ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Naprawa skutera dwuosobowego.
Autor Wiadomość
zeeltom 
szef
zeeltom



Pomógł: 12 razy
Wiek: 67
Dołączył: 13 Gru 2021
Posty: 1098
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Pią 04 Kwi, 2025   Naprawa skutera dwuosobowego.

Trafił do mnie do naprawy skuter dwuosobowy na 3 kołach. Tylny most różnicowy. Zasilanie 60V. Moc 1,5 kW, szybkość 45 km/h.
Przypchano go do mnie bez baterii. Diagnostyka wykazała szereg usterek. Po podłączeniu zasilacza 60V skuter się nie włączał. Zapalał się tylko wskaźnik napięcia i szybkości na głównej tablicy, reszta (światło, radio itp.) nie działała. Padło podejrzenie na przetwornicę 12V. Myślałem, że jest ona umieszczona z tyłu pojazdu przy kontrolerze, ale okazało się, że chińczyk wsadził ją z przodu pod deską rozdzielczą. A dostęp tam jest tragiczny. W końcu udało się ją wydłubać. Była padnięta. Nie dawała 12V. Pomiar przewodów 12V z autka pokazywał zwarcie. Po dłuższym szukaniu okazało się, że zwarcie powoduje silnik wycieraczki. Silniczek odłączony, zwarcia już nie ma, reszta urządzeń na 12V zaczęła działać na przetwornicy 12V 10A, ale nie do końca. Dmuchawa z ogrzewaniem elektrycznym pobiera więcej prądu i przetwornica się wyłączała. Trzeba zamontować mocniejszą przetwornicę, tak ze 20A. Do silnika wycieraczek nie ma normalnego dostępu. Trzeba rozebrać połowę przedniej tapicerki z przodu pojazdu. Prawdopodobnie się zatarł w pozycji pracy, nie wrócił do punktu zerowego i ciągle ciągnął prąd. Aż zrobił zwarcie. Pewnie się spaliły uzwojenia. Dziwne, że nie poleciał bezpiecznik od tego silnika. Na razie bezpiecznik wycieraczki wyjęty i zwarcia nie ma. Pora na napęd. Kable fazowe dość mocno przegrzane. Izolacja tych kabli podtopiona na całej długości. Silnik podpięty do sterownika nie rusza. Przy bliższym przyjrzeniu się tym kabelkom, okazało się, że są połamane przy wyjściu z silnika. No to silnik zdemontowany i po otwarciu go ukazało się piekło ;) Silnik usmażony na amen. Uzwojenia czarne, spalone. Ktoś musiał ten silnik ostro katować. Ogólnie silnik do wymiany. Sterownik ocalał. Inny silnik podpięty do niego działa, więc choć to jest dobre. Ogóle wyniki diagnostyki. Spalony silnik wycieraczki, uszkodzona przetwornica 12V, spalony główny silnik napędowy, brak akumulatora. Pora na decyzję właściciela, co z tym dalej? Oryginalnie, jako zasilanie były 4 akumulatory żelowe 12V. Nie znam pojemności (ponoć 45 Ah). Wymiana na litowe jest trochę problematyczna, bo pokładowa ładowarka daje 60V, więc na 16S napięcie za małe, a na 13S za duże. Optymalna bateria powinna mieć 14S. Zobaczymy co zaproponuje właściciel.









_________________
Moje nowe forum: https://zeeltom.domenomania.eu
 
 
slow 
kierownik


Pomógł: 20 razy
Dołączył: 02 Lut 2018
Posty: 340
Skąd: Podkarpackie
Wysłany: Nie 06 Kwi, 2025   

Silnik od takiego pojazdu dawałem do przewinięcia. długo szpeca szukałem w okolicy. w końcu ktoś się odważył , 3 miesiące robił ale w końcu za 1000zl zrobił. tyle ze mój był chyba większy bo 3kw i z czujnikiem CAN. Na ali koło 2-5-3tyś z wysyłką kosztuje.

Piszesz że 4 akumulatory tam wchodzi. A nie 5?

