ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Regulator PWM do ogniwa peitlera z obciążalnością do 15A.
Autor Wiadomość
skaktus
[Usunięty]

Wysłany: Pon 29 Sie, 2011   Regulator PWM do ogniwa peitlera z obciążalnością do 15A.

Jako że to mój pierwszy post witam szanowne grono forumowiczów.

Temat studiuję już jakiś czas, ale nigdy dociekle, dlatego postanowiłem zaczerpnąć wiedzy od fachowców.

Posiadam zmodyfikowaną lodówkę samochodową, opartą o ogniwo peitlera, dokładnie o TEC1-12010. Ogniwo pobiera ponad około 120W przy zasilaniu z instalacji samochodowej i tu jest właśnie problem - auto ma pewne problemy (oryginalna instalacja) z tak dużym obciążeniem. Dlatego ten pomysł - zamontować układ PWM który w wypadku zasilania z auta będzie zmniejszał obciążenie do bezpiecznych mniej więcej 70 W.

W takim razie - jaki układ PWM byście polecili do tego zadania, tak aby nie był przeciążony sam układ prosty. Jestem w stanie sobie go złożyć,celem oszczędności.

Pozdrawiam
 
 
maniakev
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 07 Lis 2009
Posty: 124
Wysłany: Pon 29 Sie, 2011   

Ogniwa peitlera nie wolno zasilać przez sam PWM! mozesz dać na wyjściu dławik + dioda ale napięcie na ogniwie musi być stałe, w przeciwnym wypadku ogniwo przy zwykłym PWM działa w ten sposób chłodzę, grzeje, chłodzę itd.
A PWM wystarczy Ci najprostszy 555 z wypełnieniem regulowanym potencjometrem lub termistorem + MOSFET.
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 36
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Pon 29 Sie, 2011   

Dokładnie tak jak pisze kolega - żadne klasyczne PWM nie chodzi w grę... JAk chcesz regulować moc to zrób to na zasadzie włącz/wyłącz. Timer robisz na NE555 z tym że masz regulowany czas włączenia w sekundach np. i sterujesz np tak - 3 sekundy włączony/3 wyłączony albo dowolnie inaczej wg uznania. To takie quasi-PWM tylko że z mocno wydłużonym czasem pracy i wyłączenia. Możesz sobie dorzucić jakiś komparator (LM324 o ile mnie pamięć nie myli) i wpiąc tutaj termistor - i porównywać napięcia na zasialniu i na termistorze - gdy się zrównają to Ci będzie układ wyłączał lub włączał. Oczywiście do obwodu roboczego stosujesz wydajny zasilacz i pożądny MOSFET lub dwa ... Ale ja bym dał dwa mosfetki na radiatorze wpięte na minusie zasilania ogniwa - zredukujesz straty w układzie na wydzielanie się ciepła w tranzystorach z racji mniejszego napięcia przepływającego przez mosfet..
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
maniakev
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 07 Lis 2009
Posty: 124
Wysłany: Pon 29 Sie, 2011   

Chodziło mi raczej o coś takiego:


W czerwonej obwódce jest klasyczny PWM, na wyjściu masz cewke + diode jak w przetwornicy step-down. Cały kłopot polega na cewce na 10A :)

Rozumiem, że chcesz kupić gotowe urządzenie więc szukałbym przetwornicy DC-DC step-down regulowanej napięcie wejściowe 12V i prąd wyjściowy 10A lub więcej.

petier.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 576 raz(y) 9,61 KB

 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group