ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Bezpieczeństwo e-auta
Autor Wiadomość
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 794
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Pią 14 Sty, 2011   Bezpieczeństwo e-auta

Na portalu Interia.pl znalazłem artykuł - może kogoś zainteresuje:
http://motoryzacja.interi...cie,1582145,415
 
 
rs232 
stażysta
EV designer


Dołączył: 26 Maj 2010
Posty: 170
Skąd: Katowice
Wysłany: Pią 14 Sty, 2011   

Jak zawsze na interii wiekszosc co napisali to Sciencie Fiction, ktos kto pisal artykol nie zna tematu i podstaw fizyki.

Prad zwarcia i energi ktora moze byc niebezpieczna dla uzytkownika podczas zawarcia jest okreslona jego rezystancja wewnetrzna i pojemnoscia.

Umieszczenie bezpiecznika dobranego do wartosci pradu zwarcia w przypadku uszkodzenia powoduje ograniczenie mocy do wartoci krytycznej przy ktorej bezpiecznik ulega przepaleniu - zabezpiecza w okreslonym zakresie.

Odpowiednio dobrane zabezpieczenia temperaturowe dzialaja analogicznie jak prawdlowo dobrany bezpiecznik w glownym obwodzie zasialnia - odlaczenie akumulatorów w momencie wystapienia krytycznego zdazenia.

Faktem jest ze akumulatory nalezy chronic przed uszkodzeniami mechanicznymi gdyz w przypadku takiego uszkodzenia dochodzi do lawinowej reakcji chemiacznej ktorej efektem jest wyzwoelnie gigantycznych ilosci energii - temp. spalania przekracza 1000oC - mozliwosc tylko gaszenia masa beztlenowa. Uwazam ze bardzo podobny problem jest z paliwem - etylina, tylko tutaj jest prosciej zapanowac nad jej spalaniem i gaszeniem czego nie mozna zrobic w przypadku li-ion. Polecam eksperyment z wbiciem gwozdzia w baterie li-ion od telefonu, jednak urzedzam bo efkety sa naprawde niebezpieczne.

Na marginesie zdiecie
http://img.interia.pl/mot...to2_4907309.JPG

przedstawia w 80% swiatlowody wiec cos sie komuc pomylilo :)
_________________
Osprzet dla EV - zadaj pytanie ja odpowiem.
iBMS - Battery Monitor System
Balancer Li-Pol Li-Ion
 
 
Mibars 
kierownik
Leń patentowany



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 10 Lis 2008
Posty: 382
Skąd: Nadarzyn k. W-wy
Wysłany: Sob 15 Sty, 2011   

Rzetelność artykułu pisanego przez osobę, która pisze zarówno o samochodach elektrycznych i wizycie prezydenta Somalii w Burkina Faso siłą rzeczy nie będzie na zbyt wysokim poziomie ;) Zresztą - Jakość niestety schodzi w dzisiejszych czasach na dalszy plan w każdej dziedzinie.

No dobra, do rzeczy:

-Pamiętacie niby drobną kolizję pana Zbyszka, kiedy to po najechaniu właściwie "puścił" sprawcę wolno, gdyż nie miał żadnych widocznych uszkodzeń, a chwilę później gasił palące się litowce w bagażniku? Tutaj kumulują się dwie rzeczy naraz - Przeróbka wykonywana hobbystycznie, która przy zachowaniu sensownego budżetu zawsze będzie odbiegać od wykonań fabrycznych, oraz fakt umieszczenia akumulatorów w miejscu wyjątkowo narażonym na uszkodzenia mechaniczne.

Jakieś 30, czy 40 lat temu produkowany był w USA taki samochód: Ford Pinto. Projektanci znaleźli ciekawe miejsce na zbiornik paliwa - Pod autem za tylną osią centralnie w widać nieplanowanej "strefie zgniotu" - Co najechanie na tył, to Pinto stawał w ogniu. Dziś już wiadomo jak montować zbiorniki - te lądują "w środku" auta z dala od zagrożeń.

W obydwu przypadkach jak widać uczymy się na błędach - Dziś już wiadomo, że niektóre akumulatory w aucie są nawet bardziej niebezpiecznie od baku z paliwem i trzeba je odpowiednio zabezpieczać.
_________________
No i jest :)
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Nie 16 Sty, 2011   

Moje przeróbki są fachowe i bardzo bezpieczne. Spalenie auta spalinowego często się zdarza, a szczególnie niebezpieczne jest z gazem, częściej grozi wybuchem.
Ogień też zdarza się w autach EV, ale wówczas EV zawsze spokojnie można można zatrzymać i wysiąść, jeśli jakiś akumulator nawet wybuchnie, to ten wybuch otworzy najwyżej maskę, jest bezpiecznie dla pasażerów i dla innych użytkowników dróg.
Mocniej trzeba zabezpieczać (różne obudowy, też dobre do podgrzewania akumulatorów) akumulatory z wyższym napięciem, powyżej 84V nominalnego, a i tak to napięcie jest bardzo groźne.
Podobnie jest w elektrycznych sztaplarkach (wózkach widłowych) i w innych elektrycznych maszynach budowlanych lub magazynowych; a na budowie naprawdę różne rzeczy się zdarzają.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group