ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
Batteryguru baterie do rowerów elektrycznych

Poprzedni temat «» Następny temat
Ładowanie pakietu li-ion w trakcie jazdy (rozładowania)
Autor Wiadomość
helena 
początkujący


Dołączył: 29 Cze 2018
Posty: 29
Skąd: Szczecin
Wysłany: Pon 13 Sie, 2018   Ładowanie pakietu li-ion w trakcie jazdy (rozładowania)

Dzień dobry,
czy ładowanie pakietu li ion w trakcie jazdy za pomocą paneli słonecznych i konwetera dc-dc sprawia, że bateria będzie miała gorszą żywotność niż ładowana zwykłą ładowarką z gniazdka? Chodzi mi o sam fakt jednoczesnego rozładowywania (jazdą) i ładowania (panelami). Zakładamy oczywiście te same parametry ładowania z paneli co z ładowarki (napięcie i nateżenie).
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 72 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3237
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 13 Sie, 2018   Re: Ładowanie pakietu li-ion w trakcie jazdy (rozładowania)

helena napisał/a:

czy ładowanie pakietu li ion w trakcie jazdy za pomocą paneli słonecznych i konwetera dc-dc ...
Zakładamy oczywiście te same parametry ładowania z paneli co z ładowarki (napięcie i nateżenie).

Zeby uzyskać te same parametry ładowania co ładowarka czyli ok 42V i 2 A, to panele musiałbys umieścić na dodatkowym wózku wiekszym od roweru i jeżdzić wyłącznie pod odpowiednim kątem w ściśle okreslonym czasie. Nawet w Afryce to trudne...
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
kolmen 
początkujący


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Sie 2018
Posty: 33
Skąd: Gliwice
Wysłany: Pon 13 Sie, 2018   

Chyba nie jest tak źle :)
Wszystko zależy od rodzaju panela
Tylko wydajność nie jest oszałamiająca , dość spory daszek (90x120) daje tylko 90W w pełnym nasłonecznieniu
 
 
noel841106 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 28 Maj 2018
Posty: 105
Skąd: B-stok
Wysłany: Wto 14 Sie, 2018   

Pomijając sensowność tego rozwiązania, jeżeli kontroler ładowania z ogniw będzie odpowiedni to bateriom nic się złego nie stanie.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 72 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3237
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 14 Sie, 2018   

kolmen napisał/a:
Chyba nie jest tak źle :)
Wszystko zależy od rodzaju panela
Tylko wydajność nie jest oszałamiająca , dość spory daszek (90x120) daje tylko 90W w pełnym nasłonecznieniu

Ten dosc spory daszek umieszczony poziomo a więc w naszej strefie już da mniej, nadto ten daszek i jego konstrukcja to kolejne z 10 kg, ten daszek to pewnie 12V itd.
No są takie pojazdy ale to to jazd pokazowych/wyprawowych 20 km/godz.
Czy takim rowerem chcialbys jezdzic ?
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
helena 
początkujący


Dołączył: 29 Cze 2018
Posty: 29
Skąd: Szczecin
Wysłany: Wto 14 Sie, 2018   

Wracając do sedna pytania, noel841106 pisze o kontrolerze, że musi być odpowiedni. Co oznacza odpowiedni ?
 
 
noel841106 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 28 Maj 2018
Posty: 105
Skąd: B-stok
Wysłany: Wto 14 Sie, 2018   

Dedykowany do ładowania ogniw liion z paneli słonecznych.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 72 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3237
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 14 Sie, 2018   

To jedna strona. Ale nie każdy BMS pozwoli na doładowanie w trakcie rozładowania. Musisz sprawdzić czy w w trakcie rozładowania jest napięcie na gnieździe ładowania.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
kolmen 
początkujący


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Sie 2018
Posty: 33
Skąd: Gliwice
Wysłany: Wto 14 Sie, 2018   

WojtekErnest napisał/a:
kolmen napisał/a:
Chyba nie jest tak źle :)
Wszystko zależy od rodzaju panela
Tylko wydajność nie jest oszałamiająca , dość spory daszek (90x120) daje tylko 90W w pełnym nasłonecznieniu

Ten dosc spory daszek umieszczony poziomo a więc w naszej strefie już da mniej, nadto ten daszek i jego konstrukcja to kolejne z 10 kg, ten daszek to pewnie 12V itd.
No są takie pojazdy ale to to jazd pokazowych/wyprawowych 20 km/godz.
Czy takim rowerem chcialbys jezdzic ?

