|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Czy ładowarka nie włączona do 230V może rozładowywać baterie |
Autor |
Wiadomość |
bern
początkujący
Dołączył: 04 Paź 2018 Posty: 10 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: Czw 04 Paź, 2018 Czy ładowarka nie włączona do 230V może rozładowywać baterie
|
|
|
Witam,
Jestem nowy w bateriach LI-Ion.
Nurtuje mnie pytanie czy ładowarka (np TAKA poniżej na schemacie opisana jako 'charger') podłączona na długo do BSM ale odłączona od 230V AC może rozładowywać pakiet 10s?
|
|
|
|
|
noel841106
stażysta
Pomógł: 1 raz Dołączył: 28 Maj 2018 Posty: 137 Skąd: B-stok
|
Wysłany: Pią 05 Paź, 2018
|
|
|
To zależy. W wielu przypadkach tak, bo układy na wyjściu ładowarki (często ledy) będą świecić zasilane z baterii. Ja swoją ładowarkę rozbierałem i tam ostatnim elementem na płytce jest dioda prostownicza, więc moja akurat nie będzie rozładowywać baterii, ale to nie zasada. |
|
|
|
|
bern
początkujący
Dołączył: 04 Paź 2018 Posty: 10 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: Pią 05 Paź, 2018
|
|
|
Dzięki,
W moim układzie ładowarka będzie na stale spięta z baterią. Włączy się automatycznie gdy napięcie spadnie do zadanego dolnego limitu.
Doszedłem do wniosku że zastosuje przekaźnik na wyjściu ładowarki (42V DC) spięty z przekaźnikiem na wejściu ładowarki (240V AC).
Wtedy będę miał pewność, że ładowarka podpięta pod BMS ze wspólnym -P (load) i -C (charging), w czasie bezczynności, nie wydrenuje mi niepotrzebnie pakietu.
Pozdrawiam, B |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 05 Paź, 2018
|
|
|
bern napisał/a: | Dzięki,
Doszedłem do wniosku że zastosuje przekaźnik na wyjściu ładowarki (42V DC) spięty z przekaźnikiem na wejściu ładowarki (240V AC).
|
Najpierw sprawdz jaki jest 'strzał' przy takim podłączeniu. Byc może będzie konieczny softstart, bo będa sie sklejały styki przekaznika. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
madejp
dyrektor
Pomógł: 21 razy Dołączył: 19 Paź 2015 Posty: 417 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Pią 05 Paź, 2018
|
|
|
bern, jeśli projektujesz własny układ, to powinieneś wiedzieć, czy ładowarka rozładowuje Ci baterie, albo zaprezentować tu schemat ładowarki a nie blokowy Twojego układu.
Poza tym to łatwo sprawdzić miernikiem przecież. |
|
|
|
|
bern
początkujący
Dołączył: 04 Paź 2018 Posty: 10 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: Pią 05 Paź, 2018
|
|
|
madejp napisał/a: | bern, jeśli projektujesz własny układ, to powinieneś wiedzieć, czy ładowarka rozładowuje Ci baterie, albo zaprezentować tu schemat ładowarki a nie blokowy Twojego układu.
Poza tym to łatwo sprawdzić miernikiem przecież. |
Nie mam jeszcze wszystkich elementów do mojego mini projektu.
Ładowarka będzie taka jak z linka w pierwszym poście (z Aliexpress - nie mam jej schematu)
Pomiar oporu na wyjściu (niepodłączonej do 230V AC) jest dziwny: zmienia się i stabilizuje gdzieś w okolicach 7kOhm. Więc zakładam, że podłączona stale do -C obciąży baterie. Dlatego pomysł z przekaźnikami odcinającymi wejście i wyjście ładowarki.
WojtekErnest napisał/a: |
Najpierw sprawdz jaki jest 'strzał' przy takim podłączeniu. Byc może będzie konieczny softstart, bo będa sie sklejały styki przekaznika. |
Będę musiał to sprawdzić. Chciałbym zastosować jakiś przekaźnik, który ma mały pobór prądu przez cewkę ale to z kolei nie idzie w parze z możliwością obciążenia styków wysokim prądem. Ładowarka maksymalnie (teoretycznie powinna dać 2,5A) ale praktycznie trzeba będzie sprawdzić jak zachowują się styki. |
|
|
|
|
madejp
dyrektor
Pomógł: 21 razy Dołączył: 19 Paź 2015 Posty: 417 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Sob 06 Paź, 2018
|
|
|
bern napisał/a: |
Nie mam jeszcze wszystkich elementów do mojego mini projektu.
