ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Nowa bateria przestała działać
Autor Wiadomość
stiw 
początkujący


Wiek: 63
Dołączył: 27 Mar 2022
Posty: 5
Skąd: swd
Wysłany: Pon 25 Lip, 2022   Nowa bateria przestała działać

Witam kolegów. Zrobił mi się mały duży problem. Mam zrobiony rower elektryczny z zestawu zakupionego w Chinach silnik 350w bateria bidonowa 36v 12ah o takim oznaczeniu JS-DW36V12AH G25 B20A 2111 0003. Bateria w sumie była góra 10 razy podładowyana od ok.50% rozładowania. Po kolejnym doładowaniu (ładowarka świeci na zielono), nie "puszcza"napięcia. Kontrolki na wyświetlaczu led zapalą się i zaraz gasną. Jak sprawdzałem napięcie na stykach baterii to przez sekundę jest 40v i momentalnie spada do 20V. jak podłączę ładowarkę i sprawdzam napięcia na stykach to jest 42V. Nie wiem czy wystarczająco opisałem problem, ale może ktoś pomógł by mnie naprowadzić na przyczynę problemu
 
 
zeeltom 
prezes
zeeltom



Pomógł: 12 razy
Wiek: 66
Dołączył: 13 Gru 2021
Posty: 733
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Wto 26 Lip, 2022   

Podstawowym błędem użytkowników jest wyłącznie ładowarki zaraz po zapaleniu zielonej diody. To jest błąd, bo wtedy zazwyczaj następuje wyrównywanie sekcji i odłączenie ładowarki w tym momencie powoduje rozjazd pięter. Bo wtedy jedne piętra się rozładowują balanserem, a inne nadal się ładują. Należy też pamiętać o doładowaniu baterii raz na miesiąc w czasie, gdy się nie jeździ. Po zapaleniu zielonej diody należy nie odłączać ładowarki jeszcze przez kilka godzin. Objaw, który opisujesz, może być spowodowany rozładowaniem jednej z sekcji. Trzeba rozebrać obudowę i zmierzyć napięcie na sekcjach, albo bezpośrednio na ogniwach, albo na wtyczce BMS po jej wyjęciu z BMS. Teoretycznie napięcia na sekcjach powinny być jednakowe z dokładnością, powiedzmy, +-0,02V. Jeśli jest inaczej trzeba ręcznie wyrównać napięcia na sekcjach dedykowaną ładowarką 4,2V, lub zasilaczem laboratoryjnym. Dobrze jest przy okazji sprawdzić działanie BMS. Jego balansowanie, o ile ma i przynajmniej napięcie odcięcia ładowania po przekroczeniu napięcia 4,25V na każdą sekcję. Zetknąłem się ostatnio z BMS w hulajnogach, które nie odcinały ładowania i ogólnie nie mają balanserów. Musiałem ręcznie wyrównywać sekcje i wymienić BMS-y na nowe. Trzeba jednak pamiętać, że jest to dość czasochłonne. Jeden z nich 13S8P wyrównywałem 12 dni. Ale się udało i akumulator jest teraz w pełni sprawny. Rozładowanie jednej z sekcji może być spowodowane upływnością jednego z ogniw, które rozładowuje całą sekcję. Wtedy trzeba rozpiąć całą sekcję z jednej strony, tak by wszystkie ogniwa w sekcji były rozłączone, odczekać dzień i zmierzyć napięcia na każdym ogniwie. Jeśli któreś ma niższe napięcie niż pozostałe, to trzeba to ogniwo wymienić i ponownie naładować do napięcia równego innym sekcjom. Niedawno sprawdzałem BMS w baterii, która ma około roku i okazało się, że początek balansowania miał na poziomie 4,28V i spadał do 4,19. Niestety, to bez sensu, bo praktycznie ogniwo nigdy nie naładuje się do napięcia 4,28V przy normalnie działającej ładowarce, chyba, że cały pakiet jest totalnie rozjechany. I właśnie ten BMS spowodował rozładowanie jednej sekcji do zbyt niskiego napięcia, któremu nie pomogło ładowanie pomimo niby sprawnego BMS. Dlatego piszę o sprawdzaniu samego BMS przed montażem w pakiecie. Bo to różnie bywa z tymi BMS-ami. A później wiąże się to z naprawą baterii.
_________________
http://zeeltom.mojeforum.net
https://zeeltom.vxm.pl
 
