ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Unieruchomienie (impregnacja) uzwojeń silnika
Autor Wiadomość
Bzyk 
stażysta


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 15 Lis 2017
Posty: 110
Skąd: stąd
Wysłany: Sob 24 Lut, 2018   Unieruchomienie (impregnacja) uzwojeń silnika

Czy warto stosować tego typu żywice:?
http://allegro.pl/lakier-...6808657560.html
Awarie silnikow sie zdazaja, czasem coś sie przetrze obetrze lub choćby drganie cewek od płynącego prądu i ocieranie o siebie uzwojeń. Kiedyś impregnowało sie trafa zeby nie brzęczały lakierem i wygrzewało w prodzizu bo nie było takich żywic. Warto nasączyć tym uzwojenie?
 
 
Mobwar 
młodzik
Mobwar


Dołączył: 07 Paź 2015
Posty: 59
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: Sob 24 Lut, 2018   

Taki będzie super. Ja też podobnym, schnącym w temp. pokojowej robiłem z 2 lata temu uzwojenia i dalej są dobrze sklejone.
 
 
Bzyk 
stażysta


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 15 Lis 2017
Posty: 110
Skąd: stąd
Wysłany: Sob 24 Lut, 2018   

Ok, przetestuje, niby 155°C to moze wytrzyma :smile:
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Nie 25 Lut, 2018   

Na tysiące użytkowanych konstrukcji to ja jeszcze nie spotkałem ani jednej (i nikt o takiej nie donosił), w której awarię spowodowałby ten mityczny "ruch uzwojeń"
Posmarujesz uzwojenia grubą warstwą lakieru i utrudnisz im chłodzenie (zmniejszysz silnikowi moc znamionową). Jaki w tym jest sens?
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Passat_EQ 
prezes


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 08 Paź 2016
Posty: 580
Skąd: Wrocław
Wysłany: Nie 25 Lut, 2018   

Ten lakier nic nie daje. Uzywalem go w innych miejscach. ten sam efekt co bys miodem zalal, z ta roznica ze nie smierdzi i jak wycieknie to i misie podjedzą
 
 
Bzyk 
stażysta


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 15 Lis 2017
Posty: 110
Skąd: stąd
Wysłany: Nie 25 Lut, 2018   

tas napisał/a:
Na tysiące użytkowanych konstrukcji to ja jeszcze nie spotkałem ani jednej (i nikt o takiej nie donosił), w której awarię spowodowałby ten mityczny "ruch uzwojeń"
Posmarujesz uzwojenia grubą warstwą lakieru i utrudnisz im chłodzenie (zmniejszysz silnikowi moc znamionową). Jaki w tym jest sens?

Było kilka mxus-ów nawet tu na naszym forum ktore nie nosiły śladów przegrzania drutów a przy większym prądzie uzwojenia sabvoton sie blokował, nawet ludzie pisali ze nie specjalnie te silniki są nawinięte więc pomyślałem ze mozna.
Jeśli chodzi o chłodzenie drutów to ok, tylko napisz laikowi do czego one oddają temperature bo wg mnie całość idzie w stator, w przypadku tego silnika wykonany z alu. DZIĘKI ze sie wypowiedziałeś bo nie ma to jak rada samego mentora przez którego zresztą sam zacząłem z tym grzebać :smile:
Passat_EQ napisał/a:
Ten lakier nic nie daje. Uzywalem go w innych miejscach. ten sam efekt co bys miodem zalal, z ta roznica ze nie smierdzi i jak wycieknie to i misie podjedzą

Miodek tak lubie, z grzanym piwem
 
 
madejp 
dyrektor


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 19 Paź 2015
Posty: 417
Skąd: Kraków
Wysłany: Pon 26 Lut, 2018   

Bzyk, a stator co zrobi z tą energią cieplną? I tak większość jej jest oddawana poprzez powietrze w silniku na obudowę, więc ograniczenie powierzchni jaką jest ogrzewane powietrze wewnątrz istotnie spowolni oddawanie ciepła.
 
 
Bzyk 
stażysta


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 15 Lis 2017
Posty: 110
Skąd: stąd
Wysłany: Pon 26 Lut, 2018   

Jesteś pewien? Z tego co wiem to powietrze bedzie wymieniać ta energie cieplna ale samo powietrze tez musi sie wymieniac prawda?
A tam raczej to nie nastepuje, załoze sie ze moze z 10% . Reszta ucieka przez stator, oś, łozyska,rama, dekle.
 
 
madejp 
dyrektor


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 19 Paź 2015
Posty: 417
Skąd: Kraków
Wysłany: Pon 26 Lut, 2018   

Nie, powietrze nie musi się wymieniać. Powietrze oddaje ciepło obudowie silnika. Jeśli by było tak jak mówisz, obudowa silnika miała by nierównomierną temperaturę - najwyższa przy osi, a najmniejsza na zewnątrz. Na poniższym obrazku widać, że ciepło na ramie pochodzi od osi, natomiast obudowa zdecydowanie grzana jest przez powietrze.


Zdjęcie pochodzi z postu tas'a.
 
