|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Spadki napięcia na akumulatorze podczas jazdy |
Autor |
Wiadomość |
BafangBbshd
początkujący
Dołączył: 09 Kwi 2020 Posty: 5 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Czw 09 Kwi, 2020 Spadki napięcia na akumulatorze podczas jazdy
|
|
|
Witajcie,
Chciałem sie Was poradzic odnosnie jednej rzeczy.
Posiadam baterie 13s5p od Battery Guru ktora ma juz 2,5 roku i od kilku dni podczas jazdy, na wyswietlaczu pojawiaja sie spadki napiecia. Z tego co udało mu sie zauwazyc do około 36 v. Wtedy oczywiscie na chwile odcina mi prad ale trwa to sekunde. I to podczas jazdy powtarza sie gdzies z kilkanascie razy. Nie ma.znaczenia czy jade po rownej powierzchni czy typu krzywa kostka brukowa. Na poczatku myslałem ze moze gdzies łaczenia sie poluzowały ale skoro na rownej powierzchni to sie zdarza to chyba nie tu leży problem.
Swoja droga miałem nuz z ta bateria problem po rownym roku uzytkowania i E biker tak dał ciała ze szkoda gadac. Bateria przy 50% pojemnosci nagle sie wylaczała i wtedy na wyswietlaczu byl tez spadek pojemnosci a wowczas to mi sie wszystko wyłaczała. Z tego co mi powiedzieli to sie własnie cos odlutowała a do tego ze sie zdegradowały ogniwa. Tak jak napisałem zachowali się totalnie nie fair przysyłajac mi pakiet gdzie zostało ok 60% pojemnosci poczatkowej.
Ale nie o tym teraz. Teraz pomimo tych spadkow napiecia nic mi sie nie wylacza tylko odcina prad i silnik nie kreci przez chwile.
Czy moze to byc spowodowane potrzebą wyrownania napiecia na poszczegolnych celach? Ponoc raz w roku powinno.sie cos takiego przeprowadzic.
Baterie uzytkuje regularnie prawie codzien.
Z gory dziekuje za wszelkie rady.
Pozdrawiam |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 09 Kwi, 2020
|
|
|
Jak ma 2,5 roku, to juz prawdopodobbie jest wyraznie slabszy fizycznie. Ale oczywiscie b.prawdopodobne jest to ze poszczególne cele/segmenty się rozjechaly.
Jak najczęściej laduj na max, nawet po krótkiej jezdzie, moze balanser BMS go wyrówna.
Jego serwis zlecany na zewnątrz moze juz byc nieoplacalny. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
BafangBbshd
początkujący
Dołączył: 09 Kwi 2020 Posty: 5 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Czw 09 Kwi, 2020
|
|
|
Tak sie sklada ze za kazdym razem ładuje do konca.
Z tego co wiem to bateria ktora posiadam nie nalezy do zbytnio dobrych produktow i uklad Bms tez chyba sobie do konca nie radzi chocby z wyrownaniem na celach.
Jest wiec sens zrobic konkretnie wyrownanie na celach?
Sam zrobil bym serwis, nigdzie bym tego nie zlecał. W planach juz pomysl na kolejny akumulator ale chciałem z tego jeszcze wydusic pol rok a moze i wiecej... |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 10 Kwi, 2020
|
|
|
No to zanim zaczniesz grzebac, poczytaj jak to zrobic. Na początek zobacz gdy będzie taki prawie naladowany, jakie ma napięcia na kazdym segmencie, nie wypinajac zlacza BMS, zebys go nie uszkodzil.
Zapisz wyniki. Rozladuj do poziomu blisko min i znow zapisz. Pochwal sie wynikami i sprawdz czy spadek jest podobny oraz jakie sa max odchylenia. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
BafangBbshd
początkujący
Dołączył: 09 Kwi 2020 Posty: 5 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Pią 10 Kwi, 2020
|
|
|
Wiesz, akurat jak to zrobic to wiem. Tylko zeby to zrobic musiałbyn rozebrac cala baterie z folii itd. Najbardziej mnie interesuje czy takie sekundowe spadki napiecia moga swiadczyc wlasnie o niewyrownaniu celi a moze jednak jakums poluzowanym pilaczeniu, badz bardziej zdegradowaniu sie ogniw? |
|
|
|
|
W.P.
młodzik
Pomógł: 4 razy Wiek: 70 Dołączył: 11 Lis 2019 Posty: 68 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Pią 10 Kwi, 2020
|
|
|
Bateria ogniw 13S, napięcie spada do 36V...