 
borsuk 
prezes



Pomógł: 25 razy
Dołączył: 12 Wrz 2011
Posty: 687
Skąd: Sudety
Wysłany: Śro 27 Lip, 2022   Re: Nowa bateria przestała działać

stiw napisał/a:
może ktoś pomógł by mnie naprowadzić na przyczynę problemu

Wyglada na to, że BMS blokuje baterię. Może to wystapić w przypadku zbyt dużego rozjazdu napięć na poszczególnych sekcjach baterii, lub przy jej przeciążeniu.
Czy podczas pomiarów i ładowania baterii odłączasz ją od kontrolera? Uszkodzenie kontrolera też moze być przyczyną. Czy bateria ma wyłącznik? Jeśli tak trzeba go sprawdzić.
Może być też uszkodzony sam BMS. Chińczycy bardzo często stosują BMSy bez balansowania i wtedy dywagacje Zeeltoma na ten temat mozesz sobie darować. Zamiast czekać godzinami po załączeniu zielonej diody warto to sprawdzić, w dodatku obecnie większość ładowarek całkowicie wyłącza prąd po zapaleniu zielonej diody (to też warto sprawdzić).
_________________
Mój rower: BBS02B
 
 
andypip 
prezes


Pomógł: 50 razy
Wiek: 63
Dołączył: 06 Kwi 2019
Posty: 641
Skąd: Legnica
Wysłany: Śro 27 Lip, 2022   

po primo spróbuj to zareklamować. jeśli kupiłeś w dużym sklepie z wysyłką z eu to potraktują Cię poważnie. no i dlaczego nie warto chociaż spróbować? powodzenia
_________________
Starość to stan umysłu
 
 
zeeltom 
prezes
zeeltom



Pomógł: 12 razy
Wiek: 66
Dołączył: 13 Gru 2021
Posty: 733
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Śro 27 Lip, 2022   

Większość ładowarek wyłącza napięcie? Skąd to stwierdzenie? Ja mam inne doświadczenia z ładowarkami, a przeszło ich przez moje ręce naprawdę dużo. Stwierdzam to, co pokazało mi doświadczenie z nimi. Zielona dioda zazwyczaj zapala się poniżej ustalonego prądu ładowania a napięcie jest na nich nadal cały czas. Łatwo to sprawdzić włączając ładowarkę bez ładowania. Zapewne zaświeci się zielona dioda a na wtyczce będzie znamionowe napięcie. Są też nieliczne ładowarki, które podają napięcie dopiero po wykryciu podłączonego akumulatora, ale bardzo rzadko takie spotykałem.
Moje dywagacje są opisem moich doświadczeń z ładowarkami i pakietami. Pakiety bez BMS z balanserem dość szybko się rozjeżdżają, a te z balanserem wymagają pozostawienia napięcia na czas balansowania. Każdy zrobi po swojemu.
_________________
http://zeeltom.mojeforum.net
https://zeeltom.vxm.pl
 
 
borsuk 
prezes



Pomógł: 25 razy
Dołączył: 12 Wrz 2011
Posty: 687
Skąd: Sudety
Wysłany: Czw 28 Lip, 2022   

zeeltom napisał/a:
Większość ładowarek wyłącza napięcie? Skąd to stwierdzenie?

Moich większośc, a mam ich teraz 5. Są różne ładowarki oraz różne BMSy. Ja ładuję często z użyciem watomierza i widzę kiedy włącza sie dioda, jaka charakterystykę ma ładowarka oraz ile Ah i Wh zostało pobranych. Niektóre ładowarki maja bardzo krótki okres (fazę) stałego napięcia.
W wielu tanich i popularnych BMSach balansowanie (jeżeli jest) jest bardzo małym prądem i praktycznie przy większych pojemnosciach baterii nie ma znaczenia.
Jako ciekawostkę podam, ze bateria 20S20P z rozjazdami na poziomie 8 mV przy użyciu BMSa ANT z prądem balansowania 120mA i funkcją autobalance (wymuszenie balansowania bez ładowarki) balansowała mi się 24 godziny.
Pakiety rozjeżdzają się jeżeli są zrobione z ogniw niskiej jakości, z odzysku, z ogniw o różnych pojemnościach, oraz przeciążanych. Z moich doświadczeń bateria złożona z porządnych przetestowanych i nie nadmiernie obciążanych ogniw nie wymaga balansowania. (oczywiście wstępnie ogniwa muszą być dokładnie zbalansowane).
_________________
Mój rower: BBS02B
 
