ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
9C rh2809 7x9 podwajanie przewodów fazowych - konieczność?
Autor Wiadomość
Inc0 
prezes


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 24 Lut 2018
Posty: 593
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Nie 18 Mar, 2018   9C rh2809 7x9 podwajanie przewodów fazowych - konieczność?

Spotkałem się z opiniami również tu na forum że rozbieranie i przeciąganie przewodów w RH2809 D jest cokolwiek upierdliwe dla amatora ( którym niewątpliwie jestem) i tu moje pytanie czy w moim przypadku będzie to niezbędne by podwajać przewody fazowe i instalować zabezpieczenie termiczne. Do zasilania instalacji posłuży bateria 48V 34Ah 13s10p oraz sterownik GT1500 45A , silnik zapleciony w koło 26" przeznaczony na drogi asfaltowe /szutrowe w teren płaski/miasto/lekko górzysty. Silnik będzie mieć do uciągnięcia rower + sakwy + kierujący łącznie max 150kg i do przejechania spore dystanse ww terenie jednorazowo 100km+ z prędkościami około 25-30km/h
Jeśli zachodzi taka konieczność waszym zdaniem to czy "wykastrowanie" sterownika do 30A ( co w moim odczuciu jest 100x łatwiejszą operacja niż rozbiórka tego silnika i zabawa z kablami )zwolni mnie z podwajania kabli i zakładania zabezpieczenia?
 
 
krzychu666 
początkujący
krzychu666


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 07 Wrz 2016
Posty: 36
Skąd: Wiskitki
Wysłany: Nie 18 Mar, 2018   

jeździyłem na zestawie 9c 13s 10p 30ah -ja 100kg rower 30kg sprzęt na ryby 20kg sterownik 30A nic się nie grzało ,po lesie i asfalcie 30-45 km/h Podwoiłem przewody gdy przeszdłem na 16s i 45A i teraz się grzeje ale jak się jedzie ok. 63-5km/h
 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Nie 18 Mar, 2018   

Zamiast odpowiedzi zadam proste pytania na które sam sobie możesz odpowiedzieć.
Po pierwsze, co niby miało by dać "podwojenie" kabli fazowych? Po drugie, dlaczego konstruktorów tego silnika uważasz za "idiotów" którzy (mając dużą bazę techniczną i zaplecze technologiczno-inżynierskie) tego nie zrobili i dopiero ty poprawisz ich "głupotę"? Po trzecie (w skrajnym wypadku), co jest droższe czy kawałek kabla czy może nowy silnik (albo przewinięcie spalonego)? Po czwarte, czy kabel od baterii do sterownika też podwajasz? po piąte, jakie masz przekroje ścieżek prądowych na PCB (płycie) sterownika? Takich i podobnych pytań można by zadać więcej ale przecież tu nie chodzi o nic innego jak tylko o stwierdzenie typu :wymieniłem łożyska!!!,podwoiłem kable fazowe!!!,pomalowałem siodełko na zielono i teraz siedzi się jak na trawie!!!, namalowałem błyskawice na ramie!!! Lecę na Marsa (to za tym Maskiem od Tesli który na prawie modelarskich silnikach rakietowych chce tam się dostać,tyle, że rosyjskie silniki RD 180 są prawie 100 razy mocniejsze od Merlinów Maska i potrzeba jeszcze ze 20 lat by dojść do technologii która jest w silnikach kupowanych od Rosji).
 
 
Inc0 
prezes


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 24 Lut 2018
Posty: 593
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Pon 19 Mar, 2018   

Po pierwsze ,gdyby sterownik nie wykraczał znacznie parametrami nominalnymi poza parametry nominalne silnika nie było by tego wątku.
Po drugie czy inżynierowie Mercedesa sa idiotami bo AMG podkręca ich fury? czy Inżynierowie /konstruktorzy tego silnika są idiotami bo ktoś podkręca ich silniki? nie wiem ..nie znam ludzi to się nie wypowiem ale wiem "mgr"przed nazwiskiem nie chroni od głupoty :P nie wiem czy producent był tak hojny i zapodał przewody które spokojnie wytrzymają długotrwałe maksymalne obciążenie czy cięto koszty i przewody sa na nominał obliczone dlatego pytam jak to w praktyce sie ma.
Po trzecie mam głęboko w 4 literach na czym musk i gdzie poleci , oraz co ruskie maja "NAJ" . Nie chodzi mi o malowanie trawy na zielono , błyskawic na siodełku ani o wymianę łożysk czy płomienie na sterowniku i takie tam ulepszenia dla samych ulepszeń i poprawy samopoczucia opartego na efekcie placebo. Pytam się czy jest TO KONIECZNE bo nie chce mi się grzebać bez uzasadnionej potrzeby w silniku i pytanie adresuje do osób które z własnego doświadczenia maja wiedze na ten temat.
Po czwarte teoria teoria a praktyka praktyka dlatego ten temat powstał jeśli nie znasz odpowiedzi na moje pytania a chcesz merytoryczne odpowiedzi na swoje pytania to proponuje własny temat
 
 
Yin 
prezes


Pomógł: 9 razy
Dołączył: 24 Lut 2014
Posty: 805
Skąd: Katowice
Wysłany: Pon 19 Mar, 2018   

Daj termistor, roboty mało, koszt mały a zysk spory ( potencjalnie koszt nowego silnika). Kable podwoisz jeśli ocenisz że faktycznie się grzeją. Nikt Ci nie napisze - nic nie rób, na pewno nie sfajczysz silnika bo bez termistora takiej pewności po prostu nie ma.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 19 Mar, 2018   

