ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Ułożenie i łączenie ogniw w pakiecie - najlepszy wariant
Autor Wiadomość
helena 
początkujący


Dołączył: 29 Cze 2018
Posty: 29
Skąd: Szczecin
Wysłany: Pon 06 Sie, 2018   Ułożenie i łączenie ogniw w pakiecie - najlepszy wariant

Dzień dobry,
składam pakiet 10s3p na ogniwach Samsung INR18650-35E (max prąd rozładowania ogniwa 5.5A wg nexun.pl). Sterownik pobiera max 15A, nominalnie 7A, więc 3 ogniwa szeregowo powinny wystarczyć. Do łączenia będzie użyta taśma niklowa 100% 0.15X8mm. Gdyby można było ułożyć ogniwa w prostokąt 10x3, połączenie szeregowe byłoby chyba idealne - 3 blaszki między trzema parami sąsiadujących ogniw dodatnich i ujemnych, na każdą wyjdzie max ok 5A, co dla tej grubości taśmy jest chyba optymalne (proszę mnie poprawić jeśli się mylę).
Problem polega jednak na tym, że kształt pakietu nie będzie prostokątem 10x3. Musi być on taki jak na zdjęciu w załączniku. Stąd też rodzi się pytanie jakie ułożenie ogniw, oraz jaki schemat połączeń między nimi będzie optymalny dla takiego kształtu pakietu. Na załączniku przedstawiam kilka moich pomysłów i mam swojego faworyta, który wydaje mi się optymalny, ale nie chcę go jeszcze zdradzać, ponieważ chcę zasięgnąć Waszej opinii na ten temat, nie sugerując dlaczego akurat ten jeden uważam za najlepszy.
Ostatnio zmieniony przez helena Pon 05 Sie, 2019, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 07 Sie, 2018   

Przy 3P, malo połączeń, wiec uklad blaszek nie ma takiego znaczenia. A1 odpowiada mi najbardziej.
Ale skoro ma byc max 15A, to nie zaszkodzi dać 4P. Bo ten pakiet obciazany 5A na ogniwo, przysiadzie Ci napieciowo, (oprocz grzania) co sumarycznie spowoduje mniejszą wydajność i prędkość roweru.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
helena 
początkujący


Dołączył: 29 Cze 2018
Posty: 29
Skąd: Szczecin
Wysłany: Wto 07 Sie, 2018   

Niestety 4p nie zmieści się. Dlatego kombinuję z układem ogniw. Czy cele bardzie zwarte tak jak w przykładach A, czy też bardziej rozwarte jak w przykładach B mają jakieś znaczenie jeśli chodzi o wydajnośc/grzanie pakietu ? Czy tam gdzie idzie prosta blaszka między np ++- wzmacniać podwójnie blaszką między +-, czy po całości podwójna, czy między ++ podwójna ?
 
 
smekes 
młodzik



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 29 Wrz 2016
Posty: 85
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Wto 07 Sie, 2018   

podepne sie, to moje połączenia, też nie wiem jakie są optymalne, także są testowe, z jednej strony mam drabinke, po drugiej stronie zygzak, rozjazdy napięć sie nie robią

 
 
madejp 
dyrektor


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 19 Paź 2015
Posty: 417
Skąd: Kraków
Wysłany: Wto 07 Sie, 2018   

helena, tak jak mówił WojtekErnest, przy tak małym P nie ma to dużego znaczenia. Ale jak chcesz zrobić niemalidealną baterię, to chyba właśnie podwojenie poziomych międzysekcyjnych blaszek ma największy sens.
 
 
helena 
początkujący


Dołączył: 29 Cze 2018
Posty: 29
Skąd: Szczecin
Wysłany: Wto 07 Sie, 2018   

madejp, o których dokładnie połączeniach do podwojenia piszesz? Mi się wydawało że największy prąd będzie przepływał w zaznaczonych na niebiesko miejscach i tam trzeba pogrubić. Chyba że się mylę?
Ostatnio zmieniony przez helena Pon 05 Sie, 2019, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
leszcz 
prezes


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 15 Lut 2017
Posty: 861
Skąd: Rumia
Wysłany: Wto 07 Sie, 2018   

smekes napisał/a:
podepne sie, to moje połączenia, też nie wiem jakie są optymalne, także są testowe, z jednej strony mam drabinke, po drugiej stronie zygzak, rozjazdy napięć sie nie robią


Układ gdzie liczba mostków >= "p" jest idealna. O ile mostek znosi max A/ogniwo (nie grzeje się). Bo nie wiem czym tam to lutowałeś...

Ten golas (pakiet) przyprawia mnie stojące włosy. Coś się "przyklei" i jak pierdyknie to będzie po rowerze.

Raz wsadziłem wtyczkę od baterii w plecaku do kieszeni (bo się kabel majtał) a miałem klucze w kieszeni i jak p*nęło to miałem po kluczu (stopił się), koszulce, bluzie i kurtce. Dobrze że mi dziury w brzuchu nie wypaliło gdyby jakiś odłamek klucza wypier*ło.
_________________
Moja przygoda z ebike od 2017:
Damka 28" https://cutt.ly/7e8jyMJ
Dla syna 26" https://cutt.ly/Fe8juR3
Dla syna 24" https://cutt.ly/ue8ju03
Full 29" MXUS 30H 1500W https://cutt.ly/3e8jiaG

Od 2019 100% bezprąd :) https://cutt.ly/ge8jop2
 
 
leszcz 
prezes


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 15 Lut 2017
Posty: 861
Skąd: Rumia
Wysłany: Wto 07 Sie, 2018   

helena napisał/a:
madejp, o których dokładnie połączeniach do podwojenia piszesz? Mi się wydawało że największy prąd będzie przepływał w zaznaczonych na niebiesko miejscach i tam trzeba pogrubić. Chyba że się mylę?