Sporo tego w mojej okolicy jest. Co chwila się coś psuje.
Na podszybie dostać się to faktycznie masakra.
 
 
zeeltom 
szef
zeeltom



Pomógł: 12 razy
Wiek: 67
Dołączył: 13 Gru 2021
Posty: 1098
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Pon 07 Kwi, 2025   

Na ali taki silnik 1800W kosztuje z przesyłką 545 zł najtańszy. Przepłaciłeś za przewinięcie ;)

https://pl.aliexpress.com/item/1005008534783249.html

Ładowarka ma napis 60V więc raczej powinny wejść 4 żele, tam pod siedzeniem nie ma aż tyle miejsca na 5 sztuk. Przynajmniej w moim modelu. W nowych szyby są elektryczne, u mnie jeszcze na korbkę.
_________________
Moje nowe forum: https://zeeltom.domenomania.eu
 
 
zeeltom 
szef
zeeltom



Pomógł: 12 razy
Wiek: 67
Dołączył: 13 Gru 2021
Posty: 1098
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Wto 08 Kwi, 2025   

slow napisał/a:
...
Na podszybie dostać się to faktycznie masakra.

Rozbierałeś to? Jak się tam dostać?
Klient raczej będzie za naprawą całości.
_________________
Moje nowe forum: https://zeeltom.domenomania.eu
 
 
slow 
kierownik


Pomógł: 20 razy
Dołączył: 02 Lut 2018
Posty: 340
Skąd: Podkarpackie
Wysłany: Wto 08 Kwi, 2025   

Nie przepłaciłem. Mój na ali 2500 a w pl koło 5000zł. Jest znacznie większy niż twój
Ja nie rozbierałem. Demolką inni się zajmują. Tylko widziałem jak manetki zmieniałem.
 
 
zeeltom 
szef
zeeltom



Pomógł: 12 razy
Wiek: 67
Dołączył: 13 Gru 2021
Posty: 1098
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Wto 08 Kwi, 2025   

Możliwe. Patrzyłam takie jak ja mam.
_________________
Moje nowe forum: https://zeeltom.domenomania.eu
 
 
borsuk 
prezes



Pomógł: 25 razy
Dołączył: 12 Wrz 2011
Posty: 691
Skąd: Jelenia Góra
Wysłany: Sob 12 Kwi, 2025   

zeeltom napisał/a:

Ładowarka ma napis 60V więc raczej powinny wejść 4 żele, tam pod siedzeniem nie ma aż tyle miejsca na 5 sztuk. Przynajmniej w moim modelu. W nowych szyby są elektryczne, u mnie jeszcze na korbkę.


W wersji z 2018r. był jeden akumulator żelowy 60V 45Ah, tak piszą w instrukcji. Podają nawet z niemiecką dokładnością napięcie ładowania 73,5 V.
W nowszych wersjach było już 5 szt. aku po 12V.
_________________
Mój rower: BBS02B
 
 
zeeltom 
szef
zeeltom



Pomógł: 12 razy
Wiek: 67
Dołączył: 13 Gru 2021
Posty: 1098
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Sob 12 Kwi, 2025   

W mojej wersji było klika akumulatorów, bo gość je wyciągał i były między nimi mostki.
Nie mierzyłem napięcia ładowarki, ale 5 żeli, to napięcie ładowania powinno być w okolicach 14,5V na jeden akumulator, czyli na 5 sztuk, to jakieś 72,5V. Przy okazji, to jaki akumulator litowy byś dał zamiast żeli w takim pojeździe? Żeby pasowała ładowarka i reszta elektroniki.
Na ali są takie silniki na 60V i na 72V, to jaki tu powinien być? Na silniku jest wytłoczone 60V1500W. Jeśli napięcie pełnej baterii jest 72V, to może przez to się spaliło uzwojenie? Może powinien tu być właśnie silnik 72V?
_________________
Moje nowe forum: https://zeeltom.domenomania.eu
 
 
borsuk 
prezes



Pomógł: 25 razy
Dołączył: 12 Wrz 2011
Posty: 691
Skąd: Jelenia Góra
Wysłany: Wto 15 Kwi, 2025   

zeeltom napisał/a:
Przy okazji, to jaki akumulator litowy byś dał zamiast żeli w takim pojeździe? Żeby pasowała ładowarka i reszta elektroniki.
Na ali są takie silniki na 60V i na 72V, to jaki tu powinien być? Na silniku jest wytłoczone 60V1500W. Jeśli napięcie pełnej baterii jest 72V, to może przez to się spaliło uzwojenie? Może powinien tu być właśnie silnik 72V?

