ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Nowy Kontroler FOC
Autor Wiadomość
Wojtas82 
kierownik



Pomógł: 2 razy
Wiek: 42
Dołączył: 18 Kwi 2017
Posty: 372
Skąd: Gdynia
Wysłany: Pią 16 Mar, 2018   

Baterię folią dookoła? O czym ty piszesz?
 
 
Mitar 
kierownik



Pomógł: 5 razy
Wiek: 43
Dołączył: 07 Gru 2016
Posty: 376
Skąd: Gliwice
Wysłany: Pią 16 Mar, 2018   

Bzyk napisał/a:
...poowijałeś ta baterie folią do okoła i czego sie spodziewałeś?....


Wojtas ty się pytasz barmala a Bzyk ci wyjaśnił o co chodzi, niepotrzebnie poowijałeś baterię folią i dlatego ci się sterownik grzeje... :lol:
 
 
Wojtas82 
kierownik



Pomógł: 2 razy
Wiek: 42
Dołączył: 18 Kwi 2017
Posty: 372
Skąd: Gdynia
Wysłany: Pią 16 Mar, 2018   

Dlatego już nie kontynuuję bo to bezproduktywna rozmowa. 😀 i jeszcze trzecie osoby niepotrzebnie się mieszają. Szkoda prądu....
 
 
PawLas 
początkujący



Dołączył: 08 Paź 2017
Posty: 43
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: Sob 17 Mar, 2018   

Wojtas jak chcesz sobie popisać prywatnie, to używaj priva. Nikt nie będzie ci się wtrącał. Bankowo. Jak piszesz publicznie, to znowu masz jakieś zdziwienie, że ktoś zabiera głos? Zaczynam tracić przekonanie, że masz dobre intencje. Spójrz troszkę na siebie i nie strzelaj fochów jak piętnastolatka przed okresem. Zrozum, że ktoś ma pracę, rodzinę, własne obowiązki i kilkudziesięciu innych użytkowników sterownika. Wyobraź sobie że każdy z nas zadaje setkę pytań na dobę. Myślałeś o tym?

Myślę, że prywatne lekcje i osobista guwernantka to jednak w tych czasach luksus, który akurat Tobie z nieznanych przyczyn ma się należeć.
Odpuść sobie ze dwa dni, ludzie napiszą wszystko co im leży, a Ty sobie spokojnie to poczytaj i przemyśl. Taka koleżeńska rada. Głowa do góry.



Edit:
Co do grzania się sterownika...
Ja zawsze wolę mieć 20% - 50% zapasu.

Np. jeździłem na blokowym 45A, później podlutowałem na 60A. (Dlatego dał się podlutować, bo ktoś zrobił go z zapasem. Dlatego jest 3x większy od Barmala X2. Jak przesiadałem się na FOC to wziąłem sobie X4, jest połowę mniejszy od bloka i mam święty spokój. Wiedziałem, że sterownik będzie w szczelnej torbie razem z zewnętrzną przetwornicą 200W i bateriami. Przewidziałem, że warunki termiczne nie będą zbyt dobre i wolałem dopłacić kilka dyszek i mieć niebiański spokój.

W uproszczeniu.
Dwa razy więcej tranzystorów równolegle w X4 daje dwa razy mniejszą rezystancję wypadkową toru prądowego. Moc P = I²R, więc przy tych samych prądach wydzieli się o połowę mniej mocy na tranzystorach. Tzn przez pojedynczy tranzystor popłynie ½ prądu, a więc wydzieli się na nim ¼ mocy, ale jest 2x więcej tranzystorów, więc ¼ x 2 = ½. Przy słabej wentylacji otoczenia klocka ma to zasadnicze znaczenie. Popatrz, może masz możliwość zrobić choć najmniejszą wymianę powietrza z otoczeniem, ale żeby nie wpuścić wody. Na pewno dużo pomoże.

Nie można mieć żalu do huty szkła, że zrobili szklankę w której mieści się 250 ml. Jak nalejesz 250 po brzeg, to się zmieści, ale jak zaczniesz ją nosić, to się rozleje.
Tak więc wolę do kufla nalać połowę niż kląskać, że wylewa mi się z pełnej szklanki.

IMG_20180318_110605.jpg
X4 80A/180A pełny gaz
Pobierz Plik ściągnięto 247 raz(y) 127,09 KB

Ostatnio zmieniony przez PawLas Nie 18 Mar, 2018, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
Mitar 
kierownik



Pomógł: 5 razy
Wiek: 43
Dołączył: 07 Gru 2016
Posty: 376
Skąd: Gliwice
Wysłany: Sob 17 Mar, 2018   

X4 to chyba faktycznie rozsądny wybór po przesiadce z blokowca 45A jeśli ktoś chce dalej pchać tą samą ilość W I mieć spokój.
PawLas na jakich ustawieniach prądu teraz smigasz?
 
