ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Silnik BBS01, jak podłączyć manetkę?
Autor Wiadomość
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Śro 21 Lut, 2018   Silnik BBS01, jak podłączyć manetkę?

Wpadł w moje ręce silniczek jak w tytule (BBS01-36V/15A) który nie posiada wejścia na manetkę i klamki hamulcowe. Sądząc ze zdjęć innych tego typu modeli, manetka jest podłączona do sterownika wielowyjściowym kabelkiem.Ja takiego nie posiadam a sam silnik uruchamiany jest systemem PAS dlatego chciałbym jakoś "dorobić" względnie dokupić podobny kabelek aby móc tą manetkę podłączyć. Problemem mogą być również klamki hamulcowe, gdyż wejście jest jedno i zapewne przystosowane do hamulca rolkowego w tylnym kole co również chciałbym zmienić.Jeśli ktoś już coś takiego robił,przerabiał prosił bym o uwagi i ew.informacje.Mile widziany byłby schemat kabelka (lub połączeń) aby coś podobnego "sklecić" jak również ew.linki do innych,zagranicznych forum gdzie podobne tematy były by omawiane. Na rosyjskim "elektrotransport" temat ma 680 stron i przeglądnięcie go całego to zapewne tydzień.
 
 
borsuk 
prezes



Pomógł: 25 razy
Dołączył: 12 Wrz 2011
Posty: 687
Skąd: Sudety
Wysłany: Czw 22 Lut, 2018   Re: Silnik BBS01, jak podłączyć manetkę?

wibi napisał/a:
Wpadł w moje ręce silniczek jak w tytule (BBS01-36V/15A) który nie posiada wejścia na manetkę i klamki hamulcowe. ..

Albo masz taką wersję, jak tu:
https://electricbike.com/forum/forum/kits/bafang-mid-drives/30441-bafang-max-drive-~-european-bbs01-assembled-kit-upgrade
i wtedy raczej trudno cos zrobić (trzeba próbować :) )
albo typową, ale z innym kabelkiem i wtedy wymieniasz kabel eb-bus i dokupujesz manetkę np. tu:
https://www.greenbikekit....-bus-cable.html
_________________
Mój rower: BBS02B
 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Czw 22 Lut, 2018   

Dzięki za odpowiedź,mój BBS01 to jak sądzę, wersja "europejska" posiadająca tylko PAS, gdyż z silnika wychodzą jedynie cztery kabelki. Pierwszy (5 pinowy,zielony) do wyświetlacza (c961), drugi, czarny (3 pinowy) do czujnika obrotów i trzeci,żółty (3 pinowy) wraz z czujnikiem (chyba?) ruchu linki hamulca oraz główny,2 pinowy zasilania. Nie próbowałem jeszcze tego uruchamiać jak i programować, ale zastanawiam się jak jest sterowana manetka,na pewno (jak i hamulec) to sygnał z halla w manetce, tylko nie wiem czy do silnika (sterownika) idzie napięcie z tego czujnika czy też jest to "przetworzone" w wyświetlaczu na sygnały TX i RX? bo jeśli tak, to problem sprowadzał by się jedynie do podłączenia manetki z kabelkiem wyświetlacza bez ingerencji w sterownik (by szukać punktów podłączenia manetki) co z kolei wiązało by się w "dłubaniu" zalewy sterownika aby te punkty odkryć i wlutować kabelek sygnałowy.
Kupując ten silniczek nie zastanawiałem się nad tym , gdyż cena była bardzo atrakcyjna i nawet nie zdawałem sobie sprawy, że może być to problemem. Na razie szukam w sieci czy ktoś już czegoś podobnego nie robił,wiem tylko, że mosfety wymieniali więc i taka możliwość też powinna być do zrobienia.
 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Czw 01 Mar, 2018   

Niestety,nie udało mi się w sieci znaleźć odpowiedniej strony gdzie ktoś coś podobnego robił i opisał.Jedynie udało mi się znaleźć zdjęcie płyty głównej z wydłubaną "zalewą". To stało się dla mnie inspiracją i zachętą do podobnej pracy gdyż zobaczyłem jak płyta wygląda i gdzie szukać punktu przyłączenia sygnału z manetki.Przez dwa dni i w sumie parę godzin tej dłubaniny pozwoliło mi (bez uszkodzeń) dotrzeć do tego szukanego punktu oznaczonego symbolem "SD" a obok przyłącza +5V i GND. Byłem cały "happy" no i oczywiście dolutowałem odpowiednie kabelki do podłączenia manetki.Na razie wszystko jest "w powietrzu" czyli zwykła prowizorka ale ważne że się udało. Zamieszczam kilka zdjęć,może komuś kiedyś się przydadzą jeśli tylko będzie miał odwagę by to zrobić no i dużo spokoju przy tych czynnościach.
Ostatnio zmieniony przez wibi Wto 21 Maj, 2019, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Czw 01 Mar, 2018   

