ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Pojazd 4WD
Autor Wiadomość
zeeltom 
prezes
zeeltom



Pomógł: 12 razy
Wiek: 66
Dołączył: 13 Gru 2021
Posty: 698
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Sob 10 Lut, 2024   Pojazd 4WD

Wpadłem na pomysł zbudowania (w końcu :) ) pojazdu czterokołowego. Będzie to resorowany czterokołowy pojazd na silnikach z Xiaomi M365. Do mocowania silników wykorzystam przednie, amortyzowane widelce od takiej hulajnogi. Zasilanie 36V bateria prawdopodobnie 105Ah (10S30P). 4 kontrolery ze wstecznym biegiem, tempomatem 36-48V 15A. Fotel, jak zwykle jakiś samochodowy. Pełne oświetlenie z kierunkowskazami, światłem STOP, światła do jazdy dziennej i światła drogowe, boczne, żółte światła obrysowe. Oczywiście klakson. Hamowanie elektryczne na 4 silniki plus dwa mechaniczne na tył. Prędkość max rzędu 30 km/h. Przewidywany zasięg rzędu 120-150 km. Prawdopodobnie przyczepka z tyłu dla psa, lub koszyk na stałe mocowany do ramy pojazdu. I jak zwykle radio z MP3, BT. Czujnika ciśnienia nie będzie bo opony są pełne. Rama typowo u mnie z profilu 20x40x2 mm. Cała elektronika z baterią pod fotelem. Być może zrobię jakąś karoserię ze sklejki, żeby wyglądało to na małe autko ;)
Macie jakieś uwagi i sugestie?
_________________
http://zeeltom.mojeforum.net
https://zeeltom.vxm.pl
 
 
r2d2 
prezes
Reverse engineer



Pomógł: 4 razy
Wiek: 51
Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 680
Skąd: Kielce
Wysłany: Nie 11 Lut, 2024   

Mam deskę na 4 takich silnikach i kontroler 1500W, wszystkie są równolegle, halle oczywiście nie podłączone.
Pozdro.
_________________
Używaj odpadów, zanim podczas pierwszej nuklearnej zimy stanie sie to modne...
 
 
zeeltom 
prezes
zeeltom



Pomógł: 12 razy
Wiek: 66
Dołączył: 13 Gru 2021
Posty: 698
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Nie 11 Lut, 2024   

Podłączyłeś 4 silniki równolegle pod jeden kontroler???
_________________
http://zeeltom.mojeforum.net
https://zeeltom.vxm.pl
 
 
r2d2 
prezes
Reverse engineer



Pomógł: 4 razy
Wiek: 51
Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 680
Skąd: Kielce
Wysłany: Nie 11 Lut, 2024   

No tak, podłączenie każdego silnika oddzielnym kontrolerem jest dość absurdalne, jak chcesz wtedy synchronizować prędkość 4 kółek napędzających tą samą platformę?
_________________
Używaj odpadów, zanim podczas pierwszej nuklearnej zimy stanie sie to modne...
 
 
slow 
kierownik


Pomógł: 20 razy
Dołączył: 02 Lut 2018
Posty: 335
Skąd: Podkarpackie
Wysłany: Nie 11 Lut, 2024   

Przecież jak zakręcasz to zmieniają się prędkości kół więc jak te 4 silniki mogą prawidłowo działać na 1 sterowniku. Na silnikach indukcyjnych by to działało prawidłowo ale nie na synchronicznych.

Jakie ma być zastosowanie tego pojazdu?
 
 
r2d2 
prezes
Reverse engineer



Pomógł: 4 razy
Wiek: 51
Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 680
Skąd: Kielce
Wysłany: Nie 11 Lut, 2024   

Różnice w prędkości kółek wewnątrz zakrętu i tych na zewnątrz nie są na tyle duże żeby Ci to zrywało przyczepność, bo to nie BM'ka z zaspawanym dyfrem. Przeskakuje sobie magnesy po prostu (jak przy przeciążeniu silnika BLDC) i dalej dąży do synchronizacji napędu. Zastosowanie pojazdu - wozi mi dupę od paru lat ;)
_________________
Używaj odpadów, zanim podczas pierwszej nuklearnej zimy stanie sie to modne...
 
 
zeeltom 
prezes
zeeltom



Pomógł: 12 razy
Wiek: 66
Dołączył: 13 Gru 2021
Posty: 698
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Nie 11 Lut, 2024   