 
Wojtas82 
kierownik



Pomógł: 2 razy
Wiek: 42
Dołączył: 18 Kwi 2017
Posty: 372
Skąd: Gdynia
Wysłany: Sob 17 Mar, 2018   

Ja przesiadłem się z Gt500 czyli 30A max. Gt500 był w torbie z baterią ale czułem, że się grzeje. Miał założony wyłącznik termiczny na obudowie (na zewnątrz) ale mimo wszystko czułem, że dość mocno się grzeje. X2 dałem do torby podsiodłowej z czterema małymi wlotami powietrza no ale okazało się to za mało i temperatura była wysoka więc na ten moment zrobiłem więcej otworów (spora część sterownika ma styczność bezpośrednią z otoczeniem zewnętrznym) więc mam nadzieję, że to pomoże uzyskać odpowiedni przewiew i bezstresową jazdę. U mnie to jedyne rozsądne miejsce na sterownik. Jeśli przewiew okaże się za mały to pomyślałem aby do tej torby wstawić takie siatki aluminiowe (coś jak do filtrów komputerowych). Moje ustawienia obecnie to:
I max motor 60
I rated motor 40
I accu drive 30
I mot recu 20
I accu recu 10
Myślę, że to takie optymalne ustawienia na start i w miarę rozsądnej temperatury będzie można jeszcze podkręcić.
Jaka jest optymalna temperatura sterownika aby zapewnić mu długowieczność? Do tych 60 stopni będzie ok?

Ps. Tą mini wojenkę zakończmy bo nic nie wnosi.
 
 
djmarcin56 
prezes


Pomógł: 5 razy
Wiek: 35
Dołączył: 05 Sie 2016
Posty: 522
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Sob 17 Mar, 2018   

Wojtas82 specjalnie dla ciebie poniżej filmik jak można zamocować sterownik pod ramą bo to tak trudne sobie trytytkkami przypiąć, że nie mogłeś sobie tego wyobrazić :twisted:
A jak chcesz trzymać go w tej torbie za siedzeniem to nie myślałeś może aby wyciąć jedną sciankę torby tam gdzie sterownik jest najszerszy i brzegi torby przykleić do sterownika na równo, wtedy byś miał chłodzoną obudowe z jednej strony tam gdzie najwieksza powierzchnia pędem powietrza w czasie jazdy

https://www.youtube.com/w...dcs&app=desktop
_________________
Zbieram graty do swojej pierwszej konstrukcji ;)
Ostatnio zmieniony przez djmarcin56 Nie 18 Mar, 2018, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
PawLas 
początkujący



Dołączył: 08 Paź 2017
Posty: 43
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: Nie 18 Mar, 2018   

Mitar napisał/a:
PawLas na jakich ustawieniach prądu teraz smigasz?


https://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?p=119356&highlight=#119356
Strona 26
 
 
PawLas 
początkujący



Dołączył: 08 Paź 2017
Posty: 43
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: Nie 18 Mar, 2018   

[quote=Wojtas82]Jaka jest optymalna temperatura sterownika aby zapewnić mu długowieczność? Do tych 60 stopni będzie ok?
[/quote]

Mogę się mylić, ale myślę, że kluczowym czynnikiem są kondensatory elektrolityczne i ich maksymalna temperatura pracy. Prawdę mówiąc nie pamiętam jakie mam u siebie. Zaufałem głównemu inżynierowi. :???: :shock: :lol:
Sądzę, że 60°C to komfortowa temperatura dla sterownika. Wcale bym się nie przejmował 80°C przez jakiś czas. Gorzej 100°C non stop (np. jakaś wypożyczalnia erowerów i ładowanie 8h/dzień). Z tym, że do 100°C nie dopuści wewnętrzne zabezpieczenie termiczne sterownika. Dobre kondki mają napis na obudowie 105°C. No panic.
Ostatnio zmieniony przez PawLas Pon 19 Mar, 2018, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
djmarcin56 
prezes


Pomógł: 5 razy
Wiek: 35
Dołączył: 05 Sie 2016
Posty: 522
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Nie 18 Mar, 2018   

PawLas zacytowałeś tekst wojtasa z moim nickiem...wtf? :razz:
_________________
Zbieram graty do swojej pierwszej konstrukcji ;)
 
 
PawLas 
początkujący



Dołączył: 08 Paź 2017
Posty: 43
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: Pon 19 Mar, 2018   

Cytat:
Jaka jest optymalna temperatura sterownika aby zapewnić mu długowieczność? Do tych 60 stopni będzie ok?


