ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
E-biker.pl zestawy do konwersji rowerów elektrycznych

Poprzedni temat «» Następny temat
Nie ładuje do końca
Autor Wiadomość
mrox 
początkujący


Dołączył: 17 Gru 2018
Posty: 20
Skąd: z podlasia
Wysłany: Sob 02 Mar, 2019   

wibi napisał/a:
@mrox
Nie rozumiesz działania BMSa,on nie wyłącza ładowania tylko nie dopuszcza do przeładowania poszczególnych cell.Gdy ładujemy "dedykowaną" ładowarką, tzn. taką której napięcie jałowe jest równe napięciu naładowanej baterii, proces ładowania przebiega mniej-więcej tak.Na początku ładowarka ładuje całą baterię prądem max.na jaki jest ustawiona (np.2 Ampery) nie zważając na napięcia poszczególnych cell (czyli ogniw połączonych równolegle) do czasu gdy napięcie częściowo naładowanej baterii uzyska napięcie zbliżone do napięcia jałowego ładowarki.Gdy różnice napięcia jałowego ładowarki i częściowo naładowanej baterii powoli (w miarę ładowania) się wyrównuje (czyli różnica napięć zmniejsza się) następuje spadek wartości prądu (z powodu zmniejszającego się potencjału napięć ładowarka-bateria) i ładowanie przechodzi w fazę tzw.CV czyli stałego napięcia przy j/w malejącym prądzie. Konstrukcję BMSa można obrazowo opisać tak, że poszczególne celle będące połączone szeregowo mają "obejście" po osiągnięciu zadanego napięcia np.4.25V na celle co pozwala na przepływ prądu (małego z powodu małej różnicy potencjału j/w) przy czym ten prąd cały czas maleje a sumaryczne napięcie baterii wzrasta gdyż doładowywane są cele które nie osiągnęły tego napięcia "obejścia" do momentu aż napięcie jałowe ładowarki i baterii będą prawie równe-zapala się zielona dioda.Ale...napięcia poszczególnych cell będą się różnić pomimo, że całkowite napięcie baterii będzie praktycznie równe łapięciu ładowarki gdyż niektóre celle będą miały napięcie 4.25V a inne,niedoładowane napięcie, przykładowo 4.15V, wówczas następuje faza tzw. balansowania czyli przy przyłożonym do baterii napięciu ładowarki i przy połączonych cellach, niewielkie przepływy prądu wyrównują napięcia poszczególnych cell.Gdy ten czas jest odpowiednio długi a różnice napięć na poszczególnych cellach mieszczą się w zakresie ok.0.1-0.2V to po pewnym czasie napięcia na cellach się wyrównuje tzn.te które miały wcześniej napięcie np.4.25V oddają nieco energii tym niedoładowanym mającym napięcie przykładowo 4.15V i bateria ulega zbalansowaniu.Zajmuje to, ze względu na mały prąd trochę czasu ale warto (i powinno się) tego pilnować bo to również wpływa na żywotność baterii. Propagowane prawie powszechnie tzw. "szybkie ładowanie" to nic innego jak SZYBKA DROGA do DEWASTACJI baterii.


No dobra w takim razie podsumowując. Czy ładowarka, która podaje 54,5V (tyle pokazuje profesjonalny multimetr pożyczony z pracy, domowe pokazują mi 54,3V) będzie działać prawidłowo ładując sekcje do uzyskania prądu załączenia się balansowania? Z dzielenia wychodzi 4,192V na celę więc daleko do 4,25V. Czy to oznacza, że albo nie załączy się balansowanie albo wymusi to przeładowanie jednej celi kosztem niedoładowania pozostałych i balansowania do równego potem? Generalnie czy taka ładowarka 54,5V jest dobra dla akumulatora 48V z BMS?
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 70 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3229
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 02 Mar, 2019   

Powinno być dobrze, ale to zalezy od BMS-a i stopnia rozbalansowania aku.
BMS typowo zaczynają balansować juz przy 4,17 V ale oczywiscie moga byc egz które mają ten próg wyżej. Jesli masz gniazdo serwisowe cel, wyprowadzone na zewnatrz, to musisz sprawdzić.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
mrox 
początkujący


Dołączył: 17 Gru 2018
Posty: 20
Skąd: z podlasia
Wysłany: Sob 02 Mar, 2019   

Ok dzięki.

