ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Nowy kontroler czyli VESC po polsku.
Autor Wiadomość
barmal 
Projektant sterownika barmal X2, X4


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Lip 2012
Posty: 475
Skąd: ...
Wysłany: Pią 13 Kwi, 2018   

No nieźle.
Bombowa obudowa :-)
Szacun...
 
 
barmal 
Projektant sterownika barmal X2, X4


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Lip 2012
Posty: 475
Skąd: ...
Wysłany: Pią 13 Kwi, 2018   

Dziś testowałem Vesca po polsku przy 80000erpm :-)
 
 
Arbiter 
Administrator
Założyciel forum, administrator


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 936
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 14 Kwi, 2018   

ten silnik ma aż 82krpm/min?
 
 
madejp 
dyrektor


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 19 Paź 2015
Posty: 417
Skąd: Kraków
Wysłany: Sob 14 Kwi, 2018   

Arbiter, erpm. Podejrzewam, że to jest rpm * ilość par magnesów, bo sterownika nie obchodzi, jak silnik szybko się kręci, tylko jak szybko musi reagować na zmianę biegunów.
 
 
barmal 
Projektant sterownika barmal X2, X4


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Lip 2012
Posty: 475
Skąd: ...
Wysłany: Pon 16 Kwi, 2018   

Arbiter napisał/a:
ten silnik ma aż 82krpm/min?

Dokładnie jak pisze madejp. Dla sterownika jedno przejście magnesów, północ południe to jeden obrót (stąd elektryczny obrót). Silnik z filmu ma 4 pary, więc kręcił nieco ponad 20trpm mechanichnie.
 
 
Moonwalker 
początkujący


Wiek: 41
Dołączył: 10 Kwi 2018
Posty: 2
Skąd: T-ka
Wysłany: Czw 19 Kwi, 2018   

Wow!
Mega gratulacje! :)
Jakie dalsze plany co do sterownika? ;)
 
 
barmal 
Projektant sterownika barmal X2, X4


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Lip 2012
Posty: 475
Skąd: ...
Wysłany: Śro 25 Kwi, 2018   

Moonwalker napisał/a:
Wow!
Mega gratulacje! :)
Jakie dalsze plany co do sterownika? ;)

Plany są :-)
Niedługo dostanę nową płytkę na 24 tranzystory i będę go testował :-)
Jak na razie cisnę prawie 3kW przy 14s w 12-to tranzystorowego :-)
 
 
Marcin.Sz 
początkujący


Wiek: 38
Dołączył: 26 Kwi 2018
Posty: 5
Skąd: Tarnów
Wysłany: Czw 26 Kwi, 2018   

Witam szanownych kolegów. Moja wersja VESC-a to jeszcze bardzo wczesna alfa ale już coś tam działa. :wink:


 
 
barmal 
Projektant sterownika barmal X2, X4


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Lip 2012
Posty: 475
Skąd: ...
Wysłany: Czw 26 Kwi, 2018   

Marcin.Sz napisał/a:
Witam szanownych kolegów. Moja wersja VESC-a to jeszcze bardzo wczesna alfa ale już coś tam działa. :wink:

Obrazek
Obrazek


No pięknie :-)
Gratuluję! Jakich osiągów się spodziewasz?
 
 
Marcin.Sz 
początkujący


Wiek: 38
Dołączył: 26 Kwi 2018
Posty: 5
Skąd: Tarnów
Wysłany: Pią 27 Kwi, 2018   

Układzik zmontowałem dla rozeznania się w temacie "silnikowym" ;) . Prądy rzędu 100A to był dla mnie kosmos do niedawna ;p.

Ficzery prototypu:
-pełna izolacja galwaniczna logika - końcówka mocy.
-napięcie zasilania mostka 140V (mostek wytrzyma 170V max).
-logika zasilana oddzielnie (9-36V).
-pomiar prądu na wszystkich fazach.
-zabezpieczenia nadprądowe w wersji hardware w razie awarii procka.
-wszelkie sygnały analogowe prowadzone do płytki logiki są różnicowe (okazało się to kluczowe do poprawnego działania układu)

Bez specjalnego chłodzenia (jak widać na fotce) uzyskałem następujące prądy fazowe @50V :
- prąd ciągły silnika 60A
- prąd 100A przez minute (temp radiatora 50 st. więc mogłem jeszcze przytrzymać ale lepiej robić mniejsze kroczki)
-prąd 140A przez kilkanaście sekund (przyrost temperatury 1 st./2s).
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Nie 29 Kwi, 2018   

Marcin jakie użyłeś czujniki prądowe do pomiaru w układzie sterownika .Zamierzasz zrobić sterownik na tranzystorach igbt docelowo .Można było by użyć stopień mocy od sterownika hondy ima tam jest taki cały scalony moduł IGBT
_________________
pozdr
Tomek
 
 
Marcin.Sz 
początkujący


Wiek: 38
Dołączył: 26 Kwi 2018
Posty: 5
Skąd: Tarnów
Wysłany: Nie 29 Kwi, 2018   

Czujniki to ISB-300-A-600.