Test cytatu.

Nie wiem dlaczego. Nic ręcznie nie edytowałem. Po prostu tak jak na tym teście zaznaczyłem tekst i nacisnąłem cudzysłów. Jedyne co mogę, to skasować tego posta. Dopiero teraz zauważyłem, że faktycznie jest twój nick.

Edit
Poprawiłem ręcznie. Tylko nie wiem jak to zrobić, żeby normalnie wyglądał cytat.

Kiedyś miałem tak, że dostałem e-maila z powiadomieniem, że mam prywatną wiadomość w skrzynce od Arbitra, a w skrzynce pusto. Nie wiem ococho.
 
 
Wojtas82 
kierownik



Pomógł: 2 razy
Wiek: 42
Dołączył: 18 Kwi 2017
Posty: 372
Skąd: Gdynia
Wysłany: Pon 19 Mar, 2018   

PawLas napisał/a:

Mogę się mylić, ale myślę, że kluczowym czynnikiem są kondensatory elektrolityczne i ich maksymalna temperatura pracy. Prawdę mówiąc nie pamiętam jakie mam u siebie. Zaufałem głównemu inżynierowi. :???: :shock: :lol:
Sądzę, że 60°C to komfortowa temperatura dla sterownika. Wcale bym się nie przejmował 80°C przez jakiś czas. Gorzej 100°C non stop (np. jakaś wypożyczalnia erowerów i ładowanie 8h/dzień). Z tym, że do 100°C nie dopuści wewnętrzne zabezpieczenie termiczne sterownika. Dobre kondki mają napis na obudowie 105°C. No panic.


Dzięki. Bardzo mi zalezy na utrzymaniu konwencji roweru "stealth" czyli wszystkie elementy ukryte stąd opór w trzymaniu sterownika w zamknięciu :)
Po zmniejszeniu mocy i zrobieniu większej ilości dziur w torbie maksymalna temperatura spadła do 82 ale mimo wszystko utrzymuje się w zakresie 77-82. Co ciekawe takie temperaturą są przy -1 na dworzu a co to będzie w lecie? :)
Chcę zastosować 12 radiatorów 40x40x11 i przykleić je do obudowy zastanawia mnie tylko czy one cokolwiek dadzą?

https://pl.aliexpress.com/item/2Pcs-For-Radiator-Aluminum-Heatsink-Extruded-Profile-Heat-Dissipation-for-Electronic/32761070703.html?spm=a2g0s.13010208.99999999.262.Ul6Vzi

Ostateczna wersja to montaż na bagażniku lub dodatkowy wentylator.

Ogólnie sterownik sprawuje się bardzo dobrze.
 
 
PawLas 
początkujący



Dołączył: 08 Paź 2017
Posty: 43
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: Pon 19 Mar, 2018   

Dokleiłem obrazek z wykresami do mojego poprzedniego dużego posta, ale powtórzę, bo można łatwo przegapić.

W takiej sytuacji ja bym sprzedał X2, a dołożył do X4. Doklejenie radiatorów na pewno pomoże, ale musi być chociaż minimalny ruch powietrza. Zwiększą się gabaryty...

Ustaw sobie kupca, że jak ci Barmal wyprodukuje X4, to kupiec od ręki weźmie twoją X2-kę. Prawda jest taka, że potrzeba więcej tranzystorów, które nie są najtańsze.

Może jeszcze upewnij się, że masz offsety ok, bo to może mieć wpływ na grzanie.

IMG_20180318_110605.jpg
Pełny but przez 2 minuty w tym 500 m pod górę 10% nachylenia.
Pobierz Plik ściągnięto 228 raz(y) 127,09 KB

Ostatnio zmieniony przez PawLas Pon 19 Mar, 2018, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Wojtas82 
kierownik



Pomógł: 2 razy
Wiek: 42
Dołączył: 18 Kwi 2017
Posty: 372
Skąd: Gdynia
Wysłany: Pon 19 Mar, 2018   

PawLas napisał/a:
Dokleiłem obrazek z wykresami do mojego poprzedniego dużego posta, ale powtórzę, bo można łatwo przegapić.


Gdzie masz zamocowany sterownik?
 
 
PawLas 
początkujący



Dołączył: 08 Paź 2017
Posty: 43
Skąd: Podkarpacie
  Wysłany: Pon 19 Mar, 2018   

:mrgreen:
Napisałem w dużym poście.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group