ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
E-biker.pl zestawy do konwersji rowerów elektrycznych

Poprzedni temat «» Następny temat
Czy ładowarka nie włączona do 230V może rozładowywać baterie
Autor Wiadomość
bern 
początkujący


Dołączył: 04 Paź 2018
Posty: 10
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Czw 04 Paź, 2018   Czy ładowarka nie włączona do 230V może rozładowywać baterie

Witam,
Jestem nowy w bateriach LI-Ion.
Nurtuje mnie pytanie czy ładowarka (np TAKA poniżej na schemacie opisana jako 'charger') podłączona na długo do BSM ale odłączona od 230V AC może rozładowywać pakiet 10s?
 
 
noel841106 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 28 Maj 2018
Posty: 107
Skąd: B-stok
Wysłany: Pią 05 Paź, 2018   

To zależy. W wielu przypadkach tak, bo układy na wyjściu ładowarki (często ledy) będą świecić zasilane z baterii. Ja swoją ładowarkę rozbierałem i tam ostatnim elementem na płytce jest dioda prostownicza, więc moja akurat nie będzie rozładowywać baterii, ale to nie zasada.
 
 
bern 
początkujący


Dołączył: 04 Paź 2018
Posty: 10
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Pią 05 Paź, 2018   

Dzięki,
W moim układzie ładowarka będzie na stale spięta z baterią. Włączy się automatycznie gdy napięcie spadnie do zadanego dolnego limitu.
Doszedłem do wniosku że zastosuje przekaźnik na wyjściu ładowarki (42V DC) spięty z przekaźnikiem na wejściu ładowarki (240V AC).
Wtedy będę miał pewność, że ładowarka podpięta pod BMS ze wspólnym -P (load) i -C (charging), w czasie bezczynności, nie wydrenuje mi niepotrzebnie pakietu.
Pozdrawiam, B
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 72 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3240
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 05 Paź, 2018   

bern napisał/a:
Dzięki,

Doszedłem do wniosku że zastosuje przekaźnik na wyjściu ładowarki (42V DC) spięty z przekaźnikiem na wejściu ładowarki (240V AC).

Najpierw sprawdz jaki jest 'strzał' przy takim podłączeniu. Byc może będzie konieczny softstart, bo będa sie sklejały styki przekaznika.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
madejp 
dyrektor


Pomógł: 20 razy
Dołączył: 19 Paź 2015
Posty: 414
Skąd: Kraków
Wysłany: Pią 05 Paź, 2018   

bern, jeśli projektujesz własny układ, to powinieneś wiedzieć, czy ładowarka rozładowuje Ci baterie, albo zaprezentować tu schemat ładowarki a nie blokowy Twojego układu.
Poza tym to łatwo sprawdzić miernikiem przecież.
 
 
bern 
początkujący


Dołączył: 04 Paź 2018
Posty: 10
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Pią 05 Paź, 2018   

madejp napisał/a:
bern, jeśli projektujesz własny układ, to powinieneś wiedzieć, czy ładowarka rozładowuje Ci baterie, albo zaprezentować tu schemat ładowarki a nie blokowy Twojego układu.
Poza tym to łatwo sprawdzić miernikiem przecież.

Nie mam jeszcze wszystkich elementów do mojego mini projektu.
Ładowarka będzie taka jak z linka w pierwszym poście (z Aliexpress - nie mam jej schematu)
Pomiar oporu na wyjściu (niepodłączonej do 230V AC) jest dziwny: zmienia się i stabilizuje gdzieś w okolicach 7kOhm. Więc zakładam, że podłączona stale do -C obciąży baterie. Dlatego pomysł z przekaźnikami odcinającymi wejście i wyjście ładowarki.
WojtekErnest napisał/a:

Najpierw sprawdz jaki jest 'strzał' przy takim podłączeniu. Byc może będzie konieczny softstart, bo będa sie sklejały styki przekaznika.

