ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Rower: Moc silnika a rozwijana prędkość
Autor Wiadomość
Arbiter 
Administrator
Założyciel forum, administrator


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 921
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 15 Sie, 2006   Rower: Moc silnika a rozwijana prędkość

W przypadku roweru elektrycznego bez biegów potrzebne są następujące moce dla osiągania prędkości (przy nominalnych obrotach silnika):

13km/h - minimum 75W
20km/h - minimum 200W
45km/h - minimum 700W

przy masie zestawu około 110kg

W zależności od posiadanego silnika należy planowac odpowiednie przełożenie. Lub w przypadku chęci osiągania wybranych prędkości nalezy wybrac odpowiedni silnik.

Silnik 120W/24V podłączony pod 36V wystarcza na ciągłą jazdę 20kmh(nominalne obroty). Mocy brakuje na podjazdach i przy ruszaniu. MOc silnika w tym układzie to około 200W

Silnik 300W/24V podłączony pod 12V (moc około 75W) wystarcza do jazdy 13km/h. Na podjazdach prędkośc spada do 9km/h)

silnik 300W/24V podłaczony pod 36V (moc 600W) wystarcza do jazdy przy nominalnej predkosci silnika około 38km/h. Przy przekładni która przy nominalnych obrotach daje 45km/h okazuje sie ze silnik ma zamało mocy. Brakuje mocy na podjazdach, równiez przy przyspieszaniu silnik się męczy.

Jeśli ktoś planuje rower na 45km/h, i bez przełożeń najlepiej by dysponował mocą 1kW.

Jeśli ktoś planuje wykorzystywanie pełnej mocy silnika w długim czasie, powinien zainteersować się chłodzeniem. Sprawnośc silnika to około 0,75, więc przy mocy 500W wydziela się już 125W ciepła z którym trzeba coś zrobić
 
 
RAMZES
[Usunięty]

Wysłany: Wto 15 Sie, 2006   

w moim rowerku 2x250W 24v podłączonch pod 36v przy jezdzie ze srednią 34km/h na dystansie ok20km silniki robily sie lekko ciepłe

Teraz w planach mam hulajnoge na 12" kołach
jak by ktos mial do sprzedania taka hulajnoge to chetnie kupie
moze byc bez silnika i aku obudwy tez mi sa niepotrzebne
w moim pojezdzie planuje:
zasilanie 6x 12v18ah-72v 18ah lub 4x24ah-48v 24ah
naped 3x 450w36v lub 3x500w24v
predkosc podruzna 50-60km/h
max predkosc 80km/h
zasieg 20km wiecej mi nietrzeba
rame zbuduje od podstaw z tylnym amorkiem
przedni amorek z rowerka tylko musze skrucic widelki
nierozwiazalem jeszcze spawy biegów i sterownika
ale narazie to musze zacząć a potem bedziemy sie nad tym głowić.
 
 
Arbiter 
Administrator
Założyciel forum, administrator


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 921
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 15 Sie, 2006   

Niezłe plany.

Co do 80kmh to potrzeba juz naprawdę sporo mocy - zaleznie od wielkości pojazdu, ale jesli to czterokołówka to najpewniej około 8KM

WFM 125 6,5 KM wyciąga 80km/h. Czterokołówka moze potrzebowac większej lub przynajmniej porównywalnej mocy. Zastosowanie skrzyni biegów wydaje się być konieczne. Przynajmniej 2 biegi.
 
 
rudzik6
[Usunięty]

Wysłany: Wto 15 Sie, 2006   mam dwa koła

Mam dwa koła do odstąpienia od skuterka, stan idealny.

Wiesiek
 
 
RAMZES
[Usunięty]

Wysłany: Wto 15 Sie, 2006   

myśle ze 6km mi wystarczy do 80 kmh
bo na wfm we dwuch spokojnie sie wyciga 80kmh
mysle ze jak podam podwujne napiecie i zwiekrze prad to wycisne to 4.5 kw a jak nie to z 70km/h tez sie bede cieszył
rudzik6 potrzebuje caly skuter bo chce zbudowaccos takiego

 
 
rudzik6
[Usunięty]

Wysłany: Wto 15 Sie, 2006   to kup taki...

