prąd ładowarki vs prąd pakietu? |
Autor |
Wiadomość |
bern
początkujący
Dołączył: 04 Paź 2018 Posty: 10 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: Śro 28 Lis, 2018 prąd ładowarki vs prąd pakietu?
|
|
|
Cześć,
Zacząłem niedawno przygodę z pakietami Li-ion.
Zbudowałem pakiet 7s z BMSem.
Mam ogniwa SONY US18650V3, do których zaleca się prąd ładowania 2.15A.
Mam też ładowarkę do 7S (29.4V/2.5A). Jestem po pierwszym ładowaniu z rozładowanych do 24V ogniw. Ładowanie zajęło około godziny (jakoś szybko..).
Chciałem zapytać czy nieco wyższy prąd ładowarki 2.5A vs. 2.15A ogniw może być problemem? i jakie mogą być konsekwencje nieścisłego dopasowania prądu ładowania do prądu ogniw w dłuższej perspektywie.
Czy jeśli to ma konsekwencje ze skróceniem życia ogniw (lub inne) to czy można ustawić mniejszy prąd ładowania w ładowarce?
Mam taką jak poniżej na zdjęciu. Widzę, że są tam dwa wieloobrotowe rezystory nastawne Może można ustawić jakoś niższy prąd?
|
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 29 Lis, 2018
|
|
|
7S ale ile P.?
Zalecany, katalogowy prąd ładowania jest bliżej 0.5-1A na ogniwo. Ogniwa w pakiecie szybciej sie nagrzewaja, no i polaczone równoległe pracują na siebie.
Ta ładowarka jest zapewne do pakietu 7S4P. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
bern
początkujący
Dołączył: 04 Paź 2018 Posty: 10 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: Pią 30 Lis, 2018
|
|
|
WojtekErnest napisał/a: | 7S ale ile P.? |
7S1P.
W moim mini projekcie na razie wystarczy wystarczy
WojtekErnest napisał/a: | Zalecany, katalogowy prąd ładowania jest bliżej 0.5-1A na ogniwo. |
Jeśli dobrze czytam to wg datasheet ogniwa US18650V3:
Standard Charge Condition
Charge Method : constant current constant voltage
Charge Up Voltage : 4.2± 0.05V
Charge Current : 2.15A
Charge Time : 2.5h
Ambiance Temperature : 23 o C
WojtekErnest napisał/a: | Ta ładowarka jest zapewne do pakietu 7S4P. |
A można ją jakoś przystosować do 7S1P z ogniwami US18650V3? |
|
|
|
|
wibi
szef
Pomógł: 42 razy Dołączył: 23 Sie 2014 Posty: 1072 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Pią 30 Lis, 2018
|
|
|
Szeregowo z pakietem opornik odpowiedniej mocy |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 30 Lis, 2018
|
|
|
Jak będziesz lądował 1 ogniwo prądem 2,5A to sprawdź temp. Producent jest chłodzi do 22 stopni. A one pewnie w czasie ładowania takim prądem mają przynajmniej 40 stopni. No i przy takim prądzie zagrożony będzie BMS który de facto może nie działać. Tam pod koniec może być prąd 0.5A a BMS jest na prąd 10 razy mniejszy. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
qaz33
szef qaz33
Pomógł: 15 razy Dołączył: 07 Kwi 2014 Posty: 1464 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Pią 30 Lis, 2018
|
|
|
wibi napisał/a: | Szeregowo z pakietem opornik odpowiedniej mocy |
Jak juz to chyba rownolegle |
|
|
|
|
bern
początkujący
Dołączył: 04 Paź 2018 Posty: 10 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: Pią 30 Lis, 2018
|
|
|
wibi napisał/a: | Szeregowo z pakietem opornik odpowiedniej mocy |
qaz33 napisał/a: | Jak juz to chyba rownolegle |
Nie bardzo znam się na elekrtonice/elektryce ale czy jeśli wstawimy opornik to obwodu to nie zmieni się też napięcie? chyba nie jest to pożądane.. na wyjściu ładowarki mam teraz 29,4V (7x4.2) i chyba tak powinno zostać? Jeśli są stabilizatory napięcia to być może są też stabilizatory natężenia, które obniżyłyby prąd o 0,4-0,5A?
