ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Balansowanie cel 13s
Autor Wiadomość
Napiecie2 
początkujący


Dołączył: 12 Lis 2016
Posty: 4
Skąd: Kraków/Dęblin
Wysłany: Śro 23 Sty, 2019   Balansowanie cel 13s

Dostałem w "spadku" baterię 13s 5p.
Była używana bez BMS.
Podłączyłem BMS.
Jednak mam problem z początkowym stanem poszczególnych serii.
Ich napięcia wahają się od 3,8 do 4,1V.
Jakie powinno być prawidłowe działanie BMS w takim wypadku?
Proszę o poprawę lub potwierdzenie jak działa BMS:
Podpinam ładowarkę (zasilacz) 54,6V, bateria się ładuję, któraś z sekcji osiąga 4,2V, BMS przerywa ładowanie.
Czy w takim wypadku cela która najszybciej osiągnęła 4,2V zostaje rozładowana przez balancer BMSa do poziomu najniższej celi? (powiedzmy 3,9V)

Użyty BMS to: "13S 20A 48V BMS lithium ion battery BMS Used for 48V battery BMS With balance function"

Jak inaczej wyrównać napięcie na poszczególnych sekcjach?

Z góry dziękuje za pomoc
 
 
leszcz 
prezes


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 15 Lut 2017
Posty: 861
Skąd: Rumia
Wysłany: Śro 23 Sty, 2019   

Bms ma niewielkie prądy balansujące.
Albo ładowarka z balanserem albo przygoda...
Ja zrobiłem sobie drucik oporowy ze starej farelki żeby na 4v brał 1A. Drucikiem zwierałem sekcje którą chcialem szybko wyrownać.
Obciążaj czymkolwiek tylko nie przekraczaj 1-1,5A bo upalisz cieniutki przewody w pakiecie.
_________________
Moja przygoda z ebike od 2017:
Damka 28" https://cutt.ly/7e8jyMJ
Dla syna 26" https://cutt.ly/Fe8juR3
Dla syna 24" https://cutt.ly/ue8ju03
Full 29" MXUS 30H 1500W https://cutt.ly/3e8jiaG

Od 2019 100% bezprąd :) https://cutt.ly/ge8jop2
 
 
leszcz 
prezes


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 15 Lut 2017
Posty: 861
Skąd: Rumia
Wysłany: Śro 23 Sty, 2019   

http://ebike.nexun.pl/bms-porady-uzytkownika/
_________________
Moja przygoda z ebike od 2017:
Damka 28" https://cutt.ly/7e8jyMJ
Dla syna 26" https://cutt.ly/Fe8juR3
Dla syna 24" https://cutt.ly/ue8ju03
Full 29" MXUS 30H 1500W https://cutt.ly/3e8jiaG

Od 2019 100% bezprąd :) https://cutt.ly/ge8jop2
 
 
Mariusz_p 
kierownik



Pomógł: 8 razy
Dołączył: 27 Sie 2017
Posty: 319
Skąd: WLKP
Wysłany: Pią 25 Sty, 2019   

Jeżeli ogniwa są dobrej jakości i pakiet był mało używany jest szansa, że przy częstym ładowaniu taki BMS po powiedzmy 20-30 ładowaniach wyrówna sam cele. Musisz go wtedy ładować nawet po bardzo krótkiej przejażdżce.
A jak sobie sam nie poradzisz odezwij się na priv. Podeślesz baterię paczkomatem i zrobię Ci wyrównanie gratis :)
_________________
Pakiety 18650 :) 7S, 10S, 13S, 14S, 16S - potrzebujesz coś ->pisz na pw :)
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 25 Sty, 2019   Re: Balansowanie cel 13s

Napiecie2 napisał/a:
....jak działa BMS:

Czy w takim wypadku cela która najszybciej osiągnęła 4,2V zostaje rozładowana przez balancer BMSa do poziomu najniższej celi? (powiedzmy 3,9V)


Nie, BMS w stanie spoczynku, sciagnie napięcie danego segmentu do poziomu 4,15-4,17 V.
Albo to trzeba robic wielokrotnie albo rozladowywac te o najwyzszym napieciu do poziomu zblizonego do 3,9 lub ładowarką do lionow podladowac segment o najniższym napieciu do poziomu okolo 4,15V.
Proszę pamiętać ze często segment ktory ma najwyższe napiecie (po ladowaniu) jest w istocie najslabszy.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
borsuk 
prezes



Pomógł: 25 razy
Dołączył: 12 Wrz 2011
Posty: 687
Skąd: Sudety
Wysłany: Pią 25 Sty, 2019   

leszcz napisał/a:
Bms ma niewielkie prądy balansujące.
Albo ładowarka z balanserem albo przygoda...

