ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Doładowywanie auta z panelu słonecznego
Autor Wiadomość
bartek 
prezes
Łebmajster


Pomógł: 5 razy
Wiek: 41
Dołączył: 13 Kwi 2011
Posty: 508
Skąd: Włoszczowa
Wysłany: Nie 28 Sie, 2011   Doładowywanie auta z panelu słonecznego

Witam

Ktoś może kiedyś próbował takiego myku jak w temacie. Chodzi o to żeby założyć do auta na dachu panel słoneczny, powiedzmy na jakiś bagażniku dachowym. Nie chodzi mi o sama jazdę na czymś takim, ale samo doładowywanie baterii na postojach. Często gęsto jest tak że jedziemy gdzieś, a jak już dojedziemy to auto stoi na parkingu godzinami. I czy nie warto by założyć takiego panelu do doładowania aku w tym czasie?

Pozdro
_________________
-
Szprychy dorabiane na wymiar
Grubości: 2,0mm; 2,3mm; 2,6mm; 3,4mm CZARNE

Sklep MaxEV
Silniki MXUS, Zestawy EcoBike, MagicPie, SmartPie
-
 
 
rarek 
dyrektor


Wiek: 50
Dołączył: 24 Paź 2008
Posty: 476
Skąd: Ozorków
Wysłany: Nie 28 Sie, 2011   

Nie próbowałem ale temat przydatny.
takie panele są w niektórych autach w szyberdachu.
zamiast bagażnika można wykorzystać panel jako folia. jest już taka technologia dostępna właśnie wymyślona na takie potrzeby
_________________
24S LiFePO4 30Ah; 66s2p NiMH 6,5Ah;
26s2p 53Ah lipol; 26s54p 2,2Ah Li-ion;
http://egear.pl
 
 
nanab 
kierownik
Elektronik


Pomógł: 5 razy
Wiek: 32
Dołączył: 26 Lip 2011
Posty: 349
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Nie 28 Sie, 2011   

Nie warto. Wydajność współczesnych ogniw słonecznych jest zerowa, waga duża a cena wysoka. Lepiej już chyba wozić większy akumulator.
rarek napisał/a:

zamiast bagażnika można wykorzystać panel jako folia. jest już taka technologia dostępna właśnie wymyślona na takie potrzeby

A można coś takiego kupić? Czy tylko w programach na discovery obejrzeć? Jeśli tak, to ile kosztuje?
 
 
bartek 
prezes
Łebmajster


Pomógł: 5 razy
Wiek: 41
Dołączył: 13 Kwi 2011
Posty: 508
Skąd: Włoszczowa
Wysłany: Nie 28 Sie, 2011   

No z tego co tutaj piszą to nie aż taka zerowa:
http://www.fotoogniwa-skl...h-GT-180MCX/446

Mając takie ogniwo przy rowerze chyba spokojnie można jeździć za frajer. Tak więc czemu by czegoś takiego nie założyć do auta do podładowywania.
_________________
-
Szprychy dorabiane na wymiar
Grubości: 2,0mm; 2,3mm; 2,6mm; 3,4mm CZARNE

Sklep MaxEV
Silniki MXUS, Zestawy EcoBike, MagicPie, SmartPie
-
 
 
nanab 
kierownik
Elektronik


Pomógł: 5 razy
Wiek: 32
Dołączył: 26 Lip 2011
Posty: 349
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Nie 28 Sie, 2011   

Sprawność takiego panelu to max 10%.
Do roweru może to by wystarczyło żeby w miarę szybko(nie cały tydzień czy dwa) doładować bateryjkę, ale tylko jako stacjonarna ładowarka. W samochodzie który łyka dużo więcej prądu raczej nie zauważysz różnicy.
Taki panel wielkości dachu sedana, albo małego kombiaka da ci max te 160W, ale tylko w najgorętszy, najbardziej słoneczny dzień lata, dodatkowo ustawiony idealnie w kierunku słońca. Do tego dochodzi spadek na sprawności przetwornicy i ładowarki.
Moim zdaniem dużo lepszym sposobem była by mała DIY elektrownia wiatrowa-koszt podobny albo niższy a moc max o jeden rząd wyższa.
 
 
rarek 
dyrektor


Wiek: 50
Dołączył: 24 Paź 2008
Posty: 476
Skąd: Ozorków
Wysłany: Nie 28 Sie, 2011   

http://fotoogniwa-sklep.p...ctralite-20/302
http://www.fotoogniwa-skl...ly-elastyczne/6
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Nie 28 Sie, 2011   

Dobry gadżet marketingowy takie fotoogniwa na dachu, można dać jeszcze pedały, żeby pasażerowie się nie nudzili i udawali energię słoneczną; ale eksperymenty prowadzą do sukcesu.
Fotoogniwa na dachu auta EV zainstalowali np. studenci z Koła Naukowego PESUZ w Zielonej Górze.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
bartek 
prezes
Łebmajster


Pomógł: 5 razy
Wiek: 41
Dołączył: 13 Kwi 2011
Posty: 508
Skąd: Włoszczowa
Wysłany: Nie 28 Sie, 2011   

No tak tylko pytanie ile im dają takie ogniwa. Powiedzmy w przełożeniu: Czas pozostawienia auta na słońcu w upalny dzień w godzinach na kilometry ??
_________________
-
Szprychy dorabiane na wymiar
Grubości: 2,0mm; 2,3mm; 2,6mm; 3,4mm CZARNE

Sklep MaxEV
Silniki MXUS, Zestawy EcoBike, MagicPie, SmartPie
-
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pon 29 Sie, 2011   

Wiadomo, że im prawie nic nie dają energii (w czasie jazdy dają dużo większy opór powietrza), ale dają satysfakcję, że pierwsi w Polsce zamontowali takie coś na EV.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pon 29 Sie, 2011   

bartek napisał/a:
No tak tylko pytanie ile im dają takie ogniwa. Powiedzmy w przełożeniu: Czas pozostawienia auta na słońcu w upalny dzień w godzinach na kilometry ??


