|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Northtec Cayon 29er - pierwsza budowa |
Autor |
Wiadomość |
mate
początkujący
Dołączył: 14 Cze 2014 Posty: 5 Skąd: Zgierz
|
Wysłany: Śro 14 Lut, 2018 Northtec Cayon 29er - pierwsza budowa
|
|
|
Witajcie,
Forum czytam okazyjnie od paru lat, kiedy to @tas zamieścił informacje o swojej konstrukcji Electra na forum rc-fpv. Jednak dopiero teraz mam w miarę sprzyjające warunki do podjęcia budowy swojej pierwszej maszyny.
Wiem, że 29er nie jest optymalnym wyborem do wyczonowego e-bike, ale strasznie podobają mi się takie duże koła. Zresztą wiecie jak jest - przerabiam taki jaki mam. Rower w założeniu ma służyć do dojazdów do pracy (~20km w jedną stronę) i na dłuższe przejażdżki po równym terenie. Czasem leśna ścieżka dla relaksu i troszku adrenaliny, ale żadne góry. Ważę około 100 kg, i zastanawiam się, czy 29er uciągnie taką masę. Zamierzam obficie wspomagać się pedłowaniem, bo chciałbym jednak wciąż się ruszać. Budżet na przeróbkę ok. 3000 PLN
Tyle wstępu.
Dobra, a zatem do przeróbki idzie rower 29er Northtec Cayon, taki jak tutaj (kaseta 3x9, opsrzęt Alivio, amortyzator sprężyna XCR 32mm):
https://katalog.bikeworld.pl/2017/web/produkt/rowery/mtb_29er_hardtail/northtec/51830/cayon_al
Poniżej zamieszczam wytypowane komponenty, a na końcu będą pytania. Proszę poprawcie mnie, jeśli coś źle dobrałem:
1/ Silnik 9c 7x9 w wersji na kasetę, zapleciony w obręcz 28" + torque arm M12 http://nexun.pl/sklep/sil...09-7x9-tyl.html
2/ Sterownik sinus KT60SVPRCK-XFC15E2, 60V, 45A http://nexun.pl/sklep/ste...-45a-sinus.html
3/ Akumulator 16s, np. taki: http://nexun.pl/sklep/pak...82ah-16s7p.html
4/ BMS 16s http://nexun.pl/sklep/lad...ion-50a10a.html
5/ Ładowarka 16s 3.5A http://nexun.pl/sklep/lad...-lipoliion.html
6/ Komputer pokładowy KT-LCD3 http://nexun.pl/sklep/ste...-24v36v48v.html
7/ Manetka hmm, kciukowa albo połówkowa, jeszcze nie zdecydowałem.
8/ Skrzynka na akumulator - do ogarnięcia
9/ Zabezpieczenie termiczne [?]
Pytania:
a) Czy o czymś nie zapomniałem?
b) Czy te komponenty pasują do siebie? Czy np. sterownik nie jest za mocny do silnika, czy lepiej wziąć z zapasem?
c) Czy standardowa opona 2,25 wejdzie do tej obręczy?
d) Temat zabezpieczenia termicznego. Rozumiem, że podpięcie z silnika do tego komputerka kt-lcd3 jest plug&play. Czy potrzebuję jakiś dodatkowych elementów, aby mieć pewność, że niczego nie przegrzeję?
e) Podejrzewam, że przy takiej masie i kole 29", nawet z silnikiem 7x9 i 16s, ruszając z miejsca trzeba zacząć pedałować, a dopiero przy pewnej prędkości w ruch idzie manetka, czy tak?
Na ten moment to chyba wszystko. Z góry dzięki za podpowiedzi.
Pozdrowienia! |
|
|
|
|
Wojtas82
kierownik
Pomógł: 2 razy Wiek: 42 Dołączył: 18 Kwi 2017 Posty: 372 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Śro 14 Lut, 2018
|
|
|
Spokojnie ruszy z miejsca z manetki. Mam 29era i miałem ten silnik i spokojnie ruszał przy 30A sterowniku. |
|
|
|
|
tricz
początkujący
Dołączył: 07 Lis 2017 Posty: 14 Skąd: Wroclaw
|
Wysłany: Czw 15 Lut, 2018
|
|
|
b) Czy te komponenty pasują do siebie? Czy np. sterownik nie jest za mocny do silnika, czy lepiej wziąć z zapasem?
na moje oko pasują, jednak zabezpieczenie termiczne jest niezbędne.
c) Temat zabezpieczenia termicznego. Rozumiem, że podpięcie z silnika do tego komputerka kt-lcd3 jest plug&play. Czy potrzebuję jakiś dodatkowych elementów, aby mieć pewność, że niczego nie przegrzeję?
