ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Porównanie sterownika blokowego z wektorowym
Autor Wiadomość
esati 
stażysta


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 20 Lip 2017
Posty: 195
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 15 Cze, 2018   Porównanie sterownika blokowego z wektorowym

Porównanie na pakiecie 13s9. W obu przypadkach prąd z aku ograniczony do 45A. Silnik NineContinent 2806 (9c 10x6). Moc przy naładowanym akumulatorze (uwzględniając spadki napięcia) to ok 2200W.

Na wstępie ważna uwaga – wszystkie silniki 9c mają wadę i nie są zalecane do współpracy ze sterownikami wektorowymi – szczegóły w pkt 6.

Wrażenia po przesiadce z GT1500 na Barmal X4:

1. Hałas:
Zupełna cisza i brak rezonansów – na GT1500 rower „terkocze” podczas przyspieszania a przy 26-27km/h cała rama wpada w rezonans (tramwaj). Na Barmal X4 jest zupełna cisza – niewidzialna siła pcha rower i słychać tylko szum opon – rower widmo, "efekt tesli".

2. Zużycie energii:
Mniejsze zużycie energii na sterowniku barmala – przy dynamicznej jeździe na GT1500 miałem 17Wh/km. Tutaj przy tej samej trasie i podobnym stylu jazdy (trasa przejechana w bardzo podobnym czasie) miałem 13,5Wh/km. Przez dynamiczną jazdę rozumiem leśną trasę na mazowszu z wieloma zakrętami gdzie jest częste hamowanie i przyspieszanie. Może test nie jest przeprowadzony w warunkach laboratoryjnych, ale różnica na pewno jest.

3. Moc, prędkość maksymalna i subiektywne odczucia z przyspieszania
GT1500 mam przerobiony na 60A, ale jest ograniczony do 45A przez CA3. Sterownik Barmala ustawiłem z ograniczeniem 45A z aku (i 2-3x więcej w fazy). Kolega ma bardzo zbliżoną konstrukcje i było jak porównać. Oba rowery ograniczyliśmy do 2000W na CA3. GT1500 i Barmal X4 przyspieszają bardzo podobnie - w przypadku Barmala start jest jakby miększy, a w przypadku GT1500 wyrywa bardziej narwany (lepiej startuje od zera, ale przy tym szarpie). Co ciekawe od pewnej prędkości GT1500 już nasyca silnik i pobór mocy zaczyna spadać - sterownik barmala ciągnie dłużej na pełnej mocy (pewnie większy prąd w fazy) przez co lepiej przyspiesza w przedziale 20-40km/h. Różnica przy 0-40km/h to jest 2-3 metry na korzyść Barmala. Prędkość maksymalna na GT1500 (w trybie 120%) wyższa o 4-5 km/h (ale nie testowałem trybu "boost" w sterowniku barmala). Generalnie jeżeli chodzi o subiektywne odczucia to moim zdaniem nie ma porównania i w przypadku barmala jest większy banan na twarzy.

3. Temperatura sterownika:
Tutaj podobnie. Oba sterowniki umieszczone w skrzynce w tym samym miejscu. GT1500 miał obudowę, do której były przykręcone tranzysotry mocy (duży radiator). Barmal X4 nie ma obudowy – tranzystory są dociskane metalową płytą. Po dynamicznej jeździe oba radiatory są gorące (ok 60-70C)

4. Hamowanie regeneracyjne
Na GT1500 hamowanie regeneracyjne było trochę mocniejsze dla tego samego prądu*. Ponadto w końcowej fazie (<10km/h) GT1500 już nie hamuje regeneracyjne, a sterownik Barmala próbuje hamować i trochę szarpie (tak jakby hamowal.. przestawal.. hamowal.. przestawał itd. – Bartek mógłby to trochę usprawnić aby przy niskich prędkościach osłabiać regen). Na GT1500 podczas hamowania regeneracyjnego silnik się bardzo grzał – na sterowniku Barmala grzanie podczas hamowania jest dużo mniejsze. GT1500 przy hamowaniu regeneracyjnym powodował wpadanie całej ramy w rezonans (podobny efekt jak przy przyspieszaniu) – na sterowniku Barmala jest cisza.

