ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Sterownik silnika bldc z PAS do hulajnogi.
Autor Wiadomość
borsuk 
prezes



Pomógł: 25 razy
Dołączył: 12 Wrz 2011
Posty: 687
Skąd: Sudety
Wysłany: Wto 15 Cze, 2021   

fandaner31 napisał/a:
Masz rację, znam te wzory i to sobie też wyliczałem.

Przy doborze BMSa musisz znać tylko dwa parametry: liczbę S, czyli liczba ogniw lub segmentów połaczonych w szereg oraz prąd maksymalny pobierany przez sterownik. Prąd BMSa powinien być wyższy, z niewielkim zapasem.
Natomiast dobór baterii do sterownika i silnika to inny problem rzeczywiście wymagający głębszej analizy i obliczeń.
_________________
Mój rower: BBS02B
 
 
fandaner31 
stażysta


Wiek: 30
Dołączył: 11 Cze 2021
Posty: 176
Skąd: Polska
Wysłany: Wto 15 Cze, 2021   

Dolce napisał/a:
.....

Witam, dzięki za pomoc, trochę już mam jasność w tej sprawie. Właśnie zamówiłem silnik 48v500W :) , w opisie nie podali jakie ma max. obciążenie ale pewnie będzie do 15-20A. Teraz będę szukał jakiegoś sterownika na 500W48V + wyświetlacz. Pytanie to co pisze na sterowniku gdzie podają ampery to jest max wartość?

Mam jeszcze takie pytanie od strony nowych przepisów UTO, moja hulajnoga będzie na 12calowych kołach i jak mierzyłem całkowitą jej długość to ma 133cm i waży 11.5kg. Do tego dojdzie silnik, bateria + sterownik to waga trochę wzrośnie i może jakoś mi się uda się zmieścić w tych 25kg lub nie :( . Bardziej mnie martwi ta długość czy będę musiał ją skracać. Czy taki pojazd przerabiany na elektryka będzie dopuszczony do ruchu, a co z rowerami przerobionymi na elektryki jak to ma się do tej ustawy?
Ostatnio zmieniony przez fandaner31 Wto 15 Cze, 2021, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Dolce 
stażysta


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 16 Kwi 2021
Posty: 126
Skąd: Polska
Wysłany: Wto 15 Cze, 2021   

Nie wiem jak jest z hulajnogami ale wiadomosci znajdziesz w necie. Rowery mają ustalony limit prędkości 25km/h a moc silnika na 250W. Powyżej tego, do mocy 4kW są traktowane jak motorowery a powyżej 4kW jako motory więc... Prawdę mówiąc nie widziałem jeszcze roweru z tablicą :) Jednak wszystko przed nami jak znam nasz kraj i urzędasów z Brukseli...
 
 
fandaner31 
stażysta


Wiek: 30
Dołączył: 11 Cze 2021
Posty: 176
Skąd: Polska
Wysłany: Wto 15 Cze, 2021   

Dolce napisał/a:
Nie wiem jak jest z hulajnogami ale wiadomosci znajdziesz w necie. ...

Doczytałem się że na hulajnogi jest limit 25kg i długość do 125cm a szerokość do 90cm. Te limity to jakieś głupie wymysły. Wiadomo że nie powinny to być jakieś kolosy ale jakieś rozsądne parametry do długości roweru i wadze do 35kg by było najlepiej.
 
 
Dolce 
stażysta


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 16 Kwi 2021
Posty: 126
Skąd: Polska
Wysłany: Wto 15 Cze, 2021   

Szerokość 90cm? Pewnie chodzi o kierownicę. W rowerach zdaje się nie podają wymiarów, ani długości ani szerokości. Na szczęście.
 
 
andypip 
prezes


Pomógł: 50 razy
Wiek: 63
Dołączył: 06 Kwi 2019
Posty: 641
Skąd: Legnica
Wysłany: Wto 15 Cze, 2021   

Każde przepisy mają to do siebie, że gdzieś musi być jakaś granica- do i ponad. Hulajnoga 25kg + człowiek 80kg x prędkość np. 35 km/h to już można kogoś nieźle dziabnąć. I również sobie biedy narobić.
_________________
Starość to stan umysłu
 
 
Dolce 
stażysta


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 16 Kwi 2021
Posty: 126
Skąd: Polska
Wysłany: Śro 16 Cze, 2021   

andypip napisał/a:
Każde przepisy mają to do siebie, że gdzieś musi być jakaś granica


Granicą jest nasza wyobraźnia i moc silnika, tudzież ramy :)

fandaner31 napisał/a:
Właśnie zamówiłem silnik 48v500W :) , w opisie nie podali jakie ma max. obciążenie ale pewnie będzie do 15-20A. Teraz będę szukał jakiegoś sterownika na 500W48V + wyświetlacz. Pytanie to co pisze na sterowniku gdzie podają ampery to jest max wartość


Gratuluję.
500W:48V=10,42A poboru prądu przy mocy nominalnej (500W). Załóżmy, podobnie jak w poprzednim przykładzie, że silnik w szczycie będzie brał dwukrotność mocy nominalnej czyli 21A. Szukaj sterownika na 48V i ok 21A.
Może coś takiego:
sterownik... biały :)
 
 
fandaner31 
stażysta


Wiek: 30
Dołączył: 11 Cze 2021
Posty: 176
Skąd: Polska
Wysłany: Śro 16 Cze, 2021   

Dolce napisał/a:
...
500W:48V=10,42A poboru prądu przy mocy nominalnej (500W). Załóżmy, podobnie jak w poprzednim przykładzie, że silnik w szczycie będzie brał dwukrotność mocy nominalnej czyli 21A. Szukaj sterownika na 48V i ok 21A.
Może coś takiego:
sterownik... biały :)


Czyli szukać sterownika do 20-22A czy może być max do 25A?
 
