ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
E-biker.pl praca

Poprzedni temat «» Następny temat
Scalanie kilku bmsów w jeden
Autor Wiadomość
forest90 
początkujący
Taki tam..


Wiek: 28
Dołączył: 02 Lis 2018
Posty: 6
Skąd: Poznań
Wysłany: Wto 15 Sty, 2019   Scalanie kilku bmsów w jeden

Witam.

Z racji tego, ze chce zrobic 2 lub 3 baterie i ladowac je z paneli pv. Szukam optymalizacji w kosztach

Rzucilo mi sie w oczy, ze zamiast planowanej baterii 13s5p i bms za 100 zł
moge zrobic 15s5p i kupic bms 5szt 3s20A za 5x12zl = 60 zl
otrzymam wieksza baterie i tanszy bms.

Pyt1.

Czy moge polaczyc bmsy w serie i czy efekt bedzie taki sam jak w przypadku jednego bmsa?

Pyt.2

czy w przypadku 3 baterii nie lepiej zrobic jedynie wyprowadzenie na cele a podczas ladowania korzystac z balansera albo ladowarki modelarskiej?
 
 
madejp 
kierownik


Pomógł: 20 razy
Dołączył: 19 Paź 2015
Posty: 395
Skąd: Kraków
Wysłany: Śro 16 Sty, 2019   

ad.1. Można. Tylko upewnij się, że ich taniość nie wynika z jakiś uproszczeń.
ad.2. BMS zabezpiecza też przed nadmierny rozładowaniem, a nie tylko wyrównuje ogniwa. W ogóle dziwne pytanie, przecież miałeś ładować je paneli (czyli jakimś dedykowanym kontrolerem współpracującym z ogniwami pv) a nie ładowarką modelarską?
 
 
zbychci 
początkujący


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 04 Gru 2016
Posty: 32
Skąd: Suwałki
Wysłany: Śro 13 Mar, 2019   

ad1 - z tym bym dyskutował: w jednym z BMSów są tranzystory 75n02 czyli mają maksymalne napięcie 25V. A przy połączeniu szeregowym, napięcie będzie większe: czy tranzystory wytrzymają?
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 69 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3173
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 13 Mar, 2019   

Gdy przerwie jeden BMS to przerwie caly proces. Pomysł absolutbie bez sensu i grozny dla pojedynczych slabszych BMS-ow
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
madejp 
kierownik


Pomógł: 20 razy
Dołączył: 19 Paź 2015
Posty: 395
Skąd: Kraków
Wysłany: Śro 13 Mar, 2019   

zbychci - żaden z tych tranzystorów nie zobaczy napięcia 25V ani większego.

WojtekErnest - który BMS jest słabszy - przecież pytający nie napisał jaki prąd obsługuje BMS 15S!?
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 69 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3173
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 13 Mar, 2019   

A zastanowiles się nad stanami nieustalonymi, gdy takie szeregowe wylaczenie jest probkowane ? Jak zachowa się sprzężenie zwrotne kazdego BMS-a ?. Proste kilku S-owe BMS maja elementy do 30V. Więc zbyt dużo ryzyka i niepewności. Nawet jesli nic sie nie stanie ro gdy jeden BMS przerwie, to pozostale tez nie beda ladowane. I co wtedy ? To naprawdę jest bez sensu.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
wibi 
prezes


Pomógł: 30 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 879
Skąd: Śląsk
Wysłany: Śro 13 Mar, 2019   

Ponieważ prawie każdy BMS (z wyjątkiem tych ze specjalizowanymi układami do danej "s") składa się z szeregowo połączonych 1-celowych "nadzorców", takie rozwiązanie jakie proponuje kol.forest90 uważam za skuteczne i prawidłowe.Ważne by dobrze te BMSy połączyć,szczególnie PLUSy wyjścia i ładowanie. Nic takiego,innego przecież nie może się stać jak w większym, dedykowanym do "s" BMSie.
 
 
zbychci 
początkujący


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 04 Gru 2016
Posty: 32
Skąd: Suwałki
Wysłany: Śro 13 Mar, 2019   

"zbychci - żaden z tych tranzystorów nie zobaczy napięcia 25V ani większego. "
I tu błąd - BMS to połączone szeregowo dwa tranzystory wraz z pakietem ogniw: jeżeli połączysz kilka takich zestawów szeregowo, to w momencie, kiedy jeden z tranzystorów zostanie zatkany , to całe napięcie odłoży się na tym jednym tranzystorze. I, jak pisałem wcześniej, w BMS 4s 30A są tranzystory o napięciu pracy 20V, więc napięcie przebicia będzie w okolicach 30V.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 69 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3173
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 14 Mar, 2019   

zbychci napisał/a:
"zbychci - żaden z tych tranzystorów nie zobaczy napięcia 25V ani większego. "
I tu błąd - BMS to połączone szeregowo dwa tranzystory wraz z pakietem ogniw: jeżeli połączysz kilka takich zestawów szeregowo, to w momencie, kiedy jeden z tranzystorów zostanie zatkany , to całe napięcie odłoży się na tym jednym tranzystorze. I, jak pisałem wcześniej, w BMS 4s 30A są tranzystory o napięciu pracy 20V, więc napięcie przebicia będzie w okolicach 30V.

