ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Ładowarka do akumulatorów
Autor Wiadomość
Dziubbar 
początkujący


Dołączył: 03 Gru 2019
Posty: 9
Skąd: Rawa
Wysłany: Śro 29 Sty, 2020   Ładowarka do akumulatorów

Witam
Czy ładowarka z linku nadaje się do ładowania pakietów litowych?
ładowarka cc48 2,5A
 
 
AdrianJ 
młodzik


Pomógł: 2 razy
Wiek: 39
Dołączył: 14 Lis 2016
Posty: 89
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 29 Sty, 2020   

Nie, to jest ładowarka do klasycznych akumulatorów "kwasowych"
 
 
Dziubbar 
początkujący


Dołączył: 03 Gru 2019
Posty: 9
Skąd: Rawa
Wysłany: Pią 31 Sty, 2020   

Jakie ma przeznaczenie ta ładowarka to wiem, sprawdziłem. Chodzi mi o to, czy ładowanie nią pakietów litowych grozi uszkodzeniem pakietu lub ładowarki... No i czy skutecznie pakiet będzie ładowany.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 02 Lut, 2020   

Wbrew pozorom nie ma prostej odpowiedzi. Bo nie znamy charakterystyki napieciowo-pradowej w obszarze napięć 54,0 - 54,6V czyli w najwrazliwszym dla liion obszarze ( bo 4,15-4,20). Wtedy musi byc maly prąd ladowania np bliski 0,3V. No i czy taka ladowarka ma prawdziwe max 54,6V.
Te do 'kawsow' na 90% tego nie mają więc taki egz mozna uzyc tylko awaryjnie do podladowania b.rozladowanego aku ale NIE DO STALEJ EKSPLOATACJI bez nadzoru.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
AdrianJ 
młodzik


Pomógł: 2 razy
Wiek: 39
Dołączył: 14 Lis 2016
Posty: 89
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 02 Lut, 2020   

A jaki pakiet chciałbyś ładować? Bo wg linku ladowarka ma 48V output, co nijak ma się do napięcia końcowego pakietów li-ion. Teoretycznie pakiet 12S naladujesz do 4V, 11S już przładujesz bo uzyskasz 4.36V/ogniwo. Nie bawiłbym się w takie rozwiązania
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 02 Lut, 2020   

Akurat oznaczenie napiecia NOMINALNEGO 48V nie oznacza napiecia max ktore moze siegac nawet 59V. Zreszta do pakietow lion tez się podaje nominal np 36V czy 48V a napiecia koncowe sa 42V i 54,6V.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
AdrianJ 
młodzik


Pomógł: 2 razy
Wiek: 39
Dołączył: 14 Lis 2016
Posty: 89
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 03 Lut, 2020   

Na stronie przedmiotu( i naklejce na ładowarce) jest "output voltage", nie nominal. Wg mnie jest to napięcie max które daje ładowarka
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 04 Lut, 2020   

Zwróć uwagę ze żadna ładowarka (np do zeli samochodowych) 12V, 24V nie ma napiecia max 12V, 24V ale w rzeczywistosci 14,4V i 28V. Gdyby miały nominał to by aku były niedoladowane, a tak niskim prądem są doładowanie.
Często w przypadku lion podaje się przy ladowarce np 36/42V. 36 to nominal a 42V napięcie max. Pojedyńcze ogniwo 18650 ma nominal 3,6 lub 3,7 V ale napięcie max najczęściej 4,2V.
Więc trzeba to sprawdzic/spytac sprzedawce. Jesli ten zasilacz ma max 48V, no to ma b.ograniczone zastosowanie. Ps. Zresztą ten przedmiot juz nie jest dostępny....
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
AdrianJ 
młodzik


Pomógł: 2 razy
Wiek: 39
Dołączył: 14 Lis 2016
Posty: 89
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 04 Lut, 2020   

Jasne, wiem że tak jest. Ale nie ryzykowałbym z tą ładowarką. Możliwe że pewne skutery Razor mają dodatkowy układ ładujący i wymagają napięcia 48 w gnieździe...
 
 
Dziubbar 
początkujący


Dołączył: 03 Gru 2019
Posty: 9
Skąd: Rawa
Wysłany: Czw 06 Lut, 2020   

Ładowarka jałowo ma 54,6v. Gdyby miała 48v nie było by nawet pytania...