Zależy czy chcesz zrobić zabezpieczenie na termistor czyli odcięcie zasilania gdy silnik osiągnie 150stopni czy czujnik temperatury i ograniczanie mocy przez sterownik. Jedno i drugie rozwiązanie wiąże się z otwieraniem silnika i przyklejeniem albo czujnika temperatury albo termistora. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Czw 15 Lut, 2018
|
|
|
Budujesz prawie 3kw potworka, ruszy z miejsca i jeszcze Ci koło będzie podnosiło przy starcie więc bez obaw.
Musisz mieć zabezpieczenie termiczne jakieś, sterownik obsługuje NTC10k, a w silniku masz NTC20k więc aby mieć pomiar temperatury musisz wymienić ten czujnik w silniku na NTC10k, to jest góra 30 min pracy i będzie działać.
Ogarnij temat ramion blokujących oś silnika, bo w takich konstrukcjach są nieomal wymagane.
Fajnie jest jeśli ma się warsztat, zrobić swoje blokady z kawałka blachy, a nie używać tych gotowych uniwersalnych. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
Wojtas82
kierownik
Pomógł: 2 razy Wiek: 42 Dołączył: 18 Kwi 2017 Posty: 372 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Czw 15 Lut, 2018
|
|
|
Ja miałem ntc10k w 7x9. Blokady koniecznie. |
|
|
|
|
mate
początkujący
Dołączył: 14 Cze 2014 Posty: 5 Skąd: Zgierz
|
Wysłany: Czw 15 Lut, 2018
|
|
|
Dzięki za odpowiedzi.
Wygląda na to, że muszę trochę zrewidować pierwotne zamierzenia - nie musi to być aż taki potworek. Bardziej już liczy się dla mnie optymalne spasowanie elementów i długa, w miarę bezawaryjna eksploatacja.
Nie mam nic przeciwko lekkiemu pedałowaniu, zwłaszcza przy mniejszych prędkościach. Od stawania na koło mam motocykl
Oczywiście już zdążyłem zdać sobie sprawę, że sterownika o większej mocy nie bierze się na zapas Jako, że nie widzę jakiejś ogromnej przewagi sinusa nad zwykłym, standardowym sterownikiem, więc pewnie zdecyduję się na zwykły sterownik 30A. Przysłuży się to też dłuższej żywotności akumulatorów.
W związku z tym muszę zmienić watomierz, najprawdopodobniej na Coulometer TK15 (z watomierzem od michała były zgłaszane jakieś problemy, nieco mnie to odstrasza)
Kombinując nad przycięciem kosztów, rozważam zakup niektórych elementów bezpośrednio w Chinach. Możecie polecić jakieś sklepy albo sprzedawców na aliexpress? |
|
|
|
|
Scuda
stażysta
Pomógł: 3 razy Dołączył: 17 Paź 2017 Posty: 157 Skąd: Stalowa wola
|
Wysłany: Czw 15 Lut, 2018
|
|
|
Rozważ jeszcze mida od bafanga 750w albo 1000w jeśli masz wiecej kasy.
Watomierz od Michała możesz już smialo brać, bo ma nową inna wersję watomierza z którym nie ma problemów. |
|
|
|
|
Wojtas82
kierownik
Pomógł: 2 razy Wiek: 42 Dołączył: 18 Kwi 2017 Posty: 372 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Czw 15 Lut, 2018
|
|
|
Stara wersja watomierza też jest ok jak jest zasilana z osobnej przetwornicy plus kontaktron. Sterownik blokowy może powodować rezonans ramy co skutkuje hałasem przy pewnych prędkościach. Warto rozważyć coś innego niż blokowy np Barmal. |
|
|
|
|
Tomas
szef
Pomógł: 20 razy Wiek: 42 Dołączył: 23 Mar 2015 Posty: 1740 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Pią 16 Lut, 2018
|
|
|
Cytat: | Jako, że nie widzę jakiejś ogromnej przewagi sinusa nad zwykłym, standardowym sterownikiem, więc pewnie zdecyduję się na zwykły sterownik 30A. |
Nie widzisz? to usłyszysz |
|
|
|
|
Mitar
kierownik
Pomógł: 5 razy Wiek: 43 Dołączył: 07 Gru 2016 Posty: 376 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Pią 16 Lut, 2018
|
|
|
A moim zdaniem to co wybrałeś kolego mate ,na początku jest jak najbardziej ok.
Masz wszystkie rzeczy fajnie spasowane ze sklepu w którym nie będziesz miał problemów z pomocą.
W kolejnym sezonie i tak zmienisz ramę na fulla albo dopadnie cie watownica i poszalejesz falconem
A za dwa lata stwierdzisz ,że może jednak dobrze mieć lekkiego mida.
Z tym 3kw potworem stawiającym dęba to bym nie przesadzał |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|