Taki sterownik generuje podawanie napięcia na cewkę na podstawie generowanego napięcia w pozostałych cewkach. I co zrobi sterownik w momencie gdy dostaje 4 różne napięcia? Bo bardzo wątpię, że silniki są zawsze ustawione w identyczny sposób magnesami w stosunku do cewek.
"No tak, podłączenie każdego silnika oddzielnym kontrolerem jest dość absurdalne, jak chcesz wtedy synchronizować prędkość 4 kółek napędzających tą samą platformę?"
Zrobiłem kilka pojazdów 3WD i wszędzie mam 3 kontrolery, po jednym na każdy silnik. Prędkość wszystkich kółek na jednej manetce jest taka sama, pod warunkiem, że wszystkie kontrolery i silniki są identyczne. Poza tym potrzebuję wszędzie bieg wsteczny i wtedy muszą być halle.
Takie podłączenie 4 silników równolegle, to można to przyrównać do połączenia 4 zestawów halli, gdzie z każdego idą różne impulsy na jeden kontroler. To miało by sens gdyby wszystkie 4 silniki były sprzężone mechanicznie i we wszystkich magnesy względem cewek ustawione dokładnie identycznie.
_________________
http://zeeltom.mojeforum.net
https://zeeltom.vxm.pl
 
 
r2d2 
prezes
Reverse engineer



Pomógł: 4 razy
Wiek: 51
Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 680
Skąd: Kielce
Wysłany: Pon 12 Lut, 2024   

Nie korzystam z halotronów, 3 kable do silnika z kontrolera i to wszystko. Bieg wsteczny to zamiana kolejności 2 dowolnych faz, dla mnie halotrony mogą nie istnieć, bo z nich nigdy nie korzystam w swoich napędach.
_________________
Używaj odpadów, zanim podczas pierwszej nuklearnej zimy stanie sie to modne...
 
 
zeeltom 
prezes
zeeltom



Pomógł: 12 razy
Wiek: 66
Dołączył: 13 Gru 2021
Posty: 698
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Pon 12 Lut, 2024   

Brak halli może skutkować szarpaniem koła przy ruszaniu. Takie rozwiązania stosuje się w hulajnogach, gdzie musisz ruszyć z kopyta i dopiero silnik zaczyna działać. 3 kable do silnika, czy do 4 silników? Bo nadal nie mam pojęcia jak to może prawidłowo działać skoro do kontrolera może dochodzić 8 różnych sygnałów z 8 cewek silników, zakładając, że masz podłączone 4 siniki jednocześnie.
_________________
http://zeeltom.mojeforum.net
https://zeeltom.vxm.pl
 
 
r2d2 
prezes
Reverse engineer



Pomógł: 4 razy
Wiek: 51
Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 680
Skąd: Kielce
Wysłany: Wto 13 Lut, 2024   

Nomalnie łączysz równolegle silniki tzn. niebieski z niebieskim, żółty z żółtym i brązowy z brązowym i wszystkie siniki w ten sam sposób do kontrolera. Halli nie podłączasz w ogóle. Halle może są pomocne w hulajnodze, bo wykryją że się odepchnąłeś, jedziesz i można włączyć napęd, a nie ruszyłeś manetką przypadkowo i cie nieoczekiwanie pociągnie. Tutaj jest więcej napędów i nawet jak jeden zwolni to reszta dalej ciągnie, a ten jeden musi poczekać na nową sekwencję zasilania i wtedy podejmie normalną pracę. A co do tych sygnałów o których piszesz to kablami zasilającymi żadne sygnały z powrotem nie płyną. Tzn. może i płyną ale zablokuje je sam kontroler.
Jak już masz te silniki to podłącz sobie tak np.2 i zobacz co się stanie jak przyhamujesz mechanicznie jeden z nich. Nic sobie nie popsujesz ;)
Pozdro.
_________________
Używaj odpadów, zanim podczas pierwszej nuklearnej zimy stanie sie to modne...
 
 
zeeltom 
prezes
zeeltom



Pomógł: 12 razy
Wiek: 66
Dołączył: 13 Gru 2021
Posty: 698
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Wto 13 Lut, 2024   

