ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Maksymalizacja zasięgu roweru
Autor Wiadomość
Arthe 
początkujący


Dołączył: 24 Mar 2019
Posty: 6
Skąd: Wrocław
Wysłany: Nie 24 Mar, 2019   Maksymalizacja zasięgu roweru

Cześć, chce kupić rower elektryczny XC. Zastanawia mnie kilka rzeczy które mogą mieć wpływ na maksymalny zasięg takiego roweru. W90% przypadków rower będzie służył do jazdy do pracy po ulicy i po wałach, w 10% rower będzie używany off-road (stąd chęć na mocniejszy silnik niż 250W).

1. Moc silnika - mam na oku silniki 500W, 1000W i 1500W, z tego co czytałem nawet przy zablokowaniu systemu do 250W,dla silników o większej mocy - więcej baterii się zużywa podczas startowania / przyspieszania. Czy to prawda? jeśli tak to mógłby ktoś wytłumaczyć dokładnie czemu? czy to zależy od sterownika? czy może czegoś innego? Czy w takich przypadkach zużycie znacząco zmniejsza zasięg?

2. Późniejsze włączenie wspomagania - czy jeśli wspomaganie napędu włączało się dopiero od np. 8km/h czy wydłużyło by to znacząco zasięg baterii? Jest ustawienie czegoś takiego w ogóle możliwe?

3. Napięcie na baterii - jeśli dobrze rozumiem to większe napięcie daje większy zasięg ponieważ watogodziny są większe dla tej samej pojemności baterii i tej samej mocy silnika. Do tego mniejszy prąd jest możliwy przez co degradacja baterii jest wolniejsza.Czy jest jakaś zaleta żeby wybrać 36V ponad 48V (nie licząc ceny) pod względem większego zasięgu?

4. Hamowanie regeneracyjne - czy to prawda ze to bardziej pic na wodę i taki system wręcz pogarsza żywotność baterii?

Poproszę w ogóle nie dyskutować o legalności ani klasyfikacji rowerów elektrycznych, nie jest to tematem tego posta, więc jest równoznaczne ze spamem.
 
 
Inc0 
prezes


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 24 Lut 2018
Posty: 593
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Nie 24 Mar, 2019   

1. to nie zależy od sterownika a wynika to z praw fizyki wzorami nie bede sypać i w szczegóły nie bede wchodzić poprostu przy ruszaniu silnik zaczyna prace w nieefektywnym zakresie obrotów dodatkowo musi wygenerowac wieksza moc by wprawic mase pojazdu w ruch podobnie sie dzieje w samochodach przy ruszaniu i przyspieszaniu wystepuje najwyższe zuzycie paliwa gdy pojazd jest juz w ruchu wówczas energii potrzebuje mniej bo tylko do podtrzymania predkosci ,musi pokonac jedynie opory toczenia aerodynamiczne itp . chcesz zmaksymalizowac zasieg ruszaj nogami a po rozpedzeniu sie do 10km/h włączaj instalacje ( choc to moim zdanie jest bez sensu bo zaoszczedzisz na kilka km w najlepszym wypadku). na logike mocniejsze instalacje zuzywaja wiecej energii słabsze mniej .
2.wszystko jest mozliwe ale nie wiem czy znajdziesz gotowe takie rozwiazanie .
3. logiczne przy tej samej pojemnosci akumulator o wyzszym napieciu moze zmagazynowac wiecej energii, a skoro wiecej mamy energi w akumulatorze to dalej zajedziemy
4.wpływ na kondycje baterii jest marginalny ( chyba że cos jest koszmarnie skopane w instalacji) jesli chodzi o odzysk energii w codziennym użytkowaniu to jest symboliczna wartość przy jakis wielokilometrowych zjazdach z alpejskich przełeczy to ma sens ale regen ma cos jeszcze bardziej istotnego niz odzysk energii , hamowanie i to całkiem skuteczne bez blokowania koła taka namiastka abs i dla tego warto go miec
 
 
Arthe 
początkujący


Dołączył: 24 Mar 2019
Posty: 6
Skąd: Wrocław
Wysłany: Nie 24 Mar, 2019   

@Inc0 dzięki za odpowiedź, wszystkie punkty zostały wystarczająco wyjaśnione.

