ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Składaczek 36v jednobiegowy - jak ograniczyć prędkość
Autor Wiadomość
Sylwio 
początkujący


Dołączył: 19 Kwi 2018
Posty: 7
Skąd: Pruszków
Wysłany: Czw 19 Kwi, 2018   Składaczek 36v jednobiegowy - jak ograniczyć prędkość

Witam serdecznie.
Z przeznaczeniem na krótkie wypady po terenach miejskich zakupiełem dla siebie i żony dwa proste chińskie składaki - jak z linku ponizej:
http://allegro.pl/rower-m...7221914987.html

Z oprzyrządowania rower ma wyłącznie wskaźnik naładowania baterii, nie ma sterowania poziomu wspomagania. Ma jedną prędkość. Po ruszeniu pedałami na silnik idzie pełna moc i rowerek rozpędza się do 22km.
Niestety w terenie miejskim, przy dużym tłoku innych użytkowników prędkość taka jest dość niebezpieczna.
Czy istnieje prosty sposób ograniczenia prędkości do np. 12-15km?
A może jest możliwość dodania płynnej regulacji prędkości silnika.
Dopiero rozpoczynam przygodę z elektrykami i będę wdzięczny za wszelkie informacje i sugestie możliwych rozwiązań.
Na silniku niestety poza numerami (prawdopodobnie seryjnymi) nie ma żadnej nazwy i typu.
W załączeniu przesyłam zdjęcie sterownika.

sterownik składaka.JPG
Pobierz Plik ściągnięto 301 raz(y) 2,25 MB

 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 19 Kwi, 2018   

Zapewne ze sterownika wychodzą kable zmiany prędkości. Może być to złacze z 3pinami, które ma wtyk zwierający na max prędkości.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Sylwio 
początkujący


Dołączył: 19 Kwi 2018
Posty: 7
Skąd: Pruszków
Wysłany: Czw 19 Kwi, 2018   

Rowerek ma wtyczkę i gniazdo widoczne w górnej części zdjęcia - Kable 1. Po ich złączeniu w próbie na podnóżku, po osiągnięciu maksymalnej mocy silnik cyklicznie włącza się i wyłącza.
Oprócz tego są 3 kable do zasilania silnika, kostka do czujnika Haslla, złącze do czujnika PAS i duża kostka z 9 pinami. Do kostki tej podłączone jest jedynie 6 kabli (zdjęcie Kable 2). Nie znam przeznaczenia kabli w kolorze zielonym, fioletowym i czarnym.
Rowerek ma na wyposażeniu jedynie diodowy wskaźnik naładowania baterii, 2 hamulce, przycisk sygnału i przycisk włączenia przedniego światła.

Kable 2.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 302 raz(y) 432,13 KB

Kable 1.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 306 raz(y) 492,59 KB

 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Pią 20 Kwi, 2018   Re: Składaczek 36v jednobiegowy - jak ograniczyć prędkość

Sylwio napisał/a:
..Czy istnieje prosty sposób ograniczenia prędkości do np. 12-15km?
A może jest możliwość dodania płynnej regulacji prędkości silnika....

Przy tym typie PASa nie ma możliwości ograniczenia prędkości niestety,tylko sterowanie manetką (której w rowerku nie ma) daje taką możliwość. Być może w sterowniku są miejsca dla wlutowania kabelków do manetki i wtedy to należało by zrobić oraz dokupić manetkę i podłączyć do tych kabelków. Innej drogi nie ma.
 
 
Sylwio 
początkujący


Dołączył: 19 Kwi 2018
Posty: 7
Skąd: Pruszków
Wysłany: Pią 20 Kwi, 2018   

Skoro silnik sterowany jest prądem to czy w samym sterowniku istnieje możliwość ograniczenia prądu poprzez zmianę wartości jednego z oporników - tak chyba było by najprościej?
 
 
Yin 
prezes


Pomógł: 9 razy
Dołączył: 24 Lut 2014
Posty: 805
Skąd: Katowice
Wysłany: Pią 20 Kwi, 2018   

Sylwio napisał/a:
Skoro silnik sterowany jest prądem to czy w samym sterowniku istnieje możliwość ograniczenia prądu poprzez zmianę wartości jednego z oporników - tak chyba było by najprościej?


Tak: http://ebike.nexun.pl/zwiekszenie-mocy-sterownika/ Jak poszukasz to w sieci są jeszcze inne poradniki na ten temat.
 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Pią 20 Kwi, 2018   

@Sylwio
Tu nie chodzi o prąd czy napięcie a po prostu o sposób działania tego systemu PAS składającego się z obracającej się wraz z pedałami tarczy na której są magnesy (różna ich ilość) które "przechodzą" obok czujnika którym jest element halla. Magnes na tarczy zbliżając się do czujnika powoduje, że czujnik wysyła do sterownika napięcie typu 0-1.Napięcie z czujnika zmienia się w zakresie 0.7-0.8V(to jest to "0") gdy na czujnik jeszcze nie działa pole magnetyczne do ok.4.2V gdy odległość pomiędzy czujnikiem i magnesem się zmniejsza(to ta "1"). Gdy napięcie z czujnika wynosi to maksimum (4.2V) sterownik podaje na silnik pełną moc.Ponieważ na tarczy jest kilka magnesów to czujnik wysyła do sterownika taki "prostokątny" sygnał przez co sterownik podobnie "puszcza" do silnika prąd od "zera" do max. Pedałując, nie odczuwa się tych wahań "prostokata" i ma się wrażenie, że to jest płynne i równomierne a tak nie jest i następują "skoki" wspomagania nawet przy małych obrotach korby-pedałów. Dlatego jedynym rozwiązaniem jest manetka w której czujnik halla jest innego typu i ten typ podaje napięcie proporcjonalne do odległości przez co sterownik również proporcjonalnie steruje silnikiem.
 
 
slow 
kierownik


Pomógł: 20 razy
Dołączył: 02 Lut 2018
Posty: 337
Skąd: Podkarpackie
Wysłany: Pią 20 Kwi, 2018   

Cytat:
Gdy napięcie z czujnika wynosi to maksimum (4.2V) sterownik podaje na silnik pełną moc.

