ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
E-biker.pl zestawy do konwersji rowerów elektrycznych

Poprzedni temat «» Następny temat
Test żywotności ogniw
Autor Wiadomość
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Wto 15 Maj, 2018   

Dzieki za wyniki.
Klaus jak bysmy mieli system chlodzenia ogniw w rowerach jak tesla to faktycznie takie wyniki katalogowe moglyby sie nam przydac ale skoro takich rzeczy narazie nie ma to wszystko co tam napisza jest dla nas nic nie warte. Juz dawno temu bylo tu na forum mowione ze temperatura jest dla ogniw nawet wiekszym wrogiem niz napiecia progowe ladowania/rozladowania w stosunku do ich zywotnosci
 
 
Klaus 
młodzik
Li Ion 18650


Pomógł: 1 raz
Wiek: 24
Dołączył: 09 Maj 2017
Posty: 82
Skąd: Jabłonna
Wysłany: Wto 15 Maj, 2018   

WojtekErnest napisał/a:
Klaus napisał/a:

W testach zywotnosci ogniw duza role odgrywa termostat. Jesli testujesz ja bez utrzymywania temperatury w zakresie 20-40°C to rzeczywiscie ogniwa wytrzymuja krocej. My robiac testy starzeniowe na labocelkach wsadzamy je do termosa z modułem peltiera.

I na tym polega róznica wyników a właściwie teoria z laboratorium, która nie pasuje do praktyki pakietów używanych w rowerach w róznych warunkach pogodowych. Bo w praktyce nie napięcie rzędu 4.10-4,20 V skraca życie aku ale prąd i związana z nim temperatura.


To akurat jest miks dwoch czynnikow. Polecam Ci prace naukowe Jeff Dahn z uniwersytetu Dalhousie. Badał on dokładnie ogniwa w Tesli model S oraz Nissan Leaf ze wzgledu na temperature i potencjaly.

Polecałbym tez zobaczenie czym jest SEI (ang. Solid Electrolyte Intephase) i kiedy się tworzy.

Ważnym aspektem jeat tez deformacja sieci anody w trakcie rozładowywań duzymi prądami. tzw. delaminacja.

Problem jest o wiele bardziej skomplikowany. Cyklowanie baterii jest jakims rozwiazaniem ale to raczej fabryka kiełbasy w porownaniu z tym co sie robi teraz w nauce np z efektywnoscia kulombowską.

Mierzac degradacje ogniw trzeba rysowac raczej wykresy 3 wymiarowe. Prad Napiecie Temperatura. Wypadaloby tez robic impedancje co kilka testow.
_________________
Zajmuje sie akumulatorami Li Ion. Moja strona : www.Baterie18650.pl
Potrzebujesz akumulatory do projektu - wyslij mi wiadomosc lub maila.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6168
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 15 Maj, 2018   

Że tak pośmieszkuję :D
Jaka jest żywotność ogniw? Nie wiadomo, musisz poczytać opracowanie doktora Iksińskiego z uniwersytetu masaczuset
Jaki jest maksymalny rozjazd cel aby ogarniał to BMS? Zależy od deformacji sieci katody w funkcji czasu, temperatury i prądu ładowania
Jak wygląda pojemność podczas pracy w temperaturach w zakresach użytkowych? Zależy od poziomu efektywności koplumbowskiej

Fajną masz pracę.
Jakbym ja tak odpowiadał klientom to bym już nie miał pracy :)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Klaus 
młodzik
Li Ion 18650


Pomógł: 1 raz
Wiek: 24
Dołączył: 09 Maj 2017
Posty: 82
Skąd: Jabłonna
Wysłany: Wto 15 Maj, 2018   

tas napisał/a:
Że tak pośmieszkuję :D
Jaka jest żywotność ogniw? Nie wiadomo, musisz poczytać opracowanie doktora Iksińskiego z uniwersytetu masaczuset
Jaki jest maksymalny rozjazd cel aby ogarniał to BMS? Zależy od deformacji sieci katody w funkcji czasu, temperatury i prądu ładowania
Jak wygląda pojemność podczas pracy w temperaturach w zakresach użytkowych? Zależy od poziomu efektywności koplumbowskiej

Fajną masz pracę.
Jakbym ja tak odpowiadał klientom to bym już nie miał pracy :)


Nie jestes moim klientem i robisz badania. To wydaje mi sie ze wiesz o czym pisze. Ja takie badania jak tutaj miałem w swojej pracy inżynierskiej. Wiem jak to sie robi wiec jesli chcesz sie czegos dowiedziec to poczytaj o tych zagadnieniach bo to co robisz jest nierzetelne. Całe zycie robie pomiary i jak patrze ze ktos nie bierze pod uwage istotnych czynnikow to staram mu sie to uswiadomic.

