|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Lekki rower do miasta |
Autor |
Wiadomość |
Inc0
prezes
Pomógł: 21 razy Dołączył: 24 Lut 2018 Posty: 593 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: Sob 15 Gru, 2018
|
|
|
hm faktycznie nieco niefortunne wyrażenie chodziło mi oto że twój scenariusz moze sie nie wydaje dla autora realny ale sie boleśnie zmaterializuje |
|
|
|
|
styczoo
początkujący Marcin
Wiek: 40 Dołączył: 20 Lis 2018 Posty: 15 Skąd: Wieliczka
|
Wysłany: Sob 15 Gru, 2018
|
|
|
Panowie. Czytam Wasze uwagi i ciągle się dokształcam, ale wydaje mi się że przesadzacie. Wykonałem analize spadku napiecia podczas rozładowywania max prądem, analizujac potancjalne aku 14s2p i 14s8p. Aku zbudowanu na ogniwach Sony VTC5a:
https://lygte-info.dk/review/batteries2012/Sony%20US18650VTC5A%202600mAh%20(Green)%20UK.html
Max prąd na sekcje byłby odpowiednio ~7A i ~2A. Patrząc na wykresy w tescie baterii, przy rozładowaniu 0,25Ah, odczytuje że napiecie przy pobieraniu 7A i 2A wynosi odpowiednio 3.9 i 4.01v. Niebieski i błękitny wykres. A przy 1,5Ah, (aku rozładowany w 57%) jest to około 3,47v 3.57v.
Inaczej: rozładowując prądem 2A do 3v mam pojemność 2375mAh, a rozładowując prądem 7A mam pojemność ~2300mAh.
Nie jest to taka wielka różnica! Chyba, że coś źle kombinuje co jest możliwe, wówczas proszę wskażcie mi mój błąd, albo uderzcie się w pierś i napiszcie, że takie coś może działać
Piszę na forum bo buduję rower niestandardowy. O typowych rozwiązaniach, do typowych zastosowań, naczytałem sie na dużo. Diabeł tkwi w szczegółach dlatego proszę czytajcie uważnie. Wiem, że do wycieczek się taki rower nie nadaje. Opis typowej trasy do/z pracy, do czego wyłacznie służy mi ten rower, znajdzuje się w pierwszym poście. Dodam ze 20 km/h to średnia z wliczeniem postojów. Licznikowo jeżdżę że średnią okolo 25 km/h, a na szosie, gdy przycisnę nawet 30 km/h. Także pedałuję całkiem sprawnie i nie zamierzam tego za bardzo zmieniać, stad wymaganie aby rower był możliwie lekki. Chcę by silnik tylko mi pomagał, głównie przy rozpędzaniu się jeździe pod górę, a nie jechał za mnie. Oto jaki mam plan w tej chwili:
- silnik: q100c, wolobrotowy 201 rpm@36v, waga 2.2 kg, vmax na samym silinku przy 36v to 25km/h, przy 48v 33km/h, przy 52v 36km/h. Także napewno nie będzie za szybko. Chcę go puscić na baterii 14s przy max 15 amperach. Z tego wyczytałem ten silnik takie coś znosi. Silnik już zamówiłem
- sterowanie manetką
- bateria 14s2p na ogniwach sony US18650VTC5A, umieszczona w rurach podsiodłowej i dolnej - brak efektu grzania ogniw się od siebie nawzajem. Założyłem, że pojemność z racji na spory prąd rozładowania wynosiłaby 4.6 Ah.
W.g tej symulacji, pedałując z moca 150W z manetką na 26% mam zasięg 45km przy prędkości 33 km/h.
https://www.ebikes.ca/too...me=road&grade=0
A w tej sytuacji mam baterii na 7km, 10% podjazdu, z prędkości 22,9 km/h
https://www.ebikes.ca/too...e=road&grade=10
Myślę, że to mi powinno wystarczyć. Zakup BMSa i ładowarki 14s nie będzie problemem. Polecicie jakiś sterownik, który działałby w takim zestawie? |
|
|
|
|
Inc0
prezes
Pomógł: 21 razy Dołączył: 24 Lut 2018 Posty: 593 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: Sob 15 Gru, 2018
|
|
|
kolega wie lepiej jak widzę kolega realizuje swój plan powodzenia |
|
|
|
|
madejp
dyrektor
Pomógł: 21 razy Dołączył: 19 Paź 2015 Posty: 417 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Nie 16 Gru, 2018
|
|
|
styczoo napisał/a: |
Max prąd na sekcje byłby odpowiednio ~7A i ~2A. Patrząc na wykresy w tescie baterii, przy rozładowaniu 0,25Ah, odczytuje że napiecie przy pobieraniu 7A i 2A wynosi odpowiednio 3.9 i 4.01v. Niebieski i błękitny wykres. A przy 1,5Ah, (aku rozładowany w 57%) jest to około 3,47v 3.57v.
