ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Codzienna (krótka) jazda - ładowanie.
Autor Wiadomość
Kaemus 
młodzik


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Maj 2014
Posty: 65
Skąd: Cieszyn
Wysłany: Nie 04 Lut, 2018   Codzienna (krótka) jazda - ładowanie.

Cześć,

z związku z przesiadką z żeli na li-lion drążę w sieci temat ładowania.
Nie mogę niestety odszukać jednoznacznej odpowiedzi na moje podstawowe
pytanie - czy ładować po każdej jeździe, przy założeniu, że jeżdżę codziennie
(cały rok), ale w 90% przypadków przejeżdżam dziennie max 5-10 km.

Jeśli nie codziennie, to jak często? Musiałbym sobie sumować przejechane
kilometry, albo mierzyć napięcie, żeby określić kiedy ładować?

Co do mierzenia - z tego co wyczytałem, należy co jakiś czas sprawdzić napięcie
po naładowaniu, żeby stwierdzić czy pakiet się nie rozbalansował.
Jak to w praktyce najlepiej zrobić? Po prostu rozpiąć przewody i zmierzyć woltomierzem?

Dzięki za pomoc.

KM.
 
 
umbur 
prezes


Pomógł: 25 razy
Wiek: 41
Dołączył: 05 Paź 2015
Posty: 581
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: Nie 04 Lut, 2018   

Ja ładuje akumulator po każdej jeździe, ale też robię zwykle więcej kilometrów. Jak będziesz ładował co kilka dni to też nic się nie stanie. Masz BMS, więc nie rozładujesz akumulatora do zera. Generalnie moim zdaniem im częściej się ładuje tym lepiej. Co do sprawdzania cel, nie musisz odłączać wtyczek, możesz zmierzyć podpięte do BMSa. Dobrze co jakiś czas zerknąć. Ostatnio wyszły BMSy z bluetooth i póki co chwalę sobie. Dzięki niemu szybko zdiagnozowałem padniętą celę, bez rozkręcania roweru. Także polecam i myślę, że pewnie trend pójdzie raczej w tę stronę.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 04 Lut, 2018   

O jakim pakiecie mówimy ? O jakiej mocy silnika ? Jaki rodzaj drogi ? Czy masz wskaznik napięcia ?
Na ile km Twojego stylu jazdy ma w załozeniu taki pakiet wystarczyć ?
Na pewno nie zaszkodzi łądować go nawet po 10 km ale jesli Twój pakiet wystarczy na 100 km no to np po 20 km.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Nie 04 Lut, 2018   

Im częściej ładujesz do pełna tym więcej dajesz szans BMSowi na konserwację akumulatora.
W najlepszym nawyku jest wiec ładowanie do pełna po każdej jednej wycieczce.

Najgorszym możliwym wariantem jest jazda i wyładowywanie akumulatora przez np tydzień i dopiero naładowanie. Taki nawyk szybko spowoduje spadek zasięgów oraz uszkodzenie akumulatora.

Nie chodzi o to, żre akumulatora nie wolno wyładować do zera kilkoma wycieczkami. Jak najbardziej wolno, ale jeśli takie wyładowywanie będzie w nawyku to jest już szkodliwe. W nawyku musi być ładowane jak najczęstsze i zawsze do pełna
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
sky 
początkujący


Dołączył: 11 Gru 2017
Posty: 25
Skąd: Krk
Wysłany: Nie 04 Lut, 2018   

Dobrze, że się taki wątek pojawił bo miałem podobne pytanie. Czyli moje założenia były błędne. W sumie jak się tak zastanowić, to po krótszej wycieczce akumulator krócej się będzie ładował więc nie będzie to uciążliwe.
A jakie są zalecenia gdy się nie używa roweru dłużej, np. miesiąc? Naładować do pełna i co jakiś czas doładowywać czy jak?
Ja, że dopiero czekam na komponenty do złożenia elektryka to chciałem się dowiedzieć odnośnie ładownia. Kupiłem ładowarkę w nexun.pl i jak jest sygnalizowane pełne naładowanie? I czy wtedy od razu można odłączyć czy zostawić jeszcze na jakiś czas? Bo jak ładuje telefon to da się zauważyć, że pozostawienie go na dłużej w ładowarce poprawia wydajnośc baterii.
 
 
niegodny 
stażysta


Pomógł: 5 razy
Wiek: 35
Dołączył: 12 Maj 2017
Posty: 166
Skąd: Śląsk
Wysłany: Nie 04 Lut, 2018   

Tu nie chodzi o krótszy czas ładowania tylko o to, że BMS uruchamia się każdorazowo po podłączeniu do ładowania i po naładowaniu i odłączeniu ładowarki pracuje przez kilka godzin i wyrównuje cele, im częściej tym lepiej.Jeżeli jest to 1 miesiąc to naładuj do 100% i spoko.Przed kolejną wycieczką podłącz do ładowarki. Jeżeli jest to 3 4 miesiące to proponuję pozostawić aku naładowany w 60 % i co jakieś 3 tygodnie podłączyć do ładowania na 10 15 min.Jeżeli kupiłeś ładowarkę w NEXUN to jest git. Jak aku się naładuje po prostu przestanie ładowarka pracować ( przestanie szumieć ) możesz spokojnie wyłączyć aku, jest naładowany.
 