Teraz mnie tylko zastanawia te opóźnienie wspomagania. Byłem na testowej jeździe na rowerze elektrycznym i startowanie od około 1/4 przekręcenia korby było dla mnie jedynym minusem jakie zauważyłem. Już nawet nie chodzi o przedłużenie zasięgu, ale jak chciałem np. zawrócić rower w miarę w miejscu (zrobić 180 stopni powoli) załączał się silnik i trochę ciągnęło go do przodu, do tego pewnie takie chwilowe załączanie nie jest dobre dla całego systemu. Nie raz się zdarzy też że będę chciał z miejsca podjechać pod większy krawężnik powoli bez pomocy silnika, dlatego na takim opóźnieniu mi bardzo zależy.

Wypatrzyłem sobie rower konwertowany na elektryczny 1kW silnik. Czy da się zaprogramować taki standardowy kontroler żeby wspomagał od jakiejś prędkości dopiero? czy jest to raczej niespotykane i trzeba by było robić jakieś customowe bardziej systemy?
 
 
Inc0 
prezes


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 24 Lut 2018
Posty: 593
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Nie 24 Mar, 2019   

Wspomaganie właśnie tak działa, w systemach z czujnikiem obrotu korby gdy zaczyna kręcić się korba odpalany jest silnik z mniejszym lub większym opóźnieniem ale zazwyczaj jest to właśnie 1/4 -1 obrotu( zazwyczaj sterownik w określonym czasie zlicza magnesy przesuwające się przed czujnikiem ,przy ruszaniu będzie to ułamek obrotu a w rozpędzonym rowerze może to być 1 lub więcej obrotów korby ). W systemie z czujnikiem tensometrycznym ( nacisku)gdy zostanie zmierzony nacisk na korbę czyli praktycznie natychmiast sterownik uruchamia silnik ten typ pas najczęściej jest spotykany w instalacjach z silnikiem centralnym tzw midrive. Standardowe sterowniki maja jedynie regulacje stopnia wspomagania pas w skali gdzie pierwsza opcja oznacza brak wspomagania a ostatnia maksymalną moc i tu masz pole do manewru.z praktyki ci powiem że krawężniki najlepiej się pokonuje manetka ma się wtedy pełna kontrole nad mocą własna i silnika sterując manetka odcinasz automatycznie pas bo manetka ma wyższy priorytet. nie znając rodzaju sterownika nikt ci nie powie czy i co można z nim zrobić.
 
 
Arthe 
początkujący


Dołączył: 24 Mar 2019
Posty: 6
Skąd: Wrocław
Wysłany: Pon 25 Mar, 2019   

Dowiedziałem się, że jest opcja jednym przyciskiem zmiany z trybu wspomagania (1) na (0) czyli brak wspomagania, tym sposobem mogę mieć wspomaganie opóźnione. Nie jest to opcja automatyczna, ale zawsze coś. Co do podjeżdżania manetką to spoko pomysł się wydaje.
 
 
madejp 
dyrektor


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 19 Paź 2015
Posty: 417
Skąd: Kraków
Wysłany: Śro 27 Mar, 2019   

ad.1 Ruszenie 0-8km/h przy sprawności 50% to jest ok. 450 J, jeśli dobrze wspomagasz silnik, to zużywasz 5Wh/km. Z tego wynika, że ruszenie pedałami, zamiast z silnika oszczędzasz ok. 20m zasięgu. Do tego, jeśli potrzebujesz zasięgu, to raczej jedziesz w trasę, a w trasie rzadko się zatrzymujesz. I po trzecie - moim zdaniem rowerzysta ma jeszcze gorszą sprawność (bardziej się męczy) przy ruszaniu.
Jeśli się jednak bardzo przejmujesz ruszaniem, to zdecyduj się na mida - przerzutkami załatwisz sprawę

ad.2 W popularnych nie ma takiej możliwości. Może w sterownikach DIY mógłbyś dostosować oprogramowanie.

