
|
|
|
|
wibi
szef
Pomógł: 42 razy Dołączył: 23 Sie 2014 Posty: 1072 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Czw 11 Sty, 2018
|
|
|
Obróć tą podkładkę blokującą o 180 stopni tak aby ząb (a nie ośka) pierwszy wchodził w zaczep ramy-widelca.Teraz masz to źle założone i może dojść do rozszerzenia zaczepu a w konsekwencji wypadnięcia lub obrotu osi. |
|
|
|
|
sietaz
prezes
Pomógł: 12 razy Dołączył: 20 Maj 2014 Posty: 919 Skąd: warszawa
|
Wysłany: Czw 11 Sty, 2018
|
|
|
To jest prawidłowo włożona podkładka przeciwko obrotowi
Z wrzucaniem jedynki bywają problemy przy niektórych przerzutkach - wykręciłeś na max śrubę regulacji low?
Jaki masz problem z hamulcem? |
_________________ Jeżdżę na: Voyager I
Niech moc będzie z wami |
|
|
|
|
Kermit
początkujący
Dołączył: 10 Gru 2017 Posty: 12 Skąd: Mazowieckie
|
Wysłany: Czw 11 Sty, 2018
|
|
|
Lewy klocek prawie trze o obręcz prawy jest daleko od niej. Naciagniecie linki nie pomaga. Klamkę trzeba ściągnąć do końca żeby zacząć hamować. Podreguluje trochę jeszcze lewy się dotrze.
Mam kasetę 8 rz. Wózek zatrzymuje się na 2 dalej nie pójdzie.
Nawiązując do dyskusji powyżej nie czuje żadnego oporu od silnika jadąc bez wspomagania.
Czy ktoś się orientuje jaka wartość max momentu wyrażona w Nm będzie na ośce? Albo ile taki silnik ma obr/min? |
Ostatnio zmieniony przez Kermit Czw 11 Sty, 2018, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
djmarcin56
prezes
Pomógł: 5 razy Wiek: 35 Dołączył: 05 Sie 2016 Posty: 522 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Czw 11 Sty, 2018
|
|
|
wibi napisał/a: | Obróć tą podkładkę blokującą o 180 stopni tak aby ząb (a nie ośka) pierwszy wchodził w zaczep ramy-widelca.Teraz masz to źle założone i może dojść do rozszerzenia zaczepu a w konsekwencji wypadnięcia lub obrotu osi. |
Co ty za głupoty gadasz? chcesz kogoś zabić takimi poradami? całe szczęście raczej by ząbek nie wszedł w hak na samo dno nawet jak by ktoś tak próbował. |
_________________ Zbieram graty do swojej pierwszej konstrukcji |
|
|
|
|
wibi
szef
Pomógł: 42 razy Dołączył: 23 Sie 2014 Posty: 1072 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Pią 12 Sty, 2018
|
|
|
Nie chciałem już dyskutować w tym temacie bo przecież kol.tas na blogu powiedział autorytatywnie, że ząb podkładki wchodzi "za osią" czyli tak jak na zdjęciu kol.Kermit.Nie podważam ani autorytetu w/w ani nawet tego co piszą inni nawet na endless a po prostu przywołuję tu podstawowe pojęcia mechaniki,sił i momentów działających na hak mocowania koła. Nie trzeba mieć wielkiej wiedzy by wiedzieć, że moment "rozchylający" hak w takim,zewnętrznym położeniu zęba podkładki jest prawie dwa razy większy niż wtedy gdy to ząb podkładki będzie wprowadzony jako pierwszy,przed osią (działanie dźwigni i ramienia).To właśnie takie "polecane" założenie podkładki powoduje rozerwanie haka mocującego widelca czy też ramy i nie ma tu żadnych argumentów z dziedziny mechaniki by to podważyć,no chyba, że użyje się argumentów typu "gadasz głupoty" lub tp.inwektyw.