Po prowizorycznym podłączeniu manetki nadszedł czas na próbę.Poskładałem to tak by móc podać zasilanie no i sprawdzić czy manetka działa. Z "duszą na ramieniu" połączyłem wszystko co mam do kupy,włączyłem,wyświetlacz zapalił się,nacisnąłem manetkę i.....usłyszałem tylko szum pracującego silnika,oś stała w miejscu a po chwili wywaliła "error 21", nie wiem co to znaczy chociaż w sieci tabelki errorów tego silnika są dostępne i muszę je poszukać i odczytać.Ważne, że silnika rusza z manetki i konieczne będzie przeprogramowanie sterownika ale to zrobię jak tylko uzupełnię wydłubaną zalewę (może silikonem bez octowym lub czym z rodzaju wypełniaczy na bazie akrylu) i skręcę całość do "kupy". Ten błąd to może być coś z oprogramowaniem gdyż doszła manetka i brak w programie jej ustawień,ale sprawdzę to dopiero jutro.
 
 
borsuk 
prezes



Pomógł: 25 razy
Dołączył: 12 Wrz 2011
Posty: 687
Skąd: Sudety
Wysłany: Czw 01 Mar, 2018   

wibi napisał/a:
...po chwili wywaliła "error 21", nie wiem co to znaczy

Czujnik prędkości nie działa, normalka kiedy koło z magnesem się nie kręci.
_________________
Mój rower: BBS02B
 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Czw 01 Mar, 2018   

Dzięki za informację ale i tak tabelkę błędów muszę sobie zapisać na kompie.Wczoraj było dość późno jak pisałem powyższe i nie dodałem zdjęć z podłączonymi kabelkami, teraz to dodaję, mam nadzieję, że w dobrej rozdzielczości tak by było widać co i jak.
Mam też zamiar "przevoltować" silniczek na napięcie 48V. Kondensator główny na to pozwala gdyż jest na napięcie 63V a mosfety chyba też na taki eksperyment pozwolą? Wiem już z netu,że gdy ktoś próbował zwiększać napięcie to otrzymywał kod błędu "error 31", dlatego będę próbował oszukać wyświetlacz podając mu nie 48V a 36V przez zaporową diodę zenera.Nie wiem czy to się uda, w poprzednim rowerku i wyświetlaczu LEDowym wskazania stanu baterii były dobre pomimo wyższego napięcia,może teraz też tak będzie bo zasilanie części elektrycznej będzie fabryczne czyli 36V a tylko na fazy pójdzie wyższe. Zobaczymy jak to będzie. Przevoltowanie planuję gdyż mam baterię w obudowie Hilong , już zmontowaną i chyba najbardziej odpowiednią do składaczka na jakim mam zamiar silnik zamontować.
Jak się to również uda (lub nie) powiadomie w tym temacie.
Ostatnio zmieniony przez wibi Wto 21 Maj, 2019, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Pią 02 Mar, 2018   

Pisałem wyżej, że nie udało mi się znaleźć w sieci zdjęć płyty głównej BBS0x, teraz jak już swój "problem" rozwiązałem takie zdjęcia udało mi się znaleźć na Rosyjskim forum "elektrotransport" . Jest tych zdjęć w dobrej rozdzielczości 29 szt. i dotyczą BBS01.Gdyby Admin zezwolił (bo to sporo miejsca zajmie) i byli by chętni na oglądanie to je zamieszczę . I jeszcze jedno cały czas szukam jakiegoś środka którym mógłbym uzupełnić "wydłubane" fragmenty zalewy sterownika. .Jak do tej pory nie udało mi się takiego preparatu znaleźć a silikon nawet ten bez octowy i tak jakieś związki kwaśne zawiera a poza tym długo schnie więc raczej nie będę ryzykował.Może ktoś coś wie o takim preparacie-środku to chętnie wysłucham.
 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Sob 03 Mar, 2018   