Zgadzam się, w wypadku takich różnic napięć BMS nie jest w stanie wiele zrobić. Dla większości popularnych BMSów 100mV to już jest za duża różnica napięć. Prądy balansowania wynoszą praktycznie kilkanaście mA i trzeba byłoby wielu godzin (nie 2-3 godziny, ale kilkanaście). W dodatku najpopularniejsze BMSy uniwersalne Li-Ion/Li-Po mają napięcie balansowania 4,2V, a najpopularniejsze ładowarki ładują ok. 4,18V na ogniwo. Mamy więc taką sytuację: przy małym rozjeździe do balansowania w ogóle nie dochodzi, a przy większym rozjeździe napięcie na najsłabszych ogniwach jest obniżane praktycznie tylko do 4,2V. Piszę o ogniwach, ale są to oczywiście pakiety o wielu ogniwach równoległych, czyli im większa liczba P tym balansowanie BMSem mniej skuteczne.
W przypadku niektórych tanich BMSów balansowanie to tylko chwyt marketingowy.
Podsumowując BMSy są niezbędne do zabezpieczania ogniw przed rozładowaniem i przeładowaniem, a także do zabezpieczenia baterii przed zwarciem i ewentualnie przegrzaniem.
Balansowanie ogniw to bardzo ważna czynność, ale należy ją wykonać dla każdego ogniwa przed złożeniem baterii albo po jej demontażu. I najlepiej posłużyć się ładowarką modelarską.
_________________
Mój rower: BBS02B
 
 
tomek701 
prezes


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 23 Lip 2013
Posty: 545
Skąd: Chełm
Wysłany: Nie 27 Sty, 2019   

Wybaczcie te porady są bez sensu jak i BMS . Piszecie BMS wyrówna ogniwa. Otóż Panowie BMS wyrówna napięcia na ogniwach a nie wyrówna ogniw. Segment o najniższym napięciu po ładowaniu jest najsilniejszy, Jeśli połączenia luty zgrzewy są ok. A wyrównanie go nic w zupełności nie da dlatego że po kolejnym rozładowaniu naładowaniu lub kilku cyklach będzie to samo dlatego że napięcie ogniwa ni jak ma się do jego pojemności. W oryginalnych akumulatorach firmowych, niektórych firm nie ma BMSów i jeżdżą, sam nigdy nie miałem BMSa w swoim żadnym akumulatorze. Widzę też tendencję ładowania akumulatorów do maksymalnego napięcia pytanie po co? Spokojnie kolego możesz ten akumulator użytkować bez BMS nie ładować na ful tylko przez przetwornice na której ustawiasz napięcie np 52V masz dużo zapasu do granicznego napięcia, i tak samo nie schodząc do najniższego bezpiecznego dla ogniwa tylko np do max 3,5 na ogniwo. Sprawdź zgrzewy i wyrównaj segment możesz nawet zwykłym modułem z Allegro za 5 zł do ładowania ogniw li ion i ładowarki do smartfonu . Wykonaj kilka cykli i zobaczysz jak się będzie zachowywać. bo może inna jakaś mechaniczna przyczyna była
 
 
borsuk 
prezes



Pomógł: 25 razy
Dołączył: 12 Wrz 2011
Posty: 687
Skąd: Sudety
Wysłany: Pon 28 Sty, 2019   

tomek701 napisał/a:
sam nigdy nie miałem BMSa w swoim żadnym akumulatorze


Lasowanie teorii, ze zabezpieczenie akumulatorów jest niepotrzebne to głupota, której należy dać odpór. Sam napisałem, ze balansowanie nie jest niezbędną funcją BMSa, ale pozostałe zabezpieczenia są NIEZBĘDNE, tak jak bezpieczniki w każdym mieszkaniu.
_________________
Mój rower: BBS02B
 
 
borsuk 
prezes



Pomógł: 25 razy
Dołączył: 12 Wrz 2011
Posty: 687
Skąd: Sudety
Wysłany: Pon 28 Sty, 2019   

borsuk napisał/a:
tomek701 napisał/a:
sam nigdy nie miałem BMSa w swoim żadnym akumulatorze


Lansowanie teorii, ze zabezpieczenie akumulatorów jest niepotrzebne to głupota, której należy dać odpór. Sam napisałem, ze balansowanie nie jest niezbędną funcją BMSa, ale pozostałe zabezpieczenia są NIEZBĘDNE, tak jak bezpieczniki w każdym mieszkaniu.