Oczywiście, gdy jest to rama czy widelec ze zwykłego roweru a nie "elektryka" to wiadomo, że hak mocowania osi jest za płytki do takiego usytuowania podkładki i wówczas należy go o 2-3 mm pogłębić ale wynika to z niedostosowania ramy (widelca) do mocowania silnika elektrycznego. |
|
|
|
|
JerzyZ
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 7 razy Dołączył: 16 Lip 2010 Posty: 794 Skąd: Warszawa - Ursynów
|
Wysłany: Pią 12 Sty, 2018
|
|
|
Wibi, niestety mylisz się. Przy odwrotnym założeniu zespołu oś-występ siła rozchylająca jest IDENTYCZNA! Można by upierać się, że przy odwrotnym montażu ramiona widelca są zespolone ściśniętymi podkładkami osi - ale moim zdaniem to polepszenie jest niezauważalne. |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Pią 12 Sty, 2018
|
|
|
wibi napisał/a: | Nie chciałem już dyskutować w tym temacie bo przecież kol.tas na blogu powiedział autorytatywnie, że ząb podkładki wchodzi "za osią" czyli tak jak na zdjęciu kol.Kermit.Nie podważam ani autorytetu w/w ani nawet tego co piszą inni nawet na endless a po prostu przywołuję tu podstawowe pojęcia mechaniki,sił i momentów działających na hak mocowania koła. Nie trzeba mieć wielkiej wiedzy by wiedzieć, że moment "rozchylający" hak w takim,zewnętrznym położeniu zęba podkładki jest prawie dwa razy większy niż wtedy gdy to ząb podkładki będzie wprowadzony jako pierwszy,przed osią (działanie dźwigni i ramienia).To właśnie takie "polecane" założenie podkładki powoduje rozerwanie haka mocującego widelca czy też ramy i nie ma tu żadnych argumentów z dziedziny mechaniki by to podważyć,no chyba, że użyje się argumentów typu "gadasz głupoty" lub tp.inwektyw.
Oczywiście, gdy jest to rama czy widelec ze zwykłego roweru a nie "elektryka" to wiadomo, że hak mocowania osi jest za płytki do takiego usytuowania podkładki i wówczas należy go o 2-3 mm pogłębić ale wynika to z niedostosowania ramy (widelca) do mocowania silnika elektrycznego. |
A zastanowiłeś się, o ile procent zmniejszy się pewność przykręconej śruby (osi), która w położeniu podkładki jak na zdjęciu wyżej, obejmuje 3/4 gniazda widelca, a w przypadku odwrotnego ułożenia będzie "trzymać tylko na dwóch bocznych powierzchniach widelca (pewnie z 30% powierzchni) |
|
|
|
|
wibi
szef
Pomógł: 42 razy Dołączył: 23 Sie 2014 Posty: 1072 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Pią 12 Sty, 2018
|
|
|
@JerzyZ
To prawda i o tym napisałem :"....wówczas należy go o 2-3mm pogłębić", mam nadzieję, że to zrozumiałe? Siła rozchylająca jest to prawda identyczna w obu położeniach ale działa w jednym przypadku na węzeł haka a w drugim,niby "właściwym", na ramię haka, czyli istnieje dźwignia wspomagająca siłę rozwarcia haka a nawet wyłamania (gdy to aluminium).
@tkoko
Przy pogłębieniu haka jak wyżej, żaden procent pewności przykręcenia się nie zmieni, gdyż oś będzie w tym samym miejscu w jakim jest teraz. W ogóle rowery "elektryfikowane" mają haki ramy czy widelca nie przystosowane do takich,blokujących podkładek.Są po prostu za "płytkie" a ząb podkładki (jak na zdjęciu Kermita) znajduje się praktycznie na samym "wejściu" haka.To chyba łatwo pojąć. |
|
|
|
|
djmarcin56
prezes
Pomógł: 5 razy Wiek: 35 Dołączył: 05 Sie 2016 Posty: 522 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Pią 12 Sty, 2018
|
|
|
No i wibi tak jak ma kermit pokazuje trzeba ciut pogłębić haki i będzię ok ząbek podkładki się zablokuje w haku a sposób o jakim ty mówisz jest wogóle nie do pojęcia i działał by na niekorzyść silnika wypychając go wręcz z haka, wszyscy robią tak jak piszemy od dawna i nie bez powodu.