Jeśli założyć, że ogniwa są identyczne (zbliżone) to napięcie musiałoby spaść do poniżej 2,8/ogniwo. BMS powinien wcześniej odłączyć pakiet.
Jeśli winowajcą byłoby któreś z ogniw to tym bardziej nie doszło by do takiego obniżenia napięcia pakietu, wcześniej zareagowałby BMS.
Bardziej spodziewałbym się problemów z połączeniami. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Sob 11 Kwi, 2020
|
|
|
Moze byc jedno lub drugie. Bez pomiarów to tylko gdybanie. W wersji pesymistycznej problem styku, moze byc powodem iskrzenia, a to wiadomo czym grozi....
Na przyszłość róbcie gniazda serwisowe dostępne z zewnątrz. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
W.P.
młodzik
Pomógł: 4 razy Wiek: 70 Dołączył: 11 Lis 2019 Posty: 68 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Sob 11 Kwi, 2020
|
|
|
WojtekErnest napisał/a: | Na przyszłość róbcie gniazda serwisowe dostępne z zewnątrz. | Podpisuję się pod tym apelem oburącz. Żałuję, że o tym nie pomyślałem robiąc obudowę, ale nic straconego.
Mam tylko jedną sugestię w uzupełnieniu.
Gniazdo ma służyć do pomiarów napięć poszczególnych ogniw. Bezpiecznie będzie każde wyprowadzenie napięć stosu ogniw wyposażyć w szeregowy rezystor np. 1K (dowolnie małej mocy) by oszczędzić sobie i akumulatorom skutków ewentualnego zwarcia.
Zwarty akumulator nie wybacza. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon 13 Kwi, 2020
|
|
|
Trochę nie rozumiem GDZIE ma by to 1 kohm ? Szeregowo do wyjscia serwisowego od kazdego segmentu rownoleglego ? Nie rozumiem. To ma byc czyste wyjscie napieciowe, ktorym w sytuacjii awaryjnej, poza pomiarem da sie podladowac pojedynczy S niskim prądem. 1K to uniemozliwi. Rowniez mierniki wielokanalowe do odczytu napiec (ja uzywam 8 i 10 kanalowe) raczej zle zareaguja... |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
borsuk
prezes
Pomógł: 25 razy Dołączył: 12 Wrz 2011 Posty: 687 Skąd: Sudety
|
Wysłany: Pon 13 Kwi, 2020
|
|
|
WojtekErnest napisał/a: | Trochę nie rozumiem GDZIE ma by to 1 kohm ? Szeregowo do wyjscia serwisowego od kazdego segmentu rownoleglego ? .. |
Dla mnie to jasne, że pomiędzy pinem kontrolnym segmentu w gnieździe a segmentem. Jeżeli gniazdo ma służyć tylko do kontroli napięć pomysł jak najbardziej sensowny.
Mnie osobiscie do kontroli stanu baterii wystarcza watomierz, czyli kontrola pojemności baterii po pełnym naładowaniu oraz spadku napięcia po kilku godzinach leżakowania oraz pod obciążeniem, ale są to baterie, które sam składałem i sam używam.
Gniazdo serwisowe ma tą zaletę, że można natychmiast w dowolnym momencie skontrolować stan baterii (pod warunkiem posiadania woltomierza).
Wyrównywanie napięć poprzez gniazdo kontrolne to chyba tylko wtedy, gdy BMS nie balansuje, ale mam wątpliwości czy warto się w to bawić. |
_________________ Mój rower: BBS02B |
|
|
|
|
W.P.
młodzik
Pomógł: 4 razy Wiek: 70 Dołączył: 11 Lis 2019 Posty: 68 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Pon 13 Kwi, 2020
|
|
|
WojtekErnest napisał/a: | Trochę nie rozumiem GDZIE ma by to 1 kohm ? Szeregowo do wyjścia serwisowego od każdego segmentu równoległego ? | Tak, tak - od każdego miejsca gdzie zrównoleglone grupy ogniw połączone są szeregowo z identycznymi grupami.
Jeśli więc jest to pakiet 10S to wyprowadzamy 11 przewodów umożliwiając tym samym wgląd w napięcie każdego segmentu z osobna oraz w napięcie całości pakietu.
Szeregowe rezystory, które proponowałem miałyby być na drodze od w/w punktów do złącza serwisowego. Oczywiście mogłyby to być bezpieczniki, ogólnie cokolwiek, co w razie przypadkowego zwarcia podczas pomiarów ograniczy prąd.
Początkowo pomyślałem o wartości 1Ω/0,125W, mały, łatwy do schowania w koszulce termokurczliwej. Ale jedno zwarcie i po nim.