No raczej tak nie ma bo przecież nieruchoma korba zatrzymana akurat z magnesem przy czujniku nie powoduje włączenia silnika.
Dopiero kilka impulsów powoduje zadziałanie.
 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Pią 20 Kwi, 2018   

To nie jest rozprawa naukowa a jedynie prymitywne wyjaśnienie działania.Sygnał PASu ma inne programowo wejście do procesora sterującego a inne jest dla manetki.Dlatego wejście PASu wymaga zmian napięcia a manetki liniowego ale to chyba jasne jak sądzę.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 21 Kwi, 2018   

Trzeba się skupić na trzech wolnych kablach i rozpoznać do czego służą. Może inne rowery tej firmy dadzą wskazówkę co tam moze być. Czy manetka, czy przelacznik trybu/prędkości max czy cos innego.
Bo większość rowerów z PAS ma funkcję wyboru skokowego trybu wsparcia, wiedz jak sądzę, ten sterownik tez to ma. Prędzej niż manetke,,
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Sylwio 
początkujący


Dołączył: 19 Kwi 2018
Posty: 7
Skąd: Pruszków
Wysłany: Sob 21 Kwi, 2018   

Z trzech wolnych kabli zidentyfikowałem:
- czarny - masa (wlutowany w płytkę razem z innymi kablami masowymi)
- fioletowy - +5V
- zielony - nie mogę zidentyfikować. Na płytce też nic nie ma. Pomiędzy zielonym a fioletowym na mierniku jest 4,8V

Na płytce jest jeden drut oporowy - może spróbuję go wylutować i wstawić coś cieńszego.
Celem jak pisałem jest proste ograniczenie prędkości do max 15 km.

W ostateczności zostaje wymiana sterownika - u Chińczyków widziałem sterowniki wraz z wyświetlaczem ze sterowaniem za około 50$.
 
 
borsuk 
prezes



Pomógł: 25 razy
Dołączył: 12 Wrz 2011
Posty: 687
Skąd: Sudety
Wysłany: Sob 21 Kwi, 2018   

Sylwio napisał/a:

W ostateczności zostaje wymiana sterownika - u Chińczyków widziałem sterowniki wraz z wyświetlaczem ze sterowaniem za około 50$.

Docelowo warto pójść na takie rozwiązanie, ponieważ komfort jazdy będzie dużo wyższy.
Są gotowe zestawy, gdzie w komplecie jest sterownik, display i rózne wersje czujnika PAS do wyboru np:
https://pl.aliexpress.com/item/Ebike-LED880-display-set-with-controller-PAS/1874833070.html?spm=a2g17.10010108.1000014.14.2e7739ecynjK0g&traffic_analysisId=recommend_3035_null_null_null&scm=1007.13338.98539.000000000000000&pvid=e3dc97cb-f310-430e-b390-b1119c559dfd&tpp=1
_________________
Mój rower: BBS02B
 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Nie 22 Kwi, 2018   

Poszukaj na płytce sterownika punktu oznaczonego "SD", to jest sygnał manetki,masę-czarny kolor już zidentyfikowałeś potrzebne jeszcze napięcie 5V jak znajdziesz to masz trzy kabelki by działała manetka.Ten "gruby drut oporowy" służy procesorowi do ograniczania prądu-"bocznik". Jak dasz cieńszy i o większym oporze moc podawana na silnik może być za mała? ale i tak płynności jazdy przy użyciu PAS nie uzyskasz. Te Chińskie sterowniki za 50 dolarów to zapewne to samo co masz u siebie,mają tylko więcej kabelków wyprowadzonych na zewnątrz.
 
 
borsuk 
prezes



Pomógł: 25 razy
Dołączył: 12 Wrz 2011
Posty: 687
Skąd: Sudety
Wysłany: Nie 22 Kwi, 2018   

wibi napisał/a:
..ale i tak płynności jazdy przy użyciu PAS nie uzyskasz. Te Chińskie sterowniki za 50 dolarów to zapewne to samo co masz u siebie,mają tylko więcej kabelków wyprowadzonych na zewnątrz.

Być może sterownik masz taki sam, ale o co chodzi z płynnością jazdy to nie rozumiem.
Używałem takiego systemu z 3-stopniową regulacją wspomagania przez ponad rok
(https://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1398) i działało to płynnie, im szybciej kręciłeś pedałami tym szybciej jechał rower, przy czym wspomaganie wyłączało się przy ok.16 km/h na 1 poziomie, przy 20 na 2, oraz przy 25 km/h na poziomie 3. Dla Sylwio bedą to szybkości niższe, bo ma mniejsze koła. Manetki mogłem też używać, ale praktycznie wcale z niej nie korzystałem.
_________________
Mój rower: BBS02B
 
 
Sylwio 
początkujący


Dołączył: 19 Kwi 2018
Posty: 7
Skąd: Pruszków
Wysłany: Nie 22 Kwi, 2018   

Dzięki za wszystkie informacje i sugestie.
Mama jeszcze pytanie dotyczące manetki - mamy masę, +5V i sygnał SD (z postu wibi).
Jak działa manetka - to znaczy jaka jest kablologia, a w zasadzie: jak nie mając manetki a namierzywszy SD na płytce zasymulować działanie manetki?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group