 
sky 
początkujący


Dołączył: 11 Gru 2017
Posty: 25
Skąd: Krk
Wysłany: Nie 04 Lut, 2018   

Dzięki to rozwiało moje wątpliwości ;) pozostaje mi tylko teraz poczekać na wykonanie mojego elektryka i sprawdzanie na własnej skórze :)
 
 
niegodny 
stażysta


Pomógł: 5 razy
Wiek: 35
Dołączył: 12 Maj 2017
Posty: 166
Skąd: Śląsk
Wysłany: Nie 04 Lut, 2018   

Pochwal się zdjęciem jak już będzie gotowy.
 
 
borsuk 
prezes



Pomógł: 25 razy
Dołączył: 12 Wrz 2011
Posty: 687
Skąd: Sudety
Wysłany: Nie 04 Lut, 2018   

sky napisał/a:

A jakie są zalecenia gdy się nie używa roweru dłużej, np. miesiąc? Naładować do pełna i co jakiś czas doładowywać czy jak?

To już było dziesiatki razy wałkowane na forum i zadnia są podzielone. U mnie bateria leży 4 do 5 miesięcy nieużywana i trzyma jak drut 37,5V to niby po co mam ją ładować.
Poza tym nie przeceniajmy tak balansowania. Balansujemy sekcje po kilka, kilkanaście S i wystarczy jedna czarna owca w sekcji (pakiecie) a całość i tak się rozjedzie, a balansowanie tylko poprawi nam samopoczucie :) .
Żeby wiedzieć co się rzeczywiście dzieje w bateri trzeba by regularnie mierzyć napięcia poszczególnych sekcji albo założyć BMS z odczytem danych.
_________________
Mój rower: BBS02B
 
 
sky 
początkujący


Dołączył: 11 Gru 2017
Posty: 25
Skąd: Krk
Wysłany: Nie 04 Lut, 2018   

Taki mam plan, będzie relacja z kolejnych etapów prac. W tym miesiącu pod koniec albo z początkiem marca powinno być gotowe ;)
 
 
niegodny 
stażysta


Pomógł: 5 razy
Wiek: 35
Dołączył: 12 Maj 2017
Posty: 166
Skąd: Śląsk
Wysłany: Nie 04 Lut, 2018   

borsuk. No pewnie, że trzeba by mierzyć napięcie na poszczególnych celach aku aby mieć pewność, że jest ok. Ale kolega jak kupi gotowca to go nie będzie rozbierał i sprawdzał. Jak padnie ogniwo to żaden BMS nie pomoże. Wtedy my pomożemy :mrgreen: Oczywiście jak już nie będzie gwarancji.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 04 Lut, 2018   

Jeszcze jedno zdanie, im częściej jeździmy w taki sposób że dochodzi do 'głębszego' rozładowanie czyli takiego że w czasie jazdy napięcie aku jest obniżone < 3,7V obojętnie czy w czasie jednej czy kilku jazdy, tym ogniwa mają większą tendencję do rozbalansowywania. To oznacza że potem ładowanie w czasie jednego cyklu może nie wyrównać segmentów baterii. Dlatego piszemy ładować na tyle często na ile się da. No i druga kwestia: im głębiej rozładowany tym dłużej jest ładowane dużym prądem zanim wejdzie w fazę CV.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
sky 
początkujący


Dołączył: 11 Gru 2017
Posty: 25
Skąd: Krk
Wysłany: Nie 04 Lut, 2018   

To jeszcze jedno pytanie, będę miał pakiet 16s i tylko wskaźnik napięcia. Jaki w takim razie będzie mój zakres pracy i poniżej jakiego nie schodzić?
Do tego jak sprawdzać napięcie, bo rozumiem że podczas jazdy będzie wskazywać głupoty.
 
 
niegodny 
stażysta


Pomógł: 5 razy
Wiek: 35
Dołączył: 12 Maj 2017
Posty: 166
Skąd: Śląsk
Wysłany: Nie 04 Lut, 2018   

Ty masz jeździć,ładować jeździć,ładować i cieszyć się wolnym czasem i mocą. BMS za Ciebie pilnuje progu rozładowania.Jeżeli nie zostawisz aku rozładowanego do zera przez długi czas i będziesz kierować się 50 % radami kolegów, a w aku nic nie nawali przejedziesz tysiące kilometrów i będzie ok :mrgreen:
 
 
ap0f1s 
prezes


Pomógł: 15 razy
Wiek: 36
Dołączył: 02 Paź 2014
Posty: 757
Skąd: Kęty
Wysłany: Nie 04 Lut, 2018   

Trzeba bajka używać. Przez 60% czasu używania nie będziesz potrzebował rozładować bajka do zera, wtedy właśnie ładujesz częściej i nie dopuszczasz, aby aku było blisko rozładowania. A wtedy, gdy robisz długie wycieczki nie ma problemu jedź do oporu.
Jednak wypadku, gdy masz np. 30% aku i wiesz, że przejdziesz drogę do pracy i z powrotem włóż go do ładowarki. Wydłuży to żywot akumulatora. Trzeba sobie wyrobić nawyki.
Na swoim pierwszym bajki już mam 30k km przejechane. Mój pakiet 16s2p z turnigy 592wh teraz ma 400wh i ponad 500cykli i wszystkie cele równe. Jednak ja używam bajka cały czas nie zależnie od pogody. W tym rowerze nie mam problemu samą elektryką, tylko z ramą, które już nie wytrzymuje.
_________________
Kilka moich konstrukcji:Gordon 6kW (Adaptto)
Hatak 6kW (Sabvoton)
Kross level a6 3kw
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group