ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Budowa pojazdu z ładowaniem słonecznym SOLAR POWER
Autor Wiadomość
Redaktor1966 
kierownik


Wiek: 57
Dołączył: 26 Lut 2012
Posty: 317
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 29 Kwi, 2018   

Polski samochód elektryczny z panelami słonecznymi
https://www.youtube.com/watch?v=6hyA9-PUF0c | 9 maj 2017


http://www.benchmark.pl/a...iut-w-2018.html | 2017-12-27
Polacy zapowiadają solarną rewolucję (z grafenem w tle)
Polska firma FreeVolt zapowiada rychłe wprowadzenie grafenowych ogniw fotowoltaicznych, które mają zdumiewać wydajnością.

Na drugą połowę 2018 roku polska firma FreeVolt planuje debiut nowych ogniw fotowoltaicznych, w których wykorzystany zostanie grafen. To właśnie dzięki niemu wydajność nawet przy nieco gorszej pogodzie ma być wyższa o 30-50 proc. w porównaniu do obecnych rozwiązań.

Jakie są koszty? Co ciekawe, Polacy twierdzą, że są w stanie osiągnąć taką wydajność bez znaczącego podwyższania ceny samych ogniw. Prawdopodobnie początkowo będzie trzeba nałożyć nieco wyższą cenę (ale mówimy tu jedynie o 5-7 procentowym wzroście przy – przypomnijmy – co najmniej 30-procentowym wzroście wydajności).

Rynek z potencjałem
Rynek fotowoltaiki dynamicznie rośnie, a według GTM Research w tym roku panele słoneczne na świecie osiągną dwa razy większą moc niż trzy lata temu. FreeVolt ma nadzieję, że zdoła przyłożyć się do popularyzacji tego odnawialnego źródła energii.

Jak zwraca uwagę polski zespół, ogniwa grafenowe sprawdzą się przede wszystkim w naszym klimacie, gdzie dominuje zachmurzone niebo. Nie pozostaje zatem nic innego jak tylko czekać na ich rynkowy debiut.
| Źródło: Money, FreeVolt. Foto: FreeVolt

[Gdyby zrobić wersję rozkładaną np. x 4, to może po całodniowym ładowaniu podczas biwaku wystarczałoby energii na ekonomiczną jazdę na drugi dzień + zasilanie z fotoogniw w czasie jazdy o 1/4 powierzchni (bo złożone). - red]
Ostatnio zmieniony przez Redaktor1966 Nie 29 Kwi, 2018, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
AdrianJ 
młodzik


Pomógł: 2 razy
Wiek: 39
Dołączył: 14 Lis 2016
Posty: 89
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 29 Kwi, 2018   

Fotowoltaika to zdecydowanie najlepszy kierunek pozyskiwania zielonej energi, trzymam kciuki za projekt!
 
 
Redaktor1966 
kierownik


Wiek: 57
Dołączył: 26 Lut 2012
Posty: 317
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 02 Maj, 2018   

22km/h przy zasilaniu tylko energią z fotoogniw
http://www.dailymail.co.u...l#ixzz3KLlVTDRG | 1 January 2015



http://odnawialni.com.pl/...-sprawnosci-35/ | Wrzesień 07, 2016
Ogniwa fotowoltaiczne o sprawności 35%
Naukowcy z amerykańskiego Instytutu Technologicznego w Massachusetts (MIT) we współpracy z arabskim Instytutem Masdar opracowali ogniwa słoneczne, których sprawność sięga 35%.

Wielozłączowe ogniwa wykonane zostały w opracowanej przez MIT technologii „step cell”, zdecydowanie tańszej w produkcji od dotychczas projektowanych w innych laboratoriach wielozłączowych koncepcji.

Ogniwo tego rodzaju zbudowane jest z warstwy krzemowej i warstwy GaAsP. Każda z warstw absorbuje różne rodzaje fotonów. Tradycyjne ogniwa krzemowe pochłaniają przede wszystkim promieniowanie z czerwonego zakresu widma. Pokrycie ich powierzchni powłoką z arsenku lub fosforku galu umożliwia znaczne zwiększenie absorpcji promieni słonecznych poprzez wykorzystanie również światła niebieskiego, zielonego i żółtego.

