ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
Rower elektryczny raty 0% sklep E-biker.pl

Poprzedni temat «» Następny temat
prąd ładowarki vs prąd pakietu?
Autor Wiadomość
bern 
początkujący


Dołączył: 04 Paź 2018
Posty: 10
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Śro 28 Lis, 2018   prąd ładowarki vs prąd pakietu?

Cześć,
Zacząłem niedawno przygodę z pakietami Li-ion.
Zbudowałem pakiet 7s z BMSem.
Mam ogniwa SONY US18650V3, do których zaleca się prąd ładowania 2.15A.
Mam też ładowarkę do 7S (29.4V/2.5A). Jestem po pierwszym ładowaniu z rozładowanych do 24V ogniw. Ładowanie zajęło około godziny (jakoś szybko..).
Chciałem zapytać czy nieco wyższy prąd ładowarki 2.5A vs. 2.15A ogniw może być problemem? i jakie mogą być konsekwencje nieścisłego dopasowania prądu ładowania do prądu ogniw w dłuższej perspektywie.

Czy jeśli to ma konsekwencje ze skróceniem życia ogniw (lub inne) to czy można ustawić mniejszy prąd ładowania w ładowarce?
Mam taką jak poniżej na zdjęciu. Widzę, że są tam dwa wieloobrotowe rezystory nastawne Może można ustawić jakoś niższy prąd?

 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 72 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3237
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 29 Lis, 2018   

7S ale ile P.?
Zalecany, katalogowy prąd ładowania jest bliżej 0.5-1A na ogniwo. Ogniwa w pakiecie szybciej sie nagrzewaja, no i polaczone równoległe pracują na siebie.
Ta ładowarka jest zapewne do pakietu 7S4P.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
bern 
początkujący


Dołączył: 04 Paź 2018
Posty: 10
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Pią 30 Lis, 2018   

WojtekErnest napisał/a:
7S ale ile P.?

7S1P.
W moim mini projekcie na razie wystarczy wystarczy :smile:

WojtekErnest napisał/a:
Zalecany, katalogowy prąd ładowania jest bliżej 0.5-1A na ogniwo.

Jeśli dobrze czytam to wg datasheet ogniwa US18650V3:
Standard Charge Condition
Charge Method : constant current constant voltage
Charge Up Voltage : 4.2± 0.05V
Charge Current : 2.15A
Charge Time : 2.5h
Ambiance Temperature : 23 o C
WojtekErnest napisał/a:
Ta ładowarka jest zapewne do pakietu 7S4P.

A można ją jakoś przystosować do 7S1P z ogniwami US18650V3?
 
 
wibi 
prezes


Pomógł: 32 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 920
Skąd: Śląsk
Wysłany: Pią 30 Lis, 2018   

Szeregowo z pakietem opornik odpowiedniej mocy
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 72 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3237
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 30 Lis, 2018   

Jak będziesz lądował 1 ogniwo prądem 2,5A to sprawdź temp. Producent jest chłodzi do 22 stopni. A one pewnie w czasie ładowania takim prądem mają przynajmniej 40 stopni. No i przy takim prądzie zagrożony będzie BMS który de facto może nie działać. Tam pod koniec może być prąd 0.5A a BMS jest na prąd 10 razy mniejszy.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Pią 30 Lis, 2018   

wibi napisał/a:
Szeregowo z pakietem opornik odpowiedniej mocy

Jak juz to chyba rownolegle
 
 
bern 
początkujący


Dołączył: 04 Paź 2018
Posty: 10
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Pią 30 Lis, 2018   

wibi napisał/a:
Szeregowo z pakietem opornik odpowiedniej mocy

qaz33 napisał/a:
Jak juz to chyba rownolegle

Nie bardzo znam się na elekrtonice/elektryce ale czy jeśli wstawimy opornik to obwodu to nie zmieni się też napięcie? chyba nie jest to pożądane.. na wyjściu ładowarki mam teraz 29,4V (7x4.2) i chyba tak powinno zostać? Jeśli są stabilizatory napięcia to być może są też stabilizatory natężenia, które obniżyłyby prąd o 0,4-0,5A?

