ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Mosfety
Autor Wiadomość
Arabesque 
początkujący


Wiek: 36
Dołączył: 28 Sie 2017
Posty: 19
Skąd: Łowicz
Wysłany: Pią 22 Cze, 2018   Mosfety

Witam

Chyba popalilem mosfety na 1 fazie w swoim sunusie. Pomozcie, jakie na ich miejsce beda pasowac. Fota w zalaczeniu

IMG_20180622_193917.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 450 raz(y) 1,1 MB

Ostatnio zmieniony przez Arabesque Pią 22 Cze, 2018, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Arabesque 
początkujący


Wiek: 36
Dołączył: 28 Sie 2017
Posty: 19
Skąd: Łowicz
Wysłany: Pią 22 Cze, 2018   

I czy znajda sie gdzies w kraju do kupienia lub ktos ma na sprzedaz :) dzieki
 
 
barmal 
Projektant sterownika barmal X2, X4


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Lip 2012
Posty: 475
Skąd: ...
Wysłany: Pią 22 Cze, 2018   

Arabesque napisał/a:
I czy znajda sie gdzies w kraju do kupienia lub ktos ma na sprzedaz :) dzieki

Wątpię czy znajdziesz. Najlepiej wymień wszystkie na irfb4110. Przystępne i o wiele lepsze. Choć z drugiej strony czy aby tylko fety padły..? Sprawdzałeś drivery?
 
 
Arabesque 
początkujący


Wiek: 36
Dołączył: 28 Sie 2017
Posty: 19
Skąd: Łowicz
Wysłany: Sob 23 Cze, 2018   

Niestetyy daleko mi do Twojej wiedzy i nie mam pojecia jak to sprawdzic. Po podlaczeniu wszystkich kabli fazowych silnik stawia opor na wylaczonym zasilaniu. Po odlaczeniu jednego z kabli zaprzestje, dzieje sie to tylko po odlaczeniu niebieskiego. Zmierzylem opor miedzy fazami silnika a masa sterownika i niebieski jako jedyny nie wykazuje - 0. Nie wiem co to oznacza do konca ale jeden z jolegow stawial na mosfety wlasnie.
 
 
barmal 
Projektant sterownika barmal X2, X4


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Lip 2012
Posty: 475
Skąd: ...
Wysłany: Sob 23 Cze, 2018   

Arabesque napisał/a:
Niestetyy daleko mi do Twojej wiedzy i nie mam pojecia jak to sprawdzic. Po podlaczeniu wszystkich kabli fazowych silnik stawia opor na wylaczonym zasilaniu. Po odlaczeniu jednego z kabli zaprzestje, dzieje sie to tylko po odlaczeniu niebieskiego. Zmierzylem opor miedzy fazami silnika a masa sterownika i niebieski jako jedyny nie wykazuje - 0. Nie wiem co to oznacza do konca ale jeden z jolegow stawial na mosfety wlasnie.

Nie kwestionuje padniętych fetów. Ale musisz sobie zdawać sprawę że oprócz nich mogą być ustalone drivery. Wyluzuj te z zepsutej fazy i sprawdź czy silnik kręci. Przy rozruchu będziesz go musiał popchnąć ręką. I jak zacznie się kręcić sprawdź na wejściu gate czy masz sygnał.
 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Sob 23 Cze, 2018   

Arabesque napisał/a:
.. Po podlaczeniu wszystkich kabli fazowych silnik stawia opor na wylaczonym zasilaniu. Po odlaczeniu jednego z kabli zaprzestje, dzieje sie to tylko po odlaczeniu niebieskiego. Zmierzylem opor miedzy fazami silnika a masa sterownika i niebieski jako jedyny nie wykazuje - 0. Nie wiem co to oznacza do konca ale jeden z jolegow stawial na mosfety wlasnie.