*sterownik Barmala ustawiłem tak aby prąd wsteczny do aku miał tą samą wartość co GT1500 – w tym przypadku maksymalnie -15A wg CA3

5. Temperatura silnika
Na sterowniku Barmala dogrzalem silnik do 100C, a na GT1500 na tej samej trasie do około 110C (przy 22-25C na zewnątrz) – różnica pewnie wynika z hamowania regeneracyjnego. Tak jakby sterownik Barmala miał większą sprawność przy hamowaniu regeneracyjnym i zdecydowanie mniej grzał silnik.

6. Problem z silnikami NineContinent (9c)
Niestety ale silnik 9c nie współpracuje gładko ze sterownikiem FOC. Podczas jazdy na luzie czuć stukanie (odczuwalne na siodełku). Czuć je głównie na płaskich i twardych powierzchniach (w lesie nie czuć) oraz podczas toczenia się bez wspomagania z manetki (tylko siłą mięśni). Najgorzej wali kiedy koło jest w powietrzu (tak jakby było niewyważone). Pod obciążeniem, tj. przy mocnym przyspieszaniu tego nie czuć. Po wielu bojach i śledztwie wychodzi na to że wszystkie silniki 9c mają wadę – jedna z cewek albo ma przerwę albo jest odwrotnie nawinięta na ząb (w silniku jest 46 magnesów i 51 zębów). W sterowniku blokowym tego nie czuć, ale w sterowniku FOC już tak. Napisałem w tej sprawie do Nexuna, gdzie 11 miesięcy temu kupiłem swój silnik. Cytuje odpowiedź jaką otrzymałem:

Cytat:

„Tak, znany jest ten efekt na niektórych silnikach w skutek nawinięcia jednego zęba stojana w sposób nie współpracujący ze sterownikami wektorowymi. Wyszło to dość niedawno, kiedy inny z użytkowników starał się ustawić Barmalowy sterownik do współpracy z tym silnikiem.
Producent nie kwalifikuje tego jako usterka bo nie gwarantuje poprawności działania silników ze sterownikami innymi niż klasyczne blokowe.
Niestety nie jest nam znany sposób usunięcia tego stukania po przejściu na sterownik wektorowy. Aby pozostać na tym sterowniku należy wymienić silnik na analogiczny innego producenta, np Mxus„


Z tego wynika że albo trzeba zmienić silnik na inny, albo się z tym pogodzić i tak jeździć (co jest dosyć irytujące – w szczególności na płaskich utwardzonych powierzchniach bo w terenie tego nie czuć). Szkoda że takiej informacji nie było w opisie silnika kiedy go kupowałem. Z drugiej strony wtedy nie wiedziałem jeszcze że będę w przyszłości zmieniał sterownik na FOC. Moim zdaniem tas aby być w pełni uczciwy powinien wyraźnie zaznaczyć w opisie silników 9c na sklepie że mają wady i nie współpracują gładko ze sterownikami FOC – tylko z blokowymi.

7. Możliwości konfiguracyjne
Sterownik GT1500 ma na stałe 45A a przykładowa modyfikacja na 30A albo 60A wymaga ingerencji wewnątrz i skalowanie z zasilaczem. Nie możemy też zmienić prądu w fazy. Sterownik barmala ma moduł bluetooth i aplikacje na androida gdzie można sobie dowolnie konfigurować istotne parametry. Jak ktoś nie ma też żadnego komputera pokładowego/watomierza to w aplikacji ma podgląd na podstawowe parametry i nie musi z roweru robić choinki.

9. Wymiary zewnętrzne
Barmal X4 jest o prawie połowe niższy niż GT1500, o pare centymetrów krótszy i minimalnie szerszy. Nie ma też żadnej obudowy, co może być istotną wadą dla osób które np. nie mają skrzynki a chcą mieć wodoszczelny sterownik (GT1500 ma fabrycznie silikonowe uszczelki). Trzeba też samemu dorabiać jakieś mocowania. Z drugiej strony można dokupić uniwersalną obudowę, która będzie pasować do barmala, ale gorzej wtedy z odprowadzaniem ciepła (w GT1500 tranzystory są umieszczone na aluminiowym radiatorze przykręconym do obudowy, która jest jednocześnie dodatkowym zewnętrznym radiatorem). W GT1500 mamy ładnie wyprowadzoną wiązke przewodów - w przypadku barmala przewody montujemy bezpośrednio na płytce, ale w zestawie otrzymujemy już wtyczki z wyprowadzonymi przewodami (na płytce są wlutowane gniazda). Z drugiej strony w przypadku barmala mogłem ładniej ułożyć przewody co widać na zdjęciach poniżej. Są też dostępne mniejsze wersje sterownika X1 i X2 - teoretycznie X2 by wystarczył przy tej mocy ale prawdopodobnie trzeba by było montować dodatkowy radiator a to już zwiększa gabaryty (mam wodoszczelną skrzynkę beż żadnych otworów do chłodzenia). Poniżej zamieściłem dwa zdjęcia porównawcze - na pierwszym GT1500 a na drugim Barmal X4 z dorobionymi wspornikami pod mocowania od GT1500.

