Bateria 16s3p 15Ah LiPo (60V) - Budowa, ładowanie |
Autor |
Wiadomość |
JerzyZ
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 7 razy Dołączył: 16 Lip 2010 Posty: 794 Skąd: Warszawa - Ursynów
|
Wysłany: Sob 28 Lut, 2015
|
|
|
Przed połączeniem na chwilę można włączyć amperomierz - nie zaszkodzi, a uspokoi co do wartości prądu wyrównawczego. |
|
|
|
|
AdamM
młodzik
Dołączył: 08 Kwi 2014 Posty: 83 Skąd: Chorzów/Częstochowa
|
Wysłany: Pią 13 Mar, 2015
|
|
|
Poczytałem trochę o budowie baterii, BMSach i wydawało mi się że wiem co robię. Wygląda jednak na to że przyjdzie mi się uczyć na błędach. Upaliłem styki w dwóch gniazdach i szczerze powiedziawszy nie bardzo rozumiem dlaczego. Z kabelkami i lutownicą za wiele wspólnego nie mam, to też wrzucam fotki do krytycznej oceny mojego dzieła.
Buduję baterię 12s3p. Założenie było takie że chciałem móc odłączać sobie akumulatory dlatego polutowałem sobie takie kabelki do jej spinania:
Z lutowania kabla do BMSa nie jestem zbyt dumny ale od czegoś trzeba zacząć:
Zrobiłem to już jakiś czas temu i tak sobie kabelki leżały aż dziś się wziąłem za sprzątanie... a że wszystko jest lepsze od sprzątania to postanowiłem sobie to spiąć i zobaczyć jak to będzie wyglądało. Zacząłem od grubych kabli:
Pomierzyłem sobie napięcia. Wszystko normalnie i zabrałem się za podpinanie złącz balansera. Na tę okazję miałem polutowane takie kabelki:
Z jednej strony te gniazda a z drugiej strony wtyczka do balansera (która nie była oczywiście wpięta w BMS podczas podpinania).
Spiąłem najpierw trzy złącza balansera po prawej i trzy złącza po lewej i zabrałem się do spinania tego zaznaczonego w czerwonym kółku:
Błysnęło upaliło styki i tyle. Obejrzałem jeszcze raz połączenia ale w sumie wszystko wyglądało OK. Uznałem że może to dlatego że nie powinienem łączyć tak lewych pakietów z prawymi poprzez jedną wtyczkę. Odpiąłem te po lewej i znowu spróbowałem, z kolejnym gniazdem:
Oczywiście efekt był ten sam i upaliłem wtyki w kolejnym gnieździe. Powiedzcie mi proszę co właściwie zrobiłem nie tak? Wydaje mi się że połączyłem to zgodnie z założeniem... ale gdyby tak było to by działało. Także gdzie popełniłem błąd? |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Pią 13 Mar, 2015
|
|
|
Błąd jest tylko jeden i to pewny. Akumulatory z upalonymi złączami są inaczej podłączone po balancerze, a inaczej po złączach głównych
Widać nawet na zdjęciu błąd w lutowaniu i podłączyłeś 4 akumulator od prawej do sekcji z pierwszymi 3 akumulatorami po prawej i zwarcie.
Po prostu za dużo kabli, złączek, rozgałęziaczy niestety i powstał mały zamot Jeśli zaczynasz i masz od lewej główny minus GND akumulatora to łącz od minusa i od lewej też złącza balancera, a Ty masz od lewej minus główny i od lewej plus balancerów i tak się dało tylko 3 aku złączyć. Dołączenie kolejnej sekcji 4s3p i wydymiło.
Pamiętaj, że nie odłącza się baterii od BMSa, wiec dobrze zabezpiecz wszystkie złączki przed przypadkowym rozłączeniem. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
AdamM
młodzik
Dołączył: 08 Kwi 2014 Posty: 83 Skąd: Chorzów/Częstochowa
|
|
|
|
|
piotrrs11
brygadzista
Pomógł: 3 razy Wiek: 30 Dołączył: 28 Mar 2014 Posty: 270 Skąd: Sulejów/Wrocław
|
Wysłany: Czw 19 Mar, 2015
|
|
|
Ktoś wie jak wygląda kwestia rozbudowy aku o dajmy na to kolejne 5Ah ?
Teoretycznie wiadomo że nie powinno się mieszać różnych partii, ale zakładając że zwiększamy pojemność stosunkowo nowych aku (10-20) cykli to bms chyba powinien dać sobie jeszcze radę ? |
_________________ some random strrrr |
|
|
|
|
bloodyopel
szef Krystian
Pomógł: 23 razy Wiek: 33 Dołączył: 02 Sty 2012 Posty: 1175 Skąd: Słupca k.Konina
|
Wysłany: Czw 19 Mar, 2015
|
|
|
Pytanie jak chcesz zwiększać, bo jeśli chodzi o tylko dołożenie pojemności to dodasz aku równolegle do poszczególnych eSów a wtedy BMS nie ma z nimi nic wspólnego... Chyba że chcesz przekonfigurować całą baterię aby nowe aku tworzyły nowe eS, wtedy myślisz o tym czy BMS da radę |
_________________ Obecny e-bike: LIMBER BIG BOY |
|
|
|
|
piotrrs11
brygadzista
Pomógł: 3 razy Wiek: 30 Dołączył: 28 Mar 2014 Posty: 270 Skąd: Sulejów/Wrocław
|
Wysłany: Czw 19 Mar, 2015
|
|
|
To oczywiste, jakoś się nie zastanowiłem
Więc w zasadzie nie powinno to stanowić żadnego problemu ? |
_________________ some random strrrr |
|
|
|
|
atomek1000
szef
Pomógł: 48 razy Dołączył: 08 Lis 2014 Posty: 1902 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 19 Mar, 2015
|
|
|
nie powinno, tylko do każdej eski dołóż tyle samo |
|
|
|
|
piotrrs11
brygadzista
Pomógł: 3 razy Wiek: 30 Dołączył: 28 Mar 2014 Posty: 270 Skąd: Sulejów/Wrocław
|
Wysłany: Pią 03 Kwi, 2015
|
|
|
Pytanie o dopuszczalne rozjazdy segmentów - czy różnica rzędu 0.4V to nie za dużo przy "dość" nowym akumulatorze?