Nie udało mi się "wyszukać" odpowiedniego środka do wypełnienia wydłubanej zalewy ze sterownika BBS01,silikon jednak nie pasuje gdyż nawet ten "naturalny" lub wysoko temperaturowy zawiera i wydziela jakieś kwasowe opary które mogą w konsekwencji uszkodzić miedź nie tylko na płycie głównej ale nawet w silniku który przecież jest prawie "zintegrowany". Spróbuję więc piankę montażową, niskoprężną, może ona się nada. Mam też problem z usunięciem supportu z ramy roweru gdyż po odkręceniu korb i wykręceniu z jednej strony takiej "koronki" (nie wiem jak to się fachowo nazywa), oś supportu nadal nie chce wyjść a koronka z drugiej strony gdy ja odkręcać obraca całyy wkład w ramie. To w ogóle jakaś konstrukcja podobna do FitPress bo łożysko widać.Boję się używać siły by czegoś nie uszkodzić ale chyba będę musiał użyć jakiegoś ściągacza czy praski by ten support usunąć bo wygląda to na nowoczesną i trochę inną niż powszechnie znane,konstrukcję supportu.
 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Sob 03 Mar, 2018   

W końcu udało mi się usunąć support z ramy ale powstał problem gdyż to jakaś specyficzna konstrukcja składająca się ze stalowej rury o średnicy zewnętrznej 40mm wtłoczonej w aluminiową ramę,w której oś supportu obraca się na dwóch wewnętrznych łożyskach.Tak, że będę musiał wyprasować całą oś i te łożyska a rurę ponownie włożyć-wcisnąć do aluminiowej ramy a na dodatek ta właśnie rura jest osią dla tylnego wahacza i stabilizowana jest w ramie dwoma śrubami M5 od spodu otworu w ramie na support.Wymiary wewnętrzne tej rury są standardowe jak każdy otwór na support tak, że sądzę powinno się wszystko udać.
Zdjęcie rowerka zamieściłem w temacie https://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=8179 by można było ocenić problemy na jakie napotkałem. Jutro, mam nadzieję, że uda mi się uzupełnić ubytki w zalewie sterownika (mam nisko prężną piankę) i zmontować silnik a także wybić oś i łożyska supportu z "tej" rury aby ja ponownie wcisnąć i zablokować w ramie.Nie wiem tylko jak ta pianka sprawdzi się w roli "zalewy" i nigdzie nie znalazłem informacji o jej odporności na przebicie elektryczne oraz jak wygląda po ustabilizowaniu się,wiem tylko, że prężność to jedynie 3% a więc zbytnio swojej objętości nie powiększy,mam nadzieję.Może ktoś coś wie na ten temat,jeśli tak to mile widziane uwagi.
 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Pią 09 Mar, 2018   

Po wypełnieniu wydłubanej zalewy w sterowniku (użyłem pianki nisko prężnej nakładając ją szpachelką z pojemnika do którego ją "wpuściłem"). Pianka faktycznie niewiele zwiększa swoją objętość a jeśli już łatwo nadmiar odciąć skalpelem lub ostrym nożykiem.Silnik złożyłem,próba i działa.Rowerek już przygotowany na montaż tak, że wszystko poszło sprawnie. Manetką zmieniłem rozmiar koła na 20 cali i próba,niestety nie bardzo udana gdyż maksymalna szybkość jaką udało się uzyskać z kołem w powietrzu to 29.7 km/godz i to dopiero przy 6 stopniu wspomagania.PAS i manetka działają bardzo sprawnie gdyż praktycznie pół obrotu korby i silnik startuje, to samo przy użyciu manetki,minimalny obrót-nacisk i silniczek posłusznie reaguje zwiększając swoją prędkość, niestety do poziomu wspomagania. I tak na 1 stopniu wspomagania max.prędkość wynosi ok.12 km/godz zwiększając prędkość do max.czyli tych 29.7 przy 6 stopniu. Nie wiem czy przeprogramując sterownik uda się coś więcej osiągnąć bo jeszcze tego nie próbowałem bo może to są ustawienia dostosowane do prawa Europejskiego?
 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Pią 16 Mar, 2018   