W naszej strefie 90W :)
12 kg
59V
Po co jeździć szybciej :D
 
 
AlexWest 
młodzik


Dołączył: 09 Lip 2013
Posty: 97
Skąd: warszawa
Wysłany: Śro 15 Sie, 2018   

Koleżanka jest studentką i na zaliczenie robi taki system ? no podczas jazdy to nie wyobrażam sobie wozić na rowerze chyba ze na dodatkowej przyczepce taki panel i tak jezdzic chyba ze w celach eksperymentalnych. Chyba ze :
a) modne sa przyczepki- wozki dla dzieci ... taka przyczepka to i tak przyczepka ma swoją wage i jazda z nią wymaga uwagi od rowerzysty wiec doklejenie tam kilku fotoogniw i polaczene jej kablem nie robiło by różnicy ...zawsze by sie doładowało moze .. zyskało kilka wat lub amper
b) juz dawno ludzie konstruowali leżace trajki.. do nich budowali kompozytowe lekkie owiewki ..https://www.youtube.com/watch?v=nhv0jrsAW5w wklejenie do takiej owiewki kilku/kilkunastu fotoogniw miałoby sens ale to konstrukcje eksperymentalo/doswiadczalne
c) jesli nie podczas jazdy tylko ładowac w domu ( na działce ) to może zamiast fotoogniw lepiej by było wydrukowac na drukarce 3d składaną turbinke wiatrową ? moze by była bardziej wydajna ? tak jak te turbinki co zasilaja znaki drogowe? kiedys na jachcie stojącym w porcie widzialem podobną turbinke...
d) takie fotoogniwa mają mała wydajnosc w naszych warunkach pogodowych chcesz to wozić ze soobą??czyli sie przemieszczać a wiec ciągle inną stroną do słońca( wiekszość elektrowni słnecznych jest stacjionarna).Tak jak kolega pisze 90x120 daje przy pełnym nasłoneczneniu 90W ale u nas warunki pogodowe takie ze nie sprzyja a wożąc to ze soba mozna sie zachetać a zysk energetyczny kiepski.
Tak samo jak z tym doładowaniem silnikiem podczas hamowania czy tam podczas zajazdu z górki,Tas na swoim blogu pisze ze to mit chwyt reklamowy... ile by mozna doladwac ? 1% ??
A prawie zawsze jak sie czyta o nowych technologiach e-samochodach czy tam innych pociągach to piszą ze odzysk energii podczas hamowania ..ciekawe ..:)

Wiesz z panelem słonecznym to by mialo sens najlepszy jak bys miala stacjonarnie w domu
zamotowane i dwie baterie na zmiane. Jedna ładujesz drugą używasz (w zimie najgorzej bo mało słońca) a i tak prad ładowania słabiutki...tak jak ja tą ładowarka TP5046 chciałem ładowac ten swoj pakiet 10s10p :) przez 2 miesiace bym naładował... ( ogniw nie uszkodzisz)
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 72 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3237
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 15 Sie, 2018   

https://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=2288
Do poczytania.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
helena 
początkujący


Dołączył: 29 Cze 2018
Posty: 29
Skąd: Szczecin
Wysłany: Czw 16 Sie, 2018   

Widzę że jest trochę osób, podważających sens używania paneli w rowerze. Takie rozwiązania są wykorzystywane od lat i służą zwiększeniu zasięgu roweru elektrycznego, a nie jako jego jedyne źródło zasilania. Chcę zrobić coś podobnego do poniższych przykładów:







Co do BMS. noel841106 piszesz że musi być dedykowany do ogniw liion z paneli słonecznych. Czy możesz podać link do jakiegokolwiek takiego bms'a ?
WojtekErnest piszesz z kolei że nie każdy pozwoli na doładowanie w trakcie rozładowania. Czy takie bms'y oprócz sprawdzania czy jest napięcie w trakcie rozładowania na gnieżdzie ładowania, mają jakieś specjalne oznaczenia w specyfikacjach ? Chodzi o to jak to sprawdzić przed zakupem...
 
 
helena 
początkujący


Dołączył: 29 Cze 2018
Posty: 29
Skąd: Szczecin
Wysłany: Czw 16 Sie, 2018   

Jak ktoś nie daje wiary, że to jeździ: https://www.youtube.com/watch?v=9lLyOmX04kM
Mój cel to zrobienie takiego właśnie "beach cruisera".
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 72 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3237
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 16 Sie, 2018   

Jesli BMS pozwoli na doladowanie, no to trzeba jedynie zadbac aby napiecie wejsciowe z solara/przetwornicy bylo jak najdluzej w poblizu napięcia max dla pakietu czyli 10S=42V. I raczej separacja przez diode Shotkiego.
A co do skutecznosci ladowania w Polsce, to będzie to niewiele. Nadto te rozwiazania w kolach, to fajnie wyglada, ale MUSI byc nietrwale, pękać w trakcie jazdy. No i musisz na te przyklady patrzeć skąd pochodzą, ,gdzie są ew. eksploatowane bo przyklady z Kaliforni w żaden sposób nie da sie przeniesc do Polski.
Wprawdzie tegoroczna pogoda w Polsce inspiruje ale to nie norma.
Chyba ze taki modul ma de facto doladowywac w czasie wielogodzinnego postoju np w czasie pobytu w pracy.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
noel841106 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 28 Maj 2018
Posty: 105
Skąd: B-stok
Wysłany: Czw 16 Sie, 2018   

helena napisał/a:
Co do BMS

Pisałem o ładowarce a nie o bms. Przykład zależy od baterii i twoich możliwości finansowych.
Faktem jest, że nigdy się nie zwróci.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Batteryguru baterie do rowerów elektrycznych

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group