to be ms or not to be ms... |
Autor |
Wiadomość |
pxl666
stażysta pxl666
Dołączył: 19 Cze 2018 Posty: 111 Skąd: Czechowice Dziedzice
|
Wysłany: Nie 10 Mar, 2019 to be ms or not to be ms...
|
|
|
taka zagwozdka
latem tamtego roku (2018) ulepiłem (lutownica wiec to dobre słowo) pakiecik 10s6p i z racji tego ze nie miałem jeszcze bemesa a jeździć się chciało to wrzuciłem w rower i zaczął pracować...niby było mi szkoda kasy ale jak bemes przyszedł to nie chciało mi się tego rozgrzebywać , wiec sezon przejeżdżony bez niego...
zmiana ramy to i zmiana kształtu pakietu - rozgrzebałem go dziś (marzec 2019) i mierze sobie cele i co widzę? 4,06 4,07 4,04 v...wg mnie żaden rozjazd ... i teraz zastanawiam się czy montaż bms nie jest aby przereklamowany ? czy tylko ja miałem szczęście ? cykli ładowania miałem na pewno kilkadziesiąt bo jeździłem sporo i ładowałem go prawie codziennie i bardzo bylem ciekaw jak się rozjedzie , a tu taka niespodzianka ... co powiecie ??? |
|
|
|
|
Inc0
prezes
Pomógł: 21 razy Dołączył: 24 Lut 2018 Posty: 593 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: Pon 11 Mar, 2019
|
|
|
BMS nie tylko wyrównuje cele ale tez pilnuje żeby ich nieprzeładowac ani nie rozładować zbyt głęboko. Dobrze dobrałeś ogniwa to rozjazdu praktycznie nie ma ale też kilkadziesiąt cykli to nie wiele z czasem rozjazdy samoistnie będą sie pojawiać z tendencja do pogłębiania a bms bedzie je trzymac w ryzach, bez bmsa beda sie pogłebiac z kazdym cyklem. |
|
|
|
|
Wojtek
młodzik
Dołączył: 11 Lut 2018 Posty: 59 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Pon 11 Mar, 2019 Re: to be ms or not to be ms...
|
|
|
pxl666 napisał/a: | taka zagwozdka
latem tamtego roku (2018) ulepiłem (lutownica wiec to dobre słowo) pakiecik 10s6p i z racji tego ze nie miałem jeszcze bemesa a jeździć się chciało to wrzuciłem w rower i zaczął pracować...niby było mi szkoda kasy ale jak bemes przyszedł to nie chciało mi się tego rozgrzebywać , wiec sezon przejeżdżony bez niego...
zmiana ramy to i zmiana kształtu pakietu - rozgrzebałem go dziś (marzec 2019) i mierze sobie cele i co widzę? 4,06 4,07 4,04 v...wg mnie żaden rozjazd ... i teraz zastanawiam się czy montaż bms nie jest aby przereklamowany ? czy tylko ja miałem szczęście ? cykli ładowania miałem na pewno kilkadziesiąt bo jeździłem sporo i ładowałem go prawie codziennie i bardzo bylem ciekaw jak się rozjedzie , a tu taka niespodzianka ... co powiecie ??? |
Hmm, mówisz małe rozjazdy, 0, 03V, przy stanie ~80%. Używam BMS-a i mam 0,005V pod koniec ładowania, zanim do akcji wkroczy balanser. Gdy doładujesz pakiet, 30mV zapewne się jeszcze zwiększy. Może warto by chociaż wyprowadzić przewody do balansowania i równoważyć z doskoku, co 10-te ładowanie? |
|
|
|
|
W.P.
młodzik
Pomógł: 4 razy Wiek: 70 Dołączył: 11 Lis 2019 Posty: 68 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Wto 12 Lis, 2019
|
|
|
pxl666 napisał/a: | a tu taka niespodzianka ... co powiecie ??? | Mam podobną sytuację.
W ub. roku skończyłem budowę pakietu 10S10P podobnie jak autor bez BMS-a. Zespół zasilający wyposażony jest w przetwornicę dzięki czemu na wyjściu mam 44V niezależnie od stopnia rozładowania pakietu.
Niedawno, po roku użytkowania musiałem zajrzeć do środka (wymieniłem kiepskiej jakości gniazdo bezpiecznika). Przy okazji pomierzyłem napięcia na poszczególnych stopniach szeregu. Rozbieżności były na poziomie 10-20mV.