To dobry dawca częsci;)...to moze sprzedam ci mój skuter..a kupie cos takiego:
http://www.allegro.pl/ite..._najtaniej.html

będe miał przynajmniej silnik do agregatu na alternatorach;) do mojego samochodu elektrycznego ( odpalam silnik, ładuje akumulatory..a sam na 2-3 godziny do kina;))..

Wiesiek
 
 
eP
[Usunięty]

Wysłany: Wto 15 Sie, 2006   Re: Rower: Moc silnika a rozwijana prędkość

Arbiter napisał/a:
W przypadku roweru elektrycznego bez biegów potrzebne są następujące moce dla osiągania prędkości (przy nominalnych obrotach silnika):

13km/h - minimum 75W
20km/h - minimum 200W
45km/h - minimum 700W

przy masie zestawu około 110kg


Jakie to moce podane sa powyzej:
moce pobierane z akumulatorow
czy moce oddawane na wale silnika ??

Bardzo malo wiarygodne sa wartosci 75W dla 13 km/h
i 200W dla 20km/h, choc oczywiscie mozna dobrac tak
punkt pracy silnika aby te moce (pobierane z aku) byly potrzebne dla uzyskania takich predkosci.

Jezeli zas tyczyloby sie to mocy na wale silnika to
zapotrzebowanie na moc nie rosnie tak gwaltownie przy
wzroscie predkosci z 13km/h do 20km/h.

Jezeli nawet opory toczenia wynosilyby 4 Wh/km
a reszte czyli 2Wh/km stanowilyby opory powietrza
co razem dawaloby 6Wh/km i moc przy 13km/h bylaby
potrzebna 78W
to przy wzroscie do 20km/h opory powietrza wzroslyby jedynie
2.5 raza czyli z 2Wh/km do 5 Wh/km
Wtedy sumaryczne opory wyniosly by 9Wh/km czyli przy 20km/h
potrzebna bylaby moc 180W.
Wiele tu zalezy od oporow tocznych czyli takze srednicy kol
i szerokosci oraz rodzaju bieznika opon (MTB/szosowe)
Ponadto sporo tez bedzie zalezalo od pozycji rowerzysty
i tego czy jedzie z wiatrem czy pod wiatr lub przy bezwietrznej pogodzie.
Tak wiec autorytatywne oszacowanie ze do 20km/h potrzeba 200W jest dosyc watpliwe, bo na wartosc ta sklada sie wiele
czynnikow ktore moga sie zmieniac w dosyc szerokim
zakresie.

Ze swojego doswiadczenia wiem ze stosunkowo nieznacznie musze zwiekszyc swoj wysilek przy zwiekszeniu predkosci z 13km/h do 20km/h. Znacznie wiekszegozwiekszenia wysilku wymaga ode mnie pokonanie niewielkiego wzniesienia
bez redukowania biegow przerzutka.

Tak wiec gdybym na podstawie swojego wysilku mial
szacowac moc z jaka wjezdzam na niezbyt ostre podjazdy
to wyszlo by mi pewnie z 500-700W jesli do utrzyania
20km/h wydatkowalbym juz 200W.
Tzn ze musialbym w nogach miec moc zblizona do 1kM
a nie przypominam budowa centaura :lol:


Producenci chinscy jak np. Unitemotor posluguja sie
w oznaczaniu mocy nominalnych swoich silnikow
mocami oddawanymi na wale.
Tak wiec silnik 500W przy sprawnosci 80% pobiera
z aku 625W przy obrotach nominalnych i nominalnym napieciu zasilajacym.


Arbiter napisał/a:

W zależności od posiadanego silnika należy planowac odpowiednie przełożenie. Lub w przypadku chęci osiągania wybranych prędkości nalezy wybrac odpowiedni silnik.