Dziś pierwszy raz wyjeździłem baterię do odcięcia i 15 segmentów ma 3.5-3.6V a najsłabszy, który spowodował odcięcie 3.1V.
Podejrzałem połączenia w newralgicznym miejscu i nie wygląda aby cokolwiek się odlutowało. |
_________________ some random strrrr |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 03 Kwi, 2015
|
|
|
Dla mnie to zbyt duza roznica na nowych aku. Ale i niezbyt rozsądna eksplotacja do mininimum naoiecia. Bez KONIECZNOSCI tak bym nie robil. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Pią 03 Kwi, 2015
|
|
|
3.5V czy może 3.45 albo mniej? Bo między 3.4V a 3.1V cele nie mają prawie żadnej pojemności.
Ogólnie przy rozładowanych celach rozjazdy są normalne i oczywiste, ale 0,45V to faktycznie coś sporo.
Naładuj akumulator i jak się wyłączy ładowarka to zmierz napięcie na tej celi i na reszcie:
- Jeśli ta cela będzie mieć z kolei więcej niż reszta - to wróży defekt akumulatora (a konkretnie tej sekcji).
- Jeśli będzie mieć tyle samo co reszta to rozjazd prawdopodobnie nic nie znaczy i jest naturalną konsekwencją np 100mAh różnicy w pojemności tej sekcji.
- Jeśli będzie mieć mniejsze napięcie - znaczy, że cela jest nie doładowana i można to zrobić ręcznie. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
kaammiill84
początkujący
Wiek: 39 Dołączył: 28 Sie 2015 Posty: 2 Skąd: Pozanń
|
Wysłany: Pon 31 Sie, 2015
|
|
|
Witam,
Przeczytałem ... bardzo fajnie i obrazowo to wygląda. Jednak jestem zielony - nigdy w życiu nie lutowałem, a chce złożyć taką baterię. Czy mógłbyś w następnej części szczegółowo pokazać jak zlutować kabelki balansujące? I skąd wiedzieć który z kabelkow jest ostatni a który pierwszy tak aby wiedziec jak polaczyc ?
Druga sprawa to jak ładować taka baterię? Czy mółbyś w oparciu o jakąś z ładowarek pokazać co i jak?
I ostatnie pytanie: Cz aby zrobić taką baterię 48v 20 ah wystarczy polączyć równolegle 4 pakiety? i JAk to pózniej połaćżyć szeregowo?A w końcu do BMS? Czy masz jakiś schemat? |
_________________ Kamil |
|
|
|
|
Freerider
kierownik
Pomógł: 3 razy Wiek: 27 Dołączył: 29 Lis 2014 Posty: 320 Skąd: Królików
|
|
|
|
|
sucharek
stażysta
Pomógł: 1 raz Dołączył: 01 Cze 2017 Posty: 100 Skąd: Polska
|
Wysłany: Sob 28 Kwi, 2018
|
|
|
tas napisał/a: | Pamiętaj, że nie odłącza się baterii od BMSa |
Przepraszam ale nie bardzo tego rozumiem ,czy są związane z tym jakieś zagrożenia.
Czy są jakieś zasady jeśli wyniknie potrzeba odłączenia. |
|
|
|
|
Dzinkss
początkujący
Dołączył: 04 Lis 2018 Posty: 9 Skąd: War-Maz
|
Wysłany: Śro 07 Lis, 2018
|
|
|
Witam
Mam problem ze swoją baterią i nie jestem pewien jak go rozwiązać, a wynika on z tego ze jej wstępne lutowanie było zrobione dobre pół roku temu. Wyglada to tak:
Pierwszy pakiet niestety zwarlem wczesniej przy odcinaniu kostki balansującej. Otwierałem go jak i lutowalem przewody balansujące które wyciągnąłem odruchowo podczas zwarcia.
Te dwa pakiety również były połączone (juz po zwarciu) rownolegle głównymi przewodami, aktualnie są rozłączone i przygotowane pod ładowarkę procesorową.
Napięcia tych baterii wyglądają tak:
Pierwsza od prawej:
Cela 1: 3,8V
2: 3,8V
3: 0,2V aktualnie, dwa dni temu było 0,12V czyli tj. ruszyła
4: 3,8V
Czyli Pakiet aktualnie ok ~11,60v i wzrasta o wartość 3 celi
Drugi pakiet ten po lewej:
Cela 1: 3,2V
2: 3,17V
3: 3,17V
4: 3,19V
Czyli Pakiet 12,73V
I teraz problem jak z nimi postępować, w jaki sposób je ładować.
Co z tymi 10szt w słupku. Też mogły sie wyładować, zwarcia tam żadnego nie było tylko połączone rownolegle jak na zdjęciu. Bms to ogarnie, a te 2szt ładowarka podciągnąć. Mam tylko taka nadzieje ze nie będę musiał słupka rozlutowywać? |
Ostatnio zmieniony przez Dzinkss Śro 07 Lis, 2018, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
|