 
zeeltom 
prezes
zeeltom



Pomógł: 12 razy
Wiek: 66
Dołączył: 13 Gru 2021
Posty: 733
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Pią 29 Lip, 2022   

Mając baterie z napięciami 4.12 i 4,20V to nie dziwota, że balansowanie długo trwa. U mnie rozjazdy są rzędu 2-3 mV i balansowanie prądem rzędu 30-50 mA też trwa dość długo. Mam baterię 13S22P i wstępne balansowanie trwało kilka dni. Teraz po każdej jeździe podłączam ładowarkę i zostawiam do rana. Sekcje się szybko balansują, bo rozjazdy są niewielkie.
Koszt balansera o dużym prądzie jest dość duży. Jak się dba o akumulator, to wystarczy BMS o typowym prądzie balansowania rzędu kilkudziesięciu mA.
Zapytaj się użytkowników rowerów ilu z nich ma pakiety zrobione z nowych ogniw a ilu z depakietu. Różnica w cenie ogniw może sięgać nawet 10 krotności ceny ogniw nowych i z depakietu. Te z depakietu można spokojnie posegregować pod względem pojemności, napięć i RW. Osobiście wolę kupić taniej i zbudować pakiet za 500 zł, niż za 2000. Który wcale nie będzie gorszy od pakietu z nowych ogniw. Pod warunkiem dbania o cały zestaw. Zbudowałem kilkadziesiąt pakietów z ogniw z depakietów. Działają prawidłowo od kilku lat i mam zero reklamacji od użytkowników.
Każdy postąpi według swojego uznania. Jeden wyda parę tysięcy na baterię, inny kilkaset złotych, a będą mieli takie same parametry baterii. Według uznania :) Kwestia dbania o ładowanie i korzystanie z pakietów.
_________________
http://zeeltom.mojeforum.net
https://zeeltom.vxm.pl
 
 
borsuk 
prezes



Pomógł: 25 razy
Dołączył: 12 Wrz 2011
Posty: 687
Skąd: Sudety
Wysłany: Pią 29 Lip, 2022   

zeeltom napisał/a:

Zapytaj się użytkowników rowerów ilu z nich ma pakiety zrobione z nowych ogniw a ilu z depakietu..

Nie muszę sie nikogo pytać, bo sam mam takie.
Akurat w temacie jest mowa o nowej chińskiej baterii, więc skończmy trucie nie na temat i sugerowanie, że bateria nie działa po 10 użyciach, ponieważ nie była balansowana.
_________________
Mój rower: BBS02B
 
 
zeeltom 
prezes
zeeltom



Pomógł: 12 razy
Wiek: 66
Dołączył: 13 Gru 2021
Posty: 733
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Pią 29 Lip, 2022   

Wiesz, co piszesz? Gdzie napisałem, że bateria nie działa po 10 użyciach? Ogólnie staram się stwierdzić, że balansowanie przedłuża życie pakietu. To tyle, a może dla niektórych "aż" tyle :P
Co do sprawności chińskich pakietów, to mam dużo do powiedzenia, ale może nie w tym temacie.
_________________
http://zeeltom.mojeforum.net
https://zeeltom.vxm.pl
 
 
andypip 
prezes


Pomógł: 50 razy
Wiek: 63
Dołączył: 06 Kwi 2019
Posty: 641
Skąd: Legnica
Wysłany: Sob 30 Lip, 2022   

