ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Sprawa legalności sprzedaży steorowników/ baterii itp.
Autor Wiadomość
tusior 
początkujący


Dołączył: 05 Wrz 2016
Posty: 14
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Pon 04 Lut, 2019   Sprawa legalności sprzedaży steorowników/ baterii itp.

Cześć!

Zrobiłem ostatnio własny napęd do rowera, w którym zastosowałem napęd typu Friction Drive oraz sterownik zakupiony w Chinach, i baterie którą zgrzałem samodzielnie. Chciałbym sprzedać ten napęd kilku osobom i tu pojawia się moje pytanie, co z legalnością takiego procederu?

Rozumiem że oficjalnie powinienem mieć działalność gospodarczą, wystawiać rachunki, to nie stanowi problemu. Problem pojawia się gdy przychodzi do norm jakie powinny spełniać urządzenia elektroniczne a w szczególności akumulatory o tak wielkiej pojemności jak w e-bike.

W wielu sklepach które są tutaj reklamowane można kupić sterowniki oraz baterie które nie mają znaków CE, w dużej mierze samoróbki lub produkty sprowadzane prosto z Chin. I tutaj pytanie do osób sprzedających/produkujących takie urządzenia. Czy testujecie je pod kątem bezpieczeństwa, kompatybilności elektromagnetycznej itp. (zarówno własną produkcje jak i te sprowadzane)?
Czy mieliście kiedykolwiek problem z prawem w w związku z powyższym?

Pozdrawiam
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Pon 04 Lut, 2019   

Nikt w polsce tego nie robi bo koszty tych certyfikatow na baterie a jest ich lacznie 3 sa potwornie drogie
 
 
tusior 
początkujący


Dołączył: 05 Wrz 2016
Posty: 14
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Pon 04 Lut, 2019   

A mógłbyś uściślić jakie to są te 3 certyfikaty? Aktualnie znam tylko CE, a chętnie poczytam o reszcie.
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Pon 04 Lut, 2019   

Tak przynajmniej bylo 5 lat temu jak sprowadzalem takie baterie. Jeszcze jeden certyfikat byl odnoscie wzgledow bezpieczenstwa UN38.3 a trzeci byl odnosnie skladu chemicznego MSDS. Btw jak bateria nie ma BMSa to nie trzeba dawac CE
 
 
tusior 
początkujący


Dołączył: 05 Wrz 2016
Posty: 14
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Pon 04 Lut, 2019   

Dzięki za podane nazwy. A na jakiej podstawie mówisz że bateria nie ma BMS to nie trzeba znaku CE? Chodzi o to że traktujemy wtedy ją jako podzespół a nie jako osobne urządzenie?
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Pon 04 Lut, 2019   

Bo prawnie baterie i akumulatory nie musza miec CE. Nie ma takiej dyrektywy. To ze czasami eksporterzy naklejaja naklejke na zapas to juz inna sprawa
 
 
tusior 
początkujący


Dołączył: 05 Wrz 2016
Posty: 14
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Wto 05 Lut, 2019   

A co do sterowników i innych podzespołów elektronicznych, potrzebne są jakieś dodatkowe badania, czy osoby kupujące sterowniki no name w Chinach i sprzedające je w Polsce robią to w 100% zgodnie z prawem?

Co w przypadku gdy taka bateria/sterownik/napęd spowoduje jakiś wypadek wraz z stratami materialnymi lub uszkodzeniem ciała? Wiem że snuje tutaj czarne wizje, ale może mieliście kiedyś taki przypadek i jak to się potoczyło?
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Wto 05 Lut, 2019   

Powyzej 50V potrzebne jest CE. Odpowiedzialny jest importer
 
 
tusior 
początkujący


Dołączył: 05 Wrz 2016
Posty: 14
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Wto 05 Lut, 2019   

A dlaczego dopiero powyżej 50V? Rozumiem że chodzi tutaj o dyrektywe LVD.
A co z RoHS i EMC?
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Wto 05 Lut, 2019   

Tak chodzi tutaj o dyrektywe LVD i nie jest potrzebna zadna posrednia jednostka notyfikacyjna. Importer daje znaczek na wlasna odpowiedzialnosc. Odnosnie RoHS i EMC to nie mam zadnej wiedzy
 
 
dede19adi 
początkujący
Dede


Wiek: 39
Dołączył: 21 Cze 2018
Posty: 39
Skąd: Rada Śląska
Wysłany: Sob 09 Lut, 2019   

A tak ciekawości nawet jak uda się załatwić dokumenty które są drogie i tak te urządzenia z pozwoleniem certyfikatami itp nic nie pomoże jak będzie wypadek takim rowerem, bo nie spełnia normy na wjazd takim pojazdem na ulice i chodniki jak wykaże że mamy więcej mocy i bez ograniczenia prędkości z manetką i powyżej 48V na bateri.
Więc po co dokumenty chyba że otwierasz fabrykę z tymi ograniczeniami co musi spełniać rower elektryczny żeby legalnie sprzedawać i spać spokojnie.
 
 
tusior 
początkujący


Dołączył: 05 Wrz 2016
Posty: 14
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Wto 12 Lut, 2019   

Właśnie głównie o to spanie spokojnie mi chodzi, i możliwość skalowania sprzedaży. Bo jak przy jednostkowej sprzedaży to jeszcze nikt się nie powinien przyczepić tak przy większej ilości nie chciałbym się na tym przejechać.
Zestawy o których myśle są zgodne z prawem (tj. Vmax <25km/h , P < 250W, czujnik kadencji).
 
 
krystian91 
kierownik


Dołączył: 25 Lut 2012
Posty: 301
Skąd: pkl
Wysłany: Sob 30 Mar, 2019   

Trochę odgrzebuje temat ale często zamiast certyfikatu jakości CE jest China Exports. Na Google możecie sprawdzić różnice. Pozdrawiam.
 
 
tomek701 
prezes


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 23 Lip 2013
Posty: 545
Skąd: Chełm
Wysłany: Śro 15 Maj, 2019   

Broń chcesz sprzedawać czy sterownik do roweru? Ludzie nie dajmy się zwariować.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group