ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
Batteryguru baterie do rowerów elektrycznych

Poprzedni temat «» Następny temat
Testowanie ogniw z odzysku - jak to zrobić?
Autor Wiadomość
Gregs 
młodzik


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 27 Sie 2017
Posty: 98
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 15 Lut, 2018   

Panowie teraz coś z praktyki.
Kolega prosił mnie o zbudowanie pakietu 7s z akumulatorów Sanyo UR18650W2 1500mAh. Ogniwa sprawdzałem na ładowarce Liitokala Lii-500. Ładowarka pozwala testować jednocześnie 4 ogniwa. Prąd ładowania 1000mAh, prąd rozładowania 500mAh. Mierzy także rezystancję ogniw (według Kolegi tas o dziwo całkiem precyzyjnie).
Po przetestowaniu wybrałem ogniwa mające pojemność 1250-1350mAh. Pogrupowałem je tak aby każda sekcja (12p) miała jednakową pojemność (ok. 15,5Ah)
Po złożeniu akumulatora 7s12p z BMS, wyrównaniu napięć na poszczególnych celach akumulator zwykłą ładowarką 7s naładował się do napięcia 29,4V. Po ładowaniu BMS musiał popracować ok 3-4 godzin (zrobił się wyraźnie ciepły).
Rozładowanie akumulatora 7s12p za pomocą testera pojemności, prądem 5-6A (tester niestety jest tylko 150W) dało pojemność 17,5Ah.
Wiem, że prądy rozładowania mogą być zbyt niskie aby odzwierciedlić rzeczywistą kondycję ogniw, ale nie mając mocniejszych urządzeń do testowania wydaje się, że uzyskałem efekt zadowalający.
Część ogniw testowałem podwójnie. Na Lii-500 i na Opus BT-C3100 (umożliwia rozładowanie prądem 1000mAh). Co ciekawe ładowarka Opus pokazywała pojemności o ok. 50-70mAh wyższe niż Liitokala, co chyba jest bardziej zbliżone do rzeczywistych parametrów.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 76 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3375
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 15 Lut, 2018   

Gregs napisał/a:
Panowie teraz coś z praktyki.
prąd rozładowania 500mAh....
.. aby każda sekcja (12p) miała jednakową pojemność (ok. 15,5Ah
Wiem, że prądy rozładowania mogą być zbyt niskie aby odzwierciedlić rzeczywistą kondycję ogniw, ale nie mając mocniejszych urządzeń do testowania wydaje się, że uzyskałem efekt zadowalający.
.

Przyblizona odpowiedz wynikająca z tego jest taka :
Pojemność Twojego pakietu będzie w poblizu taka sama jeśli ten pakiet będzie rozładowywany prądem 6A, no bo 12P x 0,5 A. Ale ile będzie gdy pakiet obciązysz np. 20 A, jakie będą róznice napięć na segmentach, tego nikt Ci nie powie, jak ich nie zmierzysz.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Gregs 
młodzik


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 27 Sie 2017
Posty: 98
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 15 Lut, 2018   

Oczywiście, masz rację. Ale zauważ, że przy rozładowaniu za pomocą ładowarki Opus na każde ogniwo było 1000mA i wynik średnio był lepszy od Liitokali która rozładowywała prądem 500mA. Wiąże się to zapewne z zabezpieczeniem ładowarek przed przeładowaniem i nadmiernym rozładowaniem. Różnica była ok. 50mAh.
Czyli rozładowanie prądem 1A na ogniwo daje 12A ciągłego rozładowania przy pakiecie 12p.
Akumulator ma być do skuterka z silnikiem 300W. Mam nadzieję, że moje testy pokryją się w praktyce gdzie prąd będzie w okolicach 15 do max. 20A.
Trochę pomagają też pomiary RW ogniw. A Liitokala pokazywała 25-38 mohm.
Wiem, że nie są to dokładne pomiary, ale dają pogląd na ogniwa i można przeprowadzić selekcję.
Jak nie ma co się lubi, to się lubi to co ma :smile:
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 76 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3375
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 15 Lut, 2018   

Pomiar pojemności jest też zależny od progu napięcia minimum, czyli jeśli ładowarka dopuści niższe napięcie odcięcia to i pomiar wskaże wyższą pojemnośc.
A zanim ruszysz na 'miasto', zrób prostą próbę obciązenia którą obrazowo nazywamy "pan cegła". A tak powaznie to zrób sobie sztuczne obciązenie 300/400 W (żarówki samochodowe, rezystory, drut oporowy) cokolwiek aby mozna było obciązyć pakiet w taki sposób aby było kilkanaście A i wtedy zmierz jakie są napięcia na każdym segmencie 7S. Ten pomiar Ci powie czy segmenty są równe POD obciązeniem, i jakie jest napięcie końcowe po kilku/nastu minutach.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
Ostatnio zmieniony przez WojtekErnest Pią 16 Lut, 2018, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Witt 
młodzik


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 06 Sie 2016
Posty: 60
Skąd: mazowieckie
Wysłany: Czw 15 Lut, 2018   

WojtekErnest napisał/a:
......
A zanim ruszysz na 'miasto', zrób prostą próbę obciązenia którą obrazowo nazywamy "pan cegła".

Ciekaw jestem jak Wojtek Waszych testów laptopowych. Ja byłem jak TSport przed tym wyborem jakieś 14 miesięcy temu. Choć nie uważam że to był czas stracony bo na testowaniu laptopowych nauczełem się wszystkiego łącznie z lutowaniem w pakiety (bezstresowe), to w 100% potwierdzam to co się powtarza w setkach wątków. Laptopowe się nie nadają kompletnie. Przy dużym obciążeniu na ogniwo powyżej 2 A zachowują się (te używane) bardzo nieprzewidywalnie. tj. rozpakietowywałem już 4 razy pakiet 7s4p do dziecięcej hulajnogi, bo któraś "niedomagała". Mam ze 150 czy nawet nie wiem ile laptopowych i .... są świetne do zasilania latarek. Długo oddają te 0,5-0,7A.