Twój tok rozumowania podsunął mi jednak pomysł gdyby haki były takie porządne to podkładka mogłaby mieć szerszy ząbek i na dole haka można by zrobic nacięcia na kilka mm w obie strony i tam by właśnie wchodził idealnie ząbek i podkładka byłaby zablokowana. |
_________________ Zbieram graty do swojej pierwszej konstrukcji |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Sob 13 Sty, 2018
|
|
|
wibi napisał/a: | @tkoko
Przy pogłębieniu haka jak wyżej, żaden procent pewności przykręcenia się nie zmieni, gdyż oś będzie w tym samym miejscu w jakim jest teraz. W ogóle rowery "elektryfikowane" mają haki ramy czy widelca nie przystosowane do takich,blokujących podkładek.Są po prostu za "płytkie" a ząb podkładki (jak na zdjęciu Kermita) znajduje się praktycznie na samym "wejściu" haka.To chyba łatwo pojąć. |
Możesz sobie wyciąć gniazdo nawet na metr lecz to nie zmieni faktu że obie podkładki przy "Twoim" sposobie będą ściskały widelec tylko na obu krawędziach gniazda.
tu masz powiększenie obu podkładek
Jeżeli obrócisz "ząb" o 180 * wówczas niezależnie jak głęboko wypiłujesz gniazdo to i tak w miejscu "zęba" obie podkładki nie będą opierać się o gniazdo |
|
|
|
|
Kermit
początkujący
Dołączył: 10 Gru 2017 Posty: 12 Skąd: Mazowieckie
|
Wysłany: Sob 13 Sty, 2018
|
|
|
A dlaczego podkładkę daje się między silnik a ramę a torque army już na zewnątrz? |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Sob 13 Sty, 2018
|
|
|
Gdyż iż podkładka ma małą średnicę i nie wadzi o zębatkę/łańcuch |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
Kermit
początkujący
Dołączył: 10 Gru 2017 Posty: 12 Skąd: Mazowieckie
|
Wysłany: Nie 14 Sty, 2018
|
|
|
Chodziło mi bardziej o to, że skoro torque army daje się na zewnątrz to dlaczego podkładki nie można dać na zewnątrz. Przecież moment (para sił) rozginający hak zależy od średnicy oski a nie od jej długości (odległości od silnika).
I teraz jeszcze jedno pytanie. Czy jak jest torque arm to czy podkładka z zębem też jest potrzebna? Ten zestaw co jest u Ciebie tas nie ma podkładki. Jak macie to u siebie? |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Nie 14 Sty, 2018
|
|
|
Było 100x to opisywane, napisże 101 raz.
Podkładka z uchem to nie jest ramie blokujące.
Ucho nie zostało zaprojektowane do blokowania osi, nigdy nie blokowało osi, nie trzymo osi i nigdy nie będzie trzymało osi. Do trzymania osi jest ramie blokujące, tylko ramie blokujące i aż ramie blokujące. Ewentualnie jak masz 25 letni rower na stalowej ramie to tam są widełki, w które taka podkładka może być wsunięta i wtedy ta podkładka zastępuje ramie blokujące. Ale to jest w najstarszych rowerach z lat 90tych i początku 2000 i jak ktoś ma taki rower to w 5 sek zrozumie jak taka podkładka przejmuje rolę ramienia blokujacego. Pozostałej reszty 98% ludkosci to nie obejmuje.
To nie są zamienne elementy, pełnią w bajku różne funkcje
Podkładka z uchem:
- opiera się na niej rama
- uniemożliwia rozparciu haka przez napierająca na nią oś
- dystansuje ramę od wolnobiegu/kasety
- trzyma koło (oś) aby nie wypadło z widełek (siły tarcia) poprzez docisk nakrętki i to wystarcza do mocy znamionowych.
- ucho podkładki pomoże w zaklinowaniu osi jeśli ta już będzie luźna kiedy olejemy ciepłym sikiem konserwację swojej maszyny i doprowadzimy do poluzowania nakrętek
Ramie blokujace:
- blokuje oś przed obrotem (szczególnie istotne podczas używania hamowania regeneracyjnego i przy mocach wyższych niż znamionowe) |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
|