 
Dolce 
stażysta


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 16 Kwi 2021
Posty: 126
Skąd: Polska
Wysłany: Śro 16 Cze, 2021   

Może być i do 100A, byle nie mniej niż te 20.
 
 
fandaner31 
stażysta


Wiek: 30
Dołączył: 11 Cze 2021
Posty: 176
Skąd: Polska
Wysłany: Śro 16 Cze, 2021   

Dolce napisał/a:
Może być i do 100A, byle nie mniej niż te 20.

Jak wybiorę sterownik 25A, to bateria nie może mieć mniej niż 20A a bms wtedy 30A?
 
 
andypip 
prezes


Pomógł: 50 razy
Wiek: 63
Dołączył: 06 Kwi 2019
Posty: 641
Skąd: Legnica
Wysłany: Czw 17 Cze, 2021   

Ja myślę, że raczej odwrotnie. To bateria musi mieć wiekszy prąd. Chyba że masz możliwość ustawienia prądu max sterownika programowo. Dając sterownik przewymiarowany, po częściowym rozładowaniu baterii, jak dasz kopa dobry bms z bocznikowaniem będzie ci odcinał prąd. Ewentualność ze słabym bms-em pominę wieloznaczącym milczeniem. Pamiętaj, że bateria to nie bak z benzyną, który daje full moc do ostatniej kropelki.
_________________
Starość to stan umysłu
 
 
fandaner31 
stażysta


Wiek: 30
Dołączył: 11 Cze 2021
Posty: 176
Skąd: Polska
Wysłany: Czw 17 Cze, 2021   

Dzięki. Widzę że nadal jeszcze dobrze tego nie ogarniam. To bym musiał dać większą baterię np: VTC5 13s3p 45A lub 13s4p 60A tak z obliczeń mi wychodzi, to do baterii BMS musi mieć max prąd sterownika? Czy lepiej zrobić baterię na ogniwach wysoko-pojemnościowych (np. Samsung 35E) 13s4p 20A to sterownik 20A i BMS 20-30A?
 
 
Dolce 
stażysta


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 16 Kwi 2021
Posty: 126
Skąd: Polska
Wysłany: Czw 17 Cze, 2021   

fandaner31 napisał/a:
Jak wybiorę sterownik 25A, to bateria nie może mieć mniej niż 20A a bms wtedy 30A?

Dosyć dobrze zaczynasz myśleć ale zapominasz o tym, że masz jeszcze silnik i to ostatecznie on pobiera moc z baterii a zarówno sterownik jak i bms to elementy "pośrednie".
W załączniku masz schemat blokowy z podanymi przykładowymi parametrami podzespołów. Silnik z tego co pamiętam masz na 48V o mocy 500W. Przyjąłem jako 20A jego maksymalny prąd poboru. Może masz w nocie katalogowej silnika podany ten parametr dokładnie to potwierdź.
BMS i sterownik mają zapas, pewnie by wystarczyły i na 20A bo nie planujesz szaleć na najwyższym "c".
Jeśli chodzi o akumulator to pomijając napięcie i pojemność powinieneś szukać takiego, który zapewni te 15A prądu ciągłego i 20A w szczycie. Oczywiście można wyjść z założenia, że ma mieć ciągłego 20A ale przecież nie będziesz ciągłe piłował pod górkę. Jeśli jednak tak miało by być to musiałbyś mieć akumulator z prądem ciągłym 20A czyli tyle, ile pobiera w szczycie silnik.
Kończąc mam nadzieję, że pomogłem.
Więcej na ten temat już się nie będę rozpisywał bo wszystko masz podane jak na talerzu.

sch.png
Pobierz Plik ściągnięto 121 raz(y) 18,4 KB

 
 
fandaner31 
stażysta


Wiek: 30
Dołączył: 11 Cze 2021
Posty: 176
Skąd: Polska
Wysłany: Pią 18 Cze, 2021   

Dzięki za pomoc i że poświęciłeś mi tyle czasu. :)
Dolce napisał/a:
... Silnik z tego co pamiętam masz na 48V o mocy 500W. Przyjąłem jako 20A jego maksymalny prąd poboru. Może masz w nocie katalogowej silnika podany ten parametr dokładnie to potwierdź. ...

Silnik to KUNRAY 48V/500W, tylko nie było tam podanych więcej parametrów tego silnika. Może w przesyłce będzie jakaś nota o tym silniku. ()silnik

Jeszcze mam pytanie odnośnie ładowarki, bo widziałem są na 48V i 3A , czy taka będzie odpowiednia obojętnie czy będę mieć pakiet 3p czy większy ?
 
 
Dolce 
stażysta


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 16 Kwi 2021
Posty: 126
Skąd: Polska
Wysłany: Pią 18 Cze, 2021   

Prąd ładowania ustala się wg noty katalogowej producenta ogniwa. Producent podaje nominalną oraz maksymalną wartość prądu ładowania. Maksymalna wartość ładowania przeważnie jest ustalona na 1C. W praktyce lepiej ładować ogniwa mniejszym prądem, np 0,2-0,5C. Przedłuża to ich żywotność. Jeśli ogniwa są połączone równolegle to ustalamy prąd ładowania dla zsumowanych pojemności ogniw tak połączonych. Przykład: jeśli jedno ogniwo można ładować prądem o wartości 3A to dwa połączone równolegle ogniwa można ładować prądem 6A.
Ładowarka 3A dla Twojego akumulatora będzie dobra. Ja do swojego akumulatora o pojemności 20Ah stosuję najczęściej ładowarkę 2A, podłączam akumulator do ładowania "na noc". W razie potrzeby szybszego naładowania akumulatora stosuję drugą ładowarkę, która daje 5A.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group