Zrobię z 2-3 cykle, wytłukę trochę ten pakiet po dziurach i zrobię mały przegląd z diagnostyką.

Myślałem, że uniknę rozbierania obudowy HaiLong ale widać jednak nie. Martwię się o gwinty w plastiku i gniazda małych śrubek.

Jednej śrubce obudowy już prawie obróciłem gniazdo a tylko raz dokręcałem. Ktoś może wie jaki to wymiar i czy da się takie dobrać na inne gniazdo np. imbusowe?
 
 
slow 
stażysta


Pomógł: 6 razy
Dołączył: 02 Lut 2018
Posty: 123
Skąd: Podkarpackie
Wysłany: Sob 02 Mar, 2019   

Cytat:
Nie rozumiesz działania BMSa,on nie wyłącza ładowania tylko nie dopuszcza do przeładowania poszczególnych cell.

Testowałem dokładnie 2 różne tanie chińskie bms'i i odłączały jeśli na celi było ok 4,35V. Po to jest tam tranzystor który to odcięcie realizuje.

Cytat:
tzn.te które miały wcześniej napięcie np.4.25V oddają nieco energii tym niedoładowanym mającym napięcie przykładowo 4.15V

Podaj który tak robi to na pewno nie te tanie chińskie.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 70 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3229
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 07 Mar, 2019   

slow napisał/a:

Testowałem dokładnie 2 różne tanie chińskie bms'i i odłączały jeśli na celi było ok 4,35V. Po to jest tam tranzystor który to odcięcie realizuje.

Czy masz na pewno dobrze skalibrowany miernik ? Nawet najtańsze ale sprawne modele odcinają max 4,25 - 4,275 V.
Wiele tanich modeli natomiast ma problem z dokładnością progu balansowania lub wręcz trudno zauważalnej usterki dla przeciętnego uzytkownika i po prostu nie działają rezystory balansujące lub i/transoptory.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
mrox 
początkujący


Dołączył: 17 Gru 2018
Posty: 20
Skąd: z podlasia
Wysłany: Sob 09 Mar, 2019   

UPDATE do mojego tematu.

Rozładowałem pakiet o kilka V, rozebrałem bidon i pomierzyłem sekcje i podłączyłem do ładowania.

Wszystkie sekcje rozładowały się równo co do 0,01V więc mechanicznie raczej jest wszystko ok.

Podłączyłem ładowarkę i naładowało mi wszystkie sekcje równo do 4,19V, czyli tyle ile podaje ładowarka 54,5V i żadna sekcja nie chce osiągnąć już więcej.

Oczywiście tak jak myślałem, balansowanie się nie włączyło (żadna dioda nie świeci) bo napięcie ładowarki jest za małe by któraś sekcja osiągnęła napięcie balansowania. Skoro akumulator jest nowy i sekcje są rowne napięcie ładowania musiało by być 55,25V by załączyć balansowanie.

Pytanie brzmi czy tak ma być i tak zostawić? Czy balansowanie się włączy dopiero gdy sekcje zaczną się rozjeżdzać o te 0,06V ? Czy może balanoswanie w ogóle nie działa. 4,19V mi odpowiada ale martwię się o wyrównywanie sekcji w przyszłości.
 