Obrazek


Moim zdaniem nie trzeba podwajać. Po taśmie przejdzie 2*7.5A. 100% nikiel to łyka.
_________________
Moja przygoda z ebike od 2017:
Damka 28" https://cutt.ly/7e8jyMJ
Dla syna 26" https://cutt.ly/Fe8juR3
Dla syna 24" https://cutt.ly/ue8ju03
Full 29" MXUS 30H 1500W https://cutt.ly/3e8jiaG

Od 2019 100% bezprąd :) https://cutt.ly/ge8jop2
 
 
leszcz 
prezes


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 15 Lut 2017
Posty: 861
Skąd: Rumia
Wysłany: Wto 07 Sie, 2018   

PRZEPRASZAM

Jeden mostek taśmy 100% nikiel 0,15 x 8mm puści ci wg prawideł sztuki 4,5A

Kod:
obliczaj ile mm2 ekwiwalentu miedzi masz i trzymaj 1mm2 na każde ~15A


Masz 0,15*8 = 1,2mm2 niklu to aby uzyskać ekwiwalent w miedzi podziel przez 4 = 0,3mm2

0,3 * 15A = 4,5A

Potrzebujesz 3 lub 2 podwójne (2warstwy taśmy) mostki .
_________________
Moja przygoda z ebike od 2017:
Damka 28" https://cutt.ly/7e8jyMJ
Dla syna 26" https://cutt.ly/Fe8juR3
Dla syna 24" https://cutt.ly/ue8ju03
Full 29" MXUS 30H 1500W https://cutt.ly/3e8jiaG

Od 2019 100% bezprąd :) https://cutt.ly/ge8jop2
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 07 Sie, 2018   

smekes napisał/a:
podepne sie, to moje połączenia, też nie wiem jakie są optymalne, także są testowe, z jednej strony mam drabinke, po drugiej stronie zygzak, rozjazdy napięć sie nie robią
rl]

Pomijajac bezpieczenstwo wykonania, izolacje, zabezpieczenie przed wstrzasami, nie podoba mi konstrukcja w ktorej jest dlugi szeregowy lancuch, zamiast spojnego okraglego, kwadratowego, trojkatnego ukladu ogniw aby polaczenia byly jak najkrotsze.
czyli zamiast (obrazowo X to styk ogniwa)
X-X-X-X-X-X-X--X
rob np
X-X-X-X
X-X-X-X

X-X-X
X-X-X
X-X
itp zwarte obok siebie.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
smekes 
młodzik



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 29 Wrz 2016
Posty: 85
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Wto 07 Sie, 2018   

Finalnie będzie to tak, bo już sie najeździłem ebikem, więc będzie zmniejszenie mocy (także silnika i sterownika). Będzie też legalnie bo 13s(48v). Zarazem aku prosty w wykonaniu i będzie metoda połączeń zwykła drabinka z cienkiego drutu, o ile ktoś nie doradzi lepiej.
 
 
madejp 
dyrektor


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 19 Paź 2015
Posty: 417
Skąd: Kraków
Wysłany: Wto 07 Sie, 2018   

helena, dokładnie o te mi chodziło.

leszcz, w rozkładzie połączeń nie chodzi tylko o ich wytrzymałość ale i o rozkład prądów, a tym samym równomierne obciążenie ogniw.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 07 Sie, 2018   

madejp napisał/a:

leszcz, w rozkładzie połączeń nie chodzi tylko o ich wytrzymałość ale i o rozkład prądów, a tym samym równomierne obciążenie ogniw.

Dokladnie tak, trzeba tez pamiętać ze pkt styku dla balansera BMS moze nie byc obojetny czy jest z jednego konca tego lancucha czy drugiego. Przy duzym prądzie roznica w mV przeklada sie na reakcje BMS na granicznych zakresach. A ponadto pod obciazeniem nierzadko dochodsi do pkt przegrzan z powodu wad montazu, jakosci tasm, ich roznej długości itp.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
helena 
początkujący


Dołączył: 29 Cze 2018
Posty: 29
Skąd: Szczecin
Wysłany: Śro 08 Sie, 2018   

madejp, czy podwojenie całej blaszki poziomej międzysekcyjnej na długości 3 ogniw jest lepsze, gorsze czy nie ma znaczenia w porównaniu do podwojenia jedynie między dwoma ogniwami międzysekcyjnymi (tak jak to jest zaznaczone na obrazku na niebiesko) ?
 
 
kolmen 
początkujący


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Sie 2018
Posty: 33
Skąd: Gliwice
Wysłany: Śro 08 Sie, 2018   

helena napisał/a:
Niestety 4p nie zmieści się. Dlatego kombinuję z układem ogniw. Czy cele bardzie zwarte tak jak w przykładach A, czy też bardziej rozwarte jak w przykładach B mają jakieś znaczenie jeśli chodzi o wydajnośc/grzanie pakietu ? Czy tam gdzie idzie prosta blaszka między np ++- wzmacniać podwójnie blaszką między +-, czy po całości podwójna, czy między ++ podwójna ?


Koniecznie upierasz się przy łączeniu blaszkami ?
Moim zdaniem łączenie drutem miedzianym jest dużo solidniejsze i bardziej wydajne
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group