W większości hulajnóg właśnie nie ma halli. Wiem, bo przez rok serwisowałem różne w Grodzisku. Nie pisałem, że kablami zasilającymi płyną sygnały sterujące. Te sygnały są brane z przewodów fazowych silnika, bo jak zapewne wiesz taki silnik działa jak prądnica i na przewodach fazowych pojawia się napięcie, jak zakręcisz silnikiem. Kontroler wykrywa te napięcia i na ich podstawie włącza poszczególne cewki. Żeby wszystkie twoje silniki pracowały prawidłowo na raz, to muszą być idealnie spasowane magnesami w stosunku do cewek. Jeśli któryś nie pracuje, to tracisz napęd 4WD. W najbardziej niekorzystnej sytuacji może być tak, że pracuje tylko jeden silnik. W przypadku 4 kontrolerów każdy silnik pracuje zawsze. Poza tym praca silnika z hallami jest bardziej precyzyjna i można ruszać od zera bez żadnych niespodzianek. Osobiście nie zdecydował bym się na takie połączenie nawet dwóch, czy więcej silników z jednym kontrolerem.
_________________
http://zeeltom.mojeforum.net
https://zeeltom.vxm.pl
 
 
r2d2 
prezes
Reverse engineer



Pomógł: 4 razy
Wiek: 51
Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 680
Skąd: Kielce
Wysłany: Wto 13 Lut, 2024   

Spoko Tomek, pisałeś o sugestiach to zasugerowałem takie rozwiązanie. Przecież nie będę się upierał. Elaboratu jak to dokładnie działa chyba nawet nie umiałbym napisać. Zrobiłem najpierw doświadczenie na 2 kołach i zadziałało. Potem deskę z napędem na 2, a teraz jeździ już na 4, bo więcej kół nie ma ;)
Pozdro.
_________________
Używaj odpadów, zanim podczas pierwszej nuklearnej zimy stanie sie to modne...
 
 
zeeltom 
prezes
zeeltom



Pomógł: 12 razy
Wiek: 66
Dołączył: 13 Gru 2021
Posty: 698
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Śro 14 Lut, 2024   

Zadziałało, bo przynajmniej jeden z silników dostał prawidłowe sygnały, a pozostałem silniki musiały się dopasować do przychodzących napięć ze sterownika. To może się udać, jeśli koła będą w powietrzu i nie mają oporów toczenia. Inaczej sprawa wygląda pod obciążeniem, gdy koła mają opór i się same nie dopasują do sygnałów. To takie połowiczne rozwiązanie i to tylko w przypadku sterowników bezczujnikowych. W przypadku sterowania hallami, to nie przejdzie. Sterownik zgłupieje. Można kupić sterownik dla dwóch silników, ale to są po prostu dwa sterowniki w jednej obudowie.
Ja kupiłem 4 komplety takich zestawów po 150 zł za jeden komplet:
https://e-foton.pl/pl/p/Zestaw-napedowy-8-24V%2C-36V%2C-48V%2C-250W/124
Do tego 4 amortyzowane widelce do takich silników od Chińczyka, też po około 150 zł.
https://allegro.pl/oferta/zawieszenie-amortyzator-przedni-do-m365-pro-xiaomi-14684005884
4 identyczne silniki, 4 identyczne sterowniki, to ma sens i będzie działać bez żadnych problemów.
Mam już doświadczenie w napędzie 3WD i sprawuje się to bardzo dobrze. Po piachu, czy błocie wszystkie silniki się kręcą i jedzie to jak normalny pojazd terenowy z napędem na wszystkie koła. A w przypadku zakrętów żaden z nich się nie rozsynchronizuje z powodu różnej prędkości kół.
_________________
http://zeeltom.mojeforum.net
https://zeeltom.vxm.pl
 
 
zeeltom 
prezes
zeeltom



Pomógł: 12 razy
Wiek: 66
Dołączył: 13 Gru 2021
Posty: 698
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Śro 14 Lut, 2024   

Jak zrobić hamowanie jednym hamulcem hamowanie na 4 koła?
_________________
http://zeeltom.mojeforum.net
https://zeeltom.vxm.pl
 
 
zeeltom 
prezes
zeeltom



Pomógł: 12 razy
Wiek: 66
Dołączył: 13 Gru 2021
Posty: 698
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Czw 15 Lut, 2024   

Zrezygnowałem z tego pomysłu. Będą dwie klamki na podwójne linki. Klamka prawa będzie na dwa przednie koła, klamka lewa na dwa tylne. Poza tym te klamki mają hamulec postojowy, co się może przydać. Trzeba tylko dorobić czujnik nacisku klamki. Robiłem już tak z kontaktronów i małych magnesików. Działa to do tej pory. Albo odpuszczę sobie całkiem te wyłączniki.
_________________
http://zeeltom.mojeforum.net
https://zeeltom.vxm.pl
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group