ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Nagły spadek zasięgu hulajnogi

Co padło?
baterie
66%
 66%  [ 4 ]
BMS
16%
 16%  [ 1 ]
ładowarka
0%
 0%  [ 0 ]
sterownik
0%
 0%  [ 0 ]
silnik
0%
 0%  [ 0 ]
kable/podłączenie
16%
 16%  [ 1 ]
coś innego
0%
 0%  [ 0 ]
chyba
0%
 0%  [ 0 ]
nie wiem
0%
 0%  [ 0 ]
Głosowań: 4
Wszystkich Głosów: 6

Autor Wiadomość
i250 
początkujący
i250


Dołączył: 11 Maj 2023
Posty: 23
Skąd: Smokogród
Wysłany: Sob 20 Maj, 2023   

fandaner31 napisał/a:
To są ogniwa INR18650P, na prąd ciągły 10A i 2600mAh , takich szukaj...


Na pewno? 2.6Ah*3=7.8Ah a nie 6Ah jak podaje producent...
 
 
i250 
początkujący
i250


Dołączył: 11 Maj 2023
Posty: 23
Skąd: Smokogród
Wysłany: Pią 26 Maj, 2023   

Po dłuższej przerwie zrobiłem jeszcze jeden test akumulatora bez jakiegokolwiek ładowania.
Spodziewałem się że słabsze ogniwa po prostu padną a przy okazji sprawdzę czy jeszcze jakieś inne nie są słabe.
Hulajnoga miała cały czas koła w powietrzu bo trochę trudno byłoby równocześniej jechać na hulanodze i mierzyć napięcie w ogniwach akumulatora.

Pomiary co 2 ogniwa:
A B C D E
8.22 8.22 8.22 8.23 8.24 Zupełnie bez obciążenia
8.20 8.21 8.20 8.20 8.20 E (tryb Eco tj. jazda powoli 10km/h ale hulajnoga w powietrzu)
8.25 8.32 8.34 8.42 8.46 d (tryb D czyli powieszmy średni, 16km/h)
8.64 8.69 8.69 8.71 8.75 s (tryb S czyli powiedzmy szybki, do 25km/h)
8.80 8.84 8.77 8.80 8.82 s

Pomiary poszczególnych ogniw:
Eco Eco D S S S S S
1 4.19 4.08 4.07 4.07 4.06 4.07 4.06 4.06
2 4.16 4.08 4.07 4.06 4.05 4.07 4.05 4.05
3 4.15 4.08 4.07 4.07 4.06 4.08 4.05 4.06
4 4.14 4.08 4.07 4.06 4.06 4.06 4.05 4.06
5 4.12 4.07 4.07 4.06 4.05 4.05 4.04 4.05
6 4.12 4.07 4.06 4.06 4.05 4.05 4.06 4.05
7 4.13 4.08 4.07 4.07 4.06 4.06 4.07 4.04
8 4.10 4.06 4.05 4.04 4.03 4.02 4.03 4.02
9 4.10 4.07 4.07 4.06 4.05 4.05 4.05 4.06
10 4.09 4.07 4.07 4.06 4.07 4.05 4.06 4.06

Tryb S (szybki) - co jakiś czas pikanie i zanik zasilania ale tylko na moment, koło nawet nie stawało.
Za duża prędkość czy problem z akumulatorem?

5 kresek Naładowania ciągle...
A przecież przed tym zanim zacząłem pisać, przejechałem min. 1,5km, co prawda głównie w trybie Eco i trochę w trybie D.
Nie sprawdzałem ale cały pomiar trwał chyba z 15 minut z przerwami.

Sokrates podobno kiedyś powiedział "wiem że nic nie wiem".
Dokładnie opisał mój obecny stan umysłu bo już nic z tego nie rozumiem, spodziewałem się że któreś ogniwoa padną po prostu rozładowane, przynajmniej jedno. Jasne że jak się jedzie to jest znacznie większe obciążenie ale mimo wszystko... No i dlaczego co jakiś czas pikanie i zanik mocy na moment?
Nic nie rozumiem.
 
 
fandaner31 
stażysta


Wiek: 30
Dołączył: 11 Cze 2021
Posty: 169
Skąd: Polska

Wysłany: Pią 26 Maj, 2023   

Koło w powietrzu to co innego niż koło pod obciążeniem. U mnie hulajnoga w powietrzu to nawet 55k/h pędzi a pod obciążeniem 32-35km/h. Takie pomiary co robisz to nic Ci nie dadzą, tu trzeba zrobić pomiary pojemności choćby prostym miernikiem ZB2L3 do ogniw 18650, a naładować możesz sobie też prostym modułem na układzie TP4056. A jak masz fundusze kup sobie ładowarkę modelarską.
 