Dodałem zjedzone "n" w słowie lansowanie i zdublowało mi post. Nie mogę go usunąć.
_________________
Mój rower: BBS02B
Ostatnio zmieniony przez borsuk Wto 29 Sty, 2019, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
tomek701 
prezes


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 23 Lip 2013
Posty: 545
Skąd: Chełm
Wysłany: Pon 28 Sty, 2019   

Pomimo tego że w swoim akumulatorze ani też w żony rowerze nie ma BMSa to w kilku akumulatorach w tym w tym u szwagra założyłem rozbierałem też kilka firmowych w których oryginalnie nie było BMSa. Kiedyś do akumulatora 10S dołożyłem trzy sekcje z zupełnie innych ogniw o innej pojemności i innej firmy i wszystko pięknie działa. Wystarczyło zrównać wszystkie sekcje do napięcia minimum 3 v Następnie ładując tak zrównany napięciowo akumulator ustalić przy jakim napięciu dla wszystkich sekcji najsłabsze segmenty osiągają 4,2v. To będzie napięcie graniczne do jakiego będzie można naładować ten akumulator. W końcowej fazie ładowania rozjazd pomiędzy starymi 10 sekcjami a trzema nowymi wynosił jakieś 0,4v. Taki akumulator można spokojnie bezpiecznie ładować i rozładowywać analogiczna sytuacja jest w każdym akumulatorze i możemy go bezpiecznie ładować i rozładowywać ale nie do napięć granicznych bo to grozi uszkodzeniem ogniw. I teraz najważniejsze ( Pierwsze prawo tomka701) brzmi BMS to nie magiczne urządzenie które wyrównuje ogniwa żadne urządzenie nie wyrówna ogniw może tylko wyrównać napięcia na ogniwach a napięcie na ogniwach ni jak ma się do ich pojemności. Drugie prawo tomka 701 brzmi. Po wyrównaniu napięcia na ogniwach sekcjach akumulatora przez BMS lub ręcznie sekcje znowu się rozjadą ponieważ dalej mają różne pojemności patrz prawo pierwsze tomka 701. Czekam na obalenie tego prawa znajdzie się ktoś ? Kto udowodni że jest inaczej? :)
 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Wto 29 Sty, 2019   

Te "prawa tomka" świadczą, że właściwie to nie wie o czym pisze, w związku z czym może sobie wymyślać różne "PRAWA". Prawda (i rzeczywistość) jest zupełnie inna, dlatego polecam albo więcej praktyki albo wiedzy. Przede wszystkim istnieją różne typy BMSów które różnie czyli inaczej działają i to samo jest ze skutkami ich działania.Prymitywne czyli bierne BMSy (których w handlu jest najwięcej) działają podobnie jak dioda zenera połączona równolegle do każdej celi,lepsze to te półaktywne zarządzane specjalizowanymi układami, działającymi jak wielo-wejściowe komparatory i obsługujące od dwóch do czterech-pięciu cel jednocześnie gdyż prócz tego, że nadzorują sam proces ładowania cel to dodatkowo kontrolują również proces rozładowania,wyrównując napięcia obsługiwanych cel.Najlepsze,sterowane procesorowo nadzorują cały proces eksploatacji baterii i precyzyjnie (do tysięcznych Volta) wyrównują napięcia poszczególnych cel.Są też na tyle precyzyjne,że w przypadku różnicy-rozjazdu napięć powyżej 0.3V pomiędzy celami praktycznie blokują baterię przez co tak dużo jest na rynku "uszkodzonych",fabrycznych baterii w których zazwyczaj jedna czy dwie cele na tyle się "rozjechały" napięciowo ,że nie można ich normalnie eksploatować.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 29 Sty, 2019   

Prawda jest brutalnie prosta:BMS nie naprawia ogniw, ale ułatwia eksploatację, szczególnie tym osobom, które nie chcą zajmowac się ręcznym wyrównywaniem napięć ROZNIaCYCH się fizycznie ogniw. Nowe, nieprzeciązane ogniwa, niedoprowadzane do głebokiego rozładowania, na ogół bez BMS-a pozostają długo równe.
Rozjazd napięc segmentów, to sygnał ze ogniwa mają rozniące się RW lub/i pojemność.
Niestety jest również ciemna strona BMS, które mają nierówne progi balansowania, lub wręcz uszkodzone niektóre kanały balansujące, których uzytkownik nie dostrzega. A to przyspiesza de facto degradację pakietu.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group