ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Bateria Spec SBC B08 14ah/504Wh/36V, naprawa?
Autor Wiadomość
fazibazi 
początkujący


Wiek: 44
Dołączył: 05 Gru 2019
Posty: 6
Skąd: Gdynia
  Wysłany: Czw 05 Gru, 2019   Bateria Spec SBC B08 14ah/504Wh/36V, naprawa?

Mój pierwszy post ale w sumie dlatego postanowiłem się zalogować.
Bateria do roweru Specialized Turbo Levo 16-18.
Wszedłem w posiadanie baterii jak w tytule, i chciałbym się dowiedzieć czy jest możliwość jej naprawy. Jeżeli się nie uda albo spodziewane koszty przerosną pewną kwotę to będzie z niej duży powerbank na czarną godzinę albo rozpakietuję i sprzedam ogniwa.
Pacjent ma ślady ognia przy wtyku i z tego co zmierzyłem to 2 ostatnie pakiety są padnięte. V max to 28V a powinno być 36v. Brak reakcji na podłączenie ładowarki.
Po wciśnięciu przycisku zasilania migają 3 czerwone diody, równolegle piszczy buzzer.
Na chwilę obecną rozlutowałem płytę.
Zastanawiam się również nad ewentualną wymianą uszkodzonych ogniw i wstawieniu płytki mojej sprawnej baterii SBC - B07 - 12,5ah / 460Wh / 36V, tylko nie wiem czy to zadziała. Lub uporczywe poszukiwanie baterii ze sprawną płytą/ zakup samej płyty....
Co wy na to. Może ktoś się podejmie naprawy?
W katalogu poniżej zdjęcia i filmiki:
Udostępniony album google

Wiem że ostatnie 12 ogniw to trupy. Jeżeli da radę naprawić tą płytę to dokupię ogniwa i może tragedii nie będzie.
Na razie wychodzi mi powerbank :roll: ewentualnie pójście w to:
https://www.emtbforums.co...nd-kenevo.4471/

Edytuje. Koleje pomysły: Zakup 12 nowych cell, zbalansowanie i dołożenie do tych 28 sprawnych i zlutowanie z nowym BMS em. Wpakowanie tego w obudowe speca ze złaczką rosenberga. Czy mój Levo z tym zagada?
Drugie pytanie czy ładowarka od od Speca SBC-C04 (42v 4A) bez problemu podładuje taki pakiet na "obcym" BMSie? :shock:
 
 
tomek701 
prezes


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 23 Lip 2013
Posty: 545
Skąd: Chełm
Wysłany: Pią 06 Gru, 2019   

Dokupienie nowych ogniw do używanego pakietu to nie jest za dobry pomysł, a nawet fatalny. Chyba że pakiet jest prawie nowy i ogniwa takie same.
_________________
https://photos.app.goo.gl/pK7oCAa4oXAxfxds8
 
 
fazibazi 
początkujący


Wiek: 44
Dołączył: 05 Gru 2019
Posty: 6
Skąd: Gdynia
Wysłany: Sob 07 Gru, 2019   

Na pewno nie jest nowy i tak jak mówisz dokupywaniem nowych nie zbuduję nic dobrego. Pozostaje rozpakietować te 28 cel i złożyć je w 10S2P 36V ewentualnie dobrać jakieś podobne 2 bo trochę szkoda mi tych 8 . Chciałbym pozostać przy 36v żeby wykorzystać ładowarkę speca na 36v.
Niezłe te cellki:

https://lygte-info.dk/review/batteries2012/LG%2018650%20MJ1%203500mAh%20%28Green%29%20UK.html
 
 
tomek701 
prezes


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 23 Lip 2013
Posty: 545
Skąd: Chełm
Wysłany: Sob 07 Gru, 2019   

