Sterownik silnika bldc z PAS do hulajnogi. |
Autor |
Wiadomość |
borsuk
prezes
Pomógł: 25 razy Dołączył: 12 Wrz 2011 Posty: 687 Skąd: Sudety
|
Wysłany: Wto 15 Cze, 2021
|
|
|
fandaner31 napisał/a: | Masz rację, znam te wzory i to sobie też wyliczałem. |
Przy doborze BMSa musisz znać tylko dwa parametry: liczbę S, czyli liczba ogniw lub segmentów połaczonych w szereg oraz prąd maksymalny pobierany przez sterownik. Prąd BMSa powinien być wyższy, z niewielkim zapasem.
Natomiast dobór baterii do sterownika i silnika to inny problem rzeczywiście wymagający głębszej analizy i obliczeń. |
_________________ Mój rower: BBS02B |
|
|
|
|
fandaner31
stażysta
Wiek: 30 Dołączył: 11 Cze 2021 Posty: 176 Skąd: Polska
|
Wysłany: Wto 15 Cze, 2021
|
|
|
Witam, dzięki za pomoc, trochę już mam jasność w tej sprawie. Właśnie zamówiłem silnik 48v500W , w opisie nie podali jakie ma max. obciążenie ale pewnie będzie do 15-20A. Teraz będę szukał jakiegoś sterownika na 500W48V + wyświetlacz. Pytanie to co pisze na sterowniku gdzie podają ampery to jest max wartość?
Mam jeszcze takie pytanie od strony nowych przepisów UTO, moja hulajnoga będzie na 12calowych kołach i jak mierzyłem całkowitą jej długość to ma 133cm i waży 11.5kg. Do tego dojdzie silnik, bateria + sterownik to waga trochę wzrośnie i może jakoś mi się uda się zmieścić w tych 25kg lub nie . Bardziej mnie martwi ta długość czy będę musiał ją skracać. Czy taki pojazd przerabiany na elektryka będzie dopuszczony do ruchu, a co z rowerami przerobionymi na elektryki jak to ma się do tej ustawy? |
Ostatnio zmieniony przez fandaner31 Wto 15 Cze, 2021, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Dolce
stażysta
Pomógł: 5 razy Dołączył: 16 Kwi 2021 Posty: 126 Skąd: Polska
|
Wysłany: Wto 15 Cze, 2021
|
|
|
Nie wiem jak jest z hulajnogami ale wiadomosci znajdziesz w necie. Rowery mają ustalony limit prędkości 25km/h a moc silnika na 250W. Powyżej tego, do mocy 4kW są traktowane jak motorowery a powyżej 4kW jako motory więc... Prawdę mówiąc nie widziałem jeszcze roweru z tablicą Jednak wszystko przed nami jak znam nasz kraj i urzędasów z Brukseli... |
|
|
|
|
fandaner31
stażysta
Wiek: 30 Dołączył: 11 Cze 2021 Posty: 176 Skąd: Polska
|
Wysłany: Wto 15 Cze, 2021
|
|
|
Dolce napisał/a: | Nie wiem jak jest z hulajnogami ale wiadomosci znajdziesz w necie. ... |
Doczytałem się że na hulajnogi jest limit 25kg i długość do 125cm a szerokość do 90cm. Te limity to jakieś głupie wymysły. Wiadomo że nie powinny to być jakieś kolosy ale jakieś rozsądne parametry do długości roweru i wadze do 35kg by było najlepiej. |
|
|
|
|
Dolce
stażysta
Pomógł: 5 razy Dołączył: 16 Kwi 2021 Posty: 126 Skąd: Polska
|
Wysłany: Wto 15 Cze, 2021
|
|
|
Szerokość 90cm? Pewnie chodzi o kierownicę. W rowerach zdaje się nie podają wymiarów, ani długości ani szerokości. Na szczęście. |
|
|
|
|
andypip
prezes
Pomógł: 50 razy Wiek: 63 Dołączył: 06 Kwi 2019 Posty: 641 Skąd: Legnica
|
Wysłany: Wto 15 Cze, 2021
|
|
|
Każde przepisy mają to do siebie, że gdzieś musi być jakaś granica- do i ponad. Hulajnoga 25kg + człowiek 80kg x prędkość np. 35 km/h to już można kogoś nieźle dziabnąć. I również sobie biedy narobić. |
_________________ Starość to stan umysłu |
|
|
|
|
Dolce
stażysta
Pomógł: 5 razy Dołączył: 16 Kwi 2021 Posty: 126 Skąd: Polska
|
Wysłany: Śro 16 Cze, 2021
|
|
|
andypip napisał/a: | Każde przepisy mają to do siebie, że gdzieś musi być jakaś granica |
Granicą jest nasza wyobraźnia i moc silnika, tudzież ramy
fandaner31 napisał/a: | Właśnie zamówiłem silnik 48v500W , w opisie nie podali jakie ma max. obciążenie ale pewnie będzie do 15-20A. Teraz będę szukał jakiegoś sterownika na 500W48V + wyświetlacz. Pytanie to co pisze na sterowniku gdzie podają ampery to jest max wartość |
Gratuluję.