Silnik 120W/24V podłączony pod 36V wystarcza na ciągłą jazdę 20kmh(nominalne obroty). Mocy brakuje na podjazdach i przy ruszaniu. MOc silnika w tym układzie to około 200W


Co to sa obroty nominalne silnika 24V zasilonego napieciem 36V ??

Bez wyjasnienia tego szczegolu powyzsze wyliczenia
sa malo wiarygodne.

Arbiter napisał/a:

Silnik 300W/24V podłączony pod 12V (moc około 75W) wystarcza do jazdy 13km/h. Na podjazdach prędkośc spada do 9km/h)


Przy jakich obrotach i jakim momencie obciazenia jest te 75W ??

Silnik 300W/24V zasilony 12V moze pobierac duzo wiecej niz
75W a na wale oddawac duzo mniej niz 75W.
Wiele zalezy od doboru przekladni , momentu obciazenia
i sprawnosci silnika pracujacego pod takim obciazeniem.

Arbiter napisał/a:

silnik 300W/24V podłaczony pod 36V (moc 600W) wystarcza do jazdy przy nominalnej predkosci silnika około 38km/h. Przy przekładni która przy nominalnych obrotach daje 45km/h okazuje sie ze silnik ma zamało mocy. Brakuje mocy na podjazdach, równiez przy przyspieszaniu silnik się męczy.


Arbiter napisał/a:


Jeśli ktoś planuje rower na 45km/h, i bez przełożeń najlepiej by dysponował mocą 1kW.

Jeśli ktoś planuje wykorzystywanie pełnej mocy silnika w długim czasie, powinien zainteersować się chłodzeniem. Sprawnośc silnika to około 0,75, więc przy mocy 500W wydziela się już 125W ciepła z którym trzeba coś zrobić
 
 
Arbiter 
Administrator
Założyciel forum, administrator


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 921
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 15 Sie, 2006   Re: Rower: Moc silnika a rozwijana prędkość

eP napisał/a:

Jakie to moce podane sa powyzej:
moce pobierane z akumulatorow
czy moce oddawane na wale silnika ??


Moce na wale, podane szacunkowo z danych podawanych przez producentów silników i obliczone na zasadzie - wzrost napięcia o połowę powoduje około 1,7 wzrost mocy.

Cytat:

Jezeli zas tyczyloby sie to mocy na wale silnika to
zapotrzebowanie na moc nie rosnie tak gwaltownie przy
wzroscie predkosci z 13km/h do 20km/h.


Podałem to na podstawie eksperymentów. Przy 20kmh i przy podjazdach jest potrzebna większa moc niż do jazdy na wprost


Cytat:

Wiele tu zalezy od oporow tocznych czyli takze srednicy kol
i szerokosci oraz rodzaju bieznika opon (MTB/szosowe)
Ponadto sporo tez bedzie zalezalo od pozycji rowerzysty
i tego czy jedzie z wiatrem czy pod wiatr lub przy bezwietrznej pogodzie.
Tak wiec autorytatywne oszacowanie ze do 20km/h potrzeba 200W jest dosyc watpliwe, bo na wartosc ta sklada sie wiele
czynnikow ktore moga sie zmieniac w dosyc szerokim
zakresie.


Zgadza się, zależne od wielu czynników. Jest to moc szacunkowa. POdałem moc do ogólnej jazdy - czyli zarówno z górki jak i troche pod górke czyli to co nas spotyka na codzień.

Cytat:

Ze swojego doswiadczenia wiem ze stosunkowo nieznacznie musze zwiekszyc swoj wysilek przy zwiekszeniu predkosci z 13km/h do 20km/h.


Przy jezdzie na wprost zgadza się. Ale na górce czuć juz różnicę.

Cytat:

Tzn ze musialbym w nogach miec moc zblizona do 1kM
a nie przypominam budowa centaura :lol:

w rowerze sa biegi.


Cytat:

Co to sa obroty nominalne silnika 24V zasilonego napieciem 36V ??