Bateria wyposażona jest jedynie w balanser (udało mi się zmieścić go w obudowie). |
|
|
|
|
tomek701
prezes
Pomógł: 4 razy Dołączył: 23 Lip 2013 Posty: 545 Skąd: Chełm
|
Wysłany: Śro 08 Sty, 2020
|
|
|
Jeżdżę bez BMSA w dwóch rowerach i w skuterze, w skuterze akumulator 13s 18 P Po sezonie jazdy rozjazd akumulator naładowany do 4 na ogniwo 4- 4,01 przy zejściu do 3,6 niżej nie schodzę 3,61 3,62 pierwszy sezon w dwóch rowerach baterie 13s 6P trzeci sezon bez żadnego doładowywani czy wyrównywania rozjazd 4- 4,02
Akumulatory z ogniw z de pakietu nieużywanych skuter ładowany do 51 - 52v przetwornica ustawiona na takie napięcie tak samo w rowerach jestem tu ciągle atakowany za to że nie widzę większego sensu stosowania BMSa w skuterze i rowerach mam woltomierz i nie rozładowuje ponad normę tak samo podczas ładowania przetwornica ustawiona na sporo niższe napięcie nie dopuści do przeładowania. Ps w kilku starych akmulatorach firmowych które rozbierałem nie było układów BMS.. Od razu odpowiadam na zarzuty bms chroni przed nadmiernym rozładowaniem ogniw Odpowiedz niema takiej potrzeby żeby mnie chronił bo nadmiernie nie rozładowuję ponieważ mam mózg i woltomierz. Zarzut drugi BMS chroni przed przeładowaniem . Odpowiedz nie ma takiej potrzeby bo przetwornicę mam ustawiona na o wiele niższe napięcie. Trzecie Bms wyrównuje ci ogniwa Odpowiedz bms nie ma cudownych właściwości i nie jest w stanie wyrównac pojemności ogniw co najwyżej może wyrównać napięcia a napięcie ogniwa nie świadczy o jego pojemności i po rozładowanu wróci do poprzedniej wartości. |
_________________ https://photos.app.goo.gl/pK7oCAa4oXAxfxds8 |
|
|
|
|
miki
młodzik miki
Dołączył: 19 Gru 2019 Posty: 70 Skąd: Polska
|
Wysłany: Śro 08 Sty, 2020
|
|
|
A jednak firmy po co stosują BMS'y w swoich pakietach. Czy jest jakiś konkretny, niedrogi sposób utrzymania w miarę równego pakietu bez stosowania BMS'a? Użycie woltomierza i trzymanie się dość wąskiego przedziału napięcia jest niezłym pomysłem, choć czasem nie da się skrócić dystansu i trzeba rozładować akumulator nieco mocniej (oczywiście w katalogowych normach). |
|
|
|
|
tomek701
prezes
Pomógł: 4 razy Dołączył: 23 Lip 2013 Posty: 545 Skąd: Chełm
|
Wysłany: Śro 08 Sty, 2020
|
|
|
miki napisał/a: | A jednak firmy po co stosują BMS'y w swoich pakietach. | Z prostego powodu rower ma być idiotoodporny jak każdy produkt. Żadna firma nie będzie tłumaczyć przysłowowej blondynce że ma do takiego napięcia ładować a do takiego rozładowywać w górę chcą wyciągnąć z akumulatora jak najwięcej i jak najniżej zejść żeby znowu wyciągnąć jak najwięcej prądu ale tylko przez dwa lata. Po gwarancji niech sie dzieje co chce. Jak zachować pakiet w dobrym stanie bez BMS kontrolować sekcje tak na wszelki wypadek a poza tym nie ma co robić bo nic nie da się zrobić z prostego powodu o którym pisałem powyżej napiecie nie świadczy o pojemności ogniwa jeśli w akumulatorze masz jedna sekcję która w wyniku degradacji ma niższą pojemność będzie się szybciej ładowała i będzie schodzić najniżej przy rozładowaniu nic z tym nie zrobisz bo jeśli wyrównasz napięcia po rozładowaniu i ponownym naładowaniu będzie to samo. Dlaczego? Bo sekcja ma