Wtedy obciążenie będzie duże . Jeszcze jedno wyjście chociaż to "kombinacja alpejska". Kupić takie same ogniwa 20 sztuk z jednej parti i dołożyć tak jak było do każdego segmętu po dwa wtedy powinno równo zchodzić i się ładować lepsze będą podładowywać gorsze w segmęcie i po pewnym czsie dojdą do równowagi w pojemności jeśli pakiet nie jest okropnie zużyty. Jeśli bms nie dział a pewnie tak bo jakaś przyczyna padnięcia tych segmętów musiała być to dokup BMS i wymień. Ewentualnie wyprowadzasz złącze i jeździsz bez BMS kontrolujesz co jakiś czas napięcie na sekcjach. Ładujesz z samodzielnie zbudowanej ładowarki na której napięcie max ustawiasz nie 42v tylko np 41. Ja w swoich rowerach nie miałem nigdy bms i jeżdzą już cztery lata w skuterze akumulator 18s 13p też bez Bms podłączasz woltomierz i nie schodzisz poniżej np 3,5 wolta na ogniwo.
_________________
https://photos.app.goo.gl/pK7oCAa4oXAxfxds8
 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Sob 07 Gru, 2019   

Po pierwsze,źle mierzysz napięcie na baterii bo mierzy się nie od minusa baterii a poszczególne cele i zapisujesz wynik by porównać. Różnice napięć na tych dobrych też nie powinny być większe niż 0.3V. Gdy tak jest to kupno nowych i wymiana za te uszkodzone to najtańsza opcja i nie słuchaj porad tych którzy sami bez BMSa jeżdżą, bo to po prostu techniczne ignoranctwo łagodnie mówiąc.Co do BMSa i tego "osmalenia" to spróbował bym sprawdzić jaka mogła być tego przyczyna,wymienić te spalone elementy które spaliły się być może na skutek zewnętrznego zwarcia uszkadzając przy okazji cele? Może te niesprawne cele da się jeszcze odzyskać?Ja bym próbował po wymianie tych spalonych elementów (to chyba diody?) naładować te "padnięte cele zewnętrzną ładowarką,może się udać, chociaż pełnej pojemności na pewno mieć nie będą, ale jak nie maja wewnętrznego zwarcia to próba nie kosztuje.
Broń cię Panie Boże przed montowaniem samodzielnej ładowarki,używaj tylko dedykowanej czyli fabrycznej która ma stosowne zabezpieczenia.Aby te "Padnięte" cele naładować możesz próbować naładować je ładowarką do ogniw LiJon które kosztują obecnie grosze (chociaż ładowanie będzie bardzo długie,nawet 48 godzin na jedną cele) lub użyć modelarskiej (jeśli masz) aby ładować je razem.
 
 
tomek701 
prezes


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 23 Lip 2013
Posty: 545
Skąd: Chełm
Wysłany: Nie 08 Gru, 2019   

Techniczne ignoranctwo jak w takim razie wytłumaczysz to inżynierom ze Sparty i innych firm które w swoich bateriach nie montowały BMS. Jedynie zabezpieczenie ogólne przed spadkiem napięcia poniżej ? Zapewne odpowiesz nie mieli takiej wiedzy jak dziś, nic bardziej mylnego dziś układ BMS jest głównie do tego aby wyciągnąć max z akumulatora co wiadomo powszechnie że go degraduje jak żarówki led na max prądu dla diody i w efekcie trwałość ich jest o wiele mniejsza, niż mogła by być wystarczy troszkę zejść z natężeniem. Tak samo z li ion na samodzielnie zbudowanej ładowarce ustawisz sobie mniejsze napięcie końcowe aby nie degradować akumulatora na fabrycznie zawsze masz max. I to jest naprawdę niebezpieczne w przypadku awarii BMS. Jak na swojej ładuję do 4v i mam jeszcze 0.2 V do maxa to jest bardzo dużo. Ps znam ludzi którzy nie mają bemsa w samochodach elektrycznych gdzie jest ponad 3000 ogniw.
A teraz o mitycznym balansowaniu o czym świadczą rozjazdy na sekcjach ? Odpowiedz o niższej lub wyższej pojemności sekcji . Co zatem daje balansowanie wyrównuje pojemność ogniw? Przecież na zdrowy rozum to nie możliwe wyrównuje napięcie a wyrównane napięcie nie oznacza że sekcje mają równą pojemność bo podczas kolejnego rozładowania i ładowania sytuacja się powtórzy. Poniewarz napięcie ogniwa nie świadczy o jego pojemności .
_________________
https://photos.app.goo.gl/pK7oCAa4oXAxfxds8
 