Edit:
Ładowarka rzeczywiście nie nadaje się do li-ion. Pakiet 13s8p po 8h naładowała do 57,6v i się nie wyłączyła... Na szczęście pakiet chyba nie ucierpiał, został szybko rozładowany do poziomu 54v i nie ma fizycznych oznak przeładowania....
 
 
tomek701 
prezes


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 23 Lip 2013
Posty: 545
Skąd: Chełm
Wysłany: Śro 12 Lut, 2020   

To człowiek już tak nisko upadł że nie potrafi ręcznie odłączyć ładowarki po osiągnięciu żądanego napięcia. lub nie potrafi podłączyć do tej ładowarki przetwornicy za 25 zł? i ustawić na niej żądane napięcie końcowe? Naprawdę tak jest źle?
_________________
https://photos.app.goo.gl/pK7oCAa4oXAxfxds8
 
 
Dziubbar 
początkujący


Dołączył: 03 Gru 2019
Posty: 9
Skąd: Rawa
Wysłany: Czw 13 Lut, 2020   

Może ty masz tyle czasu by siedzieć i czuwać nad procesem ładowania i co chwila sprawdzać napięcie, ale myślę że większość tyle wolnych chwil nie posiada...
Ładowarka do li-ion zdaje się że działa na zasadzie CC/CV lub co lepsza TC/CC/CV a jak widać opisana wyżej zdecydowanie nie i to było głównym pytaniem wątku (czy się nadaje).
Ci do upadku człowieka to myślę że jest zupełnie odwrotnie w tym przypadku- każde doświadczenie, każdy eksperyment przybliża nas do doskonałosci :razz: tu
 
 
tomek701 
prezes


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 23 Lip 2013
Posty: 545
Skąd: Chełm
Wysłany: Czw 13 Lut, 2020   

Może siedzeć i pilnować nie. Połączyć cztery przewody po ustawieniu napięcia natężenie samo spada im bliżej zadanego napięcia pod koniec ładowania nie ma innej możliwości
Z początku natężenie jest największe i stopniowo spada bez żadnych systemów nawet na zwykłym prostowniku. Nie ma możliwości przeładowania chyba że ustawi się wyższe napięcie ładowarka nie musi się wyłączać bo prąd spada do zera ponieważ napięcia się wyrównały. Nie jest to dobre dlatego że jakiej cudownej ładowarki byśmy nie mieli w końcowej fazie polegamy na BMS który może zawieść i wtedy kicha. Dlatego nie jest dobre ani bezpieczne ładowanie akumulatora na ful. A o cudownym wyrównywaniu ogniw przez BMS pisałem wiele razy to fizycznie nie możliwe.
_________________
https://photos.app.goo.gl/pK7oCAa4oXAxfxds8
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 13 Lut, 2020   

@Tomek701, jak rozumiem jesteś przeciwnikiem BMS, uznajesz że ladowarka równo naladuje wszystkie segmenty, nawet po kilkudziesięciu cyklach, po np głębokim rozładowania pakietu ? I gdy nie zauważasz, nie przeszkadza Ci taki stan że część segmentów z czasem będzie miało pod koniec 4,15V A część 4,25V ?
Bo moje zdanie jest takie że mimo iż odpowiednia ładowarka z 3 fazami oraz BMS, nie naprawi fizycznie różniących się segmentów pakietu, to jednak współcześnie niech Ci będzie z lenistwa, jednak norma jest używanie BMS-a lub balansera.
Co w obu sytuacjach czyli z BMS lub bez nie zwalnia użytkownika od okresowego monitorowania stanu wyrównania segmentów.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Dziubbar 
początkujący


Dołączył: 03 Gru 2019
Posty: 9
Skąd: Rawa
Wysłany: Czw 13 Lut, 2020   

Możesz wskazać taki regulator? W metodzie CC/CV pierwsza faza jest realizowana ze stałym, dopiero druga że spadającym natężeniem... No chyba że bajki producenci piszą.
Dodatkowo w moim przypadku napięcie "jałowe" jest mniejsze niż napięcie pracy - przynajmniej tak mi się zdaje...
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group