ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Wymiana kasety 7 rzędowej na nową
Autor Wiadomość
legend 
brygadzista


Dołączył: 09 Kwi 2013
Posty: 240
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 10 Paź, 2020   Wymiana kasety 7 rzędowej na nową

Przy okazji montażu silnika "wyszło" zużycie łańcucha i kasety.
Nie chcę zmieniać kół (wymieniać piast) i szukam informacji, co mógłbym poprawić w napędzie.
Nie wiem czy tak się da, ale sądząc po tym jak pracuje wspomaganie, fajnie by było żeby w nowej kasecie była możliwość oddzielnej wymiany najmniejszej zębatki (11T).

A Allegro widzę:

Najpopularniejsze 12-28T (przydało by się 11T):
- SRAM PG-720
- Shimano CS-HG200-7 ALTUS
- Sunrace CSM637BS

11-28T:
- Shimano CS-HG41 Acera

11-30T:
- SUNTOUR CS-PF302

12-32T:
- SRAM PG-730
- Shimano CS-HG200-7
- SUNTOUR CS-PF302

Zależy mi na dużym zakresie (z przodu tarcza 42T), więc najlepsza wydaje się kombinacja 11-30T (i tak na płaskim mam wysoką kadencję).

Zastanawiam się, czy można coś jeszcze zakombinować - tzn. np. zamontować kasetę 8 rzędową bez jednej zębatki??? Jeśli to możliwe, to jest sporo niedrogich kaset 11-34T...

Z góry dzięki za pomoc,
Kamil
 
 
andypip 
prezes


Pomógł: 50 razy
Wiek: 63
Dołączył: 06 Kwi 2019
Posty: 641
Skąd: Legnica
Wysłany: Sob 10 Paź, 2020   

Wysoka kadencje masz z powodu blatu 42T. ja bym dał 46T. 11T z tyłu zmniejsza ci kadencję i daje predkość ale wpływa na wyciąganie łańcucha - mniej zębów pracuje, wieksze siły wystepują. Kombinacja 46T i 12T z tyłu powinna być trwalsza. Chyba że dużo po górkach śmigasz to może być twardo.
Z mojego doświadczenia i eksperymentów wynikło, ze jedynie piasta wielobiegowa załatwi wiekszość problemów: trwałość, komfort, wszechstronność. Może, podobnie jak łańcuchy, pojawią się kasety dedykowane do e-bików.
_________________
Starość to stan umysłu
 
 
borsuk 
prezes



Pomógł: 25 razy
Dołączył: 12 Wrz 2011
Posty: 687
Skąd: Sudety
Wysłany: Nie 11 Paź, 2020   Re: Wymiana kasety 7 rzędowej na nową

legend napisał/a:

...
Zastanawiam się, czy można coś jeszcze zakombinować - tzn. np. zamontować kasetę 8 rzędową bez jednej zębatki??? Jeśli to możliwe, to jest sporo niedrogich kaset 11-34T...


Jeżdżę na kasecie 7 rzędów , którą przerabiam z 8 rzędowej przez usunięcie najmniejszej zębatki, która jest osobno. Tylko nakrętkę muszę zmienić na większą, wystarcza 12. Jest to:
Kaseta Shimano Claris HG50-8SPL 8rz 11-34
Ilość zębów 11-13-15-18-21-24-28-34
Jeżdzę wyłącznie po górach. Na płaskim przydałaby ci się większa tarcza z przodu, jak pisze andypip.
_________________
Mój rower: BBS02B
 
 
andypip 
prezes


Pomógł: 50 razy
Wiek: 63
Dołączył: 06 Kwi 2019
Posty: 641
Skąd: Legnica
Wysłany: Nie 11 Paź, 2020   

borsuk, a jaki masz blat z przodu bo to dość istotne.
_________________
Starość to stan umysłu
 
 
borsuk 
prezes



Pomógł: 25 razy
Dołączył: 12 Wrz 2011
Posty: 687
Skąd: Sudety
Wysłany: Nie 11 Paź, 2020   

andypip napisał/a:
borsuk, a jaki masz blat z przodu bo to dość istotne.

Ostatnio 44 (oryginalny Bafang), a poprzednio 5000 km na 42T, ale mi się zużyla.
Dla Bafanga BBS02 tarcza 42 to najmniejsza tarcza, ktora zapewnia dobrą linię łańcucha. Posiadacze Tongshenga mają pod tym względem lepiej.
_________________
Mój rower: BBS02B
 
 
legend 
brygadzista


Dołączył: 09 Kwi 2013
Posty: 240
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 12 Paź, 2020   

Podobnie podszedłem do tematu, tzn. kupiłem "na pałę" kasetę 8rz. 11-34 Shimano.
W domu się okazało, że ma mniejszy rozstaw zębatek. Rozłożyłem więc obie kasety (nową Shimano i starą Sram) i zrobiłem nową, z nowych zębatek i starych dystansów. Zrezygnowałem z trzeciej zębatki (chyba 15z). Nowa kaseta działa idealnie...
 
 
Junek56 
początkujący


Wiek: 67
Dołączył: 01 Lut 2021
Posty: 44
Skąd: Mielec
Wysłany: Czw 04 Lut, 2021   

Mam w swoim rowerze przerzutkę tylną Shimano Deore M592 SGS, 9 speed, SHADOW DESIGN.

Pytanie, jeżeli zmienię tylko manetkę 9 rzędową na 7 rzędową w systemie SIS Shimano, to czy ona obsłuży należycie nową kasetę 7 rzędową z przerzutką jak wyżej, M592?
Czy kasety 7 - 9 rzędowe mają standardową szerokość na bębenku ?
Myślę, że 7 rzędowa kaseta i deczko szerszy łańcuch byłby lepszy do Befanga 500W zamiast aktualnej 9 rzędowej.