 
Bzyk 
stażysta


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 15 Lis 2017
Posty: 110
Skąd: stąd
Wysłany: Pon 26 Lut, 2018   

Skoro tak jest to powinno sie produkować radiatory pod półprzewodniki z przegrodą powietrzną w miejscu wkładki radiatorowej bo wg Ciebie powietrze jest lepszym nośnikiem ciepła jak metal. Nie przekonałeś mnie tym zdjeciem, dalej uwazam ze wiecej ciepła w standardowym silniku jest zciąganych z cewek przez stojan (co nie oznacza ze efektywnym) Zeby zwiekrzyć odporność cewek na szybkie przegrzanie nalezało by albo wymusić dużą wymiane powietrza przez uzwojenia albo spowodować zeby były lepiej połączone termicznie ze stojanem, co i tak nie wiele da bo wąskim gardłem jest oś.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pon 26 Lut, 2018   

Uzwojenia się palą nie poza stojanem ale WEWNĄTRZ stojana.
Wniosek 1: stojan działa jak izolator
Wniosek 2: odprowadzanie ciepła przez stojan jest minimalne, prawie całe ciepło ucieka przez kawałek uzwojenia poza stojanem

Szanowni koledzy nie zdają sopbie sprawy, że narost temperatury dzielimy na 2 rodzaje:
- stały - kiedy temperatura uzwojeń rośnie powoli - wtedy obudowa silnika nadąża odbierać ciepło i ona sama potrafi mieć nawet 80-90st, cecha charakterystyczna np ciągłemu obciążeniu jazdy pod wiatr
- szokowe - kiedy temperatura uzwojenia rośnie tak szybko, że nic nie nadąża z odbieraniem ciepła i uzwojenie się upali wewnątrz stojana - np podczas forsownego podjazdu
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Passat_EQ 
prezes


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 08 Paź 2016
Posty: 580
Skąd: Wrocław
Wysłany: Pon 26 Lut, 2018   

Bzyk napisał/a:
Skoro tak jest to powinno sie produkować radiatory pod półprzewodniki z przegrodą powietrzną w miejscu wkładki radiatorowej bo wg Ciebie powietrze jest lepszym nośnikiem ciepła jak metal. Nie przekonałeś mnie tym zdjeciem, dalej uwazam ze wiecej ciepła w standardowym silniku jest zciąganych z cewek przez stojan (co nie oznacza ze efektywnym) Zeby zwiekrzyć odporność cewek na szybkie przegrzanie nalezało by albo wymusić dużą wymiane powietrza przez uzwojenia albo spowodować zeby były lepiej połączone termicznie ze stojanem, co i tak nie wiele da bo wąskim gardłem jest oś.

Kazdy radiator do tranzystorow ma swoja rezystancjr termiczna. Jesli dokrecisz go do tranzystora poprzez kulke od lozyska to rezystancna tego elementu z powodu malego styku czyli malej powierzchni przekroju tak podniesie rezystancje ze cieplo nie odprowadzi sie dostatecznie dobrze do radiatora
Podobnie jest z osia. Jest ona za dluga zeby przeniesc tyle mocy. Zauwaz ze "dlugosc" podkladki mikowej to 0,15mm. Dlugosc osi to kilka cm. Pretem stalowym mozna grzebac w ognisku i mimo ze to super przewodnik jednak nie palisz sobie skory na drugim koncu.
Powietrze natomiast to tez przewodnik o slabym przewodnictwie cieplnym, ale przewodnik. Transport tego ciepla z jego udzialem ma jednak duza skale za sprawa sporej powierzchni. Powietrze sie tam dosc mocno porusza. Przy obracaniu sie okraglej obudowy nie jest to takie oczywiste ale odwracajac sytuacje, ze zbudowany jak smiglo stator sie obraca a obudowa stoi juz jasne jest ze powstanje tam wir, a ruch jest wzgledny.
 
 
Bzyk 
stażysta


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 15 Lis 2017
Posty: 110
Skąd: stąd
Wysłany: Pon 26 Lut, 2018   

Mamy dwie ceki, jedną nawijamy na pręcie z alu i zalewamy lakierem, druga wykonujemy jako powietrzna. Jako cel przyjmujemy spalenie cewek, puszczamy przez o bydwie taka samą ilość A i właczamy stoper. Która szybciej spłonie?
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pon 26 Lut, 2018   

Jeśli to bezie mało prądu to pierwsza się spali ta zalana na alu z uwagi na mniejszą zdolność do odprowadzania ciepła (mniejsza powierzchnia oddawania ciepła.
Jeśli to będzie duży prąd to najpierw się spali ta powietrzna w skutek mniejszej pojemności cieplnej.
I co teraz?
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Bzyk 
stażysta


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 15 Lis 2017
Posty: 110
Skąd: stąd
Wysłany: Pon 26 Lut, 2018   

Ok, jeszcze jeden przykład :grin: .Dwie cewki z rdzeniami z alu, z tym ze pierwsza nawinieta drutem na sucho a druga nawinieta z uzyciem lakieru, niech to bedzie lakier z uzyciem tlenku alu. Ktora bedzie odporniejsza na stres? Powierzchnie do otoczenia bardzo podobne, ale za to rezystancja termiczna tej z lakierem do rdzenia sporo mniejsza
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group