Ogniwa osiągają sprawność na poziomie 35%. Uzysk prądu z nowo opracowanych paneli jest więc około dwukrotnie większy niż w przypadku tradycyjnych modułów fotowoltaicznych. Technologia ma zostać wprowadzona na rynek w ciągu najbliższych 2 lat.
| Odnawialni.com.pl/I.Wojciechowska

http://ioze.pl/energetyka...otowoltaicznych
Sprawność ogniw fotowoltaicznych
Sprawność ogniw fotowoltaicznych z krzemu monokrystalicznego kształtuje się obecnie na poziomie od 14% do 17%, a ogniw multikrystalicznych na poziomie od 13% do 16%. Występują również ogniwa monokrystaliczne o specjalnej konstrukcji o sprawności 20%. Niestety ze względu na małą skalę ich produkcji oraz duże koszty wytwarzania, są one znacznie droższe od klasycznych ogniw monokrystalicznych o sprawności 14-17%.

Sprawność ogniwa zmniejsza się wraz ze wzrostem temperatury; to zjawisko można zminimalizować poprzez zapewnienie dobrej wentylacji. Bez wentylacji straty są o 5% mniejsze niż z wentylacją. Przy wysokich temperaturach można założyć 0,5% zmniejszenie sprawności na 1°C. Wg badań, jeżeli temperatura ogniwa podwyższy się z 25°C do 55°C to spadnie sprawność o ok. 15%.

Znamionowa moc elektryczna ogniw fotowoltaicznych jest podawana dla temperatury 25°C. Typowe baterie dachowe pracują zwykle w temperaturze 55-75 °C, co wywołuje spadek wytwarzanej mocy o 12-25 % wartości znamionowej.
Źródło:
Czop A., Ogniwa fotowoltaiczne – zasady działania i przykład doboru.


https://swiatoze.pl/64-sprawnosci-ogniwa-fotowoltaicznego-mozliwe-teorii/ | 22 maja 2017
64% sprawności ogniwa fotowoltaicznego możliwe w teorii?
Przeciętne ogniwo fotowoltaiczne absorbuje jedynie widzialne fale świetlne, to znaczy z zakresu od około 400 do 700 nm. Pozostała część spektrum zamieniana jest na ciepło lub po prostu przechodzi przez panel, nie zostając pochłonięta. Panel tego typu jest w stanie pochłonąć – w teorii – jedynie 30% światła. Z drugiej strony, co jakiś czas mają miejsce eksperymenty badające ogniwa “multi-junction”, czyli zawierające kilka absorberów, zdolne pochłonąć fale o różnej długości. Obecny rekord dla takich rozwiązań wynosi 46% dla panelu z czterema rodzajami absorberów.

Wraz z dodawaniem kolejnych substancji zdolnych do pochłaniania następnych zakresów długości światła, cena produkcji ogniwa rośnie, a przyrost sprawności maleje. W takiej sytuacji dwóch profesorów z Kobe University Graduate School of Engineering, Kita Takashi oraz Asahi Shigeo zaczęło prowadzić badania nad konwersją światła. Przepuszczano dwa fotony przez panel zbudowany z różnych półprzewodników, jednak zawierających tylko jeden absorber. W warunkach eksperymentalnych udało im się przeprowadzić proces “konwersji w górę”, czyli – w dużym uproszczeniu- przekształcenia długości zaabsorbowanej fali światła w krótszą. W ten sposób nieodpowiednie dla takiego panelu widma świetlne mogą zostać zmienione na inne, a następnie wykorzystane do produkcji prądu. Zdobytą wiedzę wykorzystali do budowy pierwszych ogniw o takiej strukturze.

W serii badań uzyskali sprawności konwersji światła przewyższające 50%. Według ich teoretycznych obliczeń, taki model panelu byłby w stanie w warunkach laboratoryjnych, dobić aż do 64% efektywności. Z drugiej strony, ich badania są ciągle w początkowym stadium i nie wiadomo, jak nowe rozwiązanie techniczne wyglądałoby od strony kosztów.

http://globenergia.pl/top...oltaiczne-2017/ |
18 września 2017
Czym moduły wysokosprawne różnią się od tradycyjnych?
Moduły monokrystaliczne back contact powstają w oparciu o ogniwa z obiema elektrodami umieszczonymi z tyłu, co sprawia, że patrząc na moduł, nie widzimy charakterystycznych podłużnych srebrnych pasm, przecinających moduł na całej długości. Widzimy jedynie granice poszczególnych ogniw, z których zbudowany jest dany moduł. Zaletą wynikającą z takiego umiejscowienia elektrod jest większa powierzchnia absorpcji promieniowania słonecznego i mniejsze straty wewnętrzne, co pozwala panelom wykonanym w tej technologii osiągać sprawności nieco przekraczające 20%. Jest to sprawność o ok. 25% wyższa niż ta paneli wykonanych w tradycyjnych technologiach. Moduły tego typu zazwyczaj mają bardzo dobre parametry elektryczne i na tle tradycyjnych paneli relatywnie wolno tracą wydajność wraz ze wzrostem temperatury urządzenia.