10. "Niuanse" i dodatkowe uwagi

a. Sterownik Barmala ma aktywowany hamulec stanem wysokim (+5V), a CA3 (i inne sterowniki) - stanem niskim. Efekt jest taki że nie mogę podłączyć hamulca do CA3, a przez to nie mogę korzystać z tempomatu z CA3 (kwestie bezpieczeństwa). Mam nadzieję że Bartek doda możliwość aktywowania hamulca stanem niskim.

b. przydałoby się dodać opcje "automatycznego tempomatu" tak jak to jest w CA3, tzn. aby można było ustawić po jakim czasie nieruchomej manetki aktywuje się tempomat (2/3/4/5/6 sekund) oraz ustawić poziom histerezy (wrażliwości) manetki (np. zmiana o 0.1V/0.2V/0.3V na wejściu jest akceptowalna - tak aby udało się załączyć tempomat w lekkim terenie)

c. hamowanie regeneracyjne - przy niskich prędkościach (<10km/h) moim zdaniem prąd hamowania powinien być stopniowo ograniczany (80%... 50% ... 30% ... 10%.. 0%..) - wtedy nie będzie efektu szarpania przy dohamowaniu dla niskiej prędkości (a może ten efekt szarpania wynika z w/w wady silnika 9c?)

d. wyprowadzenia z bocznika do pomiaru natężenia prądu - teoretycznie barmal posiada na płytce 2 pady do których można się dolutować z przewodami (bocznik 2mOhm), ale nie ma tam przylutowanego gniazda. GT1500 posiadał wyprowadzone dwa przewody co było wygodniejsze. W przypadku Barmala zastosowałem zewnętrzny bocznik 1mOhm aby mieć pomiar natężenia z całej instalacji.

e. sygnał z halli - sterownik blokowy może działać nawet bez halli, sterownik wektorowy bez nich nie ruszy. Co więcej - sterownik wektorowy jest wrażliwy na zakłócenia sygnału z halli - Barmal zaleca aby oddzielać przewody fazowe od przewodów sygnałowych i je ekranować. Pod tym względem GT1500 będzie mniej problematyczny podczas montażu i będzie dalej działał w razie ewentualnego uszkodzenia czujników halli.

Podsumowowując... nie było pkt 8 ;) Między GT1500 a Barmalem jest przepaść i bardzo polecam taką konwersje (pokochacie na nowo swój rower). Jedyne ale to jak ktoś ma silnik 9c to musi się liczyć z w/w przypadłością lub rozważyć również zmianę silnika (sam rozważam taką zmianę). Mam nadzieję że moje podsumowanie będzie pomocne - sam się długo zastanawiałem i wahałem, ale teraz gdybym wiedział to co wiem teraz to bym się długo nie zastanawiał i brał Barmala.








barmal_x4_2.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 351 raz(y) 423,64 KB

gt1500.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 381 raz(y) 293,31 KB

barmal_x4.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 454 raz(y) 454,81 KB

 
 
Arbiter 
Administrator
Założyciel forum, administrator


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 936
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 19 Cze, 2018   

czyli Barmal zrobił dobrą robotę:)
 
 
ravkill 
brygadzista
sir :)


Pomógł: 7 razy
Wiek: 50
Dołączył: 10 Sie 2016
Posty: 291
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: Pon 25 Cze, 2018   

9c kaseta - wolnobieżny - 7x9 z chinskim FOC za 450 zł - wszystko chodzi dobrze. Tak więc pewnie niekompatybilność ze sterownikiem barnala.... Aczkolwiek z początku były problemy, to wszystko szło ustawić z palca metoda prób i błędów.
 
 
esati 
stażysta


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 20 Lip 2017
Posty: 195
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 25 Cze, 2018   

Może kwestia dotyczy tylko 10x6 w wersji na kasetę, a pozostałe są w porządku. W końcu było kilka wariantów tego silnika. Sam się na przykład ostatnio dowiedziałem że wersja na kasetę ma magnesy 30mm a na wolnobieg 28mm przez co jest słabsza.