Testowanie ogniw tak jak w Twoim wypadku to jest jak mierzenie predkosci malucha jadąc z górki. Musisz brac wszystko pod uwage kiedy robisz pomiar. W innym wypadku babrasz sie w gownie.
_________________
Zajmuje sie akumulatorami Li Ion. Moja strona : www.Baterie18650.pl
Potrzebujesz akumulatory do projektu - wyslij mi wiadomosc lub maila.
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Wto 15 Maj, 2018   

[quote="Klaus"]
tas napisał/a:
Że tak pośmieszkuję :D
....Nie jestes moim klientem i robisz badania. To wydaje mi sie ze wiesz o czym pisze. Ja takie badania jak tutaj miałem w swojej pracy inżynierskiej. Wiem jak to sie robi wiec jesli chcesz sie czegos dowiedziec to poczytaj o tych zagadnieniach bo to co robisz jest nierzetelne. Całe zycie robie pomiary i jak patrze ze ktos nie bierze pod uwage istotnych czynnikow to staram mu sie to uswiadomic.

Testowanie ogniw tak jak w Twoim wypadku to jest jak mierzenie predkosci malucha jadąc z górki. Musisz brac wszystko pod uwage kiedy robisz pomiar. W innym wypadku babrasz sie w gownie.


To jest tak samo piękne i prawdziwe jak katalogowe spalanie paliwa w samochodach. :mrgreen: Nikt tego nie widział, ale w laboratorium "wychodzi".
Tas robi testy w w miarę realnych warunkach czyli takich, jakie każdego dnia w ciągu roku, te baterie doświadczają w użytkowaniu. :mrgreen:
 
 
Klaus 
młodzik
Li Ion 18650


Pomógł: 1 raz
Wiek: 24
Dołączył: 09 Maj 2017
Posty: 82
Skąd: Jabłonna
Wysłany: Wto 15 Maj, 2018   

Zdaje sobie sprawę że uzytkowanie nie jest rowne uzytkowaniu a tym samym laboratorium. Ale testowanie ogniw przede wszystkim powinno byc prowadzone w termostacie. Brak termostatu to niestety brak rzetelności w pomiarze.

Mowimy caly czas o cycle count.

Inne pomiary tzn jak zachowuje sie ogniwo po przylozeniu X amper i wykresy napiecie temperatura czas sa super. Robi to np strona lygte.com

Ale zywotnosc akumulatora sprawdza sie w termostacie. Inaczej pomiar nie ma sensu.
_________________
Zajmuje sie akumulatorami Li Ion. Moja strona : www.Baterie18650.pl
Potrzebujesz akumulatory do projektu - wyslij mi wiadomosc lub maila.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 72 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3240
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 15 Maj, 2018   

Klaus napisał/a:
Wiem jak to sie robi ..
Całe zycie robie pomiary i jak patrze ze ktos nie bierze pod uwage istotnych czynnikow to staram mu sie to uswiadomic.
.

Nie negujemy wyników podawanych przez laboratoria fabryczne, bo ogólnoświatowa skala porównawcza musi być. Ale takich ww. pracowników, którzy na podstawie wyników pojedyńczych chłodzonych ogniw, radzą jak eksploatować lub robić rzeczywiste pakiety to już niekoniecznie...
Szczególnie gdy zalecają eksploatację ogniw rozładowanych do poziomu 50-70% jako dominujący i zalecany zakres pracy PAKIETU.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Witt 
młodzik


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 06 Sie 2016
Posty: 60
Skąd: mazowieckie
Wysłany: Wto 15 Maj, 2018   

Dziękuję Klaus za podpowiedzi, ale tak jak pozostali bardziej zaawansowani testerzy praktyczni, łączymy cele w różne pakiety i ilość zmiennych jest olbrzymia (dodatkowa), którą można próbować opisać tylk: temperaturą, prądem czy napięciem, ale dodatkowo dochodzi jeszcze peak. U jednego ten pik to 1 sek, u drugiego 10 sek. bo ja mam płaski teren inny ma wiadukty, czy góry i często odkręca na maksa.

Co wtedy robi ogniwo? Tego w testach laboratoryjnych nie ma

Nałóż do tego pracę w warunkach -10 do 0 stopni (czyli natychmiastowy spadek efektywnej pojemności zimą o 20%).
_________________
http://blog.urremote.com/...ycle-fast.html.