Końcówka mocy może być bardzo łatwo modyfikowana (przynajmniej taki jest plan :) ).
Zamierzam pozbyć się elektrolitów i wrzucić kondy typu metal film DC link (pomogą znacznie zredukować "dzwonienie" na szynie DC).

Jest jeszcze sporo pracy. Prototyp korzysta z układu bootstrap...niby działa ale średnio do mnie przemawia takie rozwiązanie dla mocy rzędu kilka kilowatów - lepsze będą konvertery DC-DC dla każdego tranzystora. Możliwe że pokuszę się o zmianę driverów z UCC21520 na np. coś od Infineon'a z aktywnym Miller clamp i detekcją desaturacji.

Obecnie korzystam z IXFN320N17T2.
Co do IGBT to przed ulepszeniem układu nie odważył bym się ich tam wstawić :grin: ...btw moje doświadczenia z IGBT są zerowe :razz:

Taki zabieg wymagał by jeszcze zmiany wartości rezystorów na wzmacniaczach pomiarowych napięć faz oraz ponownego przeliczenia rezystancji/pojemności bramkowych.

Tutaj projekt z którego czerpałem garściami zaczynając zabawę z własną modyfikacją VESC'a...jestem tylko marnym naśladowcą:

Link video
Link do projektu
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Pon 30 Kwi, 2018   

Hej Marcin

Te czujniki prądowe to nie są takie przypadkiem jak ktoś użył w projekcie na ES z modyfikacją sterownika VESC na tranzystorach IGBT. Możesz mi wytłumaczyć jaka jest różnica w użyciu sterowników z otwartą i zamkniętą pętlą .
Ja z kolegą męczę projekt sterownika Paula do silnika 3f AC i PMSM na IGBT tam użyliśmy czujników prądowych LEM HASS 300-S.Kupiliśmy od kolegi PCB resztę części już we własnym zakresie.Kolega tam fajnie zrobił zasilanie każdego drivera do IGBT na ATTINY jest zrobiony generator który steruje 6 driverów sterujących transformatory na których jest zrobione zasilanie do tranzystorów IGBT +15V i -8V.Sercem sterownika jest DSPIC30F4011.
Trochę się to uruchamianie przeciąga bo czasu jak zwykle mało no i człowiek uczy się w trakcie budowy sterownika.Drivery do IGBT są zrobione na FOD8316 z dodatkowym tranzystorem na wyjściu

_________________
pozdr
Tomek
 
 
Marcin.Sz 
początkujący


Wiek: 38
Dołączył: 26 Kwi 2018
Posty: 5
Skąd: Tarnów
Wysłany: Pon 30 Kwi, 2018   

Witam,

Tak to dokładnie ten czujnik, najpierw próbowałem z L01Z400S05 jednak czas odpowiedzi rzędu 10us okazał się trochę za długi dla firmware VESC'a a dokładność...no cóż bez komentarza

Czujniki prądu closed loop mają kompensację nieliniowości (ISB <0,1% HAAS 0,5%) więc pomiary są dokładniejsze.

ISB sa małe i bardzo lekkie..

Co do projektu Paula może kolega podrzucić jakiś link ? Nie miałem przyjemności go widzieć.
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Pon 30 Kwi, 2018   

Witam

Link do opisu sterownika do wersji PCB co posiadam teraz Paul zrobił całość na SMD

http://ecomodder.com/foru...ller-10839.html dużo stron

http://www.instructables....r-Electric-Car/ to główny link ale nie wiem czy wszystko tam jeszcze działa bo pewnie sterownik zaraz zrobi się komercyjny

Płytki do sterownika Paula

https://pandspowerelectronics.ecwid.com/#!/P&S-Circuit-Boards/c/16287307

Na szwedzkim forum koledzy poszli dalej i przerobili soft i PCB

http://elbil.forum24.se/elbil-about6094.html

Jest jeszcze jedno fajne opracowanie też płatne od Niemca

http://johanneshuebner.co...richter,20.html

Może i nawet bardziej rozwojowe niż Paula ale ja cienki jestem programowo to ogarnąć jak poradziłeś sobie z sterownikiem VESC to i tu sobie poradzisz

Do pierwszej wersji Niemca mam PCB i płytki do czujników hala kolega kiedyś spotkał się z Niemcem jak po drodze jechał do Austrii służbowo.

Do VESC sterownika mam PCB do wersji 4.2 zamówione i graty na sterownik ale czasu mało żeby to poskładać i programowo tego nie ogarniam
_________________
pozdr
Tomek
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group