Niemniej, ważną cechą jest wyższa wydajność pracy w półroczu zimowym, wynikająca z bardzo dobrego zagospodarowania niskoenergetycznego promieniowania rozproszonego. Ogniwa HIT uzyskują jedne z najniższych wartości temperaturowego współczynnika spadku mocy, co z kolei pozwala im też na wydajną pracę w półroczu letnim i osiągnięcie tempa spadku wydajności pracy wraz ze wzrostem temperatury modułu zbliżonego do modułów cienkowarstwowych.
Ogniwa PERC lepiej wykorzystują promieniowanie podczerwone

O ogniwach w technologii PERC (ang. Passivated Emitter Rear Cell) słyszymy często, a to za sprawą firmy Trina Solar, która regularnie informuje o osiąganych nowych rekordach sprawności dla ogniw tego typu. Jest to technologia coraz częściej adaptowana przez wszystkie fabryki PV na świecie i przewiduje się, że ogniwa PERC staną się wkrótce podstawowym standardem fotowoltaicznym na światowym rynku. Ogniwa PERC posiadają w spodniej części, pomiędzy dołem złącza P-N a górną częścią elektrody, dodatkową warstwę dielektryka, który ogranicza przyciąganie elektronów do aluminiowej elektrody dolnej. Spodnia pasywacja powoduje odbicie promieni słonecznych z powrotem wewnątrz ogniwa. Panele w technologii PERC lepiej wykorzystują promieniowanie podczerwone o dużej długości fali, co pozwala im na bardziej wydajną pracę – szczególnie rano, wieczorem lub przy zachmurzonym niebie. Wykorzystanie tego typu ogniw pozwala producentom na produkcję modułów o większej mocy, nawet powyżej 300 W. Dlaczego, mimo wielu niewątpliwych zalet, moduły te nie weszły jeszcze do powszechnego użytku? Jak to w wypadku każdej nowoczesnej technologii bywa, problemem może być cena – wyższa w porównaniu do ceny tradycyjnych modułów, płacimy jednak za wyższe moce, sprawności i innowacyjność. Czy warto? Oceńcie sami! Zapraszamy do zapoznania się z zestawieniem TOP50 wysokosprawnych modułów fotowoltaicznych, w którym przedstawiamy najważniejsze informacje dotyczące tego rodzaju urządzeń, które mogą być przydatne w ich odpowiednim doborze.

Opracowano na podstawie materiałów: „Instalacje fotowoltaiczne” Bogdan Szymański, GLOBEnergia
 
 
Arbiter 
Administrator
Założyciel forum, administrator


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 936
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 02 Maj, 2018   

ilość energii wygenerowana przez takie ogniwa np na dachu osobówki jest niewspółmierna do ilości potrzebnej do jazdy.
 
 
Inc0 
prezes


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 24 Lut 2018
Posty: 593
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Czw 03 Maj, 2018   

Arbiter napisał/a:
ilość energii wygenerowana przez takie ogniwa np na dachu osobówki jest niewspółmierna do ilości potrzebnej do jazdy.
to prawda ale rozważmy sytuacje taka: lekka osobówka z ogniwami na dachu i może na masce jest napędzana hybrydowo lub jest całkowicie elektryczna i przez właściciela głównie używana na dojazdy do pracy wiec przez minimum 8h w czasie najlepszej ekspozycji na światło słoneczne może skumulować w akumulatorze całkiem przyzwoita porcje energii ( ofc zaleznie od nasłonecznienia będzie jej więcej lub mniej i tu Polska stoi na przegranej pozycji vs Włochy czy Hiszpania) choć z drugiej strony przy obecnej cenie za kWh vs wydajność , ciężar i koszt ogniw, to jest nieopłacalne lepszym rozwiązaniem było by przykryć parkingi dla e-pojazdów dachem z ogniw zasilających stacje ładowania dla parkujących pod nimi pojazdów.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group