Nim zaczniesz pomiary j/w rozładuj wszystkie możliwe pola elektryczne mogące wpływać na wynik pomiaru. Najlepiej zewrzeć miejsca wszystkich wlutowanych mosfetów do masy i po kilku sekundach takiego "zwarcia" dokonaj ponownie pomiarów.
Silniki bezprzekładniowe zawsze stawiają opór (magnesy) bez zasilania.
Nie podałeś jakie przyczyny doprowadziły do wniosku "popaliłem mosfety" a to była by "sztuka nie lada" i warto było by podzielić się z nią tutaj na forum.
Jeśli już faktycznie "popaliłeś mosfety" w co osobiście nie wierzę, to nie szukaj na wymianę tylko posłuchaj kol.barmala j/w.
 
 
glebor 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Lis 2014
Posty: 1333
Skąd: Łódź
Wysłany: Sob 23 Cze, 2018   

Sterownik SINUS jest zbudowany na mosfetach typu P i typu N.
Aby móc zdiagnozować, powinieneś znać zasadę działania sterownika BLDC.
Otóż jak działa mosfet typu P steruje plusem, typu N minusem.
Aby to zobrazować masz tutaj linka:



Teoretycznie pomijając mikroprocesor i układ wykrywający natężenie na boczniku najprostszy model aby wysterować masz źródło z akumulatora +/-

i teraz patrz silnik ma 3 fazy pierwszą żółtą, drugą zieloną i trzecią niebieską.

+ i - przełączany jest pomiędzy fazami, czyli pierwsza kombinacja:
1. zielony kabel ma plus a żółty minus
2. żółty kabel ma lus a niebieski minus
3. niebieski kabel ma plus a zielony ma minus i tak leci w kółko...

Do każdej fazy wobec musimy mieć 2 mosfety, mosfet typu P przepuszacza na dany kabel plus, a mosfet N minus. Wobec tego na 3 fazy muzimy mieć 6 mosfetów, aby wysterować każdą z faz odpowiednio biegunem + i -.

Musisz pomierzyć mosfety które idą do fazy, na której masz zwarcie.
Czyli np żółty kabel od sterownika pokazuje zerową rezystancję z masą wejścia sterownika. Patrzysz które mosfety mają wyjście drena w stronę żółtego kabla i te wymieniasz.

Wylutowując mosfety możesz pomierzyć, które mają zwarcie do plusa, a które do minusa, bo jedne sterują plusem, drugie minusem, z tego co sie orientuję. Dla pewności jak masz zwarcie albo nieskończoną rezystancję miedzy minusem, a np. żółtym fazowym sterownika, wymień i P i N mosfety i problem zniknie :)

Mosfety dobiera się wartością amperażu i maksymalnego napięcia przełączania, także symfol nie będzie jakoś super istotny.

Na szybko jak mam ci zamienić mosfety typu N:
IRFB4110PBF
Znajdziesz po 6,5 netto w polskim sklepie wekton.pl
warto wymienić cały komplet na wszystkie z jednej serii chyba, ale to już niech się barmal wypowie, bo ja tu jestem tylko student elektroniki a nie wytwórca sterowników
Cytat:
Barmal
szacun za wiedze :)

Przy okazji powiedz mi, czy jak padną np 2 mosfety przypuśćmy typu N na jednej fazie, to mogę zamienić je na 2 szt IRFB4110PBF czy muszę wymieniać wszystkie mosfety typu N na IRFB4110PBF we wszystkich fazach, czy ogólnie muszę wymienić wszystkei mosfety typu P i typu N na takie same?
_________________
Posiadam nowe zestawy napędowe 250-1700w 36-48v akumulatory w bidonie sanyo ga 48v 17.5Ah
Robię aku na zamówienie w prostopadłościanie i trójkącie

Pełna oferta:
epojazdy.blogspot.com

TEL: 796782663
Przy odbiorze osobistym - 10%
 
 
Arabesque 
początkujący


Wiek: 36
Dołączył: 28 Sie 2017
Posty: 19
Skąd: Łowicz
Wysłany: Nie 24 Cze, 2018   

Panowie dziekuje, wasza wiedza jest nieoceniona. Bede probowal chodz dla mnie to wszystko to narazie troche magia :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

p.s.
Chyba odloze kase na sterownik od Bramala i bedzie spokoj :D
 
 
slow 
kierownik


Pomógł: 20 razy
Dołączył: 02 Lut 2018
Posty: 336
Skąd: Podkarpackie
Wysłany: Nie 24 Cze, 2018   

Cytat:
Przy okazji powiedz mi, czy jak padną np 2 mosfety przypuśćmy typu N na jednej fazie, to mogę zamienić je na 2 szt IRFB4110PBF czy muszę wymieniać wszystkie mosfety typu N


Doświadczenia z naprawami modelarskich regulatorów podpowiadają mi, żeby zmienić wszystkie.
Kilka razy jak wymieniałem tylko upaloną sztukę i sterowniki działały. Ale niestety potrafiły się spalić same z siebie w najmniej oczekiwanym momencie w niedalekiej przyszłości.
 
 
glebor 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Lis 2014
Posty: 1333
Skąd: Łódź
Wysłany: Nie 24 Cze, 2018   

Gdyby Ci się usmażył przewód i zwarły 2 fazy obawiam się, że każdy sterownik poleci niezależnie od producenta. Ogólnie o sterownikach barmala słyszałem dużo dobrego, ojciec kupił, ale nie mamy czasu zamontować.