Dokłądnie tak. Tam są najczęscie jeszcze transoptory też na 30V.
I zwracam uwagę na układ sprzężenia zwrotnego, który pobiera napięcie z WYJSCIA aku, gdy
tranzystor WYJ jest zamknięty.
@Wibi : BMS to nie jest prosty balanser, gdzie szeregowe łączenie jest mozna powiedziec naturalne.
Więc jest to proszenie się o kłopoty. Juz nie wspomnę o tym ze 3 małe BMS-y zajmują miejsca 1,5 dedykowanego BMS.
A że nie jest to prosty n modułowy 'zwieracz rezystorów na każdym kanale, niech świadczy istotny fragment takiego typowego BMS-a.

BMS-sch-kawalek.JPG
Pobierz Plik ściągnięto 12 raz(y) 55,15 KB

_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
  
 
 
wibi 
prezes


Pomógł: 30 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 879
Skąd: Śląsk
Wysłany: Czw 14 Mar, 2019   

Dyskusja i argumentacja poglądów raczej do niczego nie prowadzą, może więc zerknięcie na link : http://serviciosimpresosi...-balancing-act/ a szczególnie schemat w ostatniej lini różnych typów coś wyjaśni.
Dodam jeszcze, że podział wieloogniwowych BMSów na kilka,szeregowo połączonych mniejszych jest powszechnie stosowany w tzw. "szybkim" ładowaniu baterii w samochodach elektrycznych,ale to już należy szukać samemu gdy ktoś jest zainteresowany.
Ostatnio zmieniony przez wibi Czw 14 Mar, 2019, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 69 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3173
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 14 Mar, 2019   

Wyjaśnia: to BMS-y z "Comm Network" specjalizowane, sterowane centralnie szyną komunikacyjną.
Czyli podobnie jak Tesla która ma BMS-y - 6S centralnie zarządzane przez specjalizowany komputer.
Tyle że, chyba rozumiesz, to ma niewiele wspólnego z ebajkiem i zwykłymi BMS-ami.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
wibi 
prezes


Pomógł: 30 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 879
Skąd: Śląsk
Wysłany: Czw 14 Mar, 2019   

Dodałem już po Twojej odpowiedzi,sorry krótkie rozszerzenie.Może do tej pory w ebikach nie miało ale dlaczego by miało nie mieć?zasada działania jest przecież taka sama
  
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 69 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3173
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 14 Mar, 2019   

Myślę, że wszystko jasne. Ja już wyczerpałem swoją argumentację.
Nie polecam....
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
madejp 
kierownik


Pomógł: 20 razy
Dołączył: 19 Paź 2015
Posty: 395
Skąd: Kraków
Wysłany: Czw 14 Mar, 2019   

Trudno z wami dyskutować, bo się nie wyrażacie precyzyjnie.

zbychci napisał/a:
BMS to połączone szeregowo dwa tranzystory wraz z pakietem ogniw: jeżeli połączysz kilka takich zestawów szeregowo, to w momencie, kiedy jeden z tranzystorów zostanie zatkany , to całe napięcie odłoży się na tym jednym tranzystorze.


Jakie napięcie? Bateria 3s jest połączona szeregowo do tych tranzystorów (chyba, że mówimy o jakiś innych, ja mówię teraz o tych, które zabezpieczają/odłączają całą baterię). Czyli masz układ C- - bateria1 - tranzystor1 - bateria2 - tranzystor2 - bateria3 - tranzystor1 - C+ . Jeśli by po zatkaniu tranzystorze1 miało się pojawić napięcie C+ to oznaczało by zwarcie między minusem bateri2 a c+ !!! Chyba że mówisz o jakimś innym schemacie!

WojtekErnest napisał/a:
A zastanowiles się nad stanami nieustalonymi, gdy takie szeregowe wylaczenie jest probkowane ?


O jakim próbkowaniu mówisz? Możesz dokładniej wyjaśnić scenariusze, który prowadzi do tych stanów nieustalonych?

WojtekErnest napisał/a:
Wyjaśnia: to BMS-y z "Comm Network" specjalizowane, sterowane centralnie szyną komunikacyjną.


Comm Network tylko utrudnia sprawę, bo musi być wspólny potencjał między BMS'ami - przynajmniej sąsiednimi i dlatego są tam transoptory. My mówimy o prostych BMS'ach bez komunikacji, bez transoptorów, z które nie muszą mieć wspólnego potencjału.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 69 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3173
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 14 Mar, 2019   

@madejp, spójrz proszę na załączony przeze mnie (wyżej) istotny fragment schematu typowego BMS-a.
Nadal nie widzisz problemu ze sprzęzeniem zwrotnym ? Nadto większość zasilaczy nowej generacji ma próbkowanie pod koniec ładowania. Jeden BMS się włączy, inny może już nie itp
Do tego najczęsciej po 2S jest układ podtrzymania zasialania referencyjnego.
Pomysł pozornie poprawny na poziomie laboratoryjnym ale nie w praktyce.
Ps. pewnie 90% BMS-ów ma już transoptory...
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
  
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Batteryguru baterie do rowerów elektrycznych

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group