niższą lub wyższą pojemność a wyrównanie napięcia w końcowej fazie ładowania nie oznacza że sekcje są równe, równe są tylko napięcia za każdym cyklem sytuacja się powtórzy. Analogicznie jak w pakiecie akumulatorów kwasowych który składa się np z 3 sztuk 12v podłączonych szeregowo jeśli jeden jest słabszy możesz ładować każdy osobno ładowarką analogia balansowania wyrównasz na nich napięcia ale wsiądziesz na skuter pojedziesz i co, okazuje się że dlaej są nierówne Zaręczam ci że kwasowe akumulatory są też bardzo niebezpieczne przeżyłem wybuch takiego akumulatora więc wiem co mówię więc co? Potrzebny jest ten "myk" z balansowaniem kilkunastu miliamper, aby wycisnąć jak najwięcej w przeciwnym razie trzeba było by robić ładowarki o napięciu końcowym ładowania dużo niższym np 4 v na ogniwo i szybciej odcinać przy rozładowywaniu co przekładało by się na mniejszy zasięg . Natomiast żywotność akumulatora nie ma tu większego znaczenia dla producenta ma wytrzymać do końca gwarancji. Nawet lepiej jak padnie jak najszybciej po gwarancji. Ja sprawdzam sobie mniej więcej co 10 cykli sekcje i tyle. Bo może np jakiś zgrzew na ogniwie puścił. Oczywiście nie jest to metoda dla wszystkich ja wiem co robię pierwsze akumulatory składałem z laptopowych używek rożnych producentów łączyłem różnymi metodami i zajmuję sie tym już kilka ładnych lat. Dlatego przysłowiowemu Kowalskiemu nie polecam, dla niego najlepszy będzie akumulator z BMS. |
_________________ https://photos.app.goo.gl/pK7oCAa4oXAxfxds8 |
|
|
|
|
miki
młodzik miki
Dołączył: 19 Gru 2019 Posty: 70 Skąd: Polska
|
Wysłany: Czw 09 Sty, 2020
|
|
|
Czyli zostawiasz swobodny dostęp do połączeń między sekcjami, czy testujesz to na złączu BMS? |
|
|
|
|
tomek701
prezes
Pomógł: 4 razy Dołączył: 23 Lip 2013 Posty: 545 Skąd: Chełm
|
Wysłany: Czw 09 Sty, 2020
|
|
|
miki napisał/a: | Czyli zostawiasz swobodny dostęp do połączeń między sekcjami, czy testujesz to na złączu BMS? | Na złączce bms . Można liatwe gldpin też do tego celu urzyć zamiast wtyczki BMS |
_________________ https://photos.app.goo.gl/pK7oCAa4oXAxfxds8 |
|
|
|
|
miki
młodzik miki
Dołączył: 19 Gru 2019 Posty: 70 Skąd: Polska
|
Wysłany: Czw 09 Sty, 2020
|
|
|
Co to jest "liatwe gldpin"? |
|
|
|
|
tomek701
prezes
Pomógł: 4 razy Dołączył: 23 Lip 2013 Posty: 545 Skąd: Chełm
|
|
|
|
|
tomek701
prezes
Pomógł: 4 razy Dołączył: 23 Lip 2013 Posty: 545 Skąd: Chełm
|
Wysłany: Czw 09 Sty, 2020
|
|
|
Wpisz w Allegro listwa goldpin tylko trzeba się trochę pobawić z lutowaniem kabelków a potem zalać klejem takim z pistoletu podgrzewanym i masz gotowe złącze do sprawdzania. |
_________________ https://photos.app.goo.gl/pK7oCAa4oXAxfxds8 |
|
|
|
|
miki
młodzik miki
Dołączył: 19 Gru 2019 Posty: 70 Skąd: Polska
|
Wysłany: Czw 09 Sty, 2020
|
|
|
Gniazdo 1 x 40-pin raster 2,54mm. I jakimi prądami wtedy wyrównujesz? Najlepiej podaj nazwę urządzenia, którym to robisz. |
|
|
|
|
miki
młodzik miki
Dołączył: 19 Gru 2019 Posty: 70 Skąd: Polska
|
Wysłany: Czw 09 Sty, 2020
|
|
|
Jestem na etapie projektowania baterii i ten temat jest akurat dla mnie. |
|
|
|
|
tomek701
prezes
Pomógł: 4 razy Dołączył: 23 Lip 2013 Posty: 545 Skąd: Chełm
|
|
|
|
|
|