ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Jak polutować ten pakiet ? Porada odnośnie kolejności
Autor Wiadomość
Mikkonen 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Wrz 2016
Posty: 112
Skąd: Starachowice
Wysłany: Sob 11 Lis, 2017   Jak polutować ten pakiet ? Porada odnośnie kolejności

Witam,

Składam pakiet 13s5p. Będę lutować srebrzanką fi2mm. Mam dylemat odnośnie kolejności lutowania. Chodzi o to, że powinno się najpierw polutować sekcje, a później łączyć je między sobą. W moim przypadku nie da się tak zrobić, ponieważ długie mostki łączą 10 ogniw na raz jednym kawałkiem drutu. Czy lutować "jak leci", czy macie jakieś konktetne porady ?

Na zdjęciu żółtą linią oznaczone połączenia widoczne od góry, linią różową - połączenia od spodu.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Nie 12 Lis, 2017   

Najgorszy możliwy sposób. Dlaczego sekcje są w postaci szeregu ogniw, a nie ogniw w kupie tak, aby miedzy sekcjami dało się zrobić kilka mostków?
To nie ma być ładne, to ma być bezpieczne...
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Mikkonen 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Wrz 2016
Posty: 112
Skąd: Starachowice
Wysłany: Nie 12 Lis, 2017   

Takiej rady było mi trzeba :) Co powiesz o takim rozwiązaniu (tutaj już można lutować najpierw sekcje, a dopiero mostki między nimi):

 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Nie 12 Lis, 2017   

no i o to chodzi :)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
smekes 
młodzik



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 29 Wrz 2016
Posty: 85
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Nie 12 Lis, 2017   

tas napisał/a:
no i o to chodzi :)
no ja właśnie tak połączyłem swoje ogniwa, pytanie, czy to takie złe? rozkłady prądów na ogniwa są chyba identyczne
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Nie 12 Lis, 2017   

No jest właśnie takie złe, wręcz niebezpieczne.
Masz to wyjaśnione kawałek wyżej dlaczego (1 mostek miedzy sekcjami = źle, dużo mostków między sekcjami = dobrze)
Tak się nie buduje akumulatorów, niestety wielu początkujących konstruktorów tak robi bo im się "ładne" układają ogniwa. A to nie ma być ładne tylko ma być zrobione zgodnie ze sztuką czyli bezpieczne.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Mikkonen 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Wrz 2016
Posty: 112
Skąd: Starachowice
Wysłany: Nie 12 Lis, 2017   

Mistrzu, sprawdź proszę mój finalny szkic. Mam 2 pytania:
1. Sprawdź, czy potrzebne są te "romby" przy łączeniu sekcji, bo zastanawiam się czy nie zaburzą one równomierności obciążenia ogniw.
2. Mostki łączące sekcje nie są rozłożone symetrycznie względem ogniw (że ogniwo 2 z 2, 4 z 4 itp), czy to nie będzie zaburzać rozkładu prądów ? Symetrycznie udało się połączyć sekcje tylko tam, gdzie bateria jest wyższa.

 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 12 Lis, 2017   

Moja rada :
- gruba srebrzanka fi2mm lutowana do kontaktów, to ryzyko przegrzania ogniwa/kontaktu
- unikajmy długich szeregowych linii prądowych, tam gdzie ogniwa (P) mogą być w kwadracie,kole,blisko siebie.
- lutowanie linii prądowych łączymy z odgałęzieniami do ogniw, jest to beżpieczniejsze i bardziej wytrzymałe mechaniczne np na wstrząsy.
Dwa obrazowe przykłady :
Nie zalecany
W tym przypadku pakietu 6S10P, linia prądowa mogłaby by być o POŁOWE krótsza.



Poprawny
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Nie 12 Lis, 2017   

Mikkonen, nie jest istotne symetrycznie czy nie symetrycznie, znowu chcesz zrobić ładny akumulator :)
Odżałuj ten metr taśmy więcej i daj mostki wszędzie tam, gdzie się da, po 3-5 a nie po 2.
Dawanie mostków dodatkowo też może mieć tą zaletę poza odpowiednią wydajnością prądową, że jeśli wykonasz je nie wystarczająco dobrze i w trakcie późniejszej eksploatacji jakiś puści od np wstrząsów to zostanie jeszcze odpowiednia rezerwa sprawnych połączeń.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Krakusik 
początkujący


Dołączył: 13 Sty 2018
Posty: 20
Skąd: Kraków
Wysłany: Nie 04 Lut, 2018   

Witam, buduję identyczną baterię, szkoda że wątek się urwał bo myślę że wiele osób będzie taką baterię budować. Ja jestem zupełnym ignorantem jeśli chodzi o elektrykę, dlatego potrzebuję kawę na ławę, zrobiłem szkic połączenia całości proszę o weryfikację.
1. Jakie przekroje kabli zastosować?
2. Gdy zgrzewamy blaszki potrójne to zwiększamy amperaż. czy najpierw jedną zgrzewamy, a potem następne ?

rower-Model.pdf
Pobierz Plik ściągnięto 361 raz(y) 12,48 KB

 
 
markkar 
brygadzista


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 09 Mar 2017
Posty: 213
Skąd: Białystok
Wysłany: Nie 04 Lut, 2018   

Krakusik,
Ad.1 przyjmij 1mm2 na 8A, czyli jak z tego aku chcesz ciągnąć 30A to licz 30/8=3.75 więc najbliższy przewód, linka miedziana to przekrój 4mm2
Ad. 2 zgrzewasz po kolei i regulujesz i amperażem i czasem impulsu, zależnie od materiału i grubości taśmy
 
 
Krakusik 
początkujący


Dołączył: 13 Sty 2018
Posty: 20
Skąd: Kraków
Wysłany: Pon 05 Lut, 2018   

Dzięki za info, może jeszcze ktoś popatrzy na ten schemat baterii proszę.
 
 
Kolaska70 
początkujący


Dołączył: 26 Maj 2018
Posty: 1
Skąd: Kraków
Wysłany: Pią 01 Cze, 2018   

Krakusik: Dla mnie wygląda to dobrze. Jedynie proponowałbym dla jasności ponumerować na schemacie końcówki BMSa i ich odpowiedniki przy sekcjach. Obecnie linie tak się przenikają, że jak ktoś nie wie gdzie mają iść to ze schematu się tego nie dowie \:)
 
 
seebeeck 
początkujący


Dołączył: 30 Paź 2018
Posty: 7
Skąd: miechów
Wysłany: Pon 17 Gru, 2018   

Krakusik napisał/a:
Dzięki za info, może jeszcze ktoś popatrzy na ten schemat baterii proszę.


robiłeś jakieś poprawki tej baterii, zmieniłbyś teraz coś?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group