ładowanie litowych z laptopów |
Autor |
Wiadomość |
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon 26 Lut, 2018
|
|
|
AlexWest napisał/a: | http://allegro.pl/ladowarka-ogniw-li-ion-4s-pakiet-yh1104-max-15a-i7016830158.html a czy taka płyteczka jest od razu ładowarką ? mozna by pakiet 4S ladowac z zasilacza ? dwie i pol takiej płyteczki polaczone szeregowo i mamy 36 V 16 A ...(teraz mysle o nowych ogniwach a nie uzywanych laptopowych ) |
Nie tędy droga. Na 99% Nie ma tam balansera. Jest zabezpieczenie max prądu rozładowania, czy napiec min i max. Kpl BMS ma to samo PLUS układ balansujacy. A układy zabezpieczeń, oceniających ładowanie lub rozładowanie, są na krańcach calego pakietu a nie co kilka w środku. Całość byłaby wieksza, ubozsza funkcjonalnie i trudniejsza w nadzorowania. To są płytki do prostych pakietów do elektronarzędzi, powiedzmy 4S2P. A w rowerze pakiety można przyjąć zaczynają się od 5P. Ilość ogniw do nadzorowania i odpowiedzialność 'trochę' większa. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
JerzyZ
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 7 razy Dołączył: 16 Lip 2010 Posty: 794 Skąd: Warszawa - Ursynów
|
|
|
|
|
AlexWest
młodzik
Dołączył: 09 Lip 2013 Posty: 97 Skąd: warszawa
|
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 27 Lut, 2018
|
|
|
Ta przetwornica jeśli ma być używana długo tzn przez wiele godzin non-stop, to nie raczę przekraczać 1-1,6 A. Tam winien być radiator, ale nie ma go jak porzadnie zainstalować. A nadto te przetwornice po przekroczeniu temperatury > 40 stopni, płyną tzn zmienia się próg napięcia i prądu.
Tak więc ostroznie... |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
AlexWest
młodzik
Dołączył: 09 Lip 2013 Posty: 97 Skąd: warszawa
|
Wysłany: Śro 28 Lut, 2018
|
|
|
WojtekErnest a śednio jakim pradem na poczatu ładują sie li-ony w Twoje konstrukcji ?
ta ładowareczka TP 4056 też sie grzeje na pocztaku mierzyłem to bylo 960 mA nawet z zasilacza o wydajnosci 1000mA a potem prąd maleje
Z wikipedii Akumulatory litowo-jonowe muszą być ładowane 2-fazowo ładowanie stałym prądem o wartości odpowiedniej dla danego ogniwa, aż ogniwo osiągnie 4,20 V , potem ładowanie stałym napięciem 4,20 V, aż prąd spadnie do 50 mA lub 55 mA
Nie rozumiem tego
ładowanie stałym pradem aż ogniwo osiagnie 4,2 a potem ladowarka wyłącza prad i stałym napieciem ale wtedy jaka wartość pradu jest ??? |
|
|
|
|
madejp
dyrektor
Pomógł: 21 razy Dołączył: 19 Paź 2015 Posty: 417 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Śro 28 Lut, 2018
|
|
|
Taka, żeby napięcie nie przekroczyło 4.2 V. I nie wyłącza prądu, tylko go zmniejsza. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 28 Lut, 2018
|
|
|
AlexWest napisał/a: | WojtekErnest a średnio jakim pradem na poczatu ładują sie li-ony w Twoje konstrukcji ?
|
Różnie w róznych
Pojedyńcze ogniwa od 500 mA (standardowo) do 1 A.
Ale w pakiecie blizej 400-500 mA. W praktyce przy napięciu 4,15-4,17 V prąd b.ostro spada (powinien) i faza CV to utrzymanie/nieprzekroczenie 4,19-4,20 V.
IM BARDZIEJ 'zuzyte' ogniwo, tym wieksza oporność wewnętrzna ogniwa czyli napięcie na ogniwie szybko rośnie i konieczne jest jeszcze większe zmniejszenie prądu ładowania w końcowej fazie. A po tym 'niby' naładowaniu do 4,20, odłaczysz łądowarkę a na ogniwie < 4,15 V np 4,11 V.
Takie ogniwo do roweru się nie nada... |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
AlexWest
młodzik
Dołączył: 09 Lip 2013 Posty: 97 Skąd: warszawa
|
Wysłany: Pon 12 Mar, 2018
|
|
|
No tak Tas ma racje próbuje to sobie rozrysować i bez sensu żeby sterować ładowaniem np 100 ogniw i żeby kazde było galwanicznie oddzielone od siebie to trzeba by chyba ze 100 przekaznikow a to bez sensu nawet jak cena jednego najtańszego przekazniczka na allegro 1,1 zl Ameryki nie odkryje bez balansera sie nie obejdzie.