 
zeeltom 
prezes
zeeltom



Pomógł: 12 razy
Wiek: 66
Dołączył: 13 Gru 2021
Posty: 690
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Sob 27 Maj, 2023   

Pomiń BMS i wtedy się przejedź, po pełnym naładowaniu akumulatora i sprawdzeniu napięć na sekcjach.
A jak kontroler odetnie zasilanie, to wtedy znowu zmierz napięcia na sekcjach.
_________________
http://zeeltom.mojeforum.net
https://zeeltom.vxm.pl
 
 
i250 
początkujący
i250


Dołączył: 11 Maj 2023
Posty: 23
Skąd: Smokogród
Wysłany: Śro 31 Maj, 2023   

zeeltom napisał/a:
Pomiń BMS


Jak to zrobić? Jak pominąć BMS??

zeeltom napisał/a:
jak kontroler odetnie zasilanie, to wtedy znowu zmierz napięcia na sekcjach


Koniecznie od razu po wyłączniu czy można np. po dwóch godzinach stania takiej niewłączającej się hulajnogi?
 
 
zeeltom 
prezes
zeeltom



Pomógł: 12 razy
Wiek: 66
Dołączył: 13 Gru 2021
Posty: 690
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Czw 01 Cze, 2023   

Na BMS zewrzyj -B z -P. Sprawdź napięcia zaraz po odcięciu.
_________________
http://zeeltom.mojeforum.net
https://zeeltom.vxm.pl
 
 
i250 
początkujący
i250


Dołączył: 11 Maj 2023
Posty: 23
Skąd: Smokogród
Wysłany: Czw 01 Cze, 2023   

Naładowałem akumulator porządnie, napięcia zaraz po rozładowaniu:
A. B. C. D. E (po 2 ogniwa):
7.96 7.97 7.94 8.12 8.59
9.01 9.15 9.30 9.40 9.50
9.62 9.78 9.65 9.58 9.72

Poszczególne ogniwa, obciążenie żaróweczką rowerową:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
4.87 4,72 4,81 4,82 4,89 4,84 4,90 4,77 4,95 4,90
4.64 4.62 4.59 4.59 4.58 4.50 4.53 4.39 4.47 4.52

Znowu zdziwienie: dlaczego napięcia były aż tak wysokie?
Spodziewałem się wartości poniżej 4V a nie znacznie powyżej
 
 
zeeltom 
prezes
zeeltom



Pomógł: 12 razy
Wiek: 66
Dołączył: 13 Gru 2021
Posty: 690
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Pią 02 Cze, 2023   

Po pierwsze żaróweczka rowerowa, to żadne obciążenie dla ogniwa. Lepiej podłącz żarówkę reflektorową od samochodu. Po drugie. albo masz coś z miernikiem (słaba bateria?), po trzecie masz ten pakiet totalnie rozjechany.
Spróbuj wyrównać cele do jednakowego napięcia i jeśli to nic nie pomoże, to buduj nowy pakiet.
_________________
http://zeeltom.mojeforum.net
https://zeeltom.vxm.pl
 