Muszę "pochwalić" się rozwiązaniem (mam nadzieję nie tylko połowicznym) przewoltowania silnika BBS01 z 36V na 48V.Jak wcześniej wspomniałem przy kółkach 20 calowych max.prędkość dochodziła do 29.7km/godz. Było to zgodne z normą Europejską biorąc poprawkę na to, że koło napędzane kręciło się bez obciążenia. Podłączenie baterii 48V kończyło się komunikatem "error 7" i silnik nie startował. Ponieważ sterownik (jak prawie wszystkie konstrukcje) jest zasilany dwoma napięciami (wprost z baterii-prąd fazowy i z wyświetlacza zasilana jest elektronika w sterowniku) zwiększenie napięcia ponad znamionowe skutkowało "wywaleniem" tego erroru.Postanowiłem więc "oszukać" sterownik obniżając podawane napięcie do zasilania elektroniki przez zaporowo włączoną diodę zenera 12V. Nie udało mi się jeszcze otworzyć wyświetlacza C961 aby tą diodę zaporowo wlutować, ale spróbowałem połączyć piny na złączu wyświetlacza "P" i "Pl" bezpośrednio (bez wyświetlacza) taką diodą.Okazuje się, że dioda włączona szeregowo BLOKUJE STEROWNIK i zapewne przy podłączonym wyświetlaczu pojawił by się "error 7" natomiast podłączona "zaporowo" czyli obniżając napięcie z 54V do 42V podawana na wyświetlacz a raczej na styki złącza, silnik pracuje jak rakieta.Nie zmierzyłem uzyskanych prędkości gdyż wyświetlacz nie był podłączony ale wizualnie wyglądało to doskonale. Na razie mam problem z otwarciem wyświetlacza, gdyż nie chciałem robić nic na siłę nie znając reakcji elektroniki sterownika,teraz sprawa otwarcia obudowy wyświetlacza stała się priorytetem a wiem, że jest to możliwe gdyż obrazują to różne wątki w sieci.
Może ktoś z kolegów rozbierał wyświetlacz C961 i mógłby coś dodać w sprawie rozbiórki?
 
 
borsuk 
prezes



Pomógł: 25 razy
Dołączył: 12 Wrz 2011
Posty: 687
Skąd: Sudety
Wysłany: Sob 17 Mar, 2018   

Ja czytam z zainteresowaniem. I nie mam uwag i pytań, ponieważ opis jest bardzo dobry i szczegółowy.
_________________
Mój rower: BBS02B
Ostatnio zmieniony przez Arbiter Sob 17 Mar, 2018, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Sob 17 Mar, 2018   

No więc tak,rozebrałem wyświetlacz.Rozbiera się go dość prosto gdyż jest sklejony jakimś miękkim klejem,chociaż trzyma mocno (silikon?),najpierw ramka, następnie płyta szklana? pokrywająca ekran też przyklejona, dlatego lekko objechałem całą tą płytkę skalpelem podważając a właściwie "przecinając" klej i dostałem się do wnętrza.Tam wyświetlacz z płytą główną przykręcony 4 śrubkami.Trudno było wyciągnąć tą płytę bo trzymało uszczelnienie kabelków wyświetlacza ale powoli i delikatnie,dozując nacisk udało się wyjąć płytę z obudowy.Teraz tylko wylutowanie kabelka "P" i wlutowanie na jego miejsce zaporowo (czyli na płytę anoda diody) diody zenera na 12V,przylutowania wylutowanego kabelka "P" do katody diody,ponowne złożenie wszystkiego "do kupy" i próba. Próba ze wszech miar udana,wszystko działa jak należy a zmierzona (bez "żyłowania" manetki czy pedałów) prędkość 39.8 km/godz. Taka prędkość już mnie zadowala tym bardziej, że manetką udało się precyzyjnie dozować prędkość od "0".
Tak więc udało mi się PRZEWOLTOWAĆ silnik BBS01 z 36V/15A na 48V/?A.Zobaczymy jak do będzie na drodze i pod obciążeniem?
 
 
pastek5 
kierownik
Rowery elektryczne



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 14 Lut 2016
Posty: 306
Skąd: Żywiec
  Wysłany: Wto 12 Maj, 2020   

Witajcie, mam problem z podłączeniem manetki w 8fun bbs01. Nie posiadam wtyczek, wychodzą luźne nie połączone przewody, czerwony, zielony, brązowy, żółty, niebieski i pomarańczowy. W załączniku zdjęcia. Z góry dzięki za pomoc

IMG_20200512_132158.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 290 raz(y) 2,2 MB

_________________
Budowa rowerów elektrycznych,akumulatorów, konwersję rowerów na elektryczne, skrzynki na akumulator, serwis,- PasterTech

https://www.facebook.com/pasterbajk\

http://pasterbajk.pl/
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group