 
fazibazi 
początkujący


Wiek: 44
Dołączył: 05 Gru 2019
Posty: 6
Skąd: Gdynia
Wysłany: Nie 08 Gru, 2019   

Idźcie sie kłócić gdzie indziej :evil: Zostawmy temat BMSa na później.
Mam ładowarkę modelarską Multiplex LN-5014 z zasilaczem 10A i nitecore D4 (dodałem do albumu). Na chwilę obecną udalo mi się jedno ogniwo podciągnąć do 2.2V pradem max 300mA na LN i z niej szybko przełożyłem do D4 tak zeby ladowarka rozpoznala je jako ogniwo LiOn. Ustawilem tam prąd Low co oznacza max 300mA również i siedzi. Napięcie powoli rośnie i czuję że ogniwo jest ciepłe.
Większość cel przy pradzie 100mA dochodzi do 0.64V i ladowarka LN kończy ładowanie.
Nawet jak jakieś obudzę to nie użyje do głównego pakietu.
Proszę was o istotną dla mnie odpowiedź na pytanie czy nawet jak zbuduje sobie pakiet 36V, założę BMS inny niż był oryginalnie to czy bez problemu bede mógł pakiet ładować ladowarką speca?
 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Nie 08 Gru, 2019   

@tomek701- odnośnie Sparty- tam były ogniwa NiMN a nie LiJON które są niebezpieczne a poza tym koszty,uwalona bateria -zysk dla producenta.Po drugie, fabryczna ładuje do 42V ale...po odłączeniu ładowarki napięcie baterii minimalnie spada i to nie napięcie degraduje baterię a CZAS bo bateria to chemia i procesy w niej zachodzą czy chcemy tego czy też nie.
@fazibazi- Ja nie znam i nic mi nie mówi określenie "ładowarka speca", jeśli to ładowarka dająca na wyjściu bez obciążenia 42V i która nie wymaga jakichś sygnałów ze sterownika to dlaczego miałbyś nią nie ładować baterii 36V LiJon.
 
 
fazibazi 
początkujący


Wiek: 44
Dołączył: 05 Gru 2019
Posty: 6
Skąd: Gdynia
Wysłany: Pon 09 Gru, 2019   

Ładowarka speca to oryginalana ładowarka Specialized do rowerów Turbo Levo, Blevo. Jest w pierwszym poście i w folderze ze zdjęciami, SBC-C04 (42v 4A), złącze rosenberg poza + i - jest we wtyczce jeszcze jeden pin pełny, reszta pinów wolna.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 10 Gru, 2019   

Ten trzeci pin moze byc do transmisji danych z dedykowanym do tego roweru bms/panelu lcd/sterownika roweru. To trzeba sprawdzic. Bo z Twojego opisu nie wynika czy ten aku chcesz uzywac do tego firmowego roweru, czy tylko ozywic do innego celu ?
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
fazibazi 
początkujący


Wiek: 44
Dołączył: 05 Gru 2019
Posty: 6
Skąd: Gdynia
Wysłany: Wto 10 Gru, 2019   

Ożywić i używać do firmowego roweru jako baterię zapasową, to byłby strzał w 10 ale już wiem, że to niemożliwe. Ładowarka z tego co się dowiedziałem w innym źródle to też jak piszesz prawdopodobnie ma sterowanie rx tx. Wiec budowanie pakietu 36V pod tą ładowarkę nie ma sensu. Rozlutowując BMSa prawdopodobnie usunąłem mu pamięć i za wiele z nim nie można już zrobić. Jedyne co mam to obudowa, koszyczki i 28 ogniw i na chwilę obecną realna zostaje budowa powerbanka 12V pod kamerki w samochodzie lub inne potrzeby :roll: (3s9p) i dokupienie BMS na 12v. :cry: Ewentualnie sprzedaż tych 28 ogniw po sprawdzeniu.
Korci mnie jeszcze dla ciekawości dokupienie tych 12 ogniw przepakietowanie i ponowne zlutowanie z oryginalnym BMSem, może pójdzie. Jak nie to zów przbuduje te 36V i dokupię zwykły BMS i diody i zrobię moda z baterią dodatkową jak ten pan tutaj:

https://www.emtbforums.co...nd-kenevo.4471/

Przywróciłem pakiet do stanu prawie wyjściowego (chciałem tylko dać napięcie na wszystkie wyjścia - pierwotnie, gdy otrzymałem baterię nie było go na 3 ostatnich ogniwach). Teraz na całości jest ponad 40V, elektronika działa jak w stanie pierwotnym czyli migają 3 czerwone diody na włączniku i równocześnie działa buzzer. Miga również dioda na BMS.