500W:48V=10,42A poboru prądu przy mocy nominalnej (500W). Załóżmy, podobnie jak w poprzednim przykładzie, że silnik w szczycie będzie brał dwukrotność mocy nominalnej czyli 21A. Szukaj sterownika na 48V i ok 21A.
Może coś takiego:
sterownik... biały |
|
|
|
|
fandaner31
stażysta
Wiek: 30 Dołączył: 11 Cze 2021 Posty: 176 Skąd: Polska
|
Wysłany: Śro 16 Cze, 2021
|
|
|
Dolce napisał/a: | ...
500W:48V=10,42A poboru prądu przy mocy nominalnej (500W). Załóżmy, podobnie jak w poprzednim przykładzie, że silnik w szczycie będzie brał dwukrotność mocy nominalnej czyli 21A. Szukaj sterownika na 48V i ok 21A.
Może coś takiego:
sterownik... biały |
Czyli szukać sterownika do 20-22A czy może być max do 25A? |
|
|
|
|
Dolce
stażysta
Pomógł: 5 razy Dołączył: 16 Kwi 2021 Posty: 126 Skąd: Polska
|
Wysłany: Śro 16 Cze, 2021
|
|
|
Może być i do 100A, byle nie mniej niż te 20. |
|
|
|
|
fandaner31
stażysta
Wiek: 30 Dołączył: 11 Cze 2021 Posty: 176 Skąd: Polska
|
Wysłany: Śro 16 Cze, 2021
|
|
|
Dolce napisał/a: | Może być i do 100A, byle nie mniej niż te 20. |
Jak wybiorę sterownik 25A, to bateria nie może mieć mniej niż 20A a bms wtedy 30A? |
|
|
|
|
andypip
prezes
Pomógł: 50 razy Wiek: 63 Dołączył: 06 Kwi 2019 Posty: 641 Skąd: Legnica
|
Wysłany: Czw 17 Cze, 2021
|
|
|
Ja myślę, że raczej odwrotnie. To bateria musi mieć wiekszy prąd. Chyba że masz możliwość ustawienia prądu max sterownika programowo. Dając sterownik przewymiarowany, po częściowym rozładowaniu baterii, jak dasz kopa dobry bms z bocznikowaniem będzie ci odcinał prąd. Ewentualność ze słabym bms-em pominę wieloznaczącym milczeniem. Pamiętaj, że bateria to nie bak z benzyną, który daje full moc do ostatniej kropelki. |
_________________ Starość to stan umysłu |
|
|
|
|
fandaner31
stażysta
Wiek: 30 Dołączył: 11 Cze 2021 Posty: 176 Skąd: Polska
|
Wysłany: Czw 17 Cze, 2021
|
|
|
Dzięki. Widzę że nadal jeszcze dobrze tego nie ogarniam. To bym musiał dać większą baterię np: VTC5 13s3p 45A lub 13s4p 60A tak z obliczeń mi wychodzi, to do baterii BMS musi mieć max prąd sterownika? Czy lepiej zrobić baterię na ogniwach wysoko-pojemnościowych (np. Samsung 35E) 13s4p 20A to sterownik 20A i BMS 20-30A? |
|
|
|
|
Dolce
stażysta
Pomógł: 5 razy Dołączył: 16 Kwi 2021 Posty: 126 Skąd: Polska
|
Wysłany: Czw 17 Cze, 2021
|
|
|
fandaner31 napisał/a: | Jak wybiorę sterownik 25A, to bateria nie może mieć mniej niż 20A a bms wtedy 30A? |
Dosyć dobrze zaczynasz myśleć ale zapominasz o tym, że masz jeszcze silnik i to ostatecznie on pobiera moc z baterii a zarówno sterownik jak i bms to elementy "pośrednie".