Takie obroty które powodują przepływ nominalnego prądu. Obroty te są proporcjonalne do napięcia. Czyli jeśli dla 24V bedzie to 2000rpm, to dla 36V nominalne bedą 3000rpm

Cytat:

Silnik 300W/24V zasilony 12V moze pobierac duzo wiecej niz
75W a na wale oddawac duzo mniej niz 75W.


Ogolnie w tym przypadku wystarczało to do jazdy 14kmh na prostej i do 9kmh pod górki.
 
 
eP
[Usunięty]

Wysłany: Wto 15 Sie, 2006   Re: Rower: Moc silnika a rozwijana prędkość

Arbiter napisał/a:

Moce na wale, podane szacunkowo z danych podawanych przez producentów silników i obliczone na zasadzie - wzrost napięcia o połowę powoduje około 1,7 wzrost mocy.


No i tu jest pies pogrzebany bo wzrost mocy oddawanej
na wale silnie zalezy od obciazenia czyli zastosowanej przekladni.

Arbiter napisał/a:

Cytat:

Jezeli zas tyczyloby sie to mocy na wale silnika to
zapotrzebowanie na moc nie rosnie tak gwaltownie przy
wzroscie predkosci z 13km/h do 20km/h.


Podałem to na podstawie eksperymentów. Przy 20kmh i przy podjazdach jest potrzebna większa moc niż do jazdy na wprost


Jezeli uwzglednimy podjazdy to zapotrzebowanie oczywiscie rosnie choc tym razem bardziej liniowo.

Arbiter napisał/a:

Cytat:

Wiele tu zalezy od oporow tocznych czyli takze srednicy kol
i szerokosci oraz rodzaju bieznika opon (MTB/szosowe)
Ponadto sporo tez bedzie zalezalo od pozycji rowerzysty
i tego czy jedzie z wiatrem czy pod wiatr lub przy bezwietrznej pogodzie.
Tak wiec autorytatywne oszacowanie ze do 20km/h potrzeba 200W jest dosyc watpliwe, bo na wartosc ta sklada sie wiele
czynnikow ktore moga sie zmieniac w dosyc szerokim
zakresie.


Zgadza się, zależne od wielu czynników. Jest to moc szacunkowa. POdałem moc do ogólnej jazdy - czyli zarówno z górki jak i troche pod górke czyli to co nas spotyka na codzień.


To zmienia nieco postac rzeczy, ale takie oszacowanie
wymaga tez podania czy tyczy sie to napedu z 1 biegiem
czy z wieloma.

W przypadku gdy naped pracuje przy stalym przelozeniu
jego przelozenie musi byc dobrane tak by pod gorke dysponowac wystarczajacym momentem napedowym jesli zakladamy ze nie bedziemy sobie pomagali pedalami.
Wtedy automatycznie ograniczamy sobie mozliwosc
rozwiniecia wiekszej predkosci na prostej z tym samym napedem
przy mniejszym przelozeniu ( na gorkach i podjazdach wymaalby wtedy naszej pomocy ).

Tak wiec wmawianie komus ze ptrzebuje on minimum 200W
by osiagnac 20km/h na prostej nie jest uczciwe jesli nie
podamy tych wszystkich detali jak powyzej.

Ktos kto na podjazdach gotow jest pomagac swojemu napedowi
lub zastosuje dodatkowa przerzutke do zmiany przelozenia
z silnika bedzie mogl sobie tak dobrac przelozenia ze z silnikiem
120W moze osiagnac 20km na prostej przy odpowiednim
przelozeniu.
Ja szacuje ze nie dostarczam wiekszej mocy przy napedzaniu
swojego roweru na prostej a mam jeszcze spore rezerwy
bo mam zalozone szerokie gumy do MTB 26cali.

Arbiter napisał/a:

Cytat:

Ze swojego doswiadczenia wiem ze stosunkowo nieznacznie musze zwiekszyc swoj wysilek przy zwiekszeniu predkosci z 13km/h do 20km/h.


