|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Prośba o spojrzenie w pakiet i sposób łączenia :) |
Autor |
Wiadomość |
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1333 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Sob 15 Lip, 2017 Prośba o spojrzenie w pakiet i sposób łączenia :)
|
|
|
Witajcie. Przymierzam się powoli do budowy akumulatorów w nieregularnym kształcie. Wymyśliłem sobie, że ma działaćto ze sterownikiem 26A max, więc uważam, że 5 połączeń na sekcję wystarczy, a wiadomo, że prąd max nie cały czas płynie...
Które połączenie będzie lepsze?
czy:
Jednym kolorem jest zaznaczony pakiet P, akumulator składa się z 13S9P, na prośbę klienta.
Bardzo fajna sprawa myślę, bo będzie to na ogniwach NCR18650B więc będzie miał około 30Ah w ramie
Przy takim ułożeniu widzę, że powinienem bez problemów uzyskać 5 połączeń, jedynie problem będzie z pierwszą celą, ale tam zrobiłbym podwójne blaszki, żeby prąd dobrze płynął
20170715_183104 - Kopia.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 351 raz(y) 169,01 KB |
20170715_183104 - Kopia (2).jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 308 raz(y) 175,18 KB |
|
_________________ Posiadam nowe zestawy napędowe 250-1700w 36-48v akumulatory w bidonie sanyo ga 48v 17.5Ah
Robię aku na zamówienie w prostopadłościanie i trójkącie
Pełna oferta:
epojazdy.blogspot.com
TEL: 796782663
Przy odbiorze osobistym - 10% |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 15 Lip, 2017
|
|
|
Hm... a ile te blaszki wytrzymują? |
|
|
|
|
djmarcin56
prezes
Pomógł: 5 razy Wiek: 35 Dołączył: 05 Sie 2016 Posty: 522 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Sob 15 Lip, 2017
|
|
|
Hmm według mnie bez znaczenia, obie opcje wychodzą na to samo, nawet przy tych 4 połączeniach też powinno być ok bo na każdą blaszkę popłynie 6A w przybliżeniu.
Według mnie najważniejszy jest środek bo będzie się najbardziej grzał bo jest najobszerniejszy i koniec czyli ostatnia sekcja bo tam ma prąd najdalej od ujścia i tu największe mogą być spadki czyli tu lekko wzmocnić ilością taśmy. |
_________________ Zbieram graty do swojej pierwszej konstrukcji |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Nie 16 Lip, 2017
|
|
|
W obu przypadkach wystepuje niestymetria czyli cześć sekcji jest zrównoleglona/mostkowana (np skrajne maja kształt prostokąta i stanowią zwarty moduł) ale sześc z nich jest połaczona 'szeregowo' czyli pojedyńczym paskiem, przez który ma płynąć 26A. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 16 Lip, 2017
|
|
|
I taki pasek nie wytrzyma tego prądu? |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Nie 16 Lip, 2017
|
|
|
Należy dążyć do tego aby każdy segment był w jak największym stopniu podobny do innych. 26A na długiej pojedynczej blaszce będzie nieco inaczej się zachowywał niż krótki odcinek w kształcie kwadratu/prostokąta. No i pkt pomiarowy BMS też powinien być w środkowym pkt. Przy dużym prądzie, nagrzewania się blaszek to ma z czasem znaczenie. Nawet długotrwałe ładowanie 5A może nie być dla takiego układu obojętne.
A że to trudno spełnić przy różnych kształtach, to inna sprawa. Ale gdzie się da robić spójne, to warto przemyśleć. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 16 Lip, 2017
|
|
|
No OK. Ale do jakiego prądu przeznaczone są te taśmy? |
|
|
|
|
djmarcin56
prezes
Pomógł: 5 razy Wiek: 35 Dołączył: 05 Sie 2016 Posty: 522 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Nie 16 Lip, 2017
|
|
|
moja propozycja połączeń glebor według tego co powiedział wojtekernest
20170715_183104__kopia_106.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 332 raz(y) 287,17 KB |
|
_________________ Zbieram graty do swojej pierwszej konstrukcji |
|
|
|
|
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1333 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Nie 16 Lip, 2017
|
|
|
Myślę, że moje ułożenie jest o wiele lepsze. CHodzi tu o ilość połączeń pomiędzy ogniwami, myślę, że lepiej ułożyć się nie da, u ciebie są mniejsca, gdzie są 2-3 blaszki na 26A u mnie przeważnie jest po 5-7 blaszek pomiędzy:
na czerwono połączenia po jednej stronie, na pomarańczowy po drugiej stronie aku.
Myślę, że lepiej się tego ułożyć nie da... I myślę, że jest spory zapas mocy. Przy połączjeniu jak zaproponował forumowicz wyżej blaszki, które będą łączyć cele, będą bardzo ciepłe...