Dla początkujących: http://www.electricbike.c...throttle-motor/
 
 
Eryk1000 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 35
Dołączył: 22 Lis 2013
Posty: 1116
Skąd: Wadowice
Wysłany: Wto 15 Maj, 2018   

Ciekawy artykuł, zebrano cała wiedzę na temat aku Li-ion https://www.elektroda.pl/...3.html#17219825
_________________
Jeżdżę na :

E-Giant Terrago

Viking Power 6000W +
 
 
djmarcin56 
prezes


Pomógł: 5 razy
Wiek: 31
Dołączył: 05 Sie 2016
Posty: 522
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Wto 15 Maj, 2018   

Klaus napisał/a:
tas napisał/a:
Że tak pośmieszkuję :D
Jaka jest żywotność ogniw? Nie wiadomo, musisz poczytać opracowanie doktora Iksińskiego z uniwersytetu masaczuset
Jaki jest maksymalny rozjazd cel aby ogarniał to BMS? Zależy od deformacji sieci katody w funkcji czasu, temperatury i prądu ładowania
Jak wygląda pojemność podczas pracy w temperaturach w zakresach użytkowych? Zależy od poziomu efektywności koplumbowskiej

Fajną masz pracę.
Jakbym ja tak odpowiadał klientom to bym już nie miał pracy :)


Nie jestes moim klientem i robisz badania. To wydaje mi sie ze wiesz o czym pisze. Ja takie badania jak tutaj miałem w swojej pracy inżynierskiej. Wiem jak to sie robi wiec jesli chcesz sie czegos dowiedziec to poczytaj o tych zagadnieniach bo to co robisz jest nierzetelne. Całe zycie robie pomiary i jak patrze ze ktos nie bierze pod uwage istotnych czynnikow to staram mu sie to uswiadomic.

Testowanie ogniw tak jak w Twoim wypadku to jest jak mierzenie predkosci malucha jadąc z górki. Musisz brac wszystko pod uwage kiedy robisz pomiar. W innym wypadku babrasz sie w gownie.


Klaus my tu mówimy o prawdziwym życiu i w takich lub podobnych warunkach testujemy ogniwa a język labo do nikogo nie przemawia bo się na tym nie zna, to że ty mówisz o jakichś procesach mających wplyw na ogniwo i przez ten pryzmat je oceniasz to ok ale my oceniamy przez pryzmat ich skutków i wnikania czy one zachodzą czy nie bo od tego są właśnie labo, my mierzymy tylko widoczne skutki w realnych warunkach.
Nie masz racji co do testów tasa mówiąc, że są nie rzetelne, tas wszystkie testuje tą samą metoda tym samym sprzętem i w tych samych warunkach i ma powtarzalność wyników co świadczy o właśnie rzetelności i bliżej im do oddania sedna sprawy nie temu co ty piszesz.
To tak jak by ktoś ci napisał, że twoje testy są do dupy bo je robisz w termosie a nikt nie używa oginw w termosie przecież ponadto tak jak w prawdziwym zyciu ogniwa pracuja w zróżnicowanych temp. tak je tas testuje i wszystkie tak samo jak przeczytasz niżej a ty w stałej określonej temp. jedno i drugie daje skale porównawcza i jest ciekawe ale testy tasa są bliższe temu co ma dla nas wartość.
_________________
Zbieram graty do swojej pierwszej konstrukcji ;)
 
 
Klaus 
młodzik
Li Ion 18650


Pomógł: 1 raz
Wiek: 24
Dołączył: 09 Maj 2017
Posty: 82
Skąd: Jabłonna
Wysłany: Wto 15 Maj, 2018   

Ja dobrze to rozumiem natomiast to nie są sprawiedliwe reguły gry. Kazde ogniwo powinno miec identyczne warunki przy ktorych mierzy sie jego wytrzymalosc na cyklowanie.

I racja jestem raczej sklonny co do wynikow z labu niz do wynikow z zycia ze wzgledu na to ze dokladnie wiemy jakie byly warunki.
_________________
Zajmuje sie akumulatorami Li Ion. Moja strona : www.Baterie18650.pl
Potrzebujesz akumulatory do projektu - wyslij mi wiadomosc lub maila.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6168
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 15 Maj, 2018   



To samo co powyżej ale z uwzględnieniem zmiennej temperatury symulującej warunki użytkowe :)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Klaus 
młodzik
Li Ion 18650


Pomógł: 1 raz
Wiek: 24
Dołączył: 09 Maj 2017
Posty: 82
Skąd: Jabłonna
Wysłany: Wto 15 Maj, 2018   

W jaki sposob ja uwzgledniles ?
_________________
Zajmuje sie akumulatorami Li Ion. Moja strona : www.Baterie18650.pl
Potrzebujesz akumulatory do projektu - wyslij mi wiadomosc lub maila.
 
 
Eryk1000 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 35
Dołączył: 22 Lis 2013
Posty: 1116
Skąd: Wadowice
Wysłany: Wto 15 Maj, 2018   

Jeżeli ta brązowa kreska to VTC5 to wygląda że są nieśmiertelne :D
_________________
Jeżdżę na :

E-Giant Terrago

Viking Power 6000W +
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6168
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 15 Maj, 2018   

Klaus napisał/a:
W jaki sposob ja uwzgledniles ?


Zmieniałem temperaturę powietrza wokoło ogniwa w zakresie 20 do 30st :)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Batteryguru baterie do rowerów elektrycznych

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group