A te ogniwa z baterii uzywanych takie zajechane zgodnie z tym co WojtekErnest mowił
próbuje ładować i z tym schodzi najwiecej czasu niektore wogole sie nie dają naładowac do 4,2V
strasznie duże maja Rw na przykład ładuje sie ładuje godzinami mierze jest 3,98 albo 4,02 i dupa wiecej nie chce raczej sie nie nadaje
trza bedzie nowe kupić chyba
...ale teraz mam pomysła na zgrzewarke do ogniw taki tranformator toroidalny mam z castoramy wielki ze 2kg waży 150 W ..to na uzwojenie pierwotne 220 V wezme przekaznik zeby sterować a na wtórne jeden zwoj jak najgrubszego przewodu i zobaczymy ...:) |
|
|
|
|
AlexWest
młodzik
Dołączył: 09 Lip 2013 Posty: 97 Skąd: warszawa
|
Wysłany: Śro 28 Mar, 2018
|
|
|
Dziś rano sie przekonałem jaką trzeba zachowywać ostrożność z ogniwami Li-on obojetnie czy nowe czy uzywane. Jak ładowalem te uzywane z laptopów to sobie je położylem w przedpokoju na kartonie i tak lezały ze 2 tygodnie nikomu nie przeszkadzały ale te blaszki z demontażu sterczały sobie bo mowie przydadza sie do lutowania.Naładowane były do 4V.I dziś rano jak chcialem ogarnąć troche to poruszyłem i momenlalnie sie do siebie przybliżyły (przeturlały sie po prostu) i chyba plusy z minusami sie zwarły obwod sie zamknął i zwarcie blaszki sie topic zaczeły. Szybko odczepiłem bo by pożar był.A juz zaśmierdziało spalenizną.Czyli wniosek ze super ostrożnosc trzeba zachowywać przy przechowywaniu i transporcie. Przy eksploatacji też ale jak ktoś planuje miec silnik 250W to raczej duzych prądów nie bedzie ciągnoł i ogniwa sie nie powinny sie grzać .Transport i przechowywanie .Super ostrożność zalecana.Wtedy najlepiej o wypadek podczas nieuwagi. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 28 Mar, 2018
|
|
|
AlexWest napisał/a: | ..Przy eksploatacji też ale jak ktoś planuje miec silnik 250W to raczej duzych prądów nie bedzie ciągnoł i ogniwa sie nie powinny sie grzać .. |
Muszę Cię zmartwic, nawet dla takiego silnika typowy pakiet 7-10S5P.
Zwarcie przez nieostroznosc lub wadliwy montaż, albo tylko ładowanie pakietu złożonego z niesprawnych ogniw, to realne źródło pożaru ktorego samodzielnie nie ugasisz. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 29 Mar, 2018
|
|
|
Ku przestrodze histroria, wprawdzie z 2016 ale opublikowana kilka dni temu na FB przez właściciela wartsztatu i sklepu .
=============================
Sciagalismy trochę rowerów elektrycznych z niemiec. Baterie wysyłałem do regeneracji do jakiegoś gościa z Milicza. Bateria została w ladowarce na noc. Prawdopodobnie ładowarka po naladowaniu nie odciela się i ladowala dalej. W nocy wybuchła i zapalone ogniwa rozsypaly się po całym warsztacie. Dopiero gdy ogień sięgnął sufitu i spaliła się czujka od alarmu to włączył się sabotaż i zaczęła wyć syrena. Gdyby nie to spalił by się cały budynek wraz z rodzicami którzy spali w mieszkaniu na piętrze. Oprócz tego że spalił się warsztat to dym ze spalonych opon i plastików poszedł na cały sklep. Ok 200 rowerów zniszczonych pokrytych czarną mazią. Zardzewialy po 3 dniach A ubezpieczyciel kazał przez tydzień zanim rzeczoznawca przyjechał, niczego nie ruszać. Na koniec odmowil wypłaty odszkodowania
Straty kilkadziesiąt tys zł.
============================
Oczywiście nie da sie precyzyjnie ustalić czy bezpośrednią przyczyna był stan ogniw, ich rozbalansowanie, czy usterka lub brak BMS-u, czy ładowarka ze zbyt duzym prądem lub napięciem końcowym czy wręcz niechlujny montaż albo kilka przyczyn razem.
W każdym razie to przykład realnych szkód pochodzących od jednego pakietu rowerowego o zapewne standardowej wielkości 10S5P.
A Ile było podobnych przypadków w branzy, które nie zostały/nie zostaną upublicznione a ile przypadków u osób prywatnych ? |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
AlexWest
młodzik
Dołączył: 09 Lip 2013 Posty: 97 Skąd: warszawa
|
|
|
|
|
djmarcin56
prezes
Pomógł: 5 razy Wiek: 35 Dołączył: 05 Sie 2016 Posty: 522 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Pon 30 Lip, 2018
|
|
|
Bierz samsungi dużo lepsze niz ncr18650A wogóle nie ma co porównywać |
_________________ Zbieram graty do swojej pierwszej konstrukcji |
|
|
|
|
AlexWest
młodzik
Dołączył: 09 Lip 2013 Posty: 97 Skąd: warszawa
|
Wysłany: Pon 06 Sie, 2018
|
|
|
Opisze swoje wrazenia z testowania wyżej wymienionej przetworniczki xl4005e1 tej czerownej
w warszawie w sklepie avt mozna kupic za 12.8 (to nie jest reklama ) co niby ma funkcje ładowania li-on podłaczylem to zasilacza od laptopa (sa dwa potencjometry) https://allegro.pl/przetwornica-step-down-pradowo-napieciowa-xl4005-i6718588154.html napiecie fajnie obniza to fakt ale probowalem ustawic prad ladowania na około 1200mAh i nic ..wogole ta przetworniczka jak by nie ładowała nie rozumiem jej prad mierzony niby sie waha raz jest 600mA raz 0 raz 800mAh i sa dwie diody jedna sygnalizacja ładowania a druga naładowane , pali sie tylko ta ze naładowane i tez czasami (akumulatorek był rozładowany)..nie rozumiem tej przetworniczki ...czyli test do bani .... jedyne wyjasnienie ze ten akumlatorek na ktorym testowalem był moze zajechany musze kiedys z nowym sprobowac jak kupie ... |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 07 Sie, 2018
|
|
|
Jezeli Twoj aku ma duze RW, to nie naladujesz go duzym pradem.
To z powodu ze podanie napiecia powoduje ze aku ma chwilowo > 4,2 V i przetwornica konczy prace.
Zmnien prąd na mniejssy. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
|