 
Mariusz_p 
brygadzista



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 27 Sie 2017
Posty: 275
Skąd: WLKP
Wysłany: Pon 11 Mar, 2019   

ale co Ty tam chcesz balansować jak wszystko równe ???? :roll:
_________________
Pakiety 18650 :) 7S, 10S, 13S, 14S, 16S - potrzebujesz coś ->pisz na pw :)
 
 
mrox 
początkujący


Dołączył: 17 Gru 2018
Posty: 20
Skąd: z podlasia
Wysłany: Pon 11 Mar, 2019   

Chcę zamknąć kwestię testów a jak przetestować czy balanser działa, jeżeli sekcje są równe bez balansowania i żadna sekcja nie osiągnęła progu balansowania. W tym moje pytanie. Czy narazie olać kwestię testów balansera i otworzyć bidon dopiero po sezonie w celu sprawdzenia czy balansuje?
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 70 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3229
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 12 Mar, 2019   

Współczesne ładowarki mają częściej napiecie max blizej 4,204 × nS oraz 3 fazy ladowania. To sprawia ze różne pakiety są lepiej doladowywane/wyrównane. Ty nie masz na razie co wyrownywac.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
madejp 
dyrektor


Pomógł: 20 razy
Dołączył: 19 Paź 2015
Posty: 414
Skąd: Kraków
Wysłany: Śro 13 Mar, 2019   

Jeśli chodzi o ładowarkę, to moim zdaniem jest ok. Ale przy 4.19 to już powinien BMS zacząć rozładowywać. Pamiętajmy, że w praktyce balansowanie nie jest zrobione na zasadzie wyrównywania ogniw, tylko na zasadzie rozładowywania do jednakowego napięcia - gdzieś ok. 4.15-4.18 V. Więc nie ważne, czy ogniwa są równe, ważne czy napięcie ogniwa przekroczyło zadany próg.

Ja bym pomęczył jeszcze tego BMS'a, żeby ustalić przy jakim napięciu włączą się rozładowywanie.
 
 
mrox 
początkujący


Dołączył: 17 Gru 2018
Posty: 20
Skąd: z podlasia
Wysłany: Śro 13 Mar, 2019   

Sumarycznie wszystkie sekcje po 4,19V mają napięcie ładowarki 54,5V więc nie włączy się balansowanie na żadnej celi a ładowarka też już nie ładuje. W sumie nie mam jak inaczej tego sprawdzić. Przeładować jakąś celę z ładowarki modelarskiej?

Tak nawiasem. Mam ten BMS bo tylko ten pasowal do bidonu na 65sztuk. Czy on w ogóle świeci diodami? Nie przyglądałem czy to są w ogóle diody SMD. Może ten model balansuje bez oznak diodami?

 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 70 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3229
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 13 Mar, 2019   

Rzeczywiście wiele BMS-ow zaczyna wlaczac rezystory balansujace przy 4,15-4,17. Może ten jest ustawiony 4,19-4,21 ?.
Rozladuj caly aku do poziomu 4,14 x 13S. Podladuj modelarska w trybie 1 S jakis 1 segment do 4,20V i wtedy włącz znowu ładowarkę. Czy są diody ? Ze zdjecia nie widac.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
madejp 
dyrektor


Pomógł: 20 razy
Dołączył: 19 Paź 2015
Posty: 414
Skąd: Kraków
Wysłany: Czw 14 Mar, 2019   

Jeśli rozładowuje nie świecąc diodami to po jakiejś 1-2h powinno spaść napięcie do tych ok. 4,15.
 
 
borsuk 
prezes



Pomógł: 17 razy
Dołączył: 12 Wrz 2011
Posty: 545
Skąd: Sudety
Wysłany: Czw 14 Mar, 2019   

madejp napisał/a:
Jeśli rozładowuje nie świecąc diodami to po jakiejś 1-2h powinno spaść napięcie do tych ok. 4,15.

Nie ma diod, to zupełnie zbędny bajer. Bardzo niewiele BMSów go posiada.
Rezystorki balansujące to te z lewej strony obrazka koło złacza. Podczas balansowania są gorące.
Przy balansowaniu całego segmentu to napięcie spadnie po wielu godzinach.
_________________
Moje rowery: BBS02B, BBS01, hub 250W.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 70 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3229
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 14 Mar, 2019   

To jest BMS za 19 $. Nie ma LED-ów.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Batteryguru baterie do rowerów elektrycznych

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group