WojtekErnest napisał/a: | Jak będziesz lądował 1 ogniwo prądem 2,5A to sprawdź temp. |
Sprawdzałem przy pierwszym ładowaniu. Ogniwa były lekko ciepłe nie gorące. Nic mnie nie zaniepokoiło.
WojtekErnest napisał/a: | No i przy takim prądzie zagrożony będzie BMS który de facto może nie działać. |
Mój BMS 7S ma napisane na naklejce 20A i również podczas ładowania nie był gorący, był lekko ciepły. |
|
|
|
|
wibi
szef
Pomógł: 42 razy Dołączył: 23 Sie 2014 Posty: 1072 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Sob 01 Gru, 2018
|
|
|
qaz33 napisał/a: | ...Jak juz to chyba rownolegle |
Dobrze napisałem,rownoległe połączenie opornika spowoduje pracę ładowarki na pełnej mocy- będzie się mocna grzała a nawet może się spalić. |
|
|
|
|
qaz33
szef qaz33
Pomógł: 15 razy Dołączył: 07 Kwi 2014 Posty: 1464 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Sob 01 Gru, 2018
|
|
|
No nie do konca. Ladowarka zawsze bedzie pracowac w pelnej mocy. Polaczenie szeregowe spowodowaloby spadek napiecia na baterii. Szczerze to oba rozwiazania sa do kitu. Lepiej pokombinowac tymi potencometrami |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Sob 01 Gru, 2018
|
|
|
bern napisał/a: |
Mój BMS 7S ma napisane na naklejce 20A i również podczas ładowania nie był gorący, był lekko ciepły. |
20A to max prąd wyjściowy. Chodzi o prąd BALANSOWANIA ogniw. On jest między 35-60 mA. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
bern
początkujący
Dołączył: 04 Paź 2018 Posty: 10 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: Sob 01 Gru, 2018
|
|
|
qaz33 napisał/a: | No nie do konca. Ladowarka zawsze bedzie pracowac w pelnej mocy. Polaczenie szeregowe spowodowaloby spadek napiecia na baterii. Szczerze to oba rozwiazania sa do kitu. Lepiej pokombinowac tymi potencometrami |
Tak też sobie pomyślałem na chłopski rozum, że może można ustawić niższy prąd tymi wieloobrotowymi potkami. Patrząc na PCB są dwa potencjometry opisane jako VR1 oraz VR3. Jest tam też miejsce dla VR2 ale fizycznie go nie ma.
Te nastawne rezystory połączone są z chipem wzmacniaczy operacyjnych LM324DG .
Ładowarkę kupiłem na aliexpress:
https://www.aliexpress.co...2879637408.html
Najprościej gdyby jeden potek regulował napięcie wyjściowe a drugi natężenie ale zapewne nie jest tak prosto i dopiero kombinacja nastaw daje właściwe parametry... |
|
|
|
|
wibi
szef
Pomógł: 42 razy Dołączył: 23 Sie 2014 Posty: 1072 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Sob 01 Gru, 2018
|
|
|
qaz33 napisał/a: | No nie do konca. Ladowarka zawsze bedzie pracowac w pelnej mocy. Polaczenie szeregowe spowodowaloby spadek napiecia na baterii. Szczerze to oba rozwiazania sa do kitu. Lepiej pokombinowac tymi potencometrami |
Potencjometry służą do ustawiania napięcia zaświecenia widocznych diód. Ładowarka pracuje na pełnej mocy jedynie na początku ładowania rozładowanej baterii zmniejszając oddawaną moc wraz ze wzrostem naładowania baterii (ogniw)-faza CC. Po uzyskaniu napięcia w ładowanej baterii w pobliżu max.napięcia czyli w tym wypadku ok.29V następuje faza CV a następnie balansowanie jako końcowa faza CV. Gdybyś równolegle z baterią połączył rezystor, do fazy CV nigdy by nie doszło, nie mówiąc już o balansowaniu. I jeszcze jedno, na oporniku włączonym szeregowo następuje spadek napięcia wprost proporcjonalny do prądu,czyli przy prądzie o wartościach mA spadek napięcia jest minimalny. A gdy prąd nie płynie czyli gdy opornik połączyć szeregowo z wyjściem ładowarki i zmierzyć wówczas napięcie jałowe na wyjściu, miernikiem o dużej oporności wewnętrznej to praktycznie nie dostrzeżesz spadku napięcia lub będzie ono w granicach mV. Ale to każdy powinien wiedzieć bo chyba w szkole o tym uczyli. |
|
|
|
|
qaz33
szef qaz33
Pomógł: 15 razy Dołączył: 07 Kwi 2014 Posty: 1464 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Sob 01 Gru, 2018
|
|
|
bern napisał/a: | qaz33 napisał/a: | No nie do konca. Ladowarka zawsze bedzie pracowac w pelnej mocy. Polaczenie szeregowe spowodowaloby spadek napiecia na baterii. Szczerze to oba rozwiazania sa do kitu. Lepiej pokombinowac tymi potencometrami |
Tak też sobie pomyślałem na chłopski rozum, że może można ustawić niższy prąd tymi wieloobrotowymi potkami. Patrząc na PCB są dwa potencjometry opisane jako VR1 oraz VR3. Jest tam też miejsce dla VR2 ale fizycznie go nie ma.
