|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Bezpieczeństwo e-auta |
Autor |
Wiadomość |
JerzyZ
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 7 razy Dołączył: 16 Lip 2010 Posty: 794 Skąd: Warszawa - Ursynów
|
|
|
|
|
rs232
stażysta EV designer
Dołączył: 26 Maj 2010 Posty: 170 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Pią 14 Sty, 2011
|
|
|
Jak zawsze na interii wiekszosc co napisali to Sciencie Fiction, ktos kto pisal artykol nie zna tematu i podstaw fizyki.
Prad zwarcia i energi ktora moze byc niebezpieczna dla uzytkownika podczas zawarcia jest okreslona jego rezystancja wewnetrzna i pojemnoscia.
Umieszczenie bezpiecznika dobranego do wartosci pradu zwarcia w przypadku uszkodzenia powoduje ograniczenie mocy do wartoci krytycznej przy ktorej bezpiecznik ulega przepaleniu - zabezpiecza w okreslonym zakresie.
Odpowiednio dobrane zabezpieczenia temperaturowe dzialaja analogicznie jak prawdlowo dobrany bezpiecznik w glownym obwodzie zasialnia - odlaczenie akumulatorów w momencie wystapienia krytycznego zdazenia.
Faktem jest ze akumulatory nalezy chronic przed uszkodzeniami mechanicznymi gdyz w przypadku takiego uszkodzenia dochodzi do lawinowej reakcji chemiacznej ktorej efektem jest wyzwoelnie gigantycznych ilosci energii - temp. spalania przekracza 1000oC - mozliwosc tylko gaszenia masa beztlenowa. Uwazam ze bardzo podobny problem jest z paliwem - etylina, tylko tutaj jest prosciej zapanowac nad jej spalaniem i gaszeniem czego nie mozna zrobic w przypadku li-ion. Polecam eksperyment z wbiciem gwozdzia w baterie li-ion od telefonu, jednak urzedzam bo efkety sa naprawde niebezpieczne.
Na marginesie zdiecie
http://img.interia.pl/mot...to2_4907309.JPG
przedstawia w 80% swiatlowody wiec cos sie komuc pomylilo |
_________________ Osprzet dla EV - zadaj pytanie ja odpowiem.
iBMS - Battery Monitor System
Balancer Li-Pol Li-Ion
|
|
|
|
|
Mibars
kierownik Leń patentowany
Pomógł: 3 razy Dołączył: 10 Lis 2008 Posty: 382 Skąd: Nadarzyn k. W-wy
|
Wysłany: Sob 15 Sty, 2011
|
|
|
Rzetelność artykułu pisanego przez osobę, która pisze zarówno o samochodach elektrycznych i wizycie prezydenta Somalii w Burkina Faso siłą rzeczy nie będzie na zbyt wysokim poziomie Zresztą - Jakość niestety schodzi w dzisiejszych czasach na dalszy plan w każdej dziedzinie.
No dobra, do rzeczy:
-Pamiętacie niby drobną kolizję pana Zbyszka, kiedy to po najechaniu właściwie "puścił" sprawcę wolno, gdyż nie miał żadnych widocznych uszkodzeń, a chwilę później gasił palące się litowce w bagażniku? Tutaj kumulują się dwie rzeczy naraz - Przeróbka wykonywana hobbystycznie, która przy zachowaniu sensownego budżetu zawsze będzie odbiegać od wykonań fabrycznych, oraz fakt umieszczenia akumulatorów w miejscu wyjątkowo narażonym na uszkodzenia mechaniczne.
Jakieś 30, czy 40 lat temu produkowany był w USA taki samochód: Ford Pinto. Projektanci znaleźli ciekawe miejsce na zbiornik paliwa - Pod autem za tylną osią centralnie w widać nieplanowanej "strefie zgniotu" - Co najechanie na tył, to Pinto stawał w ogniu. Dziś już wiadomo jak montować zbiorniki - te lądują "w środku" auta z dala od zagrożeń.
W obydwu przypadkach jak widać uczymy się na błędach - Dziś już wiadomo, że niektóre akumulatory w aucie są nawet bardziej niebezpiecznie od baku z paliwem i trzeba je odpowiednio zabezpieczać. |
_________________ No i jest |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Nie 16 Sty, 2011
|
|
|
Moje przeróbki są fachowe i bardzo bezpieczne. Spalenie auta spalinowego często się zdarza, a szczególnie niebezpieczne jest z gazem, częściej grozi wybuchem.
Ogień też zdarza się w autach EV, ale wówczas EV zawsze spokojnie można można zatrzymać i wysiąść, jeśli jakiś akumulator nawet wybuchnie, to ten wybuch otworzy najwyżej maskę, jest bezpiecznie dla pasażerów i dla innych użytkowników dróg.
Mocniej trzeba zabezpieczać (różne obudowy, też dobre do podgrzewania akumulatorów) akumulatory z wyższym napięciem, powyżej 84V nominalnego, a i tak to napięcie jest bardzo groźne.
Podobnie jest w elektrycznych sztaplarkach (wózkach widłowych) i w innych elektrycznych maszynach budowlanych lub magazynowych; a na budowie naprawdę różne rzeczy się zdarzają. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|