Bateria li-ion 60V czyli 16S. Silnik też 60V i napewno się nie spali, ale ładowarka powinna być do li-ion.

Testowałem to z pojazdem zasilanym żelami 6 x 12V i z silnikiem 72V. Zmieniłem baterię na li-ion 20S20P. Ładowanie wyprowadziłem na zewnętrzną ładowarkę.
Pojazd już sprzedałem ale została mi bateria złożona z dwóch aku 60V i 12V, wspólny BMS. Bardzo łatwa przeróbka na pojedynczy aku 60V. Mógłbym to spuścić za małe pieniądze, ale problem z wysłaniem. Większy aku waży 18 kg i ja już nie mogę tego podnieść.
_________________
Mój rower: BBS02B
 
 
zeeltom 
szef
zeeltom



Pomógł: 12 razy
Wiek: 67
Dołączył: 13 Gru 2021
Posty: 1098
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Wto 15 Kwi, 2025   

A jaka jest pojemność tej baterii 60V? I ile cenisz?
_________________
Moje nowe forum: https://zeeltom.domenomania.eu
 
 
borsuk 
prezes



Pomógł: 25 razy
Dołączył: 12 Wrz 2011
Posty: 691
Skąd: Jelenia Góra
Wysłany: Śro 16 Kwi, 2025   

zeeltom napisał/a:
A jaka jest pojemność tej baterii 60V? I ile cenisz?


Bateria 16S 20P jest na Sanyo GA z ANTBMS i displayem specjalnie przerobionym do takiego pojazdu.
Wymiary 190 x 345 x 245 mm.
Obudowa https://pl.aliexpress.com/item/1005003137397107.html
Przejechałem na niej 100 km.

Cenię na 1500, tylko problem z transportem.
_________________
Mój rower: BBS02B
 
 
zeeltom 
szef
zeeltom



Pomógł: 12 razy
Wiek: 67
Dołączył: 13 Gru 2021
Posty: 1098
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Czw 17 Kwi, 2025   

Może bym łyknął, ale właściciel zostawił to u mnie, dowiedział się o usterkach i na drugi dzień miał dać znać, co z tym dalej i znowu się więcej nie pojawił. Niepoważny człowiek i jego kolega. Wcześniej odbierali hulajnogę pół roku. W końcu się pojawili, zapłacili z hulajnogę, ale nie mieściła się im do samochodu i na drugi dzień mieli ją zabrać. I na tym kontakt się urwał. Znowu na pół roku? Skończy się to tym, że wystawię to na ulicę i nie będzie mnie obchodziło, co z tym się będzie dalej działo.
_________________
Moje nowe forum: https://zeeltom.domenomania.eu
 
 
borsuk 
prezes



Pomógł: 25 razy
Dołączył: 12 Wrz 2011
Posty: 691
Skąd: Jelenia Góra
Wysłany: Czw 17 Kwi, 2025   

zeeltom napisał/a:
Może bym łyknął, ale właściciel zostawił to u mnie, dowiedział się o usterkach i na drugi dzień miał dać znać, co z tym dalej i znowu się więcej nie pojawił. Niepoważny człowiek i jego kolega. Wcześniej odbierali hulajnogę pół roku. W końcu się pojawili, zapłacili z hulajnogę, ale nie mieściła się im do samochodu i na drugi dzień mieli ją zabrać. I na tym kontakt się urwał. Znowu na pół roku? Skończy się to tym, że wystawię to na ulicę i nie będzie mnie obchodziło, co z tym się będzie dalej działo.

Masz rację takich trzeba unikać. Pozdrawiam.
_________________
Mój rower: BBS02B
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group