Dwie duże baterie słoneczne po 180W dadzą 360W w słoneczny dzień przy prostopadłym ustawieniu baterii do słońca. Dla 12V da to około 30A prądu, co, teoretycznie powinno naładować typowy akumulator samochodowy (1 sztuka 12V 45Ah) w około 1,5 - 2 godzin. Teraz przelicz to sobie na inne ustawienie paneli, zachmurzenie i powiedzmy 7 akumulatorów 100Ah. Wyjdzie ci jakieś 30 godzin pełnego nasłonecznienia, czyli mniej więcej około tygodnia ładowania pakietu 84V 100Ah. Zakładając, że jest niewielkie zachmurzenie i samochód stoi w nasłonecznionym miejscu. Przy 200Ah to koło 2 tygodni. To by było dobre na jeden turnus wypoczynkowy przy dobrej pogodzie, pod warunkiem, że się nie będzie z samochodu korzystało przez ten czas i będzie dobra pogoda ;)
Na kilometry trudno to przeliczyć, bo zależy to od bardzo wielu czynników :)
 
 
bartek 
prezes
Łebmajster


Pomógł: 5 razy
Wiek: 41
Dołączył: 13 Kwi 2011
Posty: 508
Skąd: Włoszczowa
Wysłany: Pon 29 Sie, 2011   

Podsumowując i teoretycznie przeliczając na osiągi :)
zeeltom napisał/a:
Wyjdzie ci jakieś 30 godzin pełnego nasłonecznienia, czyli mniej więcej około tygodnia ładowania pakietu 84V 100Ah.


Info ze strony Pana Zbyszka:
Cytat:
TOYOTA COROLLA (było 1,4) ... pojemność - 200 Ah (po 100 Ah równolegle) ... napięcie - 77,7 V (21 ogniw szeregowo) ... Zasięg szosa - 240 km (V = 50 km/h)


Teoretycznie z pakietu 84V 100 Ah wyciśnie się ok. 120km zasięgu czyli godzina ładowania słonecznego daje 4km (120km / 30 godzin pełnego nasłonecznienia).

Czyli przyjmując że auto będzie stało na słońcu od 9-15 da to jakieś 24km. Powiedzmy że w tych godzinach i tak nie jest pod kontem prostym do słońca to niech będzie 10-15 km.

Czyli jeśli ktoś dojeżdża do pracy te 5-7km w jedną stronę codziennie, to można jeździć prawie za darmo (tylko zużycie akumulatorów).
_________________
-
Szprychy dorabiane na wymiar
Grubości: 2,0mm; 2,3mm; 2,6mm; 3,4mm CZARNE

Sklep MaxEV
Silniki MXUS, Zestawy EcoBike, MagicPie, SmartPie
-
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pon 29 Sie, 2011   

Pełne nasłonecznienie, tzn.: bez chmur między końcem maja a końcem lipca, fotoogniwa idealnie prostopadłe do słońca, na dachu auta to raczej niemożliwe, co 15 minut trzeba by przestawiać kąty.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
bartek 
prezes
Łebmajster


Pomógł: 5 razy
Wiek: 41
Dołączył: 13 Kwi 2011
Posty: 508
Skąd: Włoszczowa
Wysłany: Pon 29 Sie, 2011   

Dlatego w końcowym wyniku założyłem mniej:
Cytat:
Czyli przyjmując że auto będzie stało na słońcu od 9-15 da to jakieś 24km. Powiedzmy że w tych godzinach i tak nie jest pod kontem prostym do słońca to niech będzie 10-15 km.

Wychodzi na to że trzeba bo to przetestować na "własnej skórze" żeby sprawdzić jak to jest w praktyce, lub musiał by się wypowiedzieć ktoś z projektu Volkswagen Jetta PESUZ EV
_________________
-
Szprychy dorabiane na wymiar
Grubości: 2,0mm; 2,3mm; 2,6mm; 3,4mm CZARNE

Sklep MaxEV
Silniki MXUS, Zestawy EcoBike, MagicPie, SmartPie
-
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pon 29 Sie, 2011   

Po pół godziny tak zmieni się kąt światła, że gwałtownie spada wydajność fotoogniw, a dach auta ma w Polsce ciągle zły kąt (badałem płytę fotoogniw), ale da się doładować akumulator instalacji 12V.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
bartek 
prezes
Łebmajster


Pomógł: 5 razy
Wiek: 41
Dołączył: 13 Kwi 2011
Posty: 508
Skąd: Włoszczowa
Wysłany: Pon 29 Sie, 2011   

Czyli aby miało to jakikolwiek sens, to trzeba by wymyślić do tego jakiś system podnośników i czujników, który powiedzmy po zaparkowaniu auta, automatycznie podnosił by panel w kierunku słońca i korygował kont co jakiś czas :)
_________________
-
Szprychy dorabiane na wymiar
Grubości: 2,0mm; 2,3mm; 2,6mm; 3,4mm CZARNE

Sklep MaxEV
Silniki MXUS, Zestawy EcoBike, MagicPie, SmartPie
-
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group