WojtekErnest napisał/a:
Jak będziesz lądował 1 ogniwo prądem 2,5A to sprawdź temp.

Sprawdzałem przy pierwszym ładowaniu. Ogniwa były lekko ciepłe nie gorące. Nic mnie nie zaniepokoiło.
WojtekErnest napisał/a:
No i przy takim prądzie zagrożony będzie BMS który de facto może nie działać.

Mój BMS 7S ma napisane na naklejce 20A i również podczas ładowania nie był gorący, był lekko ciepły.
 
 
wibi 
prezes


Pomógł: 32 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 920
Skąd: Śląsk
Wysłany: Sob 01 Gru, 2018   

qaz33 napisał/a:
...Jak juz to chyba rownolegle

Dobrze napisałem,rownoległe połączenie opornika spowoduje pracę ładowarki na pełnej mocy- będzie się mocna grzała a nawet może się spalić.
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Sob 01 Gru, 2018   

No nie do konca. Ladowarka zawsze bedzie pracowac w pelnej mocy. Polaczenie szeregowe spowodowaloby spadek napiecia na baterii. Szczerze to oba rozwiazania sa do kitu. Lepiej pokombinowac tymi potencometrami
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 72 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3237
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 01 Gru, 2018   

bern napisał/a:


Mój BMS 7S ma napisane na naklejce 20A i również podczas ładowania nie był gorący, był lekko ciepły.

20A to max prąd wyjściowy. Chodzi o prąd BALANSOWANIA ogniw. On jest między 35-60 mA.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
bern 
początkujący


Dołączył: 04 Paź 2018
Posty: 10
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Sob 01 Gru, 2018   

qaz33 napisał/a:
No nie do konca. Ladowarka zawsze bedzie pracowac w pelnej mocy. Polaczenie szeregowe spowodowaloby spadek napiecia na baterii. Szczerze to oba rozwiazania sa do kitu. Lepiej pokombinowac tymi potencometrami


Tak też sobie pomyślałem na chłopski rozum, że może można ustawić niższy prąd tymi wieloobrotowymi potkami. Patrząc na PCB są dwa potencjometry opisane jako VR1 oraz VR3. Jest tam też miejsce dla VR2 ale fizycznie go nie ma.
Te nastawne rezystory połączone są z chipem wzmacniaczy operacyjnych LM324DG .
Ładowarkę kupiłem na aliexpress:
https://www.aliexpress.co...2879637408.html

Najprościej gdyby jeden potek regulował napięcie wyjściowe a drugi natężenie ale zapewne nie jest tak prosto i dopiero kombinacja nastaw daje właściwe parametry...
 
 
wibi 
prezes


Pomógł: 32 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 920
Skąd: Śląsk
Wysłany: Sob 01 Gru, 2018   

qaz33 napisał/a:
No nie do konca. Ladowarka zawsze bedzie pracowac w pelnej mocy. Polaczenie szeregowe spowodowaloby spadek napiecia na baterii. Szczerze to oba rozwiazania sa do kitu. Lepiej pokombinowac tymi potencometrami

Potencjometry służą do ustawiania napięcia zaświecenia widocznych diód. Ładowarka pracuje na pełnej mocy jedynie na początku ładowania rozładowanej baterii zmniejszając oddawaną moc wraz ze wzrostem naładowania baterii (ogniw)-faza CC. Po uzyskaniu napięcia w ładowanej baterii w pobliżu max.napięcia czyli w tym wypadku ok.29V następuje faza CV a następnie balansowanie jako końcowa faza CV. Gdybyś równolegle z baterią połączył rezystor, do fazy CV nigdy by nie doszło, nie mówiąc już o balansowaniu. I jeszcze jedno, na oporniku włączonym szeregowo następuje spadek napięcia wprost proporcjonalny do prądu,czyli przy prądzie o wartościach mA spadek napięcia jest minimalny. A gdy prąd nie płynie czyli gdy opornik połączyć szeregowo z wyjściem ładowarki i zmierzyć wówczas napięcie jałowe na wyjściu, miernikiem o dużej oporności wewnętrznej to praktycznie nie dostrzeżesz spadku napięcia lub będzie ono w granicach mV. Ale to każdy powinien wiedzieć bo chyba w szkole o tym uczyli.
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Sob 01 Gru, 2018   

bern napisał/a:
qaz33 napisał/a:
No nie do konca. Ladowarka zawsze bedzie pracowac w pelnej mocy. Polaczenie szeregowe spowodowaloby spadek napiecia na baterii. Szczerze to oba rozwiazania sa do kitu. Lepiej pokombinowac tymi potencometrami