Ale fajnie, że temat się rozwinął Ja patrzę, że jeżeli jest dużo połączeń pomiędzy sekcjami, to wystarczy jedna praktycznie blaszka spinająca pakiet w P.
fajnie, bo po kilku opiniach będę robił dla was naprawdę dobre akumulatory
20170715_183104 - Kopia.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 281 raz(y) 295,87 KB |
|
_________________ Posiadam nowe zestawy napędowe 250-1700w 36-48v akumulatory w bidonie sanyo ga 48v 17.5Ah
Robię aku na zamówienie w prostopadłościanie i trójkącie
Pełna oferta:
epojazdy.blogspot.com
TEL: 796782663
Przy odbiorze osobistym - 10% |
|
|
|
|
djmarcin56
prezes
Pomógł: 5 razy Wiek: 35 Dołączył: 05 Sie 2016 Posty: 522 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Nie 16 Lip, 2017
|
|
|
Tak masz racje, jeśli chodzi o sekcje to twoje połączenia są lepsze, przy mojej wersji trzeba by każde połączenia między sekcjami podwajać ale z racji mniejszej ilości blaszek miedzy sekcjami wyszło by na to samo albo trochę oszczędniej w taśmie gdyż u Ciebie jest po 5 lub 6 blaszek między a u mnie 4 lub 6 blaszek.
Za to u mnie ogniwa w p' są bardziej zgrupowane a nie porozciągane w długie ciągi jak u Ciebie.
To tylko luźne propozycje więc nie mówię, że moje lepsze, najchętniej to obie opcje bym zobaczył w testach jak to wychodzi realnie.
Teraz niech najbardziej doświadczeni porównają te opcje i wskażą plusy i minusy każdej z opcji. |
_________________ Zbieram graty do swojej pierwszej konstrukcji |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Nie 14 Sty, 2018
|
|
|
Na poniższym filmie można podejrzeć sposoby rozłożenia pakietów ale generalnie warto przyjrzeć się z bliska jak w średniej wielkości fabryce EM3EV robi się (głównie) pakiety aku na zamówienie do rowerów i skuterów.
Właściciele składają je od 2010 r ale od niedawna robią to na nieco większą skalę w nowej fabryce.
Spójrzcie na sposób łączenia akumulatorów w pakiecie czyli odmiennie łączenie minusów od plusów. Szyna plusowa ma cienkie
połączenia, pełniące funkcję bezpiecznika pojedyńczego ogniwa. Ogniwa są mocowane w jednostronnych 'holderach', jak widać
w kilku(nastu) wersjach kształtu i ilości P i S ogniw.
W fabryce przygotowuje się również koła z silnikami.
Warto z uwagą obejrzeć wyposażenie tej fabryki , bo to w mojej ocenie pewien wzór do naśladowania w naszej części Europy, gdy zapotrzebowanie
na indywidualne pakiety będzie stale rosło i przerośnie obecne "chałupnicze" mini firmy.
Ponizej kilka scr.
"Pan cegla"
https://youtu.be/oNfTEHBz_bg
EM3EV website: https://em3ev.com/ |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
Ostatnio zmieniony przez WojtekErnest Nie 14 Sty, 2018, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1333 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Nie 14 Sty, 2018
|
|
|
Ja bym nie nazwał 14s6p triangle pack wzorem do naśladownia...
kiepsko wygląda łączenie jednej siódemki z drugą... pomiędzy siódemkami jest ok
Poza tym jednym wyjątkiem, reszta wygląda ok
U mnie za Pana cegłę robi akumulator na 360 ogniwach sony V3 z 2 powodów:
- straty w energii jakie generuje "pan cegła" przerosły wartość zbudowanego akumulatora, a w lato w pomieszczeniu ok 3-4m2 jest nie do zniesienia...
- kanał jest ograniczony do 130W, co nie rozładowuje pakietu 10S1P prądem powyżej 3,8A, a opornica zajmuje dodatkowy kanał, tak wolne są 2 i robota jakoś idzie (godzinka na 40 ogniw) + multicharger własnej roboty na 100 ogniw niezależne kanały + 2x zasilacz 5V 60A, z niego raczej korzystam rzadko, ale jak jest, to jest...
I robota jakoś idzie... Ostatnio robione aku mi wychodzą już z rozjazdem rzędu 0,03V na proces, co uważam za rewelację. przy 0,15V już jakość jest bardzo akceptowalna, przy zastosowaniu BMSa 60mA pakiet śmiga latami. Równość ogniw w końcowej fazie rozładowania zapobiega sytuacji, gdy mamy np pakiet 5P i przez ostatnią minutę napiecie już na 4 ogniwach spadło i z piątego jest brany prąd rzędu 20-30A, co doprowadzi do szybkiego zniszczenia, dla tego tak ważne są jak najniższe rozjazdy, a najpiepiej nie rozładowywanie pakietu za każdym razem do odcięcia BMSa... |
_________________ Posiadam nowe zestawy napędowe 250-1700w 36-48v akumulatory w bidonie sanyo ga 48v 17.5Ah
Robię aku na zamówienie w prostopadłościanie i trójkącie
Pełna oferta:
epojazdy.blogspot.com
TEL: 796782663
Przy odbiorze osobistym - 10% |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|