!K wytrzyma więcej i nie zafałszuje pomiarów wobec rezystancji wewnętrznej współczesnych woltomierzy powyżej 100K.
Tu muszę uznać uwagę Kolegi WojtekErnest. Przy wartości 1K można zapomnieć o wyrównaniu ogniw z zewnątrz.
Proponuję więc kompromis - 10÷22Ω zależnie od ilości równolegle połączonych ogniw. No i skupiona uwaga podczas manewrów przy pomiarach. Na 10Ω przy 4,2V wydziela się 1,7W. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 14 Kwi, 2020
|
|
|
borsuk napisał/a: | [
Wyrównywanie napięć poprzez gniazdo kontrolne to chyba tylko wtedy, gdy BMS nie balansuje, ale mam wątpliwości czy warto się w to bawić. |
Tak piszesz jakbyś nie miał do czynienia z rzeczywistymi pakietami dużej mocy. Standardowy BMS ma prąd BALANSOWANIA 35-50 ma a w trakcie eksploatacji szczególny gdy ludzie rozladowywali pakiet prawie do końca oraz gdy ładują mocniejszym ladowarkami które mają za duży prąd pod koniec, wtedy zo kilku mies większość z nich wymaga korekty serwisowej. I Wtedy okazuje się że zbudowali, zapiankowali aku i jest problem. Rozbiórka pakietu itp |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
BafangBbshd
początkujący
Dołączył: 09 Kwi 2020 Posty: 5 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Wto 14 Kwi, 2020
|
|
|
Tutaj by sie zgadzalo to co piszesz.
Znawcy od Battery guru sprzedali ładowarke do baterii 13s5p uwaga, 8 A!!!
Dopiero po czasie jak sie zaglebialem w temat to widziałem jak mnie robili w glupka.
Wiec z bateria zaczely sie problemy po 1 roku a teraz ma 2,5 roku i narazie jakos dziala, z ograniczona pojemnoscia ale dziala.
Obecnie zdecydowalem sie na balansowanie pakietu metoda Tas czyli po naladowaniu przejechane 5 km i ładowanie kilka godzin az wyrowna sie napiecie na celach.
Narazie to o czym pisalem w 1 poscie nie wystepyje. |
|
|
|
|
borsuk
prezes
Pomógł: 25 razy Dołączył: 12 Wrz 2011 Posty: 687 Skąd: Sudety
|
Wysłany: Wto 14 Kwi, 2020
|
|
|
WojtekErnest napisał/a: | borsuk napisał/a: | [
Wyrównywanie napięć poprzez gniazdo kontrolne to chyba tylko wtedy, gdy BMS nie balansuje, ale mam wątpliwości czy warto się w to bawić. |
Tak piszesz jakbyś nie miał do czynienia z rzeczywistymi pakietami dużej mocy. Standardowy BMS ma prąd BALANSOWANIA 35-50 ma a w trakcie eksploatacji szczególny gdy ludzie rozladowywali pakiet prawie do końca oraz gdy ładują mocniejszym ladowarkami które mają za duży prąd pod koniec, wtedy zo kilku mies większość z nich wymaga korekty serwisowej. I Wtedy okazuje się że zbudowali, zapiankowali aku i jest problem. Rozbiórka pakietu itp |
W przypadku dużego rozjazdu rozbiórka i tak jest konieczna. Zgadzam się, że nie ma głupoty, której ludzie by nie zrobili ( o czym coraz częściej przekonuję się czytając forum), ale moje uwagi dotyczą przypadku normalnej rozumnej eksplatacji baterii i właściwego jej ładowania. Dla serwisanta takie gniazdo rzeczywiście byłoby bardzo przydatne. |
_________________ Mój rower: BBS02B |
|
|
|
|
BafangBbshd
początkujący
Dołączył: 09 Kwi 2020 Posty: 5 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Wto 09 Cze, 2020
|
|
|
Zamykajac temat, skądinąd jakże ciekawy, gdyz okazało sie jednak ze calym problemem w moim przypadku bylo zwarcie na polaczeniu baterii z motorem. Bylo to minimalne zwarcie, wlasciwie poluzowanie. I tak jak pisalem, na kostce brukowej bylo ok a na prostej bylo przerwy. Jak trzeslo to styk byl caly czas.
Mialem raz juz takie cos ale wowczas calkowicie mi wylaczalo motor i musialem jeszcze raz podpinac. Tym razem tak nie bylo i to mnie zmylilo.
Swoja droga coraz wiecej informacji wyplywa odnosnie baterii od baterry guru a wlasciwie powinienem napisac od tego syfu.
Dzieki za.wszelkie porady. Na pewno przydadza sie niejednej osobie:) |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|