ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
żywotność
Autor Wiadomość
Scuda 
stażysta


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 17 Paź 2017
Posty: 157
Skąd: Stalowa wola
Wysłany: Pią 09 Lut, 2018   

Bardzo łatwo zrobić faktyczny test i po roku wszyscy będziemy wiedzieć ile pojemności tracą ogniwa
Wziąć kilka ogniw o tych samych parametrach i zostawić na rok/kilka miesięcy i zbadać je po tym czasie.
 
 
wwojciech 
brygadzista
wwojciech


Pomógł: 8 razy
Wiek: 37
Dołączył: 13 Wrz 2011
Posty: 264
Skąd: Kraków
Wysłany: Pią 09 Lut, 2018   

Ładuje do 4.1V mój rowerowy 14S11P i zrobiłem 700 ładowań. Warto mieć odrobinę większy aku coby te 10% mniejsza pojemność nam wystarczala gdy tym zabiegiem możemy podnieść żywotność dwukrotnie, nie wspominając już o tym że większy aku to mniejszy prad na jedno ogniwo.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pią 09 Lut, 2018   

taki szczegół, współczesne BMSy nie balansują do 4.2V odkąd ładowarki mają 3 fazę Icut=150mA
Balansują do 4.13-4.15V

A tutaj wykres żywotności podczas ładowania do 4.15V.

_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Tomas 
szef


Pomógł: 20 razy
Wiek: 42
Dołączył: 23 Mar 2015
Posty: 1740
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pią 09 Lut, 2018   

A co znaczy "Prądowe 2" ?
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pią 09 Lut, 2018   

3 różne ogniwa wysokopojemne i 4 różne ogniwa wysoko prądowe są na wykresie dla porównania i zobrazowania, że spadek pojemności nie jest przypadkiem tylko normalnym zachowaniem li-ion w tych warunkach
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 10 Lut, 2018   

tas napisał/a:
taki szczegół, współczesne BMSy nie balansują do 4.2V odkąd ładowarki mają 3 fazę Icut=150mA
Balansują do 4.13-4.15V
l]

A dokladniej, aby balanser BMS-a mógł wyrównać ogniwa na typowym progu 4,15-4,17V, to ladowarki laduja do 4,20 V a nawet nieco powyzej. Ale końcowa faza ladowania jest rzędu 100-150 mA, co dla pakietu zlozonego dla kilku/nastu P, jest jednostkowo b.malym prądem.
Wszystko po to aby balansowanie w ogóle bylo możliwe. A z czasem używane ogniwa w pakiecie rownoleglym coraz 'niechetniej' utrzymuja napiecie powyzej 4,17 V i w skutek wzajemnego rozladowania oraz dzialania BMS, ono spada do 4,13-4,15 v. Ale raczej nie w 1 noc, zaraz po ladowaniu.
Zatem jeśli mówimy o pakiecie rownoleglym a nie pojedynczym ogniwie, to niespecjalnie bym się przejmowal ograniczaniem napięcia ładowania do 4,10 V w celu poprawy trwałości. W rzeczywistosci, pbierany prąd i temperatura szybciej degraduje ogniwa.
A jeśli chcemy odebrac z niego MOC, to im mniejsze napięcie, tym trzeba 'szarpnac'wiecej prądu.
Coś za coś.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
pawextelinfo 
stażysta


Wiek: 42
Dołączył: 13 Maj 2016
Posty: 183
Skąd: Węgierska Górka
Wysłany: Sob 10 Lut, 2018   

tas napisał/a:
taki szczegół, współczesne BMSy nie balansują do 4.2V odkąd ładowarki mają 3 fazę Icut=150mA
Balansują do 4.13-4.15V

A tutaj wykres żywotności podczas ładowania do 4.15V.

Obrazek


Tas, do jakiego akumulatora wysoko prądowego należny brązowy, ten najprostszy wykres?
 
 
pawextelinfo 
stażysta


Wiek: 42
Dołączył: 13 Maj 2016
Posty: 183
Skąd: Węgierska Górka
Wysłany: Sob 10 Lut, 2018   

Stawiam na ogniwo mega wysokopradowe z małą pojemnością. Na pewno nie jest to vtc6 może jego starszy brat lub 25R. :?: Dobra napisz :mrgreen:
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Sob 10 Lut, 2018   

Niestety, to nie jest takie proste.
Zachodziłem w głowę dlaczego nie ma nigdzie testów żywotności ogniw mimo ogólnej dostępności narzędzi.
No i podczas opracowywania wyników wielomiesięcznego testu mnie olśniło dlaczego nikt ich nie robi. Bo taki test bardziej szkodzi niż pomaga. Wyobrażacie sobie co się będzie dziać w głowach nowych użytkoeników jeśli wyjdzie, że ogniwo A po 300 cyklach ma 77% bazowej pojemności, a ogniwo B ma 83%? Wszyscy będą chcieć Ogniwo B, nawet, jeśli kilka % różnicy jest kompletnie bez znaczenia, to nie uda się żadnymi racjonalnymi argumentami nikogo przekonać, że test nie miał na celu grupowania ogniw między soba tylko wykazaniem, że 5A/ogniwo, nawet w przypadku ogniw najnowocześniejszych jest wartością maksymalną i nie przekraczalną z uwagi na wysoką degradację żywotności i próba wciskania ludziom akumulatorów 10p z prądami po 100A to jawne oszustwo i chęć nieuczciwego zarobku na niewiedzy klienta.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Eryk1000 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 40
Dołączył: 22 Lis 2013
Posty: 1119
Skąd: Wadowice
Wysłany: Sob 10 Lut, 2018   