Te nastawne rezystory połączone są z chipem wzmacniaczy operacyjnych LM324DG .
Ładowarkę kupiłem na aliexpress:
https://www.aliexpress.co...2879637408.html
Najprościej gdyby jeden potek regulował napięcie wyjściowe a drugi natężenie ale zapewne nie jest tak prosto i dopiero kombinacja nastaw daje właściwe parametry... |
Na ogol w ladowarkach sa 3 potencjometry. Do regulacji pradu ladowania w fazie CC, napiecia koncowego i pradu w fazie CV przy ktorym nastapi zakonczenie ladowania. U ciebie jeden z tych trzech jeden jest fabrycznie ustawiony na stala wartosc. Pokrec tymi dwoma i zobacz za co odpowiadaja |
|
|
|
|
borsuk
prezes
Pomógł: 25 razy Dołączył: 12 Wrz 2011 Posty: 687 Skąd: Sudety
|
Wysłany: Sob 01 Gru, 2018
|
|
|
qaz33 napisał/a: |
Na ogol w ladowarkach sa 3 potencjometry. Do regulacji pradu ladowania w fazie CC, napiecia koncowego i pradu w fazie CV przy ktorym nastapi zakonczenie ladowania. U ciebie jeden z tych trzech jeden jest fabrycznie ustawiony na stala wartosc. Pokrec tymi dwoma i zobacz za co odpowiadaja |
Zazwyczaj VR1 ustawia prąd CC, VR2 napięcie końcowe, a VR3 prąd wyłączenia.
Z mojej praktyki wynika, że obniżając prąd potencjometrem VR1 w ładowarce skracamy fazę CV. Macie podobne doświadczenia? |
_________________ Mój rower: BBS02B |
|
|
|
|
bern
początkujący
Dołączył: 04 Paź 2018 Posty: 10 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: Nie 02 Gru, 2018
|
|
|
borsuk napisał/a: | qaz33 napisał/a: |
Na ogol w ladowarkach sa 3 potencjometry. Do regulacji pradu ladowania w fazie CC, napiecia koncowego i pradu w fazie CV przy ktorym nastapi zakonczenie ladowania. U ciebie jeden z tych trzech jeden jest fabrycznie ustawiony na stala wartosc. Pokrec tymi dwoma i zobacz za co odpowiadaja |
Zazwyczaj VR1 ustawia prąd CC, VR2 napięcie końcowe, a VR3 prąd wyłączenia.
Z mojej praktyki wynika, że obniżając prąd potencjometrem VR1 w ładowarce skracamy fazę CV. Macie podobne doświadczenia? |
Chyba ustawiłem odpowiedni prąd ładowania tzn 2,1A dla ogniw .
Wygląda na to, że w mojej ładowarce potencjometr VR1 odpowiedzialny jest za ustawienie napięcia ładowania a VR3 za prąd. Przy czym VR1 jest bardzo wrażliwy na zmiany (niewielkie ruchy wkrętakiem przy nieobciążonej ładowarce powodują istotne zmiany napięcia. Potek VR3 nie jest tak kapryśny. Kilkanaście obrotów (przy obciążonej ładowarce) zmniejszyło prąd do 2,1A.
Dzięki za wskazówki.
B |
|
|
|
|
|