ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Akumulator
Autor Wiadomość
dorcus 
początkujący
polubiłem rower


Dołączył: 06 Cze 2018
Posty: 7
Skąd: Polska
Wysłany: Pon 02 Lip, 2018   Akumulator

Dzięki e-bikowi zainteresowałem się elektryką, prądem, fizyką itd. I taki oto dylemat mam. Mam akumulator o napięciu znamionowym 36V i pojemności 13Ah. I sterownik o prądzie rozładowania 31,5+/-0,5 V i nominal current (cokolwiek to znaczy :) 6A. Po naładowaniu do pełna bateria pokazuje 41,9V po zrobieniu odpowiedniej ilości km sterownik odcina zasilanie przy stanie baterii 33,3V. I teraz pytanie czy można tak podłubać w sterowniku aby odcinał przy 31V a nie przy 33V. A może można zastosować sterownik o jeszcze niższym prądzie rozładowania np. 24V? (mam nadzieję, że nie mylę pojęć). Czy można zrujnować baterię jeśli się obniży mu odcięcie o te 2-3V a może nawet o 10V? Silniczek to takie maleństwo na 250W więc nawet na 24V powinien popracować jeszcze. Chwilka 41,9/4,2 to musi być 10s. Czyli trzeba znać minimalny prąd dopuszczalny do którego możemy rozładować ogniwa. Jeśli to będzie 3,1 to wyjdzie na 31V. A sterownik odcina przy 33, dziad jeden. Niby niewiele ale jeśli sie by okazało, że bateryjki można rozładować do np. 2,4 V to dla mnie jest 20 km więcej. Albo i lepiej. Tylko jak to wiedzieć? A korporacjom nie ma co wierzyć i tyle, stąd moje wątpliwości. PS. nie krzyczeć na świeżaka czyli mnie :) jakbym się we wszystkim mylił
 
 
Inc0 
prezes


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 24 Lut 2018
Posty: 593
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Pon 02 Lip, 2018   

tak zniszczysz akumulator jeśli zbyt głęboko go rozładujesz właśnie dlatego sterowniki maja odcięcie ustawione na poziomie bezpiecznym dla akumulatora danego typu do współpracy z którym sa zaprojektowane.jesli sterownik ma odcięcie na 31,5V a odcina przy 33V to jest wadliwy/uszkodzony/rozregulowany
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 03 Lip, 2018   

Inc0 napisał/a:
......e.jesli sterownik ma odcięcie na 31,5V a odcina przy 33V to jest wadliwy/uszkodzony/rozregulowany

To nie jest prawda. Akumulator obciazony przy tak niskim napięciu, ma szczegulnie widoczny tzw. lag, przysiadanie napięcia pod obciazeniem i powrót do wyzszego po zmniejszeniu obciazenia lub jego ustaniu.
To powoduje ze jak jedziesz, obciążasz go to napiecie na chwile spadnie do 31,5 V, sterownik odetnie. Jak sie zatrzymasz, sprawdzisz napiecie to ono bez obciazenia juz moze byc 33V.
Absolutnie nie kombinuj ze schodzeniem do nizszych napiec.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
madejp 
dyrektor


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 19 Paź 2015
Posty: 417
Skąd: Kraków
Wysłany: Wto 03 Lip, 2018   Re: Akumulator

dorcus napisał/a:
Dzięki e-bikowi zainteresowałem się elektryką, prądem, fizyką itd. I taki oto dylemat mam. Mam akumulator o napięciu znamionowym 36V i pojemności 13Ah. I sterownik o prądzie rozładowania 31,5+/-0,5 V i nominal current (cokolwiek to znaczy :) 6A.

Masz sterownik o napięciu odcięcia 31,5 +/-0,5V i prądzie nominalnym 6A, co w przypadku sterownika oznacza maksymalny pobierany prąd przez sterownik.
Cytat:
Po naładowaniu do pełna bateria pokazuje 41,9V po zrobieniu odpowiedniej ilości km sterownik odcina zasilanie przy stanie baterii 33,3V.

Sterownik najprawdopodobniej odcina przy 31V, ale napięcie na baterii bez obciążenia dość szybko się podnosi.
Cytat:
I teraz pytanie czy można tak podłubać w sterowniku aby odcinał przy 31V a nie przy 33V.

Można podłubać. Najprawdopodobniej trzeba znaleźć odpowiedni dzielnik napięcia. (ale patrz wyżej)
Cytat:
A może można zastosować sterownik o jeszcze niższym prądzie rozładowania np. 24V? (mam nadzieję, że nie mylę pojęć).

Nie prądzie, tylko napiciu!!!
Volty to napięcie.
Ampery to prąd

A co do pytania to raczej nie.
Cytat:
Czy można zrujnować baterię jeśli się obniży mu odcięcie o te 2-3V a może nawet o 10V?

Zrójnować nie, ale przyśpieszysz jej zużycie
Cytat:
Silniczek to takie maleństwo na 250W więc nawet na 24V powinien popracować jeszcze.

Tu nie chodzi o to, czy silniczek będzie pracował, tylko, żeby baterii nie zniszczyć.
Cytat:
Chwilka 41,9/4,2 to musi być 10s. Czyli trzeba znać minimalny prąd dopuszczalny do którego możemy rozładować ogniwa. Jeśli to będzie 3,1 to wyjdzie na 31V. A sterownik odcina przy 33, dziad jeden. Niby niewiele ale jeśli sie by okazało, że bateryjki można rozładować do np. 2,4 V to dla mnie jest 20 km więcej. Albo i lepiej. Tylko jak to wiedzieć?

To nie jest tak prosto. Tu masz przykładowy wykres rozładowania ogniwa.

Z tego wynika, że nawet jakbyś obniżył napięcie odcięcia, to niewiele byś zyskał. Zresztą sterownik odcina tylko chwilowo i możesz jeszcze trochę pojechać, dbając o to, by mało prądu ciągnąć z baterii.
 
 
djmarcin56 
prezes


Pomógł: 5 razy
Wiek: 35
Dołączył: 05 Sie 2016
Posty: 522
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Wto 03 Lip, 2018   

Tak jak piszą koledzy, tylko poczytaj o prądzie i napięciu bo totalnie to mylisz i używasz zamiennie ;)
Aku ma przysiad i wszystko jest ok, im masz ogniwa o wyższym rw tym po ustaniu obiążenia napięcie szybciej i wyżej się podniesie.
_________________
Zbieram graty do swojej pierwszej konstrukcji ;)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group