Tak też sobie pomyślałem na chłopski rozum, że może można ustawić niższy prąd tymi wieloobrotowymi potkami. Patrząc na PCB są dwa potencjometry opisane jako VR1 oraz VR3. Jest tam też miejsce dla VR2 ale fizycznie go nie ma.
Te nastawne rezystory połączone są z chipem wzmacniaczy operacyjnych LM324DG .
Ładowarkę kupiłem na aliexpress:
https://www.aliexpress.co...2879637408.html

Najprościej gdyby jeden potek regulował napięcie wyjściowe a drugi natężenie ale zapewne nie jest tak prosto i dopiero kombinacja nastaw daje właściwe parametry...


Na ogol w ladowarkach sa 3 potencjometry. Do regulacji pradu ladowania w fazie CC, napiecia koncowego i pradu w fazie CV przy ktorym nastapi zakonczenie ladowania. U ciebie jeden z tych trzech jeden jest fabrycznie ustawiony na stala wartosc. Pokrec tymi dwoma i zobacz za co odpowiadaja
 
 
borsuk 
prezes



Pomógł: 17 razy
Dołączył: 12 Wrz 2011
Posty: 549
Skąd: Sudety
Wysłany: Sob 01 Gru, 2018   

qaz33 napisał/a:

Na ogol w ladowarkach sa 3 potencjometry. Do regulacji pradu ladowania w fazie CC, napiecia koncowego i pradu w fazie CV przy ktorym nastapi zakonczenie ladowania. U ciebie jeden z tych trzech jeden jest fabrycznie ustawiony na stala wartosc. Pokrec tymi dwoma i zobacz za co odpowiadaja

Zazwyczaj VR1 ustawia prąd CC, VR2 napięcie końcowe, a VR3 prąd wyłączenia.
Z mojej praktyki wynika, że obniżając prąd potencjometrem VR1 w ładowarce skracamy fazę CV. Macie podobne doświadczenia?
_________________
Moje rowery: BBS02B, BBS01, hub 250W.
 
 
bern 
początkujący


Dołączył: 04 Paź 2018
Posty: 10
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Nie 02 Gru, 2018   

borsuk napisał/a:
qaz33 napisał/a:

Na ogol w ladowarkach sa 3 potencjometry. Do regulacji pradu ladowania w fazie CC, napiecia koncowego i pradu w fazie CV przy ktorym nastapi zakonczenie ladowania. U ciebie jeden z tych trzech jeden jest fabrycznie ustawiony na stala wartosc. Pokrec tymi dwoma i zobacz za co odpowiadaja

Zazwyczaj VR1 ustawia prąd CC, VR2 napięcie końcowe, a VR3 prąd wyłączenia.
Z mojej praktyki wynika, że obniżając prąd potencjometrem VR1 w ładowarce skracamy fazę CV. Macie podobne doświadczenia?

Chyba ustawiłem odpowiedni prąd ładowania tzn 2,1A dla ogniw :smile: .
Wygląda na to, że w mojej ładowarce potencjometr VR1 odpowiedzialny jest za ustawienie napięcia ładowania a VR3 za prąd. Przy czym VR1 jest bardzo wrażliwy na zmiany (niewielkie ruchy wkrętakiem przy nieobciążonej ładowarce powodują istotne zmiany napięcia. Potek VR3 nie jest tak kapryśny. Kilkanaście obrotów (przy obciążonej ładowarce) zmniejszyło prąd do 2,1A.
Dzięki za wskazówki.
B
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Batteryguru baterie do rowerów elektrycznych

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group