|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Regulator PWM do ogniwa peitlera z obciążalnością do 15A. |
Autor |
Wiadomość |
skaktus [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 29 Sie, 2011 Regulator PWM do ogniwa peitlera z obciążalnością do 15A.
|
|
|
Jako że to mój pierwszy post witam szanowne grono forumowiczów.
Temat studiuję już jakiś czas, ale nigdy dociekle, dlatego postanowiłem zaczerpnąć wiedzy od fachowców.
Posiadam zmodyfikowaną lodówkę samochodową, opartą o ogniwo peitlera, dokładnie o TEC1-12010. Ogniwo pobiera ponad około 120W przy zasilaniu z instalacji samochodowej i tu jest właśnie problem - auto ma pewne problemy (oryginalna instalacja) z tak dużym obciążeniem. Dlatego ten pomysł - zamontować układ PWM który w wypadku zasilania z auta będzie zmniejszał obciążenie do bezpiecznych mniej więcej 70 W.
W takim razie - jaki układ PWM byście polecili do tego zadania, tak aby nie był przeciążony sam układ prosty. Jestem w stanie sobie go złożyć,celem oszczędności.
Pozdrawiam |
|
|
|
|
maniakev
stażysta
Pomógł: 1 raz Dołączył: 07 Lis 2009 Posty: 124
|
Wysłany: Pon 29 Sie, 2011
|
|
|
Ogniwa peitlera nie wolno zasilać przez sam PWM! mozesz dać na wyjściu dławik + dioda ale napięcie na ogniwie musi być stałe, w przeciwnym wypadku ogniwo przy zwykłym PWM działa w ten sposób chłodzę, grzeje, chłodzę itd.
A PWM wystarczy Ci najprostszy 555 z wypełnieniem regulowanym potencjometrem lub termistorem + MOSFET. |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 36 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Pon 29 Sie, 2011
|
|
|
Dokładnie tak jak pisze kolega - żadne klasyczne PWM nie chodzi w grę... JAk chcesz regulować moc to zrób to na zasadzie włącz/wyłącz. Timer robisz na NE555 z tym że masz regulowany czas włączenia w sekundach np. i sterujesz np tak - 3 sekundy włączony/3 wyłączony albo dowolnie inaczej wg uznania. To takie quasi-PWM tylko że z mocno wydłużonym czasem pracy i wyłączenia. Możesz sobie dorzucić jakiś komparator (LM324 o ile mnie pamięć nie myli) i wpiąc tutaj termistor - i porównywać napięcia na zasialniu i na termistorze - gdy się zrównają to Ci będzie układ wyłączał lub włączał. Oczywiście do obwodu roboczego stosujesz wydajny zasilacz i pożądny MOSFET lub dwa ... Ale ja bym dał dwa mosfetki na radiatorze wpięte na minusie zasilania ogniwa - zredukujesz straty w układzie na wydzielanie się ciepła w tranzystorach z racji mniejszego napięcia przepływającego przez mosfet.. |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
maniakev
stażysta
Pomógł: 1 raz Dołączył: 07 Lis 2009 Posty: 124
|
Wysłany: Pon 29 Sie, 2011
|
|
|
Chodziło mi raczej o coś takiego:
W czerwonej obwódce jest klasyczny PWM, na wyjściu masz cewke + diode jak w przetwornicy step-down. Cały kłopot polega na cewce na 10A
Rozumiem, że chcesz kupić gotowe urządzenie więc szukałbym przetwornicy DC-DC step-down regulowanej napięcie wejściowe 12V i prąd wyjściowy 10A lub więcej.
petier.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 576 raz(y) 9,61 KB |
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|