Będę musiał to sprawdzić. Chciałbym zastosować jakiś przekaźnik, który ma mały pobór prądu przez cewkę ale to z kolei nie idzie w parze z możliwością obciążenia styków wysokim prądem. Ładowarka maksymalnie (teoretycznie powinna dać 2,5A) ale praktycznie trzeba będzie sprawdzić jak zachowują się styki.
 
 
madejp 
dyrektor


Pomógł: 20 razy
Dołączył: 19 Paź 2015
Posty: 414
Skąd: Kraków
Wysłany: Sob 06 Paź, 2018   

bern napisał/a:

Nie mam jeszcze wszystkich elementów do mojego mini projektu.
Ładowarka będzie taka jak z linka w pierwszym poście (z Aliexpress - nie mam jej schematu)


Ale ten Twój układ też będzie z czegoś zasilany, żeby się nie okazało, że sam zacznie rozładowywać ;)

bern napisał/a:

Pomiar oporu na wyjściu (niepodłączonej do 230V AC) jest dziwny: zmienia się i stabilizuje gdzieś w okolicach 7kOhm. Więc zakładam, że podłączona stale do -C obciąży baterie. Dlatego pomysł z przekaźnikami odcinającymi wejście i wyjście ładowarki.


Pomiar oporności układu miernikiem, to taki średni pomysł. :) Tam na wyjściu są kondensatory, więc najpierw miernik musi je naładować (albo rozładować, jak były naładowane, co może nie być przyjemne dla miernika ;) ). Ale możesz założyć, że tam je te 7k, co przy 40V do ci ok 5mA prądu.
Przy kondensatorach dla bezpieczeństwa stosuje się oporniki rozładowujące je po wyłączeniu zasilania, stąd może być część z tego oporu, część pewnie z diody świecącej (pewnie byś mógł je wylutować, jak wiesz co robisz).

A co do pomiaru to chodziło mi o pomiar bezpośredni prądu, przez podłączenie miernika w szereg. Tylko naładuj wcześniej kondensatory, bo inaczej przy podłączeniu pójdzie b.duży prąd!
 
 
bern 
początkujący


Dołączył: 04 Paź 2018
Posty: 10
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Nie 02 Gru, 2018   

Po dwóch miesiącach mój mini projekt trochę się zmienił zamiast opisanego w pierwszym poście pakietu 10S skończyło się na 7S1P. Mogę potwierdzić, że ładowarka odłączona od 230V a podłączona z baterią drenuje baterię. Aby temu zaradzić jak już opisałem zastosowałem dwa niezależne przekaźniki. Konkretnie typu SPST NO FRM18A-5 DC5V w konfiguracji jak na diagramie:

Ale tak jak zauważył
WojtekErnest napisał/a:

Najpierw sprawdz jaki jest 'strzał' przy takim podłączeniu. Byc może będzie konieczny softstart, bo będa sie sklejały styki przekaznika.

Rzeczywiście jest strzał prądu i styki przekaźnika czasami się sklejają/blokują i dopiero pstryknięcie po wyłączeniu przywraca je w pozycje off.
Chciałem zapytać jakie rozwiązanie polecilibyście by wyeliminować to przykre sklejanie?
Przeglądałem net i widzę, że niektórzy polecają zastosowanie Mosfeta w szeregu (typu N na minusie lup P na plusie) by wyeliminować 'inrush current'. Co o tym myślicie?
Pozdrawiam,
 
 
dede19adi 
początkujący
Dede


Wiek: 35
Dołączył: 21 Cze 2018
Posty: 31
Skąd: Rada Śląska
Wysłany: Pon 03 Gru, 2018   

Jesli ładowarka nie ma diody to nie lepiej dac diode Schottky’ego na wyjściu ładowarki zamiast tych przekaźników?
 
 
bern 
początkujący


Dołączył: 04 Paź 2018
Posty: 10
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Pon 03 Gru, 2018   

dede19adi napisał/a:
Jesli ładowarka nie ma diody to nie lepiej dac diode Schottky’ego na wyjściu ładowarki zamiast tych przekaźników?


Ale dioda ograniczy niepotrzebnie napięcie czego chciałbym uniknąć poza tym ten strzał prądu pojawia się przy podłączeniu obciążenia 'Load' więc tak czy tak przekaźniki są potrzebne.

W necie wyszperałem taki schemat:

a opis TUTAJ
jako Mosfet mógłby być CSD17312
Będzie OK?
 
 
dede19adi 
początkujący
Dede


Wiek: 35
Dołączył: 21 Cze 2018
Posty: 31
Skąd: Rada Śląska
Wysłany: Pon 03 Gru, 2018   

Są ładowarki co mają potencjometr do regulacji i idzie zrobić korektę napięcia z powodu diody.
A co do mosfetu radziłbym znaleźć inną obudową bo ten SMD nie łatwo lutować no chyba że dla Ciebie to nie problem.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Batteryguru baterie do rowerów elektrycznych

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group