Generalnie silnik chodzi z barmalem dobrze (poza tym jednym niuansem), więc to nie jest kwestia parametrów. Mniej wrażliwi pewnie nawet nie zauważą że coś jest nie tak, ale silnik tak jakby przyhamowywał na jednej z cewek, co by wskazywało że jest nawinięta nie w tym kierunku.. Widziałem na forum 2 tematy z takim samym problem przy tym samym silniku. Jeden to Wojtas i sterownik barmala x2, a drugi już nie pamiętam kto ale ze sterownikiem kellys (foc). Co ciekawe pod pełnym obciążeniem w ogóle tego nie czuć, więc może faktycznie coś w sterowaniu ze strony sterownika (parametry których nie da się przestawić z poziomu aplikacji)... cholera nie wiem już, może nie potrzebnie silnik zmieniam. Na blokowym było tak pięknie, a zachciało mi się ciszy.
 
 
barmal 
Projektant sterownika barmal X2, X4


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Lip 2012
Posty: 475
Skąd: ...
Wysłany: Wto 26 Cze, 2018   

esati napisał/a:
Może kwestia dotyczy tylko 10x6 w wersji na kasetę, a pozostałe są w porządku. W końcu było kilka wariantów tego silnika. Sam się na przykład ostatnio dowiedziałem że wersja na kasetę ma magnesy 30mm a na wolnobieg 28mm przez co jest słabsza.

Generalnie silnik chodzi z barmalem dobrze (poza tym jednym niuansem), więc to nie jest kwestia parametrów. Mniej wrażliwi pewnie nawet nie zauważą że coś jest nie tak, ale silnik tak jakby przyhamowywał na jednej z cewek, co by wskazywało że jest nawinięta nie w tym kierunku.. Widziałem na forum 2 tematy z takim samym problem przy tym samym silniku. Jeden to Wojtas i sterownik barmala x2, a drugi już nie pamiętam kto ale ze sterownikiem kellys (foc). Co ciekawe pod pełnym obciążeniem w ogóle tego nie czuć, więc może faktycznie coś w sterowaniu ze strony sterownika (parametry których nie da się przestawić z poziomu aplikacji)... cholera nie wiem już, może nie potrzebnie silnik zmieniam. Na blokowym było tak pięknie, a zachciało mi się ciszy.


2mm na magnes w szerokości to sporo na cały obwód. Jaka jest ilość magnesów w tym silniku?
 
 
esati 
stażysta


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 20 Lip 2017
Posty: 195
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 26 Cze, 2018   

46 (23 pary).

Dziś uruchomiłem barmala x4 na drugim silniku MXUS 3006 i wydaje mi się że jest ok, ale nie mam jak wyjechać na próbę bo pada :(
 
 
esati 
stażysta


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 20 Lip 2017
Posty: 195
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 01 Lip, 2018   

Zrobiłem z 300km na drugim silniku i jest super. Silnik tylko gwiżdże https://www.youtube.com/w...eature=youtu.be

To co jeszcze moge powiedzieć o GT1500 vs Barmal X4 to zdecydowanie mniejsze grzanie silnika. Pojeździliśmy kilka godzin po kampinosie z kolegą który ma bliźniaczą konstrukcje (9c + GT1500) i przy ostrzejszej jeździe miałem ciągle 20-30C mniej na silniku. Po 90km ja zużyłem 1200Wh, a on 1450Wh, ale śmiem twierdzić że się bardziej obijał :P
 
 
borsuk 
prezes



Pomógł: 25 razy
Dołączył: 12 Wrz 2011
Posty: 687
Skąd: Sudety
Wysłany: Wto 03 Lip, 2018   

esati napisał/a:
Zrobiłem z 300km na drugim silniku i jest super. Silnik tylko gwiżdże https://www.youtube.com/w...eature=youtu.be

Silnik w powietrzu się kręci, 300 km nie wychodząc z domu ? :)
_________________
Mój rower: BBS02B
 
 
esati 
stażysta


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 20 Lip 2017
Posty: 195
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 03 Lip, 2018   

borsuk napisał/a:
esati napisał/a:
Zrobiłem z 300km na drugim silniku i jest super. Silnik tylko gwiżdże https://www.youtube.com/w...eature=youtu.be

Silnik w powietrzu się kręci, 300 km nie wychodząc z domu ? :)


tak jest, trzeba dobrze przetestować ; ))
Chciałem nagrać film w trakcie jazdy ale słychać tylko wiatr..
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group