Ogólnie jak złożysz cały zestaw polataj najpierw na spokojnie i wyczuj sprzęt co i jak, a potem dopiero dawaj manetkę do końca, bo 60V powinno fajnie kopać na MXUS V2.
Jeżeli dasz większy amperaż, to sporo energii z aku pójdzie w ciepło, a magnesy mają swoją pewną siłę odpychania, przy której zwiększenie prądu daje już bardzo neiwielkiego kopa, a mocno skraca tylko zasięg, psuje kable, topi uzwojenia i naraża nas na możliwość przepalenia silnika. Termik wklejany jest wewnątrz silnika również ma pewien błąd związany z narastaniem temperatury i zwłoką technicznie nie pamiętam, czy to błąd histerezy, czy paralaxy jakoś tak się to nazywało chyba...

Ogólnie ja z racji masy czy to QS czy K3/K5 nie specjalnie polecam, ale jak kto lubi ;)

Kod:
A nawiązując do tematu mosfetów poszukaj albo w wektonie (rozsądne ceny) albo allegro, albo aliexpress.
_________________
Posiadam nowe zestawy napędowe 250-1700w 36-48v akumulatory w bidonie sanyo ga 48v 17.5Ah
Robię aku na zamówienie w prostopadłościanie i trójkącie

Pełna oferta:
epojazdy.blogspot.com

TEL: 796782663
Przy odbiorze osobistym - 10%
 
 
barmal 
Projektant sterownika barmal X2, X4


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Lip 2012
Posty: 475
Skąd: ...
Wysłany: Pon 25 Cze, 2018   

Hmm, tego nie wiem. Zasugerowałem się dwoma pierwszymi tranzystorami z fotki i założyłem, że wszystkie są typu N. Trzeba sprawdzić, czy wszystkie są takie same. Ze względu na mniejszy rdson wydaje mi się, że wszystkie są typu N ale nie wiem.

Jeśli tak, to jak wspominałem należy wylutować wszystkie z tej gałęzi i sprawdzić silnik jak wyżej.
Co do wymiany wszystkich, czy pojedynczych. Moim zdaniem i sam też bym tak zrobił, wymieniłbym wszystkie z uszkodzonej gałęzi na takie same.
Tu potwierdza się co pisał kolega slow. Jeśli wymienisz tylko jeden, ten uszkodzony, to nie wiesz w jakim stanie jest jego odpowiednik po przeciwnej stronie. Nawet jeśli będzie działał to po kilku kilometrach i prądzie X może pójść zdymem bo był już jedną nogą w nirwanie.

Ogólnie najlepsze co można zrobić i aby wyeliminować w jak największym stopniu tolerancje zaleca się wymienić wszystkie z jednej serii. Czyli zamawiasz 50 sztuk w sztandze i wszystkie z tej sztangi lutujesz. Praktycznie jednak jest to nie do zrealizowania bo (w Twoim wypadku) nie dostaniesz tranzystorów z tej samej serii i co zrobisz z resztą i wylutowanymi?

Inna sprawa i jak w moim wypadku, montaż od zera. Tu mogę sobie na to pozwolić.

Innego typu bym nie dawał. Będą inaczej się grzały niż reszta. A to z kolei ma wpływ na opór wewnętrzny i tym samym na termikę reszty tranzystorów i całego sterownika.

Jeżeli już wymieniać to wszystkie na takie same, czyli w tym wypadku IRFB4110. Ale to z kolei wymaga sprawdzenia czy drajwery nie są uszkodzone. Jeśli nie to bym wymienił na IRFB4110 (zakładając, że drajwery są na tyle wydajne prądowo i w stanie przeładować bramki jak należy).

W końcu sterownik (jeśli są uszkodzone jedynie tranzystory) jest dobry i pojeździsz na nim jeszcze. Zmienić zawsze możesz a tym sposobem nie produkujesz niepotrzebnie śmieci.
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Wto 26 Cze, 2018   

jezeli sa tam drivery to na 99.9% wszystkie sa typu N, jesli nie ma zadnych driverow to na 100% sa typu P u gory
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group