Stawiam że ta piękna brązowa kreska to lipo turnigy :D Co do dramatu spadku pojemności to patrzyłem ostatnio na najnowsze ogniwo Sony VC7 i wygląda że wraz z użytkownikiem leci pojemność na łeb na szyję :/ Im bardziej pojemne ogniwie tym gorzej
_________________
Jeżdżę na :

E-Giant Terrago

Viking Power 6000W +
 
 
henio 
brygadzista


Dołączył: 16 Sie 2017
Posty: 286
Skąd: Polska
Wysłany: Pon 12 Lut, 2018   

tas napisał/a:
taki szczegół, współczesne BMSy nie balansują do 4.2V odkąd ładowarki mają 3 fazę Icut=150mA
Balansują do 4.13-4.15V

A tutaj wykres żywotności podczas ładowania do 4.15V.

Obrazek


Czyli odpowiedź jest prosta, tak jak już Tas powiedział: ładować zawsze do pełna po każdej jeździe. Ma to być nawykiem.

Co to za akusy ten pierwszy BORDOWY wykres ( prądowe 2 ) ???
 
 
mrox 
początkujący


Dołączył: 17 Gru 2018
Posty: 20
Skąd: z podlasia
Wysłany: Sob 02 Mar, 2019   

Może to nie do końca to samo, ale mam w laptopie akumulator 6200mAh z 6 ogniw.

Akumulator ma ponad 5 lat, około 100-150 cykli i tylko 13% zużycia.

Zużycie jest tak małe ze względu na to, że od razu ustawiłem w komputerze opcję ładowania tylko do 60% czyli opcję przedłużenia życia akumulatora. Zmieniałem na 100% tylko wtedy kiedy wiedziałem, że będę zabierał komputer gdzieś gdzie nie będę miał prądu. Pozostały czas akumulator spędził praktycznie w trybie storage.

Analogicznie siostra która kupiła laptop w podobnym czasie i stale utrzymywała swój akumulator na poziomie 100% naładowania praktycznie zabiła baterię po 2 latach używania.

Dla mnie to daje do myślenia.

Czy akumulator będzie mniej się degradował przy naładowaniu do 60% zamiast do 100% ? Na pewno tak. Wiadomo, że utrzymać 2 sekcje to inaczej niż 13 sekcji. Czy rozjazd sekcji w wyniku niewyrównanych napięć i różnego stopnia zużycia wpływa na skrócenie czasu użytkowania akumulatora? Też na pewno tak. Pytanie tylko co bardziej. Konia z rzędem komuś kto robił takie badania lub potrafi podlinkować do takich badań.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 02 Mar, 2019   

O takie badania trudno, bo inaczej reaguje pakiet 3S2P a 13S10P. Ilośc ogniw równoległych zwieksza ryzyko wzajemnego oddziaływania na siebie tych ogniw oraz wzajemne podgrzewanie się ogniw koło siebie, a szczególnie w części środkowej. Więc sprowadzanie tego tylko do poziomu napiecia jednostkowego ogniwa to nieporozumienie a co najmniej zbyt dalekie uproszczenie.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pon 04 Mar, 2019   

mrox, daje do myślenia bo masz małą wiedzę w temacie.
Laptopową baterię zabija TEMPERATURA a nie stan naładowania do pełna :)
Praktyka użytkowa jest bezwzględna w konfrontacji z "wydaje mi się" czy "tak na chłopski rozum"

Częściej ładujemy do 100% = dłużej ma pełne naładowanie = dłużej żyje aku
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
borsuk 
prezes



Pomógł: 25 razy
Dołączył: 12 Wrz 2011
Posty: 687
Skąd: Sudety
Wysłany: Pon 04 Mar, 2019   

tas napisał/a:

Praktyka użytkowa jest bezwzględna w konfrontacji z "wydaje mi się" czy "tak na chłopski rozum"

Mrox pisze właśnie o praktyce użytkowej, ale baterii laptopowych, co zresztą wyraźnie zaznacza.

tas napisał/a:
Częściej ładujemy do 100% = dłużej ma pełne naładowanie = dłużej żyje aku

Tak jest w przypadku korzystania z fabrycznej ładowarki i baterii.
Natomiast jeżeli mamy baterię własnej roboty i potrafimy kontrolować jej stan (napięcia,pojemność, pobór prądu) i dobrać odpowiedni BMS oraz ładowarkę, wtedy możemy ładować do niższego napiecia co przedłuzy ilość cykli zgodnie z teorią, już dziesiatki razy prezentowaną na tym forum:
https://batteryuniversity.com/index.php/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries
_________________
Mój rower: BBS02B
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group