Przy jezdzie na wprost zgadza się. Ale na górce czuć juz różnicę.

Cytat:

Tzn ze musialbym w nogach miec moc zblizona do 1kM
a nie przypominam budowa centaura :lol:

w rowerze sa biegi.


ale nawet redukujac biegi na minimum musze czasem stawac na pedaly by powolutku pokonywac ostre wzniesienia i to z olbrzymim wysilkiem duzo wiekszym niz jazda 20km/h po prostej.
Wniosek z tego ze do 20km/h na prostej nie potrzebuje wiecej niz
80-120 W (podaje dosc duzy margines, bo sa to jedynie moje
subiektywne szacunki )

Jezeli na tym silniku 300W/24V przy tym samym przelozeniu
wjezdzales pod gorki i jezdziles po prostej to na prostej
obieral on nawet przy tej wyzszej predkosci mniejsza moc niz ta
jaka pobieral pod gorke.
Gdybys wiec zastosowal zmienne przelozenia calkiem mozliwe ze
z tego silnika przy napieciu 12V moglbys wyciagnac duzo wiecej na prostej i wiecej niz 75W mocy.

Arbiter napisał/a:

Cytat:

Co to sa obroty nominalne silnika 24V zasilonego napieciem 36V ??


Takie obroty które powodują przepływ nominalnego prądu. Obroty te są proporcjonalne do napięcia. Czyli jeśli dla 24V bedzie to 2000rpm, to dla 36V nominalne bedą 3000rpm

Cytat:

Silnik 300W/24V zasilony 12V moze pobierac duzo wiecej niz
75W a na wale oddawac duzo mniej niz 75W.


Ogolnie w tym przypadku wystarczało to do jazdy 14kmh na prostej i do 9kmh pod górki.


Ogolnie to gdy ktos jest zaintreresowany zubodowaniem sobie czegos na ksztalt lekkiego skuterka to moze polegac na Twoich
doswiadczalnie osiagnietych wartosciach.
Jezeli jednak ktos chcialby sobie zbudowac pojazd do nieco
innych celow o nieco innej charakterystyce to wtedy
to co Ty podajesz tutaj z takim przekonaniem staje sie
dla niego oglednie mowiac malo przydatne.

I podajac takie wartosci powinienes na to potencjalnych konstruktorow uczulac, bo w koncu nie wszyscy musza
dazyc do zbudowania podobnych pojazdow o podobnych
charakterystykach.

pozdr
 
 
Dawid M
[Usunięty]

Wysłany: Śro 16 Sie, 2006   

RAMZES napisał/a:
myśle ze 6km mi wystarczy do 80 kmh
bo na wfm we dwuch spokojnie sie wyciga 80kmh
mysle ze jak podam podwujne napiecie i zwiekrze prad to wycisne to 4.5 kw a jak nie to z 70km/h tez sie bede cieszył
rudzik6 potrzebuje caly skuter bo chce zbudowaccos takiego


tez bym se cos takiego zrobił najlepiej na silniku 450w 36v dłbym mu 48v tylko jakieś bardziej poziomy skuterek z owiewką jakbym gdzieś tanio znalazł aku to bym kupił ostatnio na szrocie znalazłem jak nówke akumulator bosch silwer ten z czyms tam posrebrzanym chyba klemy posrebrzane bezobsługowy 46ah (chyba) za 50zeta [/img]
 
 
Dawid M
[Usunięty]

Wysłany: Śro 16 Sie, 2006   Re: to kup taki...

rudzik6 napisał/a:
To dobry dawca częsci;)...to moze sprzedam ci mój skuter..a kupie cos takiego:
http://www.allegro.pl/ite..._najtaniej.html

będe miał przynajmniej silnik do agregatu na alternatorach;) do mojego samochodu elektrycznego ( odpalam silnik, ładuje akumulatory..a sam na 2-3 godziny do kina;))..

Wiesiek

to może takie coś http://www.austinev.org/evalbum/737
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group