 
i250 
początkujący
i250


Dołączył: 11 Maj 2023
Posty: 23
Skąd: Smokogród
Wysłany: Sob 03 Cze, 2023   

Faktycznie voltomierz miał już słabą baterię, nie przypuszczałem że to może wpływać na pomiary, właśnie wymieniłem...
Widzę jeszcze jedno możliwe źródło problemu choć nie mam jeszcze pewności czy to jest to:
Ostatnio podłączyłem ładowanie całkiem rozładowanej hulajnogi no i po jakiejś chwili sobie poszedłem, jak zwykle upewniając się że dioda świeci na czerwono (ładowanie). Jak przyszedłem po dłuższym czasie to świeciła na zielono (naładowana). Super ale gdy ruszyłem nieco hulajnogą, dioda zaświeciła ponownie na czerwono i przez czas kiedy tam byłem ciąlge świeciła na czerwono. Z tego co zauważyłem, ładowarka zrobiła się letnia ale nie chciało mi się tam dłużej czekać. Cóż, poszedłem i przyszedłem znowu za dłuższy czas i znowu świeciła na zielono (akumulator naładowany).
Problem jest taki że gdy ruszyłem wtyczką, znowu zaczęła świecić na czerwono (ładowanie).
Nie miałem czasu dłużej czekać tylko pojechałem po kilku minutach tak naładowaną hulajnogą i wydaje mi się że o dziwo miała większy zasięg niż poprzednio. Na dodatek po zrobieniu trasy, naładowanie pokazywało ciągle 4/5 kresek (no dobra, nie jest to dokładny pomiar ale zawsze).
Może to rzadkie zjawisko ale zaczynam podejrzewać jeszcze możliwość że wtyczka wypycha wtyk po jakimś czasie... Czasem wystarczy nawet minimalne drgnienie i świeci na zielono nawet przy nienaładowanym akumulatorze. Stąd mam zwyczaj patrzenia czy świeci na czerwono po włożeniu wtyku bo różnie z tym bywa.
W każdym razie zaczynam zastanawiam się nad wymianą wtyczki lub zaróno wtyczki jak i końcówki od ładowarki...
 
 
zeeltom 
prezes
zeeltom



Pomógł: 12 razy
Wiek: 66
Dołączył: 13 Gru 2021
Posty: 690
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Sob 03 Cze, 2023   

Nie kontaktuje ci gniazdo ładowania. Dość częsty problem. Spróbuj popsikać Kontaktem, ostatecznie WD40. Potem wyjmij i włóż kilkukrotnie wtyczkę do gniazdka. Jak nie pomoże, to wymiana gniazdka.
_________________
http://zeeltom.mojeforum.net
https://zeeltom.vxm.pl
 
 
i250 
początkujący
i250


Dołączył: 11 Maj 2023
Posty: 23
Skąd: Smokogród
Wysłany: Wto 06 Cze, 2023   

Próbowałem z WD40 i wtykaniem zasilacza po kilka razy.
Przejechałem 5km prawie wyłącznie w trybie szybkim i około 2.5km głównie w trybie średnim, łącznie około 7.5km. Zasięg sprzed kilku miesięcy to około 11km czyli teraz 3.5km mniej, wychodzi jakieś 68% wcześniejszego zasięgu.
No cóż, myślę o wymianie wtyczki i zasilacza bo widzę że przypuszczalnie w tym leży przyczyna spadku zasięgu...
Przy okazji wcześniejszy zasięg i tak w pewnych sytuacjach ledwo starczał...
 
 
i250 
początkujący
i250


Dołączył: 11 Maj 2023
Posty: 23
Skąd: Smokogród
Wysłany: Wto 20 Cze, 2023   

Jednak ciągle to samo...
Przejechałem około 1km, znowu lekki podjazd, wskaźnik pokazuje 3 kreski na 5 a tu nagle miga, wyłącza się i po jeździe. Później nawet nie da się włączyć.
Przecież wcześniej wyjeżdżałem na co najmniej 2 razy stromsze i o wiele dłuższe, teraz nawet nie próbuję.

Mierzę napięcia bez obciążenia oraz po obciążeniu słabą wiertarką akumulatorową 12V
Pomiar po 2 cele: A B C D E
8.15-8.14
8.16-8.15
8.15-8.14
8.18-8.17
8.17-8.16

Mierzę napięcia bez obciążenia oraz po obciążeniu słabą wiertarką akumulatorową 12V
cele 1 2 3...10
4.08
4.08-4.07
4.09-4.08
4.08
4.08-4.07
4.08
4.09
4.09
4.09
4.08-4.07-8

Wiem że ta wiertarka akumulatorowa to też słabe obciążenie ale napięcia wyglądają na dość... wysokie a hulajnoga pomimo z 10 prób nawet się nie włączy... no raz się włączyła na tym stromym zjeździe na parę sekund zupełnie bez obciążenia tylko żeby się po zjeździe wyłączyć, później po prostu jak martwa, zero reakcji na włącznik.