W elektronice 'od zawsze' przyjmuje się że docelowy główny element w tym przypadku silnik a właściwie jego uzwojenie ma mieć wiekszą wydajność/moc max niż element pomocniczy (w tym przypadku kabel). Bo to ma chronić silnik przed uszkodzeniem. Odwrócenie zasady, czyli dodatkowy monitoring silnika na max jego możliwości ( podwojenie kabli ma gwarantowac że one się nie uszkodzą) to zasada amatorska lub... wyczynowa.
Jeśli celem jest krótkotrwały i sporadyczny wyczyn to pewnie warto, ale jesli to stały element eksploatacji, to znaczy że silnik nie jest własciwy do tych zastosowań.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Arbiter 
Administrator
Założyciel forum, administrator


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 936
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 19 Mar, 2018   

Moznaby monitorowac spadek napiecia na kablu pradowym do silnika. Na podstawie tego ocenic ile energii sie wydziela i ewentualnie eprzeciwdzialac.

Ja zmienialem kiedys kable do reflektorow w samochodzie i bralem zasilanie wpeost z akumulatora. Zmniejszenie spdku napiecia o 1v dawalo roznice w jasnosci i ocenilem ze warto raka kkmplikacje wprowadzic.
 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Pon 19 Mar, 2018   

@IncO
Przykład z AMG jest całkowicie chybiony gdyż AMG jest własnością Mercedesa i wszystko co robią to związane jest głównie z kasą aby ten "sam" (chodzi o wygląd zewnętrzny) produkt można było drożej sprzedać, chociaż niewątpliwie jest on "ulepszony"
 
 
Inc0 
prezes


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 24 Lut 2018
Posty: 593
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Wto 20 Mar, 2018   

wibi nie jest chybiony bo nie zawsze AMG był własnością Mercedesa mimo iz to byli inzynierowie mercedesa załozyli AMG :P
 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Wto 20 Mar, 2018   

To "nie zawsze" było chyba ze 20 lat temu.Teraz każdy (chyba) producent samochodów (i nie tylko) ma swój dział techniczno-rozwojowy w którym dokonuje się różnych "ulepszeń" Nawet w czasach PRLu taki dział istniał na Żeraniu jak również w Bielsku gdzie powstawała Syrenka. Polskie Fiaty i Syrenki z tych działów z powodzeniem konkurowały w swoich klasach na rajdach w całej Europie. To tak gwoli przypomnienia.
 
 
barmal 
Projektant sterownika barmal X2, X4


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Lip 2012
Posty: 475
Skąd: ...
Wysłany: Wto 20 Mar, 2018   

wibi napisał/a:
Zamiast odpowiedzi zadam proste pytania na które sam sobie możesz odpowiedzieć.
Po pierwsze, co niby miało by dać "podwojenie" kabli fazowych? Po drugie, dlaczego konstruktorów tego silnika uważasz za "idiotów" którzy (mając dużą bazę techniczną i zaplecze technologiczno-inżynierskie) tego nie zrobili i dopiero ty poprawisz ich "głupotę"? Po trzecie (w skrajnym wypadku), co jest droższe czy kawałek kabla czy może nowy silnik (albo przewinięcie spalonego)? Po czwarte, czy kabel od baterii do sterownika też podwajasz? po piąte, jakie masz przekroje ścieżek prądowych na PCB (płycie) sterownika? Takich i podobnych pytań można by zadać więcej ale przecież tu nie chodzi o nic innego jak tylko o stwierdzenie typu :wymieniłem łożyska!!!,podwoiłem kable fazowe!!!,pomalowałem siodełko na zielono i teraz siedzi się jak na trawie!!!, namalowałem błyskawice na ramie!!! Lecę na Marsa (to za tym Maskiem od Tesli który na prawie modelarskich silnikach rakietowych chce tam się dostać,tyle, że rosyjskie silniki RD 180 są prawie 100 razy mocniejsze od Merlinów Maska i potrzeba jeszcze ze 20 lat by dojść do technologii która jest w silnikach kupowanych od Rosji).

Pozwolę sobie wtrącić moje 3 grosze. Czy są idiotami? Na pewno nie. Ale też nie oni je składają w często nieludzkich warunkach. Efekty: fotki
To nie jeden silnik, który rozbierałem.
Dodatkowo jeszcze takie "ni w tę ni wewtę" czyli silnik niby poprawnie działa ale jakby coś było nie tak ale nikt nie wie co:
klik
(Niby)Zwarcie do obudowy.
Albo takie coś: poobrywane przewody fazowe wewnątrz silnika
A tak będzie wyglądał silnik/uzwojenie po stanowczym przeciążeniu ;-) klik
Tak więc, czy warto wymienić kable czy nie to, powiedziałbym każdego indywidualna sprawa :-)
 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Śro 21 Mar, 2018   

barmal napisał/a:
....Tak więc, czy warto wymienić kable czy nie to, powiedziałbym każdego indywidualna sprawa :-)


I to jest właściwa odpowiedź bo konkretnych czyli technicznych przesłanek do tego nie ma.
 
 
Inc0 
prezes


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 24 Lut 2018
Posty: 593
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Śro 21 Mar, 2018   

Barmal i to mnie przekonuje..bedzie wykonany zabieg "bajpasowania"
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group