To co polecam to napewno Ładowarkę z DCGH+ i zewnętrznym oporem. Super to działało do czasu aż nie przesadziłem i pociągnąłem z ładowarki więcej na rozładowaniu niż maksismum. Po prostu ze zmęczenia źle dobrałem oporniki ceramiczne poniżej 1ohma.
Ale to tylko zabawy, nawet na LogView to tylko zabawy.

Poczytajcie post leszcza i jego testy... i po prostu przyjmijcie, że na koniec dnia i tak Pan cegła lub inno farelkopodobny organizm testujący "szczytowy" power pobierany z Waszego pakietu.
_________________
http://blog.urremote.com/...ycle-fast.html.

Dla początkujących: http://www.electricbike.c...throttle-motor/
 
 
Tsport 
stażysta


Dołączył: 11 Mar 2015
Posty: 123
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 15 Lut, 2018   

[quote="Witt"][quote="WojtekErnest"]......
....

To co polecam to napewno Ładowarkę z DCGH+ i zewnętrznym oporem. Super to działało do czasu aż nie przesadziłem i pociągnąłem z ładowarki więcej na rozładowaniu niż maksismum. Po prostu ze zmęczenia źle dobrałem oporniki ceramiczne poniżej 1ohma.
/quote]

Co to jest DCGH+ ?
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 76 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3375
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 16 Lut, 2018   

@Witt, ale Sanyo UR18650W2 trudno uznać za ogniwo laptopowe w negatywnym tego rozumieniu. To ogniwo o dość małej pojemności ale średnio/wysokopradowe bo Imax = 15A i impedancji AC ponizej 50 uR. Nie wiemy wprawdzie jaki jest ich stan/przebieg, ale względnie sprawne
na pewno wytrzymają staly prąd rzędu 3A. Wiec 12P z nich, to może być porządny pakiet.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Gregs 
młodzik


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 27 Sie 2017
Posty: 98
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 16 Lut, 2018   

Dla pewności przed złożeniem baterii pozostaje mi testowanie pojedynczo wstępnie wyselekcjonowanych ogniw tym testerem. Wydłuży to proces testów, ale da możliwość wyszukania "czarnej owcy" w pakiecie.

HTB1hVW_SpXXXXbpXpXXq6xXFXXXQ.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 247 raz(y) 318,92 KB

 
 
Witt 
młodzik


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 06 Sie 2016
Posty: 60
Skąd: mazowieckie
Wysłany: Wto 20 Lut, 2018   

WojtekErnest napisał/a:
@Witt, ale Sanyo UR18650W2 trudno uznać za ogniwo laptopowe w negatywnym tego rozumieniu.

Masz rację, zmyliło mnie z odzysku.

TSPORT - funkcja ładowarki z zewnętrznym oporem. Ty zamówiłeś Charsoona więc będziesz miał tą funkcję wbudowaną. Jest to rozładowywanie z wykorzystaniem rezystora zewnętrznego. Llink do instrukcji DCGH+ strona 14.
_________________
http://blog.urremote.com/...ycle-fast.html.

Dla początkujących: http://www.electricbike.c...throttle-motor/
 
 
wnoto 
młodzik


Dołączył: 01 Mar 2016
Posty: 66
Skąd: sieci
Wysłany: Śro 15 Lip, 2020   

Gregs napisał/a:

Część ogniw testowałem podwójnie. Na Lii-500 i na Opus BT-C3100 (umożliwia rozładowanie prądem 1000mAh). Co ciekawe ładowarka Opus pokazywała pojemności o ok. 50-70mAh wyższe niż Liitokala, co chyba jest bardziej zbliżone do rzeczywistych parametrów.

Czy obecnie te ładowarki mają lepsze funkcje ? Pokazując oporność aku ?
 
 
radwan 
młodzik


Wiek: 40
Dołączył: 28 Wrz 2012
Posty: 72
Skąd: Polska
Wysłany: Pon 05 Kwi, 2021   

Odkopuję temat nie będę zakładał podobnego. :razz:
Próbowałem zmierzyć pojemność ogniw metodą rzemieślniczą i głupoty mi wychodzą.
Obciążyłem naładowane ogniwo opornikiem i zapisywałem co jakiś czas prąd z multimetru
Ogniowo rozładowałem do 3,65V i już wyszło że oddało ~3787 mAh co jest niemożliwe dla ogniwa nominalnie 3400 mAh.
Prąd to tylko 0,7 A ale chciałem sprawdzić mniej więcej wg karty katalogowej.
W sumie czas rozładowania 5H 51min do 3,65V od 4,19V
Prąd na początku 0,718A na końcu ładowania 0,588A (średnio 0,653A)
Coś liczę nie tak czy ta metoda ma taki błąd?
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 76 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3375
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 06 Kwi, 2021   

Metoda DC ma błąd wynikający z b.niskiej rezystancji, gdzie jest błąd doprowadzen, oraz fakt ze przy pradzie 0,7A jest tzw SAG połączony z utratą pojemności. Wg specyfikacji producentów takie ogniwa mierzy się metoda AC 1kHz, z prądem rzędu 20mA.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Arbiter 
Administrator
Założyciel forum, administrator


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 903
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 09 Kwi, 2021   

test
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Batteryguru baterie do rowerów elektrycznych

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group