ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
Rower elektryczny raty 0% sklep E-biker.pl

Poprzedni temat «» Następny temat
Bateria Bionx 48V Canbus - rozładowanie
Autor Wiadomość
kris85 
początkujący


Wiek: 32
Dołączył: 22 Sie 2016
Posty: 27
Skąd: Ostrzeszów
Wysłany: Śro 25 Wrz, 2019   Bateria Bionx 48V Canbus - rozładowanie

Witam. Czy można w jakiś sposób obciążeniem rozładować baterię Bionx, np. żarówkami ?
Potrzebuję wykonać komuś test pojemności, nie mam konsoli, ani też silnika. Chodzi mi o rozładowanie przez złącze, przez terminale A1 i A2.
 
 
Mariusz_p 
brygadzista



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 27 Sie 2017
Posty: 299
Skąd: WLKP
Wysłany: Czw 26 Wrz, 2019   

2 żarówki samochodowe na 24V połączone szeregowo. Obciążenie będzie około 8-7A w zależności od napięcia.
_________________
Pakiety 18650 :) 7S, 10S, 13S, 14S, 16S - potrzebujesz coś ->pisz na pw :)
 
 
kris85 
początkujący


Wiek: 32
Dołączył: 22 Sie 2016
Posty: 27
Skąd: Ostrzeszów
Wysłany: Czw 26 Wrz, 2019   

Czym obciążać to ja wiem, tylko że to jest bateria bionx, napięcie na złączu po chwili zanika. Robię tak jak napisali na endless-sphere:
https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?t=75347
Zwieram na chwilkę pin 3 do A1 i na chwilkę się pojawia napięcie, żarówki mi się zaświeciły ale gdzieś po kilku sekundach gasną. W baterii miga lampa tylna i do momentu jej zgaśnięcia ponowne zwieranie pinu 3 do A1 nie powoduje pokazania się napięcia na złączu. Dopiero jak lampa zgaśnie i bateria wyda dźwięk - wtedy można wybudzać znowu.
Sprawdzałem też gdy pin 3 zewrę na stałe do A1, żarówki też gasną po kilku sekundach.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 72 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3240
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 27 Wrz, 2019   

Robic próbę z ominięciem BMS czyli czysty + i -. A potem z powrotem ładować poza BMS.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
kris85 
początkujący


Wiek: 32
Dołączył: 22 Sie 2016
Posty: 27
Skąd: Ostrzeszów
Wysłany: Sob 05 Paź, 2019   

Witam ponownie, nie chciałem zakładać nowego tematu, walczę cały czas z tą baterią na 48V. Sprawa ma się następująco: klient przyszedł do mnie z baterią bionx 48V na systemie ride+, bateria się nie ładuje. Robiłem różne testy, naładowanie stoi mniej więcej na poziomie 45-46V. Podstawiłem inny pakiet 13s, sprawny o napięciu ok. 40 V, ładowanie również nie rusza. Ładowarka ma 26V, myślałem że się pomylił i przyniósł mi jakąś inną, twierdzi, że cały czas nią ładował. Z informacji znalezionych w internecie dowiedziałem się, że takie ładowarki ładują baterie 48V. Klient jest ode mnie z okolic, więc dostarczył mi cały rower, jest to jakiś trek, bateria jak wcześniej wspominałem 48V li-ion, system ride+, konsola bionx G2, silnik 3 generacji.
Zbudowałem interfejs do programu bikeinfo, połączyłem się, zrobiłem odczyty. Czy ktoś może rzucić okiem na raport, który załączam ?
Konsola G2 pokazuje zerowy poziom naładowania, nie ma żadnej kreski. Rowerem jedzie się jakoś dziwnie, niby trochę wspomaga, delikatnie, ale zaraz przerywa. Zrobiłem taki test, że stanąłem obok, nacisnąłem na przedni hamulec, nacisnąłem mocno nogą na pedał i podniosłem tylne koło trzymając hamulec i napęd się włączył, słychać dosyć głośną pracę silnika, czuć mocno że wspomaga. Jak jadę rowerem to tak głośno już nie słychać, czuć minimalne próby wspomagania (przerywa).
W raporcie dziwi mnie jedna rzecz - w sekcji charger data final voltage pokazuje 42V.
Coś tu nie gra, przecież końcowe napięcie ładowania baterii 13s to 54,6V.
Sam fakt ładowania ładowarką 26V też jest dziwny, chyba że czegoś nie wiem, albo jest to ładowane w ten sposób, że najpierw ładuje się jedna część pakietu, później druga. Może w środku jest jakaś przetwornica step - up ?

https://www.easypaste.org...ery.txt?lang=pl
 
 
wibi 
prezes


Pomógł: 32 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 925
Skąd: Śląsk
Wysłany: Nie 06 Paź, 2019   