Czy w kasetę i łańcuch, to warto inwestować w dolną/średnią/górną półkę (większe zużycie) ?
_________________
Pozdrawiam Jurek
żona Trek skye 27" BBS02B
mój Leader Fox 69er BBS02B
 
 
borsuk 
prezes



Pomógł: 25 razy
Dołączył: 12 Wrz 2011
Posty: 687
Skąd: Sudety
Wysłany: Pią 05 Lut, 2021   

Junek56 napisał/a:

Pytanie, jeżeli zmienię tylko manetkę 9 rzędową na 7 rzędową w systemie SIS Shimano, to czy ona obsłuży należycie nową kasetę 7 rzędową z przerzutką jak wyżej, M592?

Przerzutka 9 rzędów nie obsłuży poprawnie 7 rzędów (mozna kombinować tylko z 8 rzędową, ale to też nie ma większego sensu).

Junek56 napisał/a:

Czy kasety 7 - 9 rzędowe mają standardową szerokość na bębenku ?


Szerkości sa różne. Tu znajdziesz wymiary: http://rowery.zbooy.pl/rzedy.html


Junek56 napisał/a:

Myślę, że 7 rzędowa kaseta i deczko szerszy łańcuch byłby lepszy do Befanga 500W zamiast aktualnej 9 rzędowej.
Czy w kasetę i łańcuch, to warto inwestować w dolną/średnią/górną półkę (większe zużycie) ?

Tu zdania są podzielone. U mnie więcej niż 7 rzędów nie chciało działać. Decydujące znaczenie ma linia łańcucha.
Na zużycie łancucha oprócz linii łańcucha wpływa styl jazdy oraz stan zębów. W zeszłym roku przy nowej kasecie i nowej tarczy przejechałem po górach 1500 km na łańcuchu HG40 i jest on jeszcze w niezłym stanie. Poprzednio na starej kasecie i tarczy taki sam łańcuch musiałem wymienić po ok. 700 km.
Jestem zwolennikiem tanich podzespołów, które często wymieniam.
_________________
Mój rower: BBS02B
 
 
andypip 
prezes


Pomógł: 50 razy
Wiek: 63
Dołączył: 06 Kwi 2019
Posty: 641
Skąd: Legnica
Wysłany: Pią 05 Lut, 2021   

Podzielam zdanie Borsuka. zdecydowanie droższe komponenty nie są proporcjonalnie b. wytrzymałe w stosunku do ceny. Uważam, że lepiej wymienić 3 łańcuchy+kasetę niż ładować kasę w cuda, które też trzeba wymienić... szybciej niż wynika to z ceny. Producenci zareagowali na trend i wypuszczają łańcuchy dedykowane do e-bike. Sęk w tym czy są one autentycznie mocniejsze? Standard EU to napęd 250W. Pięćsetka grubo więcej generuje. Małe kółko w kasecie jest częściowo opasane i tylko ca. połowa zębów przenosi obciążenie. Łatwo zgadnąć jakie naciski jednostkowe występują w trakcie pracy. Osobiście jestem fanem przekładni wielobiegowych. Oprócz niższej ceny kaseta nie ma żadnych innych zalet w porównaniu do przekładni. Na dłuższą metę ta różnica nie jest zbyt wielka.
_________________
Starość to stan umysłu
 
 
Junek56 
początkujący


Wiek: 67
Dołączył: 01 Lut 2021
Posty: 44
Skąd: Mielec
Wysłany: Sob 06 Lut, 2021   

Borsuk, to może zapytam tak.
Czy ilość obsłużonych zębatek zależy od manetki czy także/jednocześnie od przerzutki ?
Nie mam doświadczenia. Ale wychodzę z założenia, że przerzutka jako tak, jest analogowa i zmienia się od minimum do maksimum w sposób liniowy. Jeśli szerokość kaset 7 i np 9 jest taka sama, to ona tego nie widzi. Natomiast to manetka indeksuje SIS. Przypuszczam że SIS sprawia przesuwanie linki o jednakową odległość ale różną dla różnych kaset.
Czy w moich rozważaniach robię jakiś błąd ?

Czy szerokość łańcucha jest zauważalna w zużyciu ? 6/7/8 vs 9 ?

Czyli nie ma co wchodzić w wypasione kasety i łańcuchy. Dzięki.
_________________
Pozdrawiam Jurek
żona Trek skye 27" BBS02B
mój Leader Fox 69er BBS02B
 
 
andypip 
prezes


Pomógł: 50 razy
Wiek: 63
Dołączył: 06 Kwi 2019
Posty: 641
Skąd: Legnica
Wysłany: Sob 06 Lut, 2021   

Szerokość łańcucha to jedno a materiał z którego jest zrobiony i ew. obróbka cieplna to drugie. to 1 możemy porównać to 2 jest poza naszym zasięgiem. Z pewnością mozna wyprodukować łańcuch drogi ale niesłychanie wytrzymały, tylko z punktu widzenia producenta - po co?
Do powyższego dochodzi sposób i styl jazdy, warunki /błoto, wilgoć/, częstotliwość i jakość konserwacji itp.
Z szerokimi kasetami zawsze jest problem z przekoszeniem łańcucha, który szybko się wyciąga z powodu nierównomiernego obciążenia płytek ogniw. Tym bardziej, że najwiekszego trybu z tyłu używa się pod największym obciążeniem /podjazdy/ i wystepuje wtedy najwieksze przekoszenie.
Spróbuj pojeździć na tym co masz w rowerze obecnie. Wymienić zawsze zdążysz a własne obserwacje i doświadczenie - bezcenne :idea:
_________________
Starość to stan umysłu
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group