W załączniku masz schemat blokowy z podanymi przykładowymi parametrami podzespołów. Silnik z tego co pamiętam masz na 48V o mocy 500W. Przyjąłem jako 20A jego maksymalny prąd poboru. Może masz w nocie katalogowej silnika podany ten parametr dokładnie to potwierdź.
BMS i sterownik mają zapas, pewnie by wystarczyły i na 20A bo nie planujesz szaleć na najwyższym "c".
Jeśli chodzi o akumulator to pomijając napięcie i pojemność powinieneś szukać takiego, który zapewni te 15A prądu ciągłego i 20A w szczycie. Oczywiście można wyjść z założenia, że ma mieć ciągłego 20A ale przecież nie będziesz ciągłe piłował pod górkę. Jeśli jednak tak miało by być to musiałbyś mieć akumulator z prądem ciągłym 20A czyli tyle, ile pobiera w szczycie silnik.
Kończąc mam nadzieję, że pomogłem.
Więcej na ten temat już się nie będę rozpisywał bo wszystko masz podane jak na talerzu.
sch.png
|
Pobierz Plik ściągnięto 121 raz(y) 18,4 KB |
|
|
|
|
|
fandaner31
stażysta
Wiek: 30 Dołączył: 11 Cze 2021 Posty: 176 Skąd: Polska
|
Wysłany: Pią 18 Cze, 2021
|
|
|
Dzięki za pomoc i że poświęciłeś mi tyle czasu.
Dolce napisał/a: | ... Silnik z tego co pamiętam masz na 48V o mocy 500W. Przyjąłem jako 20A jego maksymalny prąd poboru. Może masz w nocie katalogowej silnika podany ten parametr dokładnie to potwierdź. ... |
Silnik to KUNRAY 48V/500W, tylko nie było tam podanych więcej parametrów tego silnika. Może w przesyłce będzie jakaś nota o tym silniku. ()silnik
Jeszcze mam pytanie odnośnie ładowarki, bo widziałem są na 48V i 3A , czy taka będzie odpowiednia obojętnie czy będę mieć pakiet 3p czy większy ? |
|
|
|
|
Dolce
stażysta
Pomógł: 5 razy Dołączył: 16 Kwi 2021 Posty: 126 Skąd: Polska
|
Wysłany: Pią 18 Cze, 2021
|
|
|
Prąd ładowania ustala się wg noty katalogowej producenta ogniwa. Producent podaje nominalną oraz maksymalną wartość prądu ładowania. Maksymalna wartość ładowania przeważnie jest ustalona na 1C. W praktyce lepiej ładować ogniwa mniejszym prądem, np 0,2-0,5C. Przedłuża to ich żywotność. Jeśli ogniwa są połączone równolegle to ustalamy prąd ładowania dla zsumowanych pojemności ogniw tak połączonych. Przykład: jeśli jedno ogniwo można ładować prądem o wartości 3A to dwa połączone równolegle ogniwa można ładować prądem 6A.
Ładowarka 3A dla Twojego akumulatora będzie dobra. Ja do swojego akumulatora o pojemności 20Ah stosuję najczęściej ładowarkę 2A, podłączam akumulator do ładowania "na noc". W razie potrzeby szybszego naładowania akumulatora stosuję drugą ładowarkę, która daje 5A. |
|
|
|
|
|