Zajrzałem z ciekawości na ten odczyt z can i myślę, że problem może być w rubryce "Power cycles" gdzie wartość wynosi 1582. Czyli są to zliczone i zsumowane wszystkie cykle ładowania baterii. Generalnie baterie wytrzymują około 1000 ładowań (tak przynajmniej reklamują producenci), tu jest ich znacznie ponad 1000 i zapewne procesor ładować baterii "NIE POZWALA" blokując ładowarkę i pewnie BMS. Musiał byś wyczyścić tą wartość z pamięci (tylko nie wiem jak i czym?) i pewnie wtedy bateria jeśli nie jest uszkodzona-ruszy.Parę lat temu na "elektrodzie" był wątek dotyczący baterii laptopowych które też przestawały działać gdy został przekroczony "próg" ilości ładowań.Było też wiele informacji jak takie baterie reanimować czyli wyzerować wartość ilości ładowań ale nie dotyczyło to wszystkich typów układów będących BMSami tych baterii gdyż niektórych nie dało się "ruszyć". W tym wypadku musisz zlokalizować jaki układ odpowiada za cykle ładowania (może to być układ z rodziny "bqXXXX" f.Texas Instr.i firma udostępnia narzędzia do tego,chociaż niektóre są płatne)albo też jakiś inny,innej firmy i przez internet poszukać.
P.S.Zaciekawił mnie fragment dot. szyny CAN, możesz coś na ten temat powiedzieć (interfejs?) lub podać schemat ew.źródło?
  
 
 
kris85 
początkujący


Wiek: 32
Dołączył: 22 Sie 2016
Posty: 27
Skąd: Ostrzeszów
Wysłany: Nie 06 Paź, 2019   

O bateriach do laptopów to ja sporo wiem :) Regeneruję je zawodowo. Mam płatne programy, obsługujące 99% kontrolerów baterii laptopowych. Poza wspomnianymi bqxxx od texas instruments, występują jeszcze kontrolery firmy maxim i renesas. Faktycznie ilość cykli w tej baterii do roweru jest duża, ale widziałem baterie do laptopów, które miały ponad 1000 cykli i jeszcze działały, ale bardzo krótko. To zależy wszystko od tego w jaki sposób padną ogniwa. Jeśli przez asymetrię napięć na sekcjach to baterie mogą nie dożyć nawet 200 cykli. Jeśli ogniwa będą się zużywać symetrycznie to bateria może faktycznie nawet ponad 1000 cykli przeżyć, chociaż w dzisiejszych czasach ogniwa są gorszej jakości, ale nie o tym bo się offtop robi :)

Interfejs jaki zbudowałem to arduino nano i do niego moduł CAN mcp2515. Szperałem w necie sporo i znalazłem, że działa to z programem bikeinfo, który należy pobrać z forum open-ebike.com, trzeba się zarejestrować. Odpaliłem i skomunikowałem się z dwoma rowerami bez problemu.
Dzisiaj znalazłem ważną informację, można odpalić program bikeinfo z parametrem -x (extended mode) i ma się wtedy dostęp do wielu dodatkowych ustawień. Spróbuję skasować cykle. Zobaczymy co wyjdzie.
 
 
wibi 
prezes


Pomógł: 32 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 925
Skąd: Śląsk
Wysłany: Nie 06 Paź, 2019   

Z odczytu " can" wynika również, że bateria raczej jest dobra (brak rozjazdu napięć poszczególnych cell), może tylko utraciła nieco swoją pojemność. Co do mcp2515 to taki shield do Arduino posiadam,myślałem, że może "skleciłeś" coś innego i stąd pytanie. Powodzenia i daj znać jak ci poszło to kasowanie.
 
 
kris85 
początkujący


Wiek: 32
Dołączył: 22 Sie 2016
Posty: 27
Skąd: Ostrzeszów
Wysłany: Wto 08 Paź, 2019   

Wyzerowałem cykle ładowań. W zamieszonym przeze mnie raporcie widać, że cykli ładowań było 284, a nie przeszło 1000. Te 1582 to powercycles, też wyzerowałem, jak również ładowania od poszczególnych procentów od 10%, 20% itd. Ustawiłem nawet nową pojemność. Nic to nie pomogło, bateria nie chce się ładować. Dziwne dla mnie jest to ładowanie final voltage. Wg mnie coś jest nie tak i powinno być 53- 54,6 V. Próbowałem też zmienić, bo jest taka możliwość, wpisywałem 54,0 oraz 53,0 V. Po zakończeniu programowania i wybraniu shutdown i po ponownym połączeniu znów było 42,0 V. Czy może ktoś zamieścić swoje raporty dla porównania ?
Co się stanie jak podam na złącze ładowania 54,6 V ? Zastanawia mnie jak jest rozwiązane to ładowanie skoro zasilacz daje 26V ? Może ktoś to sprawdzić ? Czy w środku jest przetwornica i podnosi napięcie ?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Batteryguru baterie do rowerów elektrycznych

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group