Inaczej: rozładowując prądem 2A do 3v mam pojemność 2375mAh, a rozładowując prądem 7A mam pojemność ~2300mAh.
Nie jest to taka wielka różnica! Chyba, że coś źle kombinuje co jest możliwe, wówczas proszę wskażcie mi mój błąd, albo uderzcie się w pierś i napiszcie, że takie coś może działać
|
Dla Ciebie liczy się różnica w energii, nie w pojemności - choć wciąż jest mała, to jednak jest 2 razy większa!
styczoo napisał/a: |
Piszę na forum bo buduję rower niestandardowy. O typowych rozwiązaniach, do typowych zastosowań, naczytałem sie na dużo. Diabeł tkwi w szczegółach dlatego proszę czytajcie uważnie. Wiem, że do wycieczek się taki rower nie nadaje. Opis typowej trasy do/z pracy, do czego wyłacznie służy mi ten rower, znajdzuje się w pierwszym poście. Dodam ze 20 km/h to średnia z wliczeniem postojów. Licznikowo jeżdżę że średnią okolo 25 km/h, a na szosie, gdy przycisnę nawet 30 km/h. Także pedałuję całkiem sprawnie i nie zamierzam tego za bardzo zmieniać, stad wymaganie aby rower był możliwie lekki. Chcę by silnik tylko mi pomagał, głównie przy rozpędzaniu się jeździe pod górę, a nie jechał za mnie.
|
Trochę Cię nie rozumiem. Jeśli chcesz się zmęczyć to się zmęczysz tak jak chcesz. A te dodatkowe 4 kg które musisz rozpędzić, przejmie na siebie silnik.
styczoo napisał/a: |
- bateria 14s2p na ogniwach sony US18650VTC5A, umieszczona w rurach podsiodłowej i dolnej - brak efektu grzania ogniw się od siebie nawzajem. Założyłem, że pojemność z racji na spory prąd rozładowania wynosiłaby 4.6 Ah.
|
Ogniwa testowane są pojedynczo - opływa je powietrze o temp. 25C. Ty będziesz miał ogniwa, które od opływającego powietrza będzie dzielić izolacja (bo musisz je zaizolować wkładając do metalowej rury) i warstwa powietrza, bo raczej nie będziesz przyklejał ogniw do rury, oraz rura. A stojące powietrze jest świetnym izolatorem! I dla przybliżenia problemu, między 2A a 7A masz 10 razy większe grzanie baterii.
Jak chcesz małą baterię, to kup 3 baterie Turnigy HC. Co prawda nie zmieszczą się do rur, ale masę mają tylko minimalnie większą niż 28 ogniw 18650. I pozbędziesz się wszystkich problemów za cenę troszkę gorszego wyglądu. Ja na takiej konfiguracji jeżdżę. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Nie 16 Gru, 2018
|
|
|
Tak jak piszą koledzy. Nie bierzesz pod uwagę dwóch czynników: temperatury oraz tego ze ogniwa łączone rownolegle nie zachowują się matematycznie jak ogniwo pojedyncze x n.
Przy temperaturze rzadu 50-55 stopni, bo taka bedzie przy 7-8A producent juz nic nie gwarantuje. Dwa takie ogniwa polaczone ze sobą, mocno obciążone pracuja na siebie pradowo, bo uwypuklaja roznice RW ogniw. No i dodatkowo sasiednie ogniwo podgrzewa sąsiednie.
To są czynniki których nie widac z datashet producentow.
Ps. Bardzo rzadko używa się 14S, jest nietypowy BMS i ladowarka. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
wibi
szef
Pomógł: 42 razy Dołączył: 23 Sie 2014 Posty: 1072 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Nie 16 Gru, 2018
|
|
|
@styczoo
Bardzo jestem ciekaw jak ten projekt się spełni.W podanych linkach do podobnych projektów na endless'ie praktycznie nie ma zakończenia w obu przypadkach.Dlatego sądzę, że okazały się "niewypałami" bo silnik rowerowy to nie latarka i "swoje" do pracy potrzebuje.Życzę powodzenia i mam nadzieję, że podzielisz się swoimi doświadczeniami jak już do jakiejś jazdy dojdzie, bo ci z linków endlessa tego nie zrobili, może nie mieli czym się chwalić? I jeszcze jedno,w lecie i słońcu rama rowerowa może mieć temperaturę nawet 50 stopni C, jak wówczas będą pracowały ogniwa? Napęd Rakietowy? |
|
|
|
|
ForzaNapoli
początkujący
Dołączył: 14 Paź 2017 Posty: 48 Skąd: Napoli
|
Wysłany: Sob 06 Kwi, 2019
|
|
|
Kolego i jak Twoj projekt?? |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|