ad.3 Tu widzę niezrozumienie wynikające z pojęcia pojemności baterii. Pojemność baterii wyrażona w Ah nie
definiuje zasięgu - dopiero przemnożenie przez napięcie daje energię przechowywaną przez baterię. Czyli bateria 36V 48Ah przechowuje dokładnie taką samą ilość energi co bateria 48V i 36Ah. Albo schodząc do pojemności rowerowych. Bateria 48V i 10Ah będzie dokładnie o 30% większa niż bateria 36V i 10Ah ( i tyle samo droższa :mrgreen: ). Ogólna reguła jest taka, że dla urządzeń elektrycznych jest taka, że im większe napięcie, tym niższe prądy, a im niższe prądy tym mniejsze straty (bo P~ I^2). Ale elektronika do wyższych napięć jest droższa. Jedyna istotna różnica jest taka, że maksymalna prędkość zależy od napięcia baterii.

od.4. Tu zgadzam się z Inc0. Dodam tylko że odzysk energii zwiększa się wraz większą masą pojazdu, większą częstotliwością zatrzymań a przede wszystkim z większymi prędkościami z jakich pojazd hamuje (bo E~v^2).
 
 
soad 
młodzik


Dołączył: 02 Mar 2019
Posty: 65
Skąd: Poznań
Wysłany: Nie 31 Mar, 2019   

Czyli powiadadasz Mejejp, że lepszy akumulator z większą liczbą P zamiast S? W sensie 20s17p będzie wydajniejsze zasięgiem od 16s22p?
 
 
zbychci 
początkujący


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 04 Gru 2016
Posty: 49
Skąd: Suwałki
Wysłany: Pon 01 Kwi, 2019   

madejp napisał/a:
bateria 36V 48Ah przechowuje dokładnie taką samą ilość energi co bateria 48V i 36Ah

Nie zgodzę się - energię możemy mierzyć w watach, a waty to napięcie razy prąd...
Ogólnie, podawana wartość w Ah jest wyznacznikiem dla tycz samych napięć, dla różnych wyznacznikiem jest Wh, jak podałem wyżej wylicza się ją mnożąc napięcie znamionowe (dla li-ion to będzie 3,7V a nie maksymalne 4,2...) z pojemnością w Ah i wyjdą Wh.
Do Athe - jak chcesz mieć większy zasięg , to kupujesz ogniwa o największej dostępnej pojemności i upychasz ich jak najwięcej ( z umiarem :) ). Oczywiście, jak koledzy wyżej wspomnieli, technika jazdy też ma znaczenie.

20s17p ma 340 ogniw a 16s22p ma ich 352 - niby różnica 12 ogniw, ale zawsze
 
 
Inc0 
prezes


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 24 Lut 2018
Posty: 593
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Pon 01 Kwi, 2019   

zbychci napisał/a:
madejp napisał/a:
bateria 36V 48Ah przechowuje dokładnie taką samą ilość energi co bateria 48V i 36Ah

Nie zgodzę się - energię możemy mierzyć w watach, a waty to napięcie razy prąd...
Ogólnie, podawana wartość w Ah jest wyznacznikiem dla tycz samych napięć, dla różnych wyznacznikiem jest Wh, jak podałem wyżej wylicza się ją mnożąc napięcie znamionowe (dla li-ion to będzie 3,7V a nie maksymalne 4,2...) z pojemnością w Ah i wyjdą Wh....

tak wiec ... 36v ( napiecie znamionowe) x 48AH=1728Wh
48v (napiecie znamionowe) x 36Ah = ...1728Wh :lol:
 
 
madejp 
dyrektor


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 19 Paź 2015
Posty: 417
Skąd: Kraków
Wysłany: Pią 05 Kwi, 2019   

soad, nie, odwrotnie. Lepszy jest z większą liczbą S, bo wtedy w kablach i sterowniku jest mniejszy prąd, przy tej samej mocy. Jeśli chodzi o obciążenie akumulatora, to przy tej samej liczbie ogniw, nie ważne, czy pójdziesz w więcej S czy P, z każdego ogniwa pociągniesz tyle samo prądu.
Jeśli chodzi o Twój przykład, to zgodnie z wyliczeniami zbychci - ta druga bateria będzie miała po prostu więcej ogniw, więc tym samym więcej zasięgu.

Mam wrażenie, że trochę się miotasz. Weź zbuduj baterię wg. takich zasad - liczbę S prędkości jaką chcesz mieć na swoim silniku. Zasięg osiągasz liczbą ogniw, więc wpakuj ich jak najwięcej. Jak będziesz chciał jeszcze go wydłużyć jedź wolniej. :smile:
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group