oj Panowie. Wasza dyskusja się rozjechała jak bateria z depakietów :lol:
Przypomnę, że kolega ma problem z nowym aku ładowanym ca 10 x.
Więc, na mój maly rozumek, rozjechanie ogniw raczej odpada.
Podtrzymuję zdanie co do reklamacji.
Tak na marginesie: ogniwa z depakietu są zawsze w pewnym stopniu zdegenerowane. To nie flaszka z dobrym winem, czas nie jest ich przyjacielem. Co nie zmienia faktu, że dobrze wykonana bateria z używek ma b. dobry stosunek cena/jakość. Lecz nie przebije trwałością nowej /dobrze wykonanej/.
Oczywiście wyłaczając przypadki losowe.
_________________
Starość to stan umysłu
 
 
zeeltom 
prezes
zeeltom



Pomógł: 12 razy
Wiek: 66
Dołączył: 13 Gru 2021
Posty: 733
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Sob 30 Lip, 2022   

A czym się różnią nowe ogniwa z depakietu od ogniw nie zgrzewanych? Tym, że nie były zgrzane? Większość depakietu, to są nowe ogniwa źle zgrzane. Dlatego wolę ogniwa lutować, a nie zgrzewać. Kwestia gustu. Wielokrotnie, przy rozbiórce depakietów widziałem , że te zgrzewy są do bani, bo rozrywają się przy lekkim pociągnięciem blaszek. Twierdzenie, że nówki są OK nie zawsze ma się do rzeczywistości, że wszystko jest OK. Nawet nowe ogniwa mogą mieć felery. Wiem to po serwisie zupełnie nowych pakietów w serwisie hulajnóg, gdzie obecnie mam z nimi do czynienia. I nikt mi nie wmówi, że zupełnie nowe pakiety są rewelacyjne i nie wymagają serwisowania. Piszę o tym wszystkim po wielokrotnych problemach z pakietami, niby nowymi. Może nie mam racji, ale praktyka pokazuje coś innego, niż zdanie kolegi.
Podstawowym serwisem baterii jest sprawdzenie, czy BMS ma balansowanie. Sprawdzenie napięć na każdej sekcji. Krótkie ładowanie i rozładowanie pakietu. A kwestia, czy to są nowe ogniwa, czy inne, to zupełnie inna sprawa. Nawet zupełnie nowe ogniwa mogą mieć różne parametry i to później wyłazi w pakiecie.
_________________
http://zeeltom.mojeforum.net
https://zeeltom.vxm.pl
 
 
borsuk 
prezes



Pomógł: 25 razy
Dołączył: 12 Wrz 2011
Posty: 687
Skąd: Sudety
Wysłany: Nie 31 Lip, 2022   

zeeltom napisał/a:
A czym się różnią nowe ogniwa ...

Zeeltom może tak w nieskończoność... :smile:
A Stiw wcale sie nie odzywa - pewno juz dawno rozwiązał problem i jak większość użytkowników nie informuje o tym na forum.
(Mogło sie okazać, ze nie było styku na kablach, albo zapomniał włączyć przełącznik :wink: )
_________________
Mój rower: BBS02B
 
 
zeeltom 
prezes
zeeltom



Pomógł: 12 razy
Wiek: 66
Dołączył: 13 Gru 2021
Posty: 733
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Pon 01 Sie, 2022   

Jesteśmy na forum by się dzielić pomocą i doświadczeniem, co niniejszym czynię :)
_________________
http://zeeltom.mojeforum.net
https://zeeltom.vxm.pl
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 07 Sie, 2022   

Bajki o depakietach za 5-8 zł to bajki z innej epoki. Obecne ceny nowych ogniw są w granicach 110 % cen tych DOBRYCH z depakietu.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
zeeltom 
prezes
zeeltom



Pomógł: 12 razy
Wiek: 66
Dołączył: 13 Gru 2021
Posty: 733
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Nie 07 Sie, 2022   

Ostatnio brałem trochę ogniw w cenie 5-6 zł za ogniwo. Z depakietu. Sprawne, trzymające swoje parametry. Tym się różnią od nowych, że mają ślady po zgrzewach i część ma uszkodzone koszulki.
_________________
http://zeeltom.mojeforum.net
https://zeeltom.vxm.pl
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group