Jedyna moja teoria nt, tych spalonych elementów to to że rosenberger to złącze magnetyczne i jeżeli walają się po piwnicy lub garażu jakieś śrubki czy inne druciki to może dość do przyciągnięcia i w konsekwencji zwarcia. Zdarzyło mi się to raz z wtykiem ładowarki, na szczęście nie była podłączona ale zostało mi w głowie.
 
 
borsuk 
prezes



Pomógł: 25 razy
Dołączył: 12 Wrz 2011
Posty: 687
Skąd: Sudety
Wysłany: Śro 11 Gru, 2019   

tomek701 napisał/a:
..dziś układ BMS jest głównie do tego aby wyciągnąć max z akumulatora co wiadomo powszechnie że go degraduje jak żarówki led na max prądu dla diody i w efekcie trwałość ich jest o wiele mniejsza...

Dawno nie czytałem większych bzdur na forum :shock:
BMS jest to układ, którego podstawowe funkcje to zabezpieczenie przed nadmiernym rozładowaniem i przeładowaniem baterii na poziomie pojedynczych ogniw. Oprócz tego zabezpiecza przed zwarciem, a często ma też zabezpieczenie termiczne. Balansowanie to funkcja dodatkowa, która działa w ograniczonym zakresie. Jak baterie ładujesz do niższego napięcia to z balansowania po prostu nie korzystasz i tyle.
Nieużywanie BMSa to jak zwieranie bezpieczników, można i wszystko będzie działać, ale nikt, kto ma choć trochę rozsądku tak nie powinien robić.
_________________
Mój rower: BBS02B
 
 
W.P. 
młodzik


Pomógł: 4 razy
Wiek: 70
Dołączył: 11 Lis 2019
Posty: 60
Skąd: Łódź
Wysłany: Śro 11 Gru, 2019   

Bardzo trafne podsumowanie wątku. Szkoda że program nie pozwala na uhonorowanie kolegi borsuk dużym plusem.
 
 
fazibazi 
początkujący


Wiek: 44
Dołączył: 05 Gru 2019
Posty: 6
Skąd: Gdynia
Wysłany: Śro 11 Gru, 2019   

W.P. napisał/a:
podsumowanie wątku

Niby dlaczego? Wątek jest o ewentualnej możliwości naprawy baterii jak w temacie a nie o sensie stosowania BMSów, którego w żaden sposób nie podważam.
Już wiem że do Speca ta bateria nie podejdzie, oryginalny BMS jest do wyrzucenia. producent się dobrze zabezpieczył i tyle.
Plany na najbliższe dni: Sprawdzenie czy oryginalna obudowa w jakikolwiek sposób będzie pasowała do damki mojej małżonki tak żeby na niej zbudować pakiet (oczywiście z BMS i to najlepiej z BT) i przerobić jej rower na ebika ale na to trzeba dużo czasu wolnego....będę informował.
Najwięcej czasu zajmie mi rozpakietowanie dobrych ogniw, zbadanie jak daleko odbiegają od "fabryki" i w zależności od powyższego dokupić nowe lub rozpakietowane ogniwa itp.
Sprawdzenie jak działa zgrzewarka z aku 12V itp.itd

Pytanie jaka z ładowarek godnych polecenia (z tych na 4 cele) ma możliwość testowania każdej oddzielnej celi (ładowanie+rozładowanie, podanie pojemności itp.)?
OPUS BT-C3100 V2.2 bedzie dobra, lub skyrc mc3000? A jest coś jeszcze +opór wew.? Czy już za dużo wymagam?
Niestety moja Nitecore D4 nie ma takiej funkcji, pokazuje tylko prąd, czas i napięcie no i nie rozładowuje a na tej modelarskiej siedzieć i pilnować każdej oddzielnej celi to nie wiem czy mi starczy cierpliwości :roll:
 
 
W.P. 
młodzik


Pomógł: 4 razy
Wiek: 70
Dołączył: 11 Lis 2019
Posty: 60
Skąd: Łódź
Wysłany: Śro 11 Gru, 2019   

Przepraszam, trochę się zapędziłem. Chodziło mi o zdroworozsądkowe podejście kolegi borsuk do pojęć BMS i balanser.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group