|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Akumulator |
Autor |
Wiadomość |
dorcus
początkujący polubiłem rower
Dołączył: 06 Cze 2018 Posty: 7 Skąd: Polska
|
Wysłany: Pon 02 Lip, 2018 Akumulator
|
|
|
Dzięki e-bikowi zainteresowałem się elektryką, prądem, fizyką itd. I taki oto dylemat mam. Mam akumulator o napięciu znamionowym 36V i pojemności 13Ah. I sterownik o prądzie rozładowania 31,5+/-0,5 V i nominal current (cokolwiek to znaczy 6A. Po naładowaniu do pełna bateria pokazuje 41,9V po zrobieniu odpowiedniej ilości km sterownik odcina zasilanie przy stanie baterii 33,3V. I teraz pytanie czy można tak podłubać w sterowniku aby odcinał przy 31V a nie przy 33V. A może można zastosować sterownik o jeszcze niższym prądzie rozładowania np. 24V? (mam nadzieję, że nie mylę pojęć). Czy można zrujnować baterię jeśli się obniży mu odcięcie o te 2-3V a może nawet o 10V? Silniczek to takie maleństwo na 250W więc nawet na 24V powinien popracować jeszcze. Chwilka 41,9/4,2 to musi być 10s. Czyli trzeba znać minimalny prąd dopuszczalny do którego możemy rozładować ogniwa. Jeśli to będzie 3,1 to wyjdzie na 31V. A sterownik odcina przy 33, dziad jeden. Niby niewiele ale jeśli sie by okazało, że bateryjki można rozładować do np. 2,4 V to dla mnie jest 20 km więcej. Albo i lepiej. Tylko jak to wiedzieć? A korporacjom nie ma co wierzyć i tyle, stąd moje wątpliwości. PS. nie krzyczeć na świeżaka czyli mnie jakbym się we wszystkim mylił |
|
|
|
|
Inc0
prezes
Pomógł: 21 razy Dołączył: 24 Lut 2018 Posty: 593 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: Pon 02 Lip, 2018
|
|
|
tak zniszczysz akumulator jeśli zbyt głęboko go rozładujesz właśnie dlatego sterowniki maja odcięcie ustawione na poziomie bezpiecznym dla akumulatora danego typu do współpracy z którym sa zaprojektowane.jesli sterownik ma odcięcie na 31,5V a odcina przy 33V to jest wadliwy/uszkodzony/rozregulowany |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 03 Lip, 2018
|
|
|
Inc0 napisał/a: | ......e.jesli sterownik ma odcięcie na 31,5V a odcina przy 33V to jest wadliwy/uszkodzony/rozregulowany |
To nie jest prawda. Akumulator obciazony przy tak niskim napięciu, ma szczegulnie widoczny tzw. lag, przysiadanie napięcia pod obciazeniem i powrót do wyzszego po zmniejszeniu obciazenia lub jego ustaniu.
To powoduje ze jak jedziesz, obciążasz go to napiecie na chwile spadnie do 31,5 V, sterownik odetnie. Jak sie zatrzymasz, sprawdzisz napiecie to ono bez obciazenia juz moze byc 33V.
Absolutnie nie kombinuj ze schodzeniem do nizszych napiec. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
madejp
dyrektor
Pomógł: 21 razy Dołączył: 19 Paź 2015 Posty: 417 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Wto 03 Lip, 2018 Re: Akumulator
|
|
|
dorcus napisał/a: | Dzięki e-bikowi zainteresowałem się elektryką, prądem, fizyką itd. I taki oto dylemat mam. Mam akumulator o napięciu znamionowym 36V i pojemności 13Ah. I sterownik o prądzie rozładowania 31,5+/-0,5 V i nominal current (cokolwiek to znaczy 6A. |
Masz sterownik o napięciu odcięcia 31,5 +/-0,5V i prądzie nominalnym 6A, co w przypadku sterownika oznacza maksymalny pobierany prąd przez sterownik.
Cytat: | Po naładowaniu do pełna bateria pokazuje 41,9V po zrobieniu odpowiedniej ilości km sterownik odcina zasilanie przy stanie baterii 33,3V. |
Sterownik najprawdopodobniej odcina przy 31V, ale napięcie na baterii bez obciążenia dość szybko się podnosi.
Cytat: | I teraz pytanie czy można tak podłubać w sterowniku aby odcinał przy 31V a nie przy 33V. |
Można podłubać. Najprawdopodobniej trzeba znaleźć odpowiedni dzielnik napięcia. (ale patrz wyżej)
Cytat: | A może można zastosować sterownik o jeszcze niższym prądzie rozładowania np. 24V? (mam nadzieję, że nie mylę pojęć). |
Nie prądzie, tylko napiciu!!!
Volty to napięcie.
Ampery to prąd
A co do pytania to raczej nie.
Cytat: | Czy można zrujnować baterię jeśli się obniży mu odcięcie o te 2-3V a może nawet o 10V? |
Zrójnować nie, ale przyśpieszysz jej zużycie
Cytat: | Silniczek to takie maleństwo na 250W więc nawet na 24V powinien popracować jeszcze. |
Tu nie chodzi o to, czy silniczek będzie pracował, tylko, żeby baterii nie zniszczyć.
Cytat: | Chwilka 41,9/4,2 to musi być 10s. Czyli trzeba znać minimalny prąd dopuszczalny do którego możemy rozładować ogniwa. Jeśli to będzie 3,1 to wyjdzie na 31V. A sterownik odcina przy 33, dziad jeden. Niby niewiele ale jeśli sie by okazało, że bateryjki można rozładować do np. 2,4 V to dla mnie jest 20 km więcej. Albo i lepiej. Tylko jak to wiedzieć? |
To nie jest tak prosto. Tu masz przykładowy wykres rozładowania ogniwa.
Z tego wynika, że nawet jakbyś obniżył napięcie odcięcia, to niewiele byś zyskał. Zresztą sterownik odcina tylko chwilowo i możesz jeszcze trochę pojechać, dbając o to, by mało prądu ciągnąć z baterii. |
|
|
|
|
djmarcin56
prezes
Pomógł: 5 razy Wiek: 35 Dołączył: 05 Sie 2016 Posty: 522 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Wto 03 Lip, 2018
|
|
|
Tak jak piszą koledzy, tylko poczytaj o prądzie i napięciu bo totalnie to mylisz i używasz zamiennie
Aku ma przysiad i wszystko jest ok, im masz ogniwa o wyższym rw tym po ustaniu obiążenia napięcie szybciej i wyżej się podniesie. |
_________________ Zbieram graty do swojej pierwszej konstrukcji |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|