Ładowarka będzie taka jak z linka w pierwszym poście (z Aliexpress - nie mam jej schematu) |
Ale ten Twój układ też będzie z czegoś zasilany, żeby się nie okazało, że sam zacznie rozładowywać
bern napisał/a: |
Pomiar oporu na wyjściu (niepodłączonej do 230V AC) jest dziwny: zmienia się i stabilizuje gdzieś w okolicach 7kOhm. Więc zakładam, że podłączona stale do -C obciąży baterie. Dlatego pomysł z przekaźnikami odcinającymi wejście i wyjście ładowarki. |
Pomiar oporności układu miernikiem, to taki średni pomysł. Tam na wyjściu są kondensatory, więc najpierw miernik musi je naładować (albo rozładować, jak były naładowane, co może nie być przyjemne dla miernika ). Ale możesz założyć, że tam je te 7k, co przy 40V do ci ok 5mA prądu.
Przy kondensatorach dla bezpieczeństwa stosuje się oporniki rozładowujące je po wyłączeniu zasilania, stąd może być część z tego oporu, część pewnie z diody świecącej (pewnie byś mógł je wylutować, jak wiesz co robisz).
A co do pomiaru to chodziło mi o pomiar bezpośredni prądu, przez podłączenie miernika w szereg. Tylko naładuj wcześniej kondensatory, bo inaczej przy podłączeniu pójdzie b.duży prąd! |
|
|
|
|
bern
początkujący
Dołączył: 04 Paź 2018 Posty: 10 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: Nie 02 Gru, 2018
|
|
|
Po dwóch miesiącach mój mini projekt trochę się zmienił zamiast opisanego w pierwszym poście pakietu 10S skończyło się na 7S1P. Mogę potwierdzić, że ładowarka odłączona od 230V a podłączona z baterią drenuje baterię. Aby temu zaradzić jak już opisałem zastosowałem dwa niezależne przekaźniki. Konkretnie typu SPST NO FRM18A-5 DC5V w konfiguracji jak na diagramie:
Ale tak jak zauważył WojtekErnest napisał/a: |
Najpierw sprawdz jaki jest 'strzał' przy takim podłączeniu. Byc może będzie konieczny softstart, bo będa sie sklejały styki przekaznika. |
Rzeczywiście jest strzał prądu i styki przekaźnika czasami się sklejają/blokują i dopiero pstryknięcie po wyłączeniu przywraca je w pozycje off.
Chciałem zapytać jakie rozwiązanie polecilibyście by wyeliminować to przykre sklejanie?
Przeglądałem net i widzę, że niektórzy polecają zastosowanie Mosfeta w szeregu (typu N na minusie lup P na plusie) by wyeliminować 'inrush current'. Co o tym myślicie?
Pozdrawiam, |
|
|
|
|
dede19adi
początkujący Dede
Wiek: 40 Dołączył: 21 Cze 2018 Posty: 39 Skąd: Rada Śląska
|
Wysłany: Pon 03 Gru, 2018
|
|
|
Jesli ładowarka nie ma diody to nie lepiej dac diode Schottky’ego na wyjściu ładowarki zamiast tych przekaźników? |
|
|
|
|
bern
początkujący
Dołączył: 04 Paź 2018 Posty: 10 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: Pon 03 Gru, 2018
|
|
|
dede19adi napisał/a: | Jesli ładowarka nie ma diody to nie lepiej dac diode Schottky’ego na wyjściu ładowarki zamiast tych przekaźników? |
Ale dioda ograniczy niepotrzebnie napięcie czego chciałbym uniknąć poza tym ten strzał prądu pojawia się przy podłączeniu obciążenia 'Load' więc tak czy tak przekaźniki są potrzebne.
W necie wyszperałem taki schemat:
a opis TUTAJ
jako Mosfet mógłby być CSD17312
Będzie OK? |
|
|
|
|
dede19adi
początkujący Dede
Wiek: 40 Dołączył: 21 Cze 2018 Posty: 39 Skąd: Rada Śląska
|
Wysłany: Pon 03 Gru, 2018
|
|
|
Są ładowarki co mają potencjometr do regulacji i idzie zrobić korektę napięcia z powodu diody.
A co do mosfetu radziłbym znaleźć inną obudową bo ten SMD nie łatwo lutować no chyba że dla Ciebie to nie problem. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|