A może jest tam jakiś czujnik napięcia i szwankuje czy coś????
 
 
zeeltom 
prezes
zeeltom



Pomógł: 12 razy
Wiek: 66
Dołączył: 13 Gru 2021
Posty: 690
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Wto 20 Cze, 2023   

Musisz podłączyć jakieś mocniejsze obciążenie i wtedy zmierzyć cele. Wydają się równe, ale pod mocnym obciążeniem może siadać któraś cela.
Kup sobie na stacji benzynowej dwie żarówki H7 12V 55W i użyj ich równolegle jako obciążenia.
Przy 4,2V powinny brać razem około 5A po rozgrzaniu włókien.
To pozwoli ci lepiej sprawdzić stan ogniw.
_________________
http://zeeltom.mojeforum.net
https://zeeltom.vxm.pl
 
 
zeeltom 
prezes
zeeltom



Pomógł: 12 razy
Wiek: 66
Dołączył: 13 Gru 2021
Posty: 690
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Sob 15 Lip, 2023   

Z tymi pakietami, to różnie bywa. Najczęściej są rozjechane z trzech powodów.
1. Upływność ogniw
2. Brak ładowania przez dłuższy czas
3. BMS bez balansera

Upływność zdarza się rzadko, ale się zdarza. Parę dni temu naprawiałem pakiet 10S3P i okazało się, że jedno piętro ciągle siada. Wiadomo, upływność. Rozpiąłem to piętro i okazało się, że upływność miały wszystkie 3 ogniwa. Po raz pierwszy miałem taki przypadek, bo najczęściej siada tylko jedno ogniwo, ale żeby wszystkie 3 równocześnie? I to Samsungi 29E. Wymieniłem całe piętro i jest git :)

Brak ładowania przez dłuższy czas jest częstą bolączką użytkowników. Myślą, że przez zimę czy inny dłuższy okres, rower może sobie stać w nieskończoność, a to nieprawda. Pakiety wymagają regularnego doładowania nie rzadziej, niż raz na 3 miesiące. Najlepiej robić to raz na miesiąc, na przykład przy wypłacie ;) Bo się wtedy będzie pamiętało :D Z różnych powodów nieładowane pakiety będą się rozjeżdżać na piętrach i rozwali to cały akumulator.

BMS bez balansera zabezpieczy nam tylko przeładowanie i zbyt niskie rozładowanie. Takie BMS często stosują Chińczycy w swoich bateriach, bo jest to tańsze. BMS z balanserem jest droższy, ale wyrówna nam też nieduże rozjazdy pięter baterii i wydłuży żywotność pakietu. Lepiej używać BMS z balanserem i chronić akumulator, niż później kupować nowy, a trzeba pamiętać, że bateria to najczęściej najdroższy element w naszym pojeździe. Więc trzeba o niego dbać :)
_________________
http://zeeltom.mojeforum.net
https://zeeltom.vxm.pl
 
 
i250 
początkujący
i250


Dołączył: 11 Maj 2023
Posty: 23
Skąd: Smokogród
Wysłany: Śro 26 Lip, 2023   

Co to jest upływność baterii? Zepsucie? Znaczna utrata parametrów?

Poniżej jeszcze jeden test na praktycznie rozładowanym akumulatorze.
Koło się kręciło ale co jakiś czas hulajnoga piszczała (spadki napięcia na 1 sekcji?)

Na sucho | + 2 żarówki samochodowe
A B C D E (po 2 sekcje):
7.87 | +7.40
7.88 | +7.37
7.86 | +7.34
7.78!!| !!!! +6.95-7.15 !!!!!
7.86 | +7.42
1..10 (pojedyncze sekcje):
1 3.95 3.94 | +3.73
2 3.93 3.93 | +3.75
3 3.94 3.94 | +3.77
4 3.94 3.94 | +3.75
5 3.93 3.93 | +3.73
6 3.92 3.92 | +3.72
7 3.95 3.95 | +3.77
8 3.83 3.82!! | !!!!!!! +3.50 !!!!!!!
9 3.92 3.91 | +3.70
10 3.93 3.93 | +3.72

Ostatnio przejechałem ok. 2900m po płaskim w trybie średnim i ok. 200m w trybie szybkim po czym bateria po prostu padła, z 4 kresek nagle spadła do zera i nie dało się hulajnogi uruchomić przed włączeniem do zasilacza.
Trochę to dziwne bo dawniej była w stanie zrobić ok. 7km w trybie szybkim i ok. 3km w trybie średnim.
Zastanawiam się nad wymianą sekcji 8 oraz dodaniem po 1 baterię na sekcję (zamiast 3 baterii w sekcji byłyby łącznie 4). Chyba kupię też koszyki bo jest tam jakby tektura z folią z jednej strony i nie wiem czy w ogóle dałoby się to lutować.
Rozumiem żeby